Mitä kukkia olet istuttanut tänä vuonna? Mitkä ovat suosikkejasi?
Haen vinkkejä uusiksi pihakukiksi, joten olisi mukava kuulla! Kertokaa halutessanne myös miten kukat ovat viihtyneet ja onko paikka aurinkoinen/varjoissa tms.
Meillä on kesäkukista ruukussa orvokkeja ja gerberoita, kukkapenkissä pelargonioita ja pari markettaa, iso pallomainen lobelia roikkumassa, samoin amppeleissa kaksi kaunista petuniaa. Petuniat ovat ehdottomasti tämän vuoden paras hankinta, niiden paksuhko varsi kestää hyvin esimerkiksi viikonlopun mökkireissun. Ne ovat myös tosi kauniita! Marketat sen sijaan menivät heti ihan kuivakoiksi puoliaurinkoisessa kukkapenkissä ja ne pitää kohta korvata jollain muulla.
Maahan olen istuttanut lisäksi salkoruusuja ja tontin laidalle pensasaidan viereen pari isoa auringonkukkaa, jotka oli keväällä siemenestä idätetty. Ja ristikkoa pitkin kiipeää hiljalleen joku kärhö, joka ei ole kukkinut vielä. Lisäksi istutin maahan pari muuta monivuotista kasvia, joiden nimiä en enää muista. Näyttäisi siltä, etteivät ne oikein viihdy paikallaan. :-( Lisäksi istutin siemenistä aurinkoiseen paikkaan saviruukkuihin vasta kesäkuun alussa kehäkukkia ja unikoita. Pidin niitä rei'itetyn kelmun alla sen aikaa, että itivät ja jo nyt on kummassakin ruukussa vihreää!
Olen siis vielä aloitteleva hortonomi, mutta innokas kokeilemaan, mikä toimisi meidän pihassa.
Minkälaisia kasveja ja kukkia teillä muilla on pihalla (tai vaikka parvekkeella) tänä vuonna? Mitä niistä suosittelisit muille?
Kommentit (10)
Mulla on miljoonakelloa amppelissa, se on osoittautunut helpoimmaksi, ei tarvitse kuin muistaa kastella.
Mulla on kuiva ohutmultainen piha ja olen pariin kohtaan kylvänyt kuivan kukkakedon siemensekoitusta. Kun sitä nurmikkoa on ihan tarpeeksi eikä se kuivalla ees kasva. Kukkaketo on menestynyt aika hyvin. Siinä on päivänkakkaraa ja muitakin erivärisiä joita en tunnista enkä enää muista mitä pussin kyljessä luki. On tällä hetkellä ihan nätti. En ole hoitanut sitä muuten kuin niittämällä joskus elokuussa.
Laitan kesäkukat aina isoihin ruukkuihin, pysyy kosteus paremmin. Pekargoniat oli jotain erikouslajiketta ja ovat tosi isoha ha hienoja. Samassa laatikossa on myös vataatti. Oikein hieno vihreä. Sitten tuovinkukka. Kaunis aina. Etupihalla uudengineanliisaa, murattia ja jokin vihreä korkea kovalehtinen. Siellä varjosampaa. Oikein hyvin on kasvanut ja levinneet ahkeraliisat. Ne on hienoja
Ja tänä vuonna viisi ruusuani kukkivat komeasti, vaikken ole niitä kastellut yhtään.
Minä taas päätin tänä vuonna, että en enää ikinä laita petuniaa mihinkään. Sen nyppiminen on mahdotonta, ja nyppimättä se ei kuki. Kesäkukkasuosikkejani ovat lumihiutaleet, pelargoniat ja ruukkuruusut. Perennasuosikkeja pionit.
Minulla on parvekkeella laatikoissa ja amppeleissa petuniaa, pelargonioita, lumihiutaleita ja karjalanneito. Muuta en ole vielä laittanut. Yleensä ostan pienempiinkin ruukkuihin erilaisia kukkia tai parveketomaatteja yms. Olen istuttanut monena vuonna auringonkukkiakin, mutta tänä vuonna unohdin.
Mulla on suosikkeja kukkapenkissä kurjenpolvet (esim. Patricia), verikurjenpolvet (esim. Hempukka), akileijat (esim. vaaleanpunaiset ja vaaleanvioletit lehtoakileijat), liljat, unikot, särkynyt sydän (esim. tummanpunainen Valentine), syysleimut, pionit, ruusut ja angervot. Auringossa ja puolivarjossa kaikkia sekaisin, varjoisimmissa paikoissa on sitten mm. kuunliljaa, Iiristä ja nauhusta.
Kohopenkit kannattaa tehdä niin ei jää niin helposti liikaa vettä penkkeihin syksyllä ja kun maa jäätyy niin juuristo jäätyy pilalle jos se on liian märkä. Kohopenkit on muutenkin helpompihoitoisia kun niissä on selkeät reunukset niin ei tule niin paljon rikkaruohoja ja jos tuleekin ne on helpompi kitkeä.
Mulla o paljon perennoita,lisäksi olen kylvänyt kellokukka köynnöstä, sinikelloa,krasseja,istuttanut ahkeraliisoja ja petunioita. Monivuotiset begoniat ja pasuunankukat ottanut talvisäilöstä ja istuttanut uudelleen kaksi mustasilmäsusannaa ja maljaköynnös.
Istutin äsken samettiruusuja Uuden Guinean liisoja. Hyvin viihtyvät.
Kuistini pieleen on itsekseen alkanut kasvaa ruusupuska. En tiedä, mistä on lähtenyt itämään.
Olen erityisen iloinen tästä.
Yritin istuttaa siemenistä maahan ruiskukkaa toukokuun puolivälissä. Ei tapahtunut mitään. Nyt siihen uuteen multaan on tullut muutama rikkaruoho, mutta ruiskukat loistavat poissaolollaan. Ehkä ne odottavat ensi vuoteen?