Miksi koira hakeutuu nykyään aina wc:n nurkkaan? Onko se kipeä?
Meillä on pientä rotua oleva koira, joka on viimeisen viikon aikana toistuvasti hakeutunut pikku-wc:n allaskaapin alle. Se avaa raollaan olevaa ovea sen verran, että pääsee sisään ja menee pimeään vessakoppiin makaamaan. Minua ei sinänsä haittaa, että koira menee sinne, mutta mikä sitä sinne nyt yhtäkkiä houkuttaa? Viileää laattalattiaa olisi myös esimerkiksi viereisessä sivueteisessä, josta kuljetaan harvoin. Siellä olisi myös rauhallinen paikka, mikäli koiralla olisi nyt kesällä kuuma (eikä nyt ole edes ollut kuuma sisällä). Koira ei ole koskaan ennen hakeutunut pieniin koppeihin eikä omiin oloihinsa, vaan se on liikkunut, leikkinyt ja nukkunut päiväuniaan ihmisten seurassa. Mikä sen saa nyt vetäytymään noin omituiseen nukkumapaikkaan? Koira on myös ärsyyntynyt ja murisee, jos sen hätistää vessasta mennäkseen sinne itse. Kyseessä on siis parivuotias uros.
Onko kenelläkään näkemystä, mistä tällainen käytöksen muutos voisi johtua?
Kommentit (31)
Onko sillä muuta omaa rauhallista nukkumapaikkaa kodissasi? Oma koirani ainakin haluaa nukkua välillä täysin omassa rauhassa omassa pesässä portaiden alla.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä muuta omaa rauhallista nukkumapaikkaa kodissasi? Oma koirani ainakin haluaa nukkua välillä täysin omassa rauhassa omassa pesässä portaiden alla.
Kyllä on, talo on iso ja ihmiset ovat kaikki harvoin samaan aikaan kotona. Lähinnä minua ihmetyttää se, että koira on NYT keksinyt tuon vessan. Käyttäytymisen muutos ihmetyttää.
Ap
Hei! Selvisikö syytä😄
Meidän koira haluaa aina sängyn tai sohvan alle...
Aloitus on vuodelta 2019, mutta meidän koira alkoi hakeutua koloon jääkaapin taa vähän ennen kuolemaansa.
Veikkaan että sillä on kuuma, jos nyt viimeisen viikon on ollut tuota.
On muodostanut oman viileän koirankopin. Kyllä se lopettaa kun helteet loppuu.
Sellainen normaalista poikkeava käytös on aina syy mennä eläinlääkäriin, kivut ei ole välttämättä jatkuvia, eikä koiran nuori ikä estä sitä etteikö koira voi olla kipeä.
Jos hakeutuu nurkkaan esim seisomaan, voi olla aivokasvaimen eroja oireita.
Tämä on tosi hyvä kysymys. Vähän matkan päässä rakennetaan uutta taloa, ja sieltä on kuulunut kaikenlaisia ääniä. Itse olen varmaan kuullut vain ne kovimmat, mutta voihan olla, että koira kuulee jonkun inhottavan korkean äänen, jota jokin kone pitää? Toisaalta tänään sunnuntaina rakennustyömaalla ei käsittääkseni ole ollut ketään (eilen vielä oli), mutta koira on tänäänkin pyrkinyt ja päässyt vessaan jo useamman kerran. Voihan olla, että se on aiempina päivinä mennyt ääntä pakoon ja sitten tajunnut, että allaskaapin alla onkin aika kiva makoilla. :-) Jään seuraamaan tilannetta. Kiitos kaikista kommenteista.
Ap