Päivystyksessä
Kävin ompeluttamassa haavani päivystyksessä. Lääkäri tutki haavan, puudutti ja ompeli. Lääketieteen kandidaatti, oikein ystävällinen nuori mies, kyseli ompeleista ja tekniikasta, tähän lääkäri vastasi ja välillä käytti latinankielisiä termejä. Hyvät ompeleet sain. Sitten molemmat lähtivät pois ja jäin hoitajan kanssa kahdestaan. Kysyin varsin mitä muita ommelaineita on ja mihin tarkoituksiin niitä käytetään. Hoitaja vaikutti kovin suuttuneelta kysymykseeni eikä osannut vastata. Vielä vähemmän osasi kertoa solmuista, joista lääkäri ja lääkäriopiskelija keskenään puhuivat. Ei osannut myöskään sanoa miten kauan puudutus vaikuttaa. Puudutus kuulema häviää sitten kun häviää. Rinnassa oli nimen lisäksi tittelinä sairaanhoitaja. Jäi aika töksähtänyt vaikutelma tuosta. Eikö näitä koulussa opeteta ja eikö asiakkaan kysymyksiin pitäisi osata vastata? Jäi aika turvaton olo tästä hoitajasta.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Siis järkyttävää. Kyllä hoitohenkilökunnan täytyy tietää mistä aineista tikit on tehty. Tuoteseloste pitää ehdottomasti kertoa potilaalle. Samoin kipulääkkeen kaikki ainesosat on osattava ulkoa.
Meillä TYKSissä lääkärit osaavat kertoa esim kaikkien laitosaapulaisten käyttämien puhdistusaineiden, siivousrättien, asettuen, wc-pyttyjen, neulojen, laastarien valmistusaineet. Tämä on todella oleellista erikoissairaanhoidossa. Vieläkin kuulen juttuja kirurgisen osaston sairaanhoitajasta joka ei osannut kertoa laastarin valmistusprosessia potilaalle.
Huh huh, minkä tasoisessa sairaalassa olet ollut?
Ja antibiootit, niitäkin on miljoona, mistä niitä kaikkia voi osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut sairaalassa. Kyselkääpä näiltä hoitajilta mitä verikokeiden tulokset tarkoittavat, mitä nestettä hoitaja teihin tiputtaa, miten hoitajan antama lääke vaikuttaa ja mitä haittoja voi olla odotettavissa. Tai kun hoitaja ottaa sydänkäyrän, kysykää miten se käyrä syntyy. Huomaatte miten vajavaisin tiedoin teitä hoidetaan. Ei nämä hoiturit välitä näitä opetella. Koppavuuden kyllä opettelevat. Ja palkankorotusvaateet. Ei voi työtään väittää vaativaksi kun ei edes perusasiat ole hallussa.
Esim. EKG:ta ei välttämättä osaa lukea edes kaikki lääkärit. Kardiologin duunia.
On kyllä tuontilääkäri tälläinen. EKG:n tulkinta on taito, jota ilman et voi edes valmistua lääketieteellisestä tiedekunnasta Suomessa. Toki eksoottisemmat rytmihäiriöt jäävät kardiologien ja etenkin rytmikardiologienm ihmeteltäväksi, mutta jokainen ammattitaitoinen lääkäri osaa tulkita EKG:n ja varsinkin sen milloin se on poikkeava ja vaatii konsultointia asiaan enemmän perehtyneeltä kollegalta.
Hoitajat eivät osaa eivätkä varsinkaan saa tulkita laboratoriovastauksia, kuvantamistuloksia tai sydänsähkökäyriä, koska se ei kuulu heidän koulutukseensa. Valitettavasti tosin silti tätä tekevät ja 9/10 mennään metsään ja puhutaan ihan tolkuttomia potilaille. Kerran olen todistanut tilanteen, jossa hoitaja tyytyväisenä ilmoittaa lääketieteen opiskelijalle monitoriseurannassa olevan potilaan rytmin olevan normaali ja kandidaatti vastaa, että kyseisessä monitorissa näkyy samanaikaisesti potilaalla kolmea erilaista rytmihäiriötä, joista jokainen edellyttää potilaan aktiivista hoitoa ja seurantaa.
Tyhmä kandi meni hoitajaa neuvomaan työssään.
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut sairaalassa. Kyselkääpä näiltä hoitajilta mitä verikokeiden tulokset tarkoittavat, mitä nestettä hoitaja teihin tiputtaa, miten hoitajan antama lääke vaikuttaa ja mitä haittoja voi olla odotettavissa. Tai kun hoitaja ottaa sydänkäyrän, kysykää miten se käyrä syntyy. Huomaatte miten vajavaisin tiedoin teitä hoidetaan. Ei nämä hoiturit välitä näitä opetella. Koppavuuden kyllä opettelevat. Ja palkankorotusvaateet. Ei voi työtään väittää vaativaksi kun ei edes perusasiat ole hallussa.
Kärsitkö narsistisesta persoonallisuushäiriöstä? Älä ota veetuiluna, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn.
Moni hoitsu , ja moni juuri koulusta valmistunut maisteri pitää itseään asiantuntijana , koulussa niin myös toitotetaan kokoajan tittelinkipeille naisille.
Jo avajaispäivänä hoitsukoulussa joku esitelmöi kuinka meistä tulee erikoisalan erikois-asiantuntijoita.
Jaksoin tuota vuoden verran,tentit läpi lukematta,vähän kuunteli tunnilla.
t.DI
Olipa pirullisia vastauksia, ihan tavalliseen "postaukseen", ja ihan syyttä suotta.
Tavan ihmiselle sairaalamaailma on outo paikka, ja miksi ei saisi kysellä omasta sairaudestaan.
Ei sitä tuollaisessa tilanteessa välttämättä edes huomaa, että hoitohlökunnalla on kiire, kun ihmettelee ja on pää pyörällä tikkien neulomisesta.
Olishan tuo aloitukseen voinut vastailla asiallisemminkin, on täällä totisesti kummallista porukkaa, ivaillaan ja pilkataan toisen lääkärireissua.
Ja osaamisesta ja tietämisestä vielä sen verran, että kyllä myyjät tietää oman vastuualueensa asiat ja hyvin.
Olen usein kyselyt suuressa ruokakaupassa hedelmäosastolla myyjiltä erikoisempien hedelmien tietoja ja syöntikuntoa jms. Aina tullut selkeät vastaukset ja vielä lisätietoa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Moni hoitsu , ja moni juuri koulusta valmistunut maisteri pitää itseään asiantuntijana , koulussa niin myös toitotetaan kokoajan tittelinkipeille naisille.
Jo avajaispäivänä hoitsukoulussa joku esitelmöi kuinka meistä tulee erikoisalan erikois-asiantuntijoita.
Jaksoin tuota vuoden verran,tentit läpi lukematta,vähän kuunteli tunnilla.
t.DI
Itsekin opiskelin tuota vuoden ennen yliopistoon siirtymistä. Järkyttävää havaita millaista materiaalia hoitajakoulusta valmistuu. Ammattikorkeakoulun hoitajapuoli ei ole mikään minilääkis vaikka hoitajat itse niin luulevat. Ala sinällään on aivan pimeä, toinen toistaan nälviviä naisia. Tittelinkipeys kuvaa heitä hyvin, asiantuntijuus on siitä kaukana.
Onko ammattikorkeakoulu muka yliopistoon verrattava koulu?
Kesäkuu ja kandi harjoittelemassa. Mikä tässä nyt ei täsmää? Ja kaiken lisäksi tikkejä, joita opetellaan ihan muualla kuin päivystyksessä.
Sairaanhoitajana olisi vastannut muutamalla latinankielisellä termillä ja selittänyt täyttä palturia, puhunut neulojen koosta (ompelukoneen neulojen koot ovat erittäin hyvin mielessäni) ja kysynyt, haluaako potilas, että laitetaan muutama harjoitustikki, kun näytän, miten vahvemmilla ompeleilla tai peräti hakasilla saadaan haava umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Olipa pirullisia vastauksia, ihan tavalliseen "postaukseen", ja ihan syyttä suotta.
Tavan ihmiselle sairaalamaailma on outo paikka, ja miksi ei saisi kysellä omasta sairaudestaan.
Ei sitä tuollaisessa tilanteessa välttämättä edes huomaa, että hoitohlökunnalla on kiire, kun ihmettelee ja on pää pyörällä tikkien neulomisesta.Olishan tuo aloitukseen voinut vastailla asiallisemminkin, on täällä totisesti kummallista porukkaa, ivaillaan ja pilkataan toisen lääkärireissua.
Ja osaamisesta ja tietämisestä vielä sen verran, että kyllä myyjät tietää oman vastuualueensa asiat ja hyvin.
Olen usein kyselyt suuressa ruokakaupassa hedelmäosastolla myyjiltä erikoisempien hedelmien tietoja ja syöntikuntoa jms. Aina tullut selkeät vastaukset ja vielä lisätietoa päälle.
Ompeleiden materiaalit ei ole sairaanhoitajan asia. En usko, että hedelmäosaston myyjä osaa kertoa yrityksen lomarahojen kokonaismäärää tai sitä, mitä materiaalia on kylmäkoneen pohja.
Korkeasti koulutetut hoitotyön asiantuntijat, näin ne itseään tituleeraa. Oikeasti ovat tyhmiä kuin saapas.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja terkkarissa kuitenkin muka pystyvät arvioimaan onko tarpeeksi sairas päästäkseen lääkäriin. Ehdottelevat lääkkeitä, mm mulle rupesi painostamaan että siirtyisin käyttämään insuliinia 2t diabetekseen. Siihen ei ole mitään syytä. Tämän jälkeen siirryin hoidattamaan itseäni yksityislääkäriin, erikoislääkärille. En kestä sitä terkkarin systeemiä ja sitten siellä on joku kielitaidoton sönkkö lääkäri vastassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. EKG:ta ei välttämättä osaa lukea edes kaikki lääkärit. Kardiologin duunia.
Kirurgit ei osaa, mutta kanditkin osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja terkkarissa kuitenkin muka pystyvät arvioimaan onko tarpeeksi sairas päästäkseen lääkäriin. Ehdottelevat lääkkeitä, mm mulle rupesi painostamaan että siirtyisin käyttämään insuliinia 2t diabetekseen. Siihen ei ole mitään syytä. Tämän jälkeen siirryin hoidattamaan itseäni yksityislääkäriin, erikoislääkärille. En kestä sitä terkkarin systeemiä ja sitten siellä on joku kielitaidoton sönkkö lääkäri vastassa.
En minäkään tykkää ammattikoulutytöstä portinvartijana lääkäriin pääsyyn.
Onko AP ääliö, miksi kyselee tyhmiä? Ihan kuin 3-v. lapsi, joka kyselee, mitä mieleen tulee.
Vain lääkärit ja kätilöt laittaa tikkejä, ellei ole poikkeuslupaa. Kenties siksi erilaiset ompeleet ei ole tuttuja. Mut kyllä sairaanhoitajatkin varmaan jotain osaa eri langoista kertoa. Jos oikein muistan niin ohuimpia lankoja ei tyyliin edes paljain silmin nää, eri paksuiset langat on eri paikkojen tikkaamiseen, jopa silmämunaan voidaan laittaa tikkejä. Mitä isompi numero, sen ohuempi lanka ja tosiaan osa langoista hajoaa itsestään. Mä en varmaan ees enempää noista tiedä, ei tosiaan koulutukseen kuulu, mut en ees oo sh vaan sairaanhoidon ja huolenpidon lh. MUTTA mä itseasiassa osaan tehdä yksittäisiä tikkejä kun opiskeluaikana opettelin sen huvin vuoksi kun harjoiteltiin tikkien poistoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni 2t diabeetikko on insuliinihoidossa. Jos sokerit heittelee pahasti niin siihen on tosiaan aihetta. Sun terveyshän se tietty on, joten päätät itse, mut kyllä ne terveydenhoitajatkin oikeesti todella paljon asioista tietää
Vierailija kirjoitti:
Onko AP ääliö, miksi kyselee tyhmiä? Ihan kuin 3-v. lapsi, joka kyselee, mitä mieleen tulee.
Kai ap saa kysyä mitä vain. Ei kai potilas voi tietää ettei hoitsuja ole älyllä ja koulutuksella siunattu.
Ap kuulostaa just sellaiselta yliärsyttävältä eläkeläisellä, josta on vaan kiva päästää lääkäriin, että saa puhua tyhjänpäiväisiä ja kysellä asioita, jotka hänelle ei kuulu. Sitten sattuu vielä kaksi lääkäriä ja hoitajakin on niin johan on dreamteam koossa maksimaalisen huomion saamiseksi.
Sai varmasti ohjeet tikkien poistosta ja muusta asiaan kuuluvasta. Se, minkälaisella materiaalilla haavansa on ommeltu, ei kuulu asiaan.