Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TORI: Miksi ihmiselle ei kelpaa ilmaiseksi hyväkuntoinen käyttötavara?

Vierailija
30.06.2019 |

Esimerkiksi uutta vastaavat astiat tai säilytysrasiat tai lähes käyttämättömät nuorten ulkovaatteet tms.

Ilmoitukset olleet annetaan -osastolla kuukausia, eikä tunnu kelpaavan 🙄

Pitäisikö heille vielä maksaa, että viitsivät hakea ilmaista tavaraa?

Valitetaan, että vähävaraisia on hirveesti, mutta ei se siitä näytä.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa tarjonnan säilytysastioista ja -rasioista. Ei siellä ole mitään, jonka joku haluaisi. Pilttipurkkeja, banaanilaatikoita, muovisia hillosankoja...

Miten liittyy aloitukseen?

Ap puhui astioista, ei säilytysrasioista tms.

Vierailija
42/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa tarjonnan säilytysastioista ja -rasioista. Ei siellä ole mitään, jonka joku haluaisi. Pilttipurkkeja, banaanilaatikoita, muovisia hillosankoja...

Miten liittyy aloitukseen?

Ap puhui astioista, ei säilytysrasioista tms.

Suoraan aloittajan viestistä kopioitu:

"Esimerkiksi uutta vastaavat astiat tai säilytysrasiat"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiat ja kodin pikkutavara liikkuu kivasti alkusyksystä, kun moni opiskelija muuttaa ensimmäiseen omaan asuntoon tai soluun. Juuri viime syksynä meiltä lähti kiertoon kippoja ja kuppeja ja paistinlastoja iso kasa. Tietysti tavaran pitää sijaita järkevässä paikassa, ei kukaan lähde köröttelemään pitkiä matkoja bussilla pikkutavaran perässä. Oman kokemukseni mukaan FB:n paikalliset roskalava-ryhmät toimivat paremmin kuin Tori.

Vierailija
44/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan tukiaiset on liian hyvät. Ns köyhilläkin on varaa nyrpistellä nokkaansa ja ostella tyyliinsä sopivia uusia tavaroita. Asutaan väljästi ja pidetään kolmea lemmikkiä vaikka ei käydä edes töissä. Elämme erikoisia aikoja.

Joopa joo, tunnet varmaan montakin ihmistä jotka elää noin. Yllättäen en itse köyhänä tunne ketään sellaista.

Itse elän pienellä palkalla ja perustoimeentulotuella. Käytössäni on mummolta periytyneet kukkalautaset, jotka ovat vielä ihan hyvässä kunnossa. Lautaset ovat olleet käytössä 70-luvulta asti, vain pari on rikkoutunut vuosien varrella. En todellakaan keräile mitään muotilautasia.

Köyhä ihminen ei välttämättä tarvitse säilömispurkkeja, koska ei voi säilöä mitään. En voi ostaa vaikka 10 litraa mansikoita ja sitten puolet niistä pakkaseen talvea varten, koska mansikat ovat tuoreena niin kalliita. Säilykemarjoja voi ostaa talvella pakastealtaasta. Asun kaupungissa, joten en voi mennä naapurin mansikkamaalle tai lähimetsään poimimaan marjoja. Minulla on pari muovista rasiaa, joihin voin laittaa vaikka makaronilaatikon jämät pakkaseen. Sen kummempia säilömistarpeita ei ole.

Vierailija
45/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se köyhän koti ole mikään hyväosaisten jätelava.

Vierailija
46/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit ap fiksusti, kun veit tavarat kierrätyskeskukseen.

Näin se on, kuten joku jo aiemmin kirjoitti, tavara ja tarvitsija eivät vain kohtaa. Itselleni olisi köyhänä, juuri kotoa pois muuttaneena nuorena kelvannut keittiötavara. Oli se sillä budjetilla aika kallista, kun piti puurohiutaleiden lisäksi ostaa myös kattila, lautanen ja lusikka! Kertakäyttöistä muovilusikkaa käytin paistinlastana kunnes se suli nysäksi :)

Sittemmin tietysti vaurastuin ja ostin oikeita astioita. Käytössä ne yhä ovat. Laseja olen tietysti joutunut uusimaan. Nykyisin alan taas valua köyhälistöön, kun sairauseläke koittaa. Onneksi kuitenkin kippoa ja purnukkaa riittää.

Suomi on iso maa! Toivoisin, että myös lahjoittajat voisivat postittaa vaikkapa pienen vaivan hinnalla. Ei täältä Helsingistä noin vain singahda Kainuuseen paistinlastaa hakemaan.

Nuorisovaatteiden tarjoajalle sanoisin, että ne Pikku-Petterit ovat varsin tietoisia in ja out -kamoista. Ei niille parin vuoden takainen muoti kelpaa vaikka äippä olisi kuinka kierrätyshenkinen ja niukoissa varoissa.

Vierailija
47/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietynlaiset tavarat kertyvät ihmisille ikään kuin itsestään. Nuori saa vanhemmilta astioita, kun lähtee asumaan omilleen, näin ainakin meidän perheessä. Samalla tulee mukaan muutama muovirasia, sellainen halpis joita joka kaupassa myydään pikkurahalla. Kirpputoreilla on kymmeniä erilaisia astioita halvalla, jos niitä puuttuu. Ja jos on ylipäätään mitään tuloja, on yleensä varaa ostaa vaikka Clas Ohlsonista uusia muoviastioita.

Samoja astioita käytetään pitkään, eikä niitä juurikaan heitetä pois. En ole koskaan heittänyt ehjää lautasta menemään sen takia, ettei se ole riittävän nätti tai muodikas tms. Ymmärrän tuon minimalismi-ajatuksen, mutta on aika vähän ihmisiä joilla on päinvastainen tavoite, koti täyteen käytettyä roinaa.

Joillakin on se olettamus, että tavarat ovat ilmaisia syystä. Esim. nuorten vaatteissa on jotain reikiä/tahroja tai valmistusvirheitä, joiden takia ne annetaan pois. Mitä hienompi tavara, sitä enemmän se herättää epäilyksiä.

Vierailija
48/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitus kannattaakin laittaa johonkin FB:n paikalliseen ryhmään.

Vierailija
49/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minkä takia ne astiat ja säilytysrasiat ei kelpaa sulle itselles?

Lisäksi monilla ihmisillä on jo valmiiksi kaikki nurkat täynnä kaikenlaista tavaraa. Ainoastaan jos joku vanha laite kuten pölyimuri hajoaa, niiin silloin voi olla tarvetta hankkia sen tilalle uudempi ja parempi laite, joka toivon mukaan kestää mahdollisimman pitkään. Jotkut kuvittelevat olevansa reiluja kun he tyrkyttävät muille vanhoja tavaroitaan, jotta heidän ei tarvitsisi hävittää niitä asianmukaisesti. Monet myös perivät vanhojen sukulaistensa tavaroita kuten astioita ja muuta vastaavaa, joilla saattaa olla jopa ns. tunnearvoa.

Vierailija
50/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joskus antanut ilmaiseksi FB:n kautta ja niistä on kyllä suorastaan tapeltu.

Joten en nyt ihan usko ap:n väitteitä.

Vierailija
51/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joskus antanut ilmaiseksi FB:n kautta ja niistä on kyllä suorastaan tapeltu.

Tai jos halvalla myy hyvää tavaraa, niin on aivan hämmästyttävää miten paljon vaivaa ihmiset ovat valmiita näkemään sen eteen.

Vierailija
52/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat minulle tarpeettomia, koska pärjään vähemmälläkin. Yritän karsia käyttämätöntä tavaraa pois, kohti minimalismia -aatteella.

Ajattelin, jos jollakin olisi tarvetta ennen kuin heitä roskiin ja siten luontoa kuormittamaan. Onhan tuotteet jo luontoa kumomittaneet tekovaiheessa, mutta nyt ne kuormittavat vielä enemmän, kun niitä ei edes enää käytetä. Parempi olisi kuormittaa ja käyttää kuin kuormittaa ja ei-käyttää.

AP

Vie Pelastusarmeijalle. Siellä menevät ainakin tarpeeseen ja kaupoista myytävä raha hyväntekeväisyyteen pääasiassa suomalaisille. Itse en edes viitsinyt lähteä mihinkään ”annetaan”-ryhmään hermojani menettämään ja aikaa käyttämään.

Vierailija
53/65 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalaiskylän kierrätyskeskuksessa on nättejä astioita, ainakin kahvikuppeja, joita tekee mieli. Mutta mullakin on kaapit jo täynnä astioita enkä voi ottaa lisää. Pakastusrasioita tarvitsen, mutta ne on kai paras ostaa uusina. Tietty jotain salaattirasioita voi putsatakin siihen tarkoitukseen.

Vierailija
54/65 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju,mutta siellä ne menee vielä huonommin ja on liikaa epämääräistä säätämistä!

Vierailija
55/65 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen vähävarainen minun on elettävä minimalistista elämäntapaa. Tavaraa on oltava mahdollisimman vähän koska jos joudun muuttamaan se tulee kalliiksi jos on paljon tavaraa 

En siis käy enää kirpputorilla tai töissä vaan ostan uutena vain silloin kun on oikeasti johonkin tarve 

Vierailija
56/65 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa niitä on kerääntynyt liikaa kuten mulla.

Vierailija
57/65 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu monesta eri seikasta. Matkat, tyyli, epämääräinen ilmoitus jne.

Olen itse katsellut pitkän aikaa kotiini uutta puista pöytää parvekkeelle. Tyylikästä, ei mitään ikeaa tai maskua. Niitä on ollutkin paljon tarjolla, mutta yksikään yksityinen myyjä ei ole antanut muuta vaihtoehtoa kuin "vain nouto", tai sitten ilmoituksessa ei lue, että voivat toimittaa sen sille ja sille alueelle (eikä tarvitsisi edes ilmaiseksi toimittaa). Kun en sitten jaksa kontaktoida jokaista sellaista myyjää, joka ei ole ilmoittanut että "vain nouto" ja kysyä, että onko mahdollista toimittaa se minulle maksua vastaan, niin olen suunnistanut suoraan tavaraa myyvien yritysten pakeille, koska pääsääntöisesti he tarjoavat toimituksen. Heillä siis on tarjota sitä mitä minä tarvitsen.

Jotkut vaatteet ja astiat voisi käydä itsekin hakemassa, kun ei ne paljon tilaa vie ja voi kuljettaa bussissa tai metrossa tai vaikka junassa helposti, mutta ei sitä viitsi lähteä hakemaan mitään lautasta tai nuoren puseroa jostain toiselta puolen kaupunkia, vaikka ilmaiseksi saisi, kun läheiseltä kirpparilta saa niitä myöskin. Itse olen aika nirso vaatteita ostamaan tai edes ottamaan ilmaiseksi keneltäkään, koska niisä on aina kuitenkin jotain vikaa, jonka huomaa vasta jälkikäteen. Mieluummin sitten ostan uutta, jossa on vaihto-oikeuskin sitten, jos viallinen tuote tulee.

Vierailija
58/65 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ilmaisiksi kaksi kivaa lipastoa. Oli onneksi sen kokoisia, että naapurin pappa haki tavallisella henkilöautolla. Mulle tulee sähköpostiin joka yö neljän maissa ilmoitus, kun olen laittanut Toriin hakuvahdin Annetaan ilmaisiksi ja seuduksi sanotaan nyt vaikka Haaga Helsinki. Paljon kivaa olen köyhänä saanut, kun tulipalossa menetin kaiken.

Vierailija
59/65 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie nuo tavarat kierrätyskeskuksen ilmaishuoneeseen. Siellä ne eivät yleensä ole hyllyssä kymmentä sekuntia kauempaa.

Ei vaan kierrätyspaikan keräyslaatikkoon, -häkkiin tai tms:een.

Vierailija
60/65 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletko tarjonnut TORIn kautta???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi