Peseekö teidän 13v itse vaatteensa?
Kommentit (48)
Vierailija:
26, samalla logiikalla mehän kaikki voisimme vaihtaa ammattia koska tahansa, koska opetteluahan ei tarvita - jokainen on seppä syntyessään!
Vierailija:
Yhteen koriin miehen vaatteet ja mies saa pestä ne, toiseen teinin vaatteet ja hän pesee ne ja kolmanteen perheen äidin vaatteet ja hän pesee ne. Vai erotteletteko pelkästään kolmetoistavuotiaan vaatteet erilleen ja äiti tai isä pesee loput?
Vierailija:
Yhteen koriin miehen vaatteet ja mies saa pestä ne, toiseen teinin vaatteet ja hän pesee ne ja kolmanteen perheen äidin vaatteet ja hän pesee ne. Vai erotteletteko pelkästään kolmetoistavuotiaan vaatteet erilleen ja äiti tai isä pesee loput?
Ihan toimiva käytäntö. Ja poika muuten vaihtaa niin usein vaatteita ettei vajaita koneellisia tule.
T. 9 ja 10 ja....
Meinaan vain, että tyttäreni valkopyykistä ei saisi täyttä koneellista vaikka kuinka kauan keräisi pyykkejä. Värillisistä ehkä saisi, mutta mustatkin voisivat olla vähän niin ja näin. Ja jos joka kerta joutuisi odottamaan täyttä koneellista saattaisivat sukat tai jokin muu pikkupyykki loppua kesken.
Vierailija:
Teinillä oma pyykkikori huoneessaan...
Kyse on siitä mitä arki on - paljon pikkujuttuja hoidettavana. Jos niitä on tehnyt aiemminkin lapsuuskodissa, ei tarvitse kysellä neuvoja kavereilta/äidiltä/av-palstalta.
Jos sinulle kotityöt ovat vain ja ainoastaan lattiarätin upottamista jossain pesuaineessa ja sitten edestakaisin lattialla käyttely - en halua nähdä kotiasi. En ole kotirouva, en ole siivoushullu, mutta kotitöissä on paljon juttuja, joita olen oppinut jo lapsena mummoilta tai äidiltä - nyt voin tehdä kaikkea muutakin, kun kotityöt menee vähäisellä vaivalla = kokemuksella. Kiitos kuuluu minua lapsena opettaneille vanhemmilleni. Saman aion tehdä omille lapsilleni. Kotityöt osaksi leikkejä, niin oppii huomaamatta.
Vierailija:
Meinaan vain, että tyttäreni valkopyykistä ei saisi täyttä koneellista vaikka kuinka kauan keräisi pyykkejä. Värillisistä ehkä saisi, mutta mustatkin voisivat olla vähän niin ja näin. Ja jos joka kerta joutuisi odottamaan täyttä koneellista saattaisivat sukat tai jokin muu pikkupyykki loppua kesken.Vierailija:
pojalla kun on (omasta halustaan) vain mustia ja tummansinisiä- ja harmaita sekä vaaleita vaatteita niin ei tarvitse pestä kun tumma ja vaalea pyykki. Se kyllä helpottaa hommaa.
Jos ei äiti ole opettanut, ei sitten opikkaan.
Itseni ei tarvinnut tehdä kotona kovinkaan paljoa ja ihan varmasti omilleni muutettuani osasin siivota jne.
Vaikka hoitaa omat pyykkinsä, eihän sen tarvi tarkoittaa ettei voi pestä muidenkin?
Vierailija:
Meinaan vain, että tyttäreni valkopyykistä ei saisi täyttä koneellista vaikka kuinka kauan keräisi pyykkejä. Värillisistä ehkä saisi, mutta mustatkin voisivat olla vähän niin ja näin. Ja jos joka kerta joutuisi odottamaan täyttä koneellista saattaisivat sukat tai jokin muu pikkupyykki loppua kesken.Vierailija:
Vierailija:
Jos ei äiti ole opettanut, ei sitten opikkaan.Itseni ei tarvinnut tehdä kotona kovinkaan paljoa ja ihan varmasti omilleni muutettuani osasin siivota jne.
Tää ketju taas tämmöstä pätemistä. Minun lapseni on paras koska minä opetan häntä..
Minä olen paras kasvattaja kun lapseni tekee kaiken kotona jne
Minusta riittää vallan mainiosti nuorelle, että siivoaa omat sotkunsa. Siihen jo sisältyy imurointia, lattianpesua, pölyjen pyyhintää, astioitten laittoa, tavaroiden järjestelyä, kaupassa käyntiä. Ja omista velvollisuuksista huolehtiminen
Periaatteessa käytäntö on hyvä, mutta siihen sisältyy silti väärä viesti. Pitäisi tehdä yhteiseen pussiin, eli pestä koko perheen pyykkejä, vaikka sitten vähän vähemmän eli ei _kaikkia_ koko perheen pyykkejä. Mutta en siis maksaisi ihan vaan omien asioiden hoitamisesta.
Vierailija:
Vaikka hoitaa omat pyykkinsä, eihän sen tarvi tarkoittaa ettei voi pestä muidenkin?
kuka on sanonut ettei koske äitejä??
Meillä niin että teini vastuussa itse että on puhtaita vaatteita. Jos hän pesee ja kone ei täyty, kysyy minulta onko jotain pestävää. Samoin minä kysyn jos ei kone täyty, yleensä kyllä täyttyy, mutta jos tilaa jää niin voin kysyä teiniltä onko jotain...
Ihme viilausta.
Näin me olemme erilaisia. Eihän kukaan maksa vanhemmillekkaan kotitöistä. Tämä kyllä menee vähän aloituksen vierestä, nythän ei ollut kysymys viikkorahasta..
Minun mielestäni nuoren kuuluu hoitaa omat velvollisuutensa ilman rahaa/maksua
Vierailija:
Näin me olemme erilaisia. Eihän kukaan maksa vanhemmillekkaan kotitöistä. Tämä kyllä menee vähän aloituksen vierestä, nythän ei ollut kysymys viikkorahasta..Minun mielestäni nuoren kuuluu hoitaa omat velvollisuutensa ilman rahaa/maksua
Nuori saa rahaa menojen mukaan. Nyt ollut puhe että ensikesäksi kesätöihin mentävä. Nuori täyttää silloin 15v.
En ole itsekään joutunut. Lisäksi olen aina saanut lisärahaa jos olen tehnyt joitain kotitöitä vanhempien luona asuessani.
Luultavasti aion tehdä itse samoin omien lasteni kanssa.
imuroidaan ja sen jälkeen pestään lattiat...
ei ollu kukaan koskaan sanonu tai opettanu, ei ollu koskaan siivonnut kotonaan.
Vierailija:
imuroidaan ja sen jälkeen pestään lattiat...
ei ollu kukaan koskaan sanonu tai opettanu, ei ollu koskaan siivonnut kotonaan.