TORI: Miksi ihmiselle ei kelpaa ilmaiseksi hyväkuntoinen käyttötavara?
Esimerkiksi uutta vastaavat astiat tai säilytysrasiat tai lähes käyttämättömät nuorten ulkovaatteet tms.
Ilmoitukset olleet annetaan -osastolla kuukausia, eikä tunnu kelpaavan 🙄
Pitäisikö heille vielä maksaa, että viitsivät hakea ilmaista tavaraa?
Valitetaan, että vähävaraisia on hirveesti, mutta ei se siitä näytä.
Kommentit (65)
Juu ei kelpaa ei...
Itselläni tällä hetkellä torilla annetaan ilmoituksia muutama mm nuoren pojan vastetta (osa uusia ja osa merkkivaatetta), mutta ei kelpaa. Taidan leikata siivousräteiksi. Asun vielä hyvien yhteyksien päässä ja noudon olen ilmoittanut joustavaksi työmatkani varrella.
Vierailija kirjoitti:
No minkä takia ne astiat ja säilytysrasiat ei kelpaa sulle itselles?
Olipa työtä kysymys. Olisi niitä asioita vaikka liikaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkä takia ne astiat ja säilytysrasiat ei kelpaa sulle itselles?
Olipa työtä kysymys. Olisi niitä asioita vaikka liikaa tms.
Olipa TYPERÄ kysymys. Käsittämätön puhelin 🤔
Astiat ja säilytysrasiat ovat niitä vähiten haluttuja ja jotka itse vien suoraan kierrätyskeskukseen. En edes yritä tarjota niitä kenellekään tai minkään kautta. Mutta todella vauhdilla meni puinen säilytysarkku, ompelukone, Ikean kirjahylly yms. Kaikki siis annoin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ne ovat jo nyt, ei ole edes sitä vaivaa että joutuisit hakemaan ne. Silti ne eivät kelpaa.
Kuten jo kerroin haluan karsia ylimääräistä tavaraa. Kohti minimalismia. Silloin ei pidetä paljoa tavaraa ja mikä on silloin minulle liikaa niin se on monelle tarpeen.
AP
Pointti siis oli: miksi muut haluaisivat kun et halua itsekään. Suurin osa pyrkii samaan kuin sinä, eli ylimääräisen tavaran tyrkyttäjiä on paljon enemmän kuin niin köyhiä ihmisiä, että nämä joutuisivat haalimaan ilmaista tavaraa.
Vaatteiden suhteen tilanne on vielä pahempi. Vaatteet ovat niin halpoja että jokainen haalii niitä jatkuvasti liikaa. Ja sitten kaikki yrittävät tyrkyttää niitä toisilleen kun tajuavat että hukkuvat niihin kohta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on niin köyhä että astioita ei ole varaa hankkia, arki on takuulla pelkkää ahdistavaa selviytymistaistelua. Sellaisessa tilanteessa olevalla ihmisellä tuskin on voimia alkaa sopia noutoajoista ja -paikoista ja lähteä kauas hakemaan ilmaistavaraa. Energia menee siihen että miettii jatkuvasti, riittääkö rahat vuokraan ja ruokaan. Siksi tuntuu aika ikävältä, että ihmiset haluavat työntää aina köyhille vastuun siitä että ovat itse haalineet liikaa tarpeetonta romua jota eivät kehtaa heittää roskiin.
Ei kai ne kaikki köyhiä ole. Voi olla pienituloista, tai muuten tarpeessa olevaa, tai haluaa kierrättää ja hakea jo tuotettua eikä ostaa kaupasta ja lisätä tuotantoa.
Eli ilmoitukseni on jo poistettu aikoja sitten ja tavarat toimitettu kierrätyskeskukseen.
Kunhan mietin ääneen... Enää en ilmoita Torissa ilmaistavaraa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on niin köyhä että astioita ei ole varaa hankkia, arki on takuulla pelkkää ahdistavaa selviytymistaistelua. Sellaisessa tilanteessa olevalla ihmisellä tuskin on voimia alkaa sopia noutoajoista ja -paikoista ja lähteä kauas hakemaan ilmaistavaraa. Energia menee siihen että miettii jatkuvasti, riittääkö rahat vuokraan ja ruokaan. Siksi tuntuu aika ikävältä, että ihmiset haluavat työntää aina köyhille vastuun siitä että ovat itse haalineet liikaa tarpeetonta romua jota eivät kehtaa heittää roskiin.
Ei kai ne kaikki köyhiä ole. Voi olla pienituloista, tai muuten tarpeessa olevaa, tai haluaa kierrättää ja hakea jo tuotettua eikä ostaa kaupasta ja lisätä tuotantoa.
Ei toki kaikki. Mutta on pienituloisellakin hyvin varaa ostaa parin euron lautasia. Aika motivoitunut kierrättäjä pitää olla, että jaksaa metsästää sopivia astioita netti-ilmoituksista ja sitten vielä lähteä pelkästään niiden takia kilometrien päähän.
Valitettavasti astiat ja säilytyspurkit ovat yleensä sellaista tavaraa, jota löytyy jokaisen kotoa ihan pilvin pimein, vaikka olisi pienituloinen. Ei köyhäkään tarvitse niitä määräänsä enemmän. Niitä myös saa kirppareilta edulliseen hintaan ja kristillisiltä kirppareilta puoli-ilmaiseksi, eikä sieltä ostaessa tarvitse ajaa toiselle puolelle kaupunkia purnukan perässä. Pienituloisellakin voi olla oma maku ja hän haluaa ostaa itseään miellyttävää sarjaa/tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kelpaa ei...
Itselläni tällä hetkellä torilla annetaan ilmoituksia muutama mm nuoren pojan vastetta (osa uusia ja osa merkkivaatetta), mutta ei kelpaa. Taidan leikata siivousräteiksi. Asun vielä hyvien yhteyksien päässä ja noudon olen ilmoittanut joustavaksi työmatkani varrella.
Jos tuollaista tavaraa tarvitsisin, etsisin kyllä keskustan kirpputoreilta mistä voi löytää muutakin tarpeellista ja hoitaa muitakin asioita samalla. Vaikka kirpputorilla vaatteet maksaisivatkin muutaman euron, se on säästyneen ajan ja vaivan arvoista. Torissa kaikkein isoin ongelma on mielestäni se että tavara pitää hakea, kukaan ei postita.
Yhteiskunnan tukiaiset on liian hyvät. Ns köyhilläkin on varaa nyrpistellä nokkaansa ja ostella tyyliinsä sopivia uusia tavaroita. Asutaan väljästi ja pidetään kolmea lemmikkiä vaikka ei käydä edes töissä. Elämme erikoisia aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti astiat ja säilytyspurkit ovat yleensä sellaista tavaraa, jota löytyy jokaisen kotoa ihan pilvin pimein, vaikka olisi pienituloinen. Ei köyhäkään tarvitse niitä määräänsä enemmän. Niitä myös saa kirppareilta edulliseen hintaan ja kristillisiltä kirppareilta puoli-ilmaiseksi, eikä sieltä ostaessa tarvitse ajaa toiselle puolelle kaupunkia purnukan perässä. Pienituloisellakin voi olla oma maku ja hän haluaa ostaa itseään miellyttävää sarjaa/tyyliä.
Itse hankin astiat ja purkit jo opiskelijana, kun tulot olivat surkean pienet. Silti noihin oli varaa. Juomalasit ovat menneet rikki, kaikki muut astiat ym. taitavat olla edelleen käytössä. Opiskeluajoista on kohta 15 vuotta.
Suuri osa ihmisistä hankkii aivan järjettömät määrät tarpeetonta tavaraa. Niiden hävittämiseen eivät Suomen pienituloiset riitä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tukiaiset on liian hyvät. Ns köyhilläkin on varaa nyrpistellä nokkaansa ja ostella tyyliinsä sopivia uusia tavaroita. Asutaan väljästi ja pidetään kolmea lemmikkiä vaikka ei käydä edes töissä. Elämme erikoisia aikoja.
Jos et kasaisi rojua nurkkiisi vaan tekisit vain huolella mietittyjä hankintoja, et tarvitsisi köyhien koteja kaatopaikaksesi.
Minulle kelpaa kyllä esimerkiksi ilmaiset huonekalut, ja olen sellaisia hakenutkin. Siis tietysti vain siinä tapauksessa, että tarvitsen jotain tiettyä huonekalua. Mutta tavallisten kippojen ja kuppien takia en ala näkemään niin paljon vaivaa, että hankkisin Torista. Niitä saa halvalla kaupoista, ja jos haluaa kierrättää, kirpputori tai kierrätyskeskus on helpoin. Harvoin se Torin myyjä sattuu asumaan ihan naapurissa eli matkaa tulee, ja lisäksi kaikki viestittely ja ajankohdan sopimiset... Ymmärrän kyllä ap:n pointin, itsekin olen kierrätyshenkinen, suosin käytettyä ja kierrätän omat turhat tavarani.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa tarjonnan säilytysastioista ja -rasioista. Ei siellä ole mitään, jonka joku haluaisi. Pilttipurkkeja, banaanilaatikoita, muovisia hillosankoja...
Kyllä, ja näiden lisäksi noin kymmenkunta pianoa (vaativat kuljetuksen jälkeen virityksen), useita toimivia helloja, mankeli, lukuisia Ikean kirjahyllyjä jne.
Paljon on tarjolla, mutta itselläni ei ole autoa ja joillakin vielä tiukat hakuvaatimukset tyyliin haettava torstain klo 15-17, koska muutto.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin se voi olla egokysymys - ei kehdata noutaa ilmaista tavaraa, koska se saa itsen näyttämään köyhältä reppanalta ja lahjoittajan menestyjältä, joka virnuilee kuitenkin, kun kerjäläinen tulee aasinsa kanssa vetokärryillä ilmaista sohvaa hakemaan.
öö miksi joku noin ajattelisi? Kyllä ihan ok-tuloisetkin kierrättää ja hankkii tavaroita käytettynä, usein ilmaiseksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vie nuo tavarat kierrätyskeskuksen ilmaishuoneeseen. Siellä ne eivät yleensä ole hyllyssä kymmentä sekuntia kauempaa.
Juuri noin. Sieltä ne hakevat kirppismyyjät ja tavara taas kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi tällaista päätelmää joidenkin säilytyspurkkien myötä. Itse olen aika köyhä ihminen ja en todellakaan pysty ostamaan melkein mitään sellaista mitä haluaisin tai ainakin säästän sitten pitkään jos kerrankin haluan esim sopivat lenkkarit tai jonkun tietyn vaatteen. Muuten kirppislinjalla ja alemyynneistä lähes kaikki vaatteet. En ole liian tarkka niiden suhteen ja kaikki siisti tavara kyllä kelpaisi. Tosin itsekin olen autoton ja asun aina liian kaukana ihmisistä jotka tavaraa antaisivat.
En ole kyllä koskaa ajatellut,että joku antaa jotakin siellä!Itse olen turhasta hankkiutunut eroon kerta vuodessa suursiivouksen yhteydessä,silloin vien autokuorman spr,ecocenter tms.paikkaan.Ja kyllä ne tavarat nopeasti sieltä lähtevät uusiin koteihin.Toivottavasti myyntitulolla myös tuetaan tarvitsevia.