Miksi koulutuksesta jankataan kun se voi olla työllistymisen ESTE?
Jos hankkii koulutusta mutta putoaa työelämässä tyhjän päälle kun koulutusta vastaavaa työtä ei enää heru syystä tai toisesta niin silloin voi olla pulassa!
Itse menisin niin mielelläni tehtaalle, varastoon TYÖHÖN mutta eipä tipu koska minulla kaksi amk-tutkintoa suoritettuna. Ja olen liian vanha, mutta nuo suoritetut tutkinnot mielestäni kaiken torppaavat.
Mitä hittoa! Jos kerran ITSEÄNI ei haittaa että olen ylikoulutettu, miksi ketään muutakaan pitäisi?
Jos olisin tiennyt ajautuvani elämässä tähän, en olisi suorittanut yhtäkään tutkintoa.
Kommentit (22)
Miksi kerrot ne tutkinnot? Olen tohtori, mutta en kerro sitä, jos katson sen olevan taakka. Koska opiskelin töiden ohessa, ei ole syntynyt mitään 4v tyhjää jaksoa. Töitä on löytynyt.
Tosin ihan mielenkiinnosta: mitkä 2 AMK-tutkintoa on noin turhia?
Cv:ta voi muokata sopivaksi työ haussa. Sieltä voi ottaa pois juttuja, mitkä ei edesauta työnsaantia.
Tiedän tohtoreita, jotka ajavat taksia, laskevat baarissa kaljaa jne. Joku amk ei todellakaan ole työllistymisesi este.
Tuo on laiskojen tekosyy miksi eivät ole töissä "olen ylikoulutettu ja kukaan ei ota minua". Suoraa valehtelua!
CV ei ole se este, vaan se mikä on korvien välissä. Koulutus muuttaa ihmistä eikä aina välttämättä positiiviseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tohtoreita, jotka ajavat taksia, laskevat baarissa kaljaa jne. Joku amk ei todellakaan ole työllistymisesi este.
Jopa sairaanhoitaja on ylikoulutettu moneen hommaan. Joo, saa nauraa. Itse törmäsin tähän, kun halusin helpompiin töihin. Ei onnistunut. Sanottiin ihan suoraan, että olen ylikoulutettu, ettei mua voi pitkään kiinnostaa hakemani työ.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on laiskojen tekosyy miksi eivät ole töissä "olen ylikoulutettu ja kukaan ei ota minua". Suoraa valehtelua!
Veikkaan, että itselläsi ei juurikaan ole koulutusta. Typerä kommenttisi paljastaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Hienosti yleistät yksittäistapaukset koskemaan kaikkia. Voi pyhä yksinkertaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Että teikäläiset jaksaa trollata. Minä hain yli vuoden kestäneen työttömyyteni aikana joka viikko tutkintoani vastaamattomia töitä (varastoon, kauppaan, puhelinkeskukseen jne.). Eipä kukaan huolinut. Usein ei saanut mitään vastausta hakemuksiin.
Ei ne sun tutkinnot mitään torppaa, vaan se, että olet vanha, eikä sulla ole työkokemusta. Olisit ihan samassa asemasa ilman tutkintojakin - tai huonommass.
Opetusalalla suurin työllistymistä haittaava tekijä on opettajaksi valmistuminen
Välillä kyllä mietityttää koulujen käymisen järkevyys. Nykymaailmassa pärjää jotkut Martinat ja Nannat peruskoulupohjalta. Tarpeeksi vaan röyhkeyttä ja ahkeraa kuuluisan/rikkaan miehen metsästystä, niin sitten voi kirjoitustaidottomana kirjoittaa blogia, kunhan tukka on hyvin kuvassa ja on suht laiha.
Samaan aikaan jotkut yliopistonkäyneet fiksut ihmiset kärvistelee työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä kyllä mietityttää koulujen käymisen järkevyys. Nykymaailmassa pärjää jotkut Martinat ja Nannat peruskoulupohjalta. Tarpeeksi vaan röyhkeyttä ja ahkeraa kuuluisan/rikkaan miehen metsästystä, niin sitten voi kirjoitustaidottomana kirjoittaa blogia, kunhan tukka on hyvin kuvassa ja on suht laiha.
Samaan aikaan jotkut yliopistonkäyneet fiksut ihmiset kärvistelee työttöminä.
Jep ja samalla ollaan niin huolissaan PISA-tuloksista, matemaattisten alojen suosion laskusta sekä poikien koulunkäynnistä. Sama kai se on lukeeko Hurstin jonossa Aku Ankkaa vai Tolstoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että teikäläiset jaksaa trollata. Minä hain yli vuoden kestäneen työttömyyteni aikana joka viikko tutkintoani vastaamattomia töitä (varastoon, kauppaan, puhelinkeskukseen jne.). Eipä kukaan huolinut. Usein ei saanut mitään vastausta hakemuksiin.
Niin ne vaan torppaa monet muutkin, et ole mitenkään erikoinen. Töitä ei vain ole tarpeeksi kaikille ja nekin paikat menevät sopivimmalle = se kellä on koulutus tai työkokemusta alalta.
No yhteiskunnassa sääntöjä ja lakeja tehdään yleensä tilastojen mukaan ja selvää on että työttömyys vähenee sitä myötä mitä koulutetumpi on.
Työnantajat taas työllistävät ihmisiä omien kriteeriensä mukaan ja koska yleensä koulutettulle työntekijälle pitää maksaa enemmän palkkaa, monet yritykset pyrkivät säästämään palkkaamalla vähemmän koulutettua väkeä tai muilla tavoin kikkailemalla. Lisäksi totta näyttää oelvan sekin ettei vähän koulutusta ja kokemusta vaativiin tehtäviin edes harkita korkeasti koulutetun palkkaamista, koska pelätään että hän lähtee pian paremman työpaikan perään. Lisäksi voi olla että työnantaja ei noudata lakeja ja säännöksiä turhantarkasti, joten pelkää, että koulutettu tyyppi huomaisi nämä ongelmat.
Nyt eletään lisäksi murrosvaihetta työelämässä, joten monilla aloilla ovat työt vähentymässä tai loppumassa kokonaan, eikä yhteiskunnassa ole varauduttu tähän. Joillakin aloilla on siis liikaa alalle koulutettuja ja/tai työpaikkoja ei tahdo enää olla. Siksi myös akateemisten työttömyys on lisääntymään päin.
Mielestäni tämä on aika iso ongelma, koska yhteiskunta on satsannut koulutukseen paljon rahaa, mutta nyt hänen osaamistaan ei hyödynnetä. Yhteiskunta menettää myös jokaisen korkeasti koulutetun työttömän osalta keskimäärin enemmän verotuloja kuin vähemmän koulutetun työttömän osalta. Jos työtön on koulutettu nuori vastavalmistunut ihminen, työttömyys aiheuttaa pahimmillaan pitkäkestoisia seurauksia. Ei kerry työkokemusta, osaaminen voi vanhentua, vähäiset tulot vaikuttavat perheen perustamiseen yms, ja tilanne voi johtaa syrjäytymiseen ja sitä myöt tulla kalliiksi yhteiskunnalle. Jos koulutettu työtön on iäkkäämpi, siinä menetetään työpaikoilla vuosien hiljainen tieto ja kokemus, ja yksilön kannalta työeläke jää ennakoitua alhaisemmaksi ja lisää yhteiskunnan kustannuksia myöhemmin.
Siksi onkin aika ihmeellistä miten vähän mm. akateemisesta työttömyydestä puhutaan julkisuudessa.
On jännä juttu, että jotkut löytävät töitä ns. "aina" ja toiset eivät "koskaan".
Esim. yksi sukulaiseni on aina saanut ns. "liian hyviä" (koulutukseen/työkokemukseen nähden) työpaikkoja, veikkaan sen johtuvan siitä että hän on hyvin "karismaattinen ihminen (vaikea selittää, en keksi parempaa sanaa kuvaamaan, sellainen josta on helppo pitää)
Tuollainen on vaikea opettaa, vaikka olisi ns. paperilla hyvä, jos ei kolahda niin ei kolahda. Nykyään itseään joutuu myös "myymään", eli ei voi vain mennä haatatteluun ja vastata kysymyksiin, vaan pitää ns. myydä itsensä. Ihan pienilläkin jutuilla on vaikutusta siihen miten muut näkevät ihmisen. Vaikea pukea sanoiksi, mutta osa on vaan ns. luonnostaan valloittavampia mitä toiset, ja ihan sellaiset pikkujutut (huomaivaisuus, elekieli, sanallinen ilmaisu) erottavat ns. jyvät akanoista.
Vierailija kirjoitti:
On jännä juttu, että jotkut löytävät töitä ns. "aina" ja toiset eivät "koskaan".
Esim. yksi sukulaiseni on aina saanut ns. "liian hyviä" (koulutukseen/työkokemukseen nähden) työpaikkoja, veikkaan sen johtuvan siitä että hän on hyvin "karismaattinen ihminen (vaikea selittää, en keksi parempaa sanaa kuvaamaan, sellainen josta on helppo pitää)
Tuollainen on vaikea opettaa, vaikka olisi ns. paperilla hyvä, jos ei kolahda niin ei kolahda. Nykyään itseään joutuu myös "myymään", eli ei voi vain mennä haatatteluun ja vastata kysymyksiin, vaan pitää ns. myydä itsensä. Ihan pienilläkin jutuilla on vaikutusta siihen miten muut näkevät ihmisen. Vaikea pukea sanoiksi, mutta osa on vaan ns. luonnostaan valloittavampia mitä toiset, ja ihan sellaiset pikkujutut (huomaivaisuus, elekieli, sanallinen ilmaisu) erottavat ns. jyvät akanoista.
Työmarkkinoilla on Suomessa lähes 3 miljoonaa ihmistä, joten en usko että karismaattisuudella kovin pitkälle pärjää enää nykyään ilman asianmukaista koulutusta. Lisäksi työhönottotilanteissa on mukana aina useampi ihminen, joten eipä heihin kaikkiin pelkkä karsima pure. Nykyisin useimmissa korkeaa koulutusta vaativissa paikoissa ei haastatteluun edes kutsuta ellei ole asianmukaiset tutkinnot ja työkokemus, joten karsimasta ei ole hyötyä ellei pääse edes haastatteluun.
Ja jos on kyse julkisen sektorin viroista, niin hyvin tarkkaan seurataan kuka valitaan ja valitetaan heti jos palkataan haastatelluista muita heikompi.
Olisi mielenkiintoista tietää millä alalla tuo sukulaisesi toimii. Ehkäpä joku ala, joka liittyy viestintään ja/tai myyntiin?
Ei niitä koulutuksia tarvitse kertoa ja aukot cv:ssä ei yleensä haittaa jos hakee varasto-, siivous- yms. töitä.
Valitettavasti pyrin välttämään korkeakoulutettujen henkilöiden palkkaamista, sillä jos ja kun he saavat koulutustaan paremmin vastaavan työpaikan niin ymmärrettävästi he irtisanoutuvat.
Esimies siivousalalta
Ei sitä ole pakko sanoa työnantajalle. Kerro olevas reputtanu peruskoulunkin.