Perheväkivaltatilanne päällä lähipiirissä, mitä tehdä?
Olen nyt sattumalta paikassa, jossa sain tietää, että eräs nainen on viime yönä joutunut puolisonsa lyömäksi. En luota 100% siihen, että tilanne ei toistuisi, sillä mies on edelleen humalassa ja arvaamattoman oloinen. Miten voisin auttaa tätä naista?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Et sekaannu heidän asioihinsa.
Ja tämä oli nimimerkiltä "Väkivaltainen ja kontrolloiva mies". Tai ehkä sittenkin nimimerkiltä "Trolli". Sivusta.
Mitä nainen siis teki että sai pataansa?
Yritä jutella kahden kesken hänen kanssaan, auta käymään lääkärissä näyttämässä vammat. Pystyisitkö lupaamaan väliaikaisen yösijan hätätilanteessa ja apua esim avioeron tai asunnon hakuun ym. Itse olen väkivaltaisessa suhteessa, ja on raskasta kun ei ole oikein ketään kenelle puhua.
Tilanne tuntui niin pelottavalta ja järkyttävältä että tosiaankintulin AV:lle, tämä oli eka paikka joka tuli mieleen. Kiitos tuhannesti teille jotka vastasitte asiallisesti.
Naisen seurassa on nyt koko ajan joku turvallinen henkilö ja hänelle on annettu Nollalinjan numero, joku meistä soittaa hänen kanssaan sinne yhdessä jos hän haluaa. Ja me täällä olevat juttelemme ja olemme läsnä.
Kiitos vielä vastauksista, poistun nyt illanviettoon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yritä jutella kahden kesken hänen kanssaan, auta käymään lääkärissä näyttämässä vammat. Pystyisitkö lupaamaan väliaikaisen yösijan hätätilanteessa ja apua esim avioeron tai asunnon hakuun ym. Itse olen väkivaltaisessa suhteessa, ja on raskasta kun ei ole oikein ketään kenelle puhua.
Soita Nollalinjalle puh. 080 005 005. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta mitä nainen voisi itselleen tehdä,olisi käydä näyttämässä terveydenhuollossa itseään.Ottakaa nyt ainakin kuvia niistä jäljistä.Rikosilmoitusta voi miettiä.Fiksua olisi tehdä,mut tuskin tekee.Jos toistuu,voi kaivaa ne kuvat myöhemminkin vielä todistusaineistoon.
Kiitos vastauksesta, ehdotan hänelle tätä kuvaamista. Pahoin pelkään, että hän ei tee rikosilmoitusta. Tuli sellainen vaikutelma, että hän ei ole ensimmäistä kertaa kokenut väkivaltaa tässä suhteessa.
Saisitko sinä naisen päivystykseen ja lääkärin juttusille? Vaativatko vammat hoitoa?
Lääkäri tekee poliisille tutkintapyynnön, jos epäilee pienintäkin väkivaltarikosta ja kynnys on matala. Ei edes kysytä potilaan lupaa.
Lääkärissä käynti olisi parasta, siitä jää todistusaineistoa ja lääkäri hoitaa asian viranomaisille.
Jos ei suostu lååkäriin, ottakaa edes kännykällä kuvia ja sun kameralla
moni nainen harjoittaa henkistä väkivaltaa, alistaa, haukkuu jne kunnes eräänä päivänä miehen mitta täyttyy ja nyrkki heiluu..ei tietenkään ole hyväksyttävää mutta ymmärettävää kyllä
älä leiki mitään pelastajaa, kukaan ei tiedä heidän suhteesta mitään, olet kuullut vain naisen storyn
Tuollaisessa illanvietossa samassa talossa se alistaminen ja haukkuminen kyllä näkyisi ja kuuluisi, joten typerää edes ajatella, että lyöjällä olisi jokin perusteltu syy lyödä. Tottakai lyöjä itse kuvittelee, että hänellä on oikeus laittaa akka kuriin ja että lyönti on akan ihan oma syy. Näin ne aina ajattelevat. Ja aina syyttävät nalkuttamisesta ja vastaansanomisesta, ihan sellaisillekin naisille, jotka eivät oikeasti pysty peloltaan edes miehelle puhumaan. Se vastaansanominen ja nalkuttaminen näkyy lyöjän mielestä ilmeistä, eleistä, silmistä...
Yksinkertaisesti: niin fyysinen kuin henkinen väkivaltakin on väärin eikä kumpaakaan saa perustella uhrin käytöksellä. Fyysinen väkivalta on onneksi yksiselitteisesti laissa kielletty. Sanoi uhri mitä tahansa, se ei oikeuta lyömään. Ainoastaan itsepuolustus oikeuttaisi mutta tyypillisesti väkivallan uhrit eivät puolusta itseään, kun ovat jo niin alistettuja ja pelokkaita.
Mä taas mietin, että onko tämä lyöjä siellä ainoa mies?
Vai olisiko siellä ihan oikeitakin Miehiä, jotka vois istuttaa sen kusimulkun alas, ja vähän kysellä että mitäs sille puolisolle on oikein päässyt tapahtumaan, ja antaa vaikka maistiaisiksi vähän samalla mitalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas mietin, että onko tämä lyöjä siellä ainoa mies?
Vai olisiko siellä ihan oikeitakin Miehiä, jotka vois istuttaa sen kusimulkun alas, ja vähän kysellä että mitäs sille puolisolle on oikein päässyt tapahtumaan, ja antaa vaikka maistiaisiksi vähän samalla mitalla takaisin.
Implikoit, että naista ei saa lyödä, mutta miehen hakkaaminen on ihan ok?
Huutista typerälle naudalle.
Mistä tiedät onko nainen ollut käymässä puukko kädessä miehen kimppuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sekaannu heidän asioihinsa.
Ja tämä oli nimimerkiltä "Väkivaltainen ja kontrolloiva mies". Tai ehkä sittenkin nimimerkiltä "Trolli". Sivusta.
Eiköhän aikuinen ihminen itse tee valinnan joko jäädä hakattavaksi tai lähtee nostelemaan suhteesta . Aina voi neuvoa mistä saa tukea ja neuvoja mutta aina kannettu vesi ei kaivossa pysy. Työssäni näen tämmöistäkin ja joskus oikeasti ihmettelen miten Suomessa tänäkään päivänä naiset ymmärrä että hakkaaja ei miksikään muutu ! Tänä päivänä saa asunnon , tulottomaksi ei jää kukaan, naisen asema ei ole mikään huono . Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole ajatellut häipyä tuommoisesta suhteesta ? Ei se sun elämä ihan juttelemalla muutu .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole ajatellut häipyä tuommoisesta suhteesta ? Ei se sun elämä ihan juttelemalla muutu .
Onhan se ihana saada välillä jännikseltä pataan, et pääsee kavreille itkemään.
Kun kukaan ei ole ollut silminnäkijänä niin kimuranttia.
Kun tiedän, että monet ovat ruhjoneet itse itseään eri syistä ja osa väittänyt et puoliso on lyönyt, eikä niin olekaan tapahtunut, niin kannattaa olla varauksellinen.
Vierailija kirjoitti:
moni nainen harjoittaa henkistä väkivaltaa, alistaa, haukkuu jne kunnes eräänä päivänä miehen mitta täyttyy ja nyrkki heiluu..ei tietenkään ole hyväksyttävää mutta ymmärettävää kyllä
älä leiki mitään pelastajaa, kukaan ei tiedä heidän suhteesta mitään, olet kuullut vain naisen storyn
Moni nainen (tai mies) EI harjoita henkistä väkivaltaa, EI alista, EI hauku jne., mutta joutuu silti perheväkivallan uhriksi ja saattaa olla jo niin rikki henkisesti, ettei pysty tai uskalla lähteä. Onneksi edes jotkut selviytyvät, kun joku uskaltaa ”leikkiä pelastajaa”.
Väkivalta EI OLE YMMÄRRETTÄVÄÄ missään tilanteessa, ikinä!
Terv. Entinen uhri
Vierailija kirjoitti:
Kun kukaan ei ole ollut silminnäkijänä niin kimuranttia.
Kun tiedän, että monet ovat ruhjoneet itse itseään eri syistä ja osa väittänyt et puoliso on lyönyt, eikä niin olekaan tapahtunut, niin kannattaa olla varauksellinen.
Ap sanoi että eivät jätä naista yksin miehen seuraan ja tukevat soittamaan Nollalinjalle. Kuulostaa aika maltilliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä leiki mitään pelastajaa, kukaan ei tiedä heidän suhteesta mitään, olet kuullut vain naisen storynMoni nainen (tai mies) EI harjoita henkistä väkivaltaa, EI alista, EI hauku jne., mutta joutuu silti perheväkivallan uhriksi ja saattaa olla jo niin rikki henkisesti, ettei pysty tai uskalla lähteä. Onneksi edes jotkut selviytyvät, kun joku uskaltaa ”leikkiä pelastajaa”.
Väkivalta EI OLE YMMÄRRETTÄVÄÄ missään tilanteessa, ikinä!Terv. Entinen uhri
Kyllä kaikki tämän oikeasti tietää, täällä on nyt vaan jotain trolleja. Hienoa, että pääsit pois väkivaltaisesta suhteesta!
Soita poliisille ja kerro tilanne. Siis 112. Pahoinpitelyhän tuo on eli siis rikos.
No otatte naisen mukaan ja ajatte lähimpään sairaalaan tai terveyskeskukseen, lääkäri dokumentoi ruhjeet. Sitten ajatte lähimpään poliisilaitokseen ja jätätte rikosilmoituksen pahoinpitelystä, liitteenä lääkärin lausunto ja teidän lausunnot. Sitten palaatte takasin ja soitatte miehelle taksin ja lähetätte kotiin saatesanoin että poliisi ottaa yhteyttä. Ellei nainen halua tehdä rikosilmoitusta niin ainakin lääkäriin silti ja mies pois sieltä, ellei lähde tai heittäytyy väkivaltaiseksi uudestaan nii soitatte 112 ja poliisi hakee miehen sieltä.
.
En nähnyt (eikä kukaan muukaan sivullinen nähnyt) lyöntitilannetta. Näin ruhjeita, peloissaan olevan naisen, humalaisen miehen ym. jälkitilanteen. Kirjoitin epäselvästi.
Ap