Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peseekö teidän 13v itse vaatteensa?

Vierailija
26.05.2006 |

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan perheemme jäsenistä pese itse vain omia vaatteitaan, pestään aina täysiä koneellisia. Mitä järkeä olisi erotella sun mun ja ton vaatteet eri pyykkiin?

Vierailija
2/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi pestä?

Mielestäni tuon ikäiselle riittää että siivoaa huoneensa tarvittaessa, vie likapyykin pyykkikoriin, laittaa astiansa tiskikoneeseen, vie roskat pyydettäessä.

Tiedän kyllä perheitä joissa jokainen perheenjäsen pyykkää omat pyykkinsä. Se mielestäni aika outo käytäntö ja lisää sähkön ja vedenkulutusta kun pyöritetään vajaita koneita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia karhunpalveluksia te teette lapsillenne? Kun lapseni kasvaa, aion opettaa, ettei kotona tehdä _töitä_ vaan huolehditaan tavallisista askareista. Ei voi tulla huokailuja, kun se menee samalla lailla hommana kuin päälle pukeminen/niistäminen/hampaiden pesu - kaikki tehtäviä, jotka vain tehdään, ei huokailla.

Vierailija
4/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli saisin hepulin, jos joku vain mättäisi kaiken väristä koneeseen ja johonkin mikä lienee ohjelmaan!

Vierailija
5/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun 14 vee poika pyysi jotakin kotitöitä lisää josta voisi tienata vähän lisää rahaa ( sen 20 euroa / kk lisäksi jonka saa kuukausirahaa) kun ei vielä oikeisiin töihin pääse. Sovittiin että pesee nyt itse omat pyykkinsä alusta loppuun eli laittaa myös kuivamaan ja tyhjentää narut kun on vaatteet kuivia. Hyvin on toiminut ja poika tyytyväinen 10 euron lisärahaan kuukaudessa. Kun rahaa kuitenkin tarvitsee levyihin, karkkiin, leffaan ym. niin parempi että " ansaitsee" sen kotona kun että antaisin " ilmaiseksi" . Oppii tekemään jotakin sen rahan eteen.

Vierailija
6/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli saisin hepulin, jos joku vain mättäisi kaiken väristä koneeseen ja johonkin mikä lienee ohjelmaan!

2 kk tätä käytäntöä takana eikä ainuttakaan vaatetta ole mennyt pilalle. Pesee vaaleat ja tummat kyllä erikseen ja oikealla ohjelmalla.

Vierailija
7/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on muuttanut jo 15 vuotiaana jonnekin kauemmas opiskelupaikkakunnalle ja oma lapsuuskoti on hyvä rutiinien opettelupaikka.

Miksi pitäisi " säästää" lasta - koska myöhemmin kuitenkin joutuu tekemään sitä tarpeeksi, niin antaa kivan lapsuuden??

Eikö olisi parempi opettaa lapselle, että työt eivät ole kamalia, vaan ne menee ohimennen siinä sivussa. Minun serkkunikin, 12 vuotias otti meidät vastaan, kun äitinsä oli vielä matkalla kotiin. Tämä poika itse katsoi, että oli isältään jäänyt kiireessä välipalan teon jälkeen keittiön pöytä muruja ja me " vieraat" istuutuisimme kohta siihen kahville. Poika pyyhki pöydän ilman että kukaan sanoi sanaakaan. Se vei pari sekuntia, eikä tuntunut pojan resursseja kuluttavan.

Sen sijaan joissakin perheissä 10-16...jopa aikuisemmat menevät ja tekevät mitä sattuvat. Ajoin kerran pihaan, jossa isältä oli jäänyt vahingossa kottikärryt vierasparkin kohdalle. Jouduimme itse siirtämään niitä eikä perheen 15 vuotias poika tehnyt muuta kuin katsellut, vaikka oli alle 5 m päässä.

Vierailija
8/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
9/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalliset, 40 asteen tummat käyttövaatteet

lakanat

muut ns. erikoiset, joihin koski vain äiti

Kyllä siis jo lapsikin osaa silloin pestä sukkapyykkiä tai heittää lakanat koneeseen oikeaan asteeseen.

Vierailija
10/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vuotiaalla noin vähän vastuuta?

ei meidän 14-v. pojan ainóa vastuu todellakaan ole se pyykinpesu vaan se on ainoa mistä erikseen maksetaan.

kaikki muut kotityöt kaupassa käynnistä roskien vientiin ja astianpesukoneen täyttöön tai tyhjennykseen ja oman huoneen siivoukseen kuuluu kyllä myös hänellle.

Mainitsen vain pyykinpesun koska sitä kysyttiin.

t.9 ja 10

Vierailija
11/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykin pesu kuuluu minun hommiini, kolmetoistavuotias silittää vaatteita ja vie ne kaappeihin, mikäli minä en ehdi. Muuten hänen kotitöihinsä kuuluu ihan muut asiat, kuin vaatehuolto. Sen ei pitäisi häiritä palstalaisia.

Vierailija
12/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on hyvä käytäntö!

Onneksi olkoon hyvästä pojasta :)

Vierailija
13/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likapyykkikoriin osaa viedä itse vaatteensa, ja se riittää toistaiseksi. Mä olen meidän perheen pesukoneen käyttäjä. Mies ei kertaakaan yhteisen taipaleemme aikana, laittanut pesukonetta päälle. Eikä tarvitse hänenkään. Se on mun homma, josta kaiken lisäksi pidän. Musta on ihana ripustella pyykkiä kuivamaan tai ottaa pois kuivat vaatteet narulta. Silloin mä pääsen rauhassa olemaan hetken. Delekoin nuorimmaisen perään katsomisen miehelle tai 13-vuotiaalle, ja häivyn kodinhoitohuoneeseen :)

Vierailija
14/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pyykkivuorot, yhdellä viikolla pesee pyykkiä äiti, yhdellä isä, yhdellä toinen lapsi ja yhdellä toinen. Siis että joka toinen viikko vastuussa olen minä tai mieheni.

Jos lasten vuoroilla on " outoa pyykkiä" eli eivät tiedä miten pestä niin jättävät sen korin pohjalle odottamaan minun tai iskän pesuviikkoa.

Usein autan vielä lapsia, niin että laitetaan yhdessä kone pyörimään ja sitten puhtaat pyykit narulle.

Lapset myös silloin vuorollaan viikkaavat puhtaan pyykin, ja sängyllemme ilmestyy meidän pyykit pestyinä. Omansa vievät kaappiin, ja lakanat paikoilleen.

Tai jos ne unohtuu narulle niin käyn ne itse ottamassa.

10-vuotias myös auttaa usein, hänelle annetaan pyykkivuoro vuoden tai parin päästä kun on tarpeeksi taitava.

t. 2-, 5-, 10-, 12-, ja 13-vuotiaiden poikien äiti

Vierailija
15/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyykinpesu unohtuu, niin sitten korotus jaetaan muille sisaruksille. Se keljuttaa lasta niin paljon, että yleensä huolehtivat vuoroistaan ja ihan odottavat mahdollisuutta tienata hiukan enemmän.

19

Vierailija
16/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti siinä vaiheessa kun muutin omaan asuntoon, osasin kyllä tehdä kaiken tarvittavan ja mikään muu ei tuntunut vastenmieliseltä kuin lattiakaivon pesu ja hajulukojen putsaus. Joten ei se kotitöiden tekemisen vaatiminen tarkoita että vain silloin siitä tulisi osa normaalia elämää.

Vierailija
17/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos kotona on pakotettu tekemään, niin sitten kun pääsee omaan kotiin niin ei todellakaan viitsi tehdä enää...

Vierailija
18/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyykkini 12-vuotiaasta. Toivottavasti omat muksut perii aikanaan samaa oma-alotteisuutta.

Vierailija
19/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että jos kotona on pakotettu tekemään, niin sitten kun pääsee omaan kotiin niin ei todellakaan viitsi tehdä enää...

Jos siis lapsen pakottaa pesemään hampaitaan, niin sitten lopettaa, kun pääsee omaan kotiinsa asumaan?

Ja mikä ihmeen pakottaminen? Jos todellakin koti" työt" tekee ilman suurta numeroa, ei se ole pakottamista. Tekee siitä yhdessäolon muodon! Kun pelataan pelejä, imuroidaan lattia ensin jotta voidaan levittää pelinappulat siihen.. Kun pelataan jalkapalloa, täytyy nurmikko olla lyhyt, jotta siinä on kiva pelata.. Isä tuo uutta hiekkaa hiekkalaatikkoon ja 5v. auttaa kivien poisottamisessa.. Isä naulaa aitaa ja 4v. etsii sopivia nauloja sekaisin menneestä laatikosta... Kotityöt menee kuin leikkiä vaan!

En muuten usko sitä, että kotityöt osaa yksin ensikodissa ilman ettei ole ennen tehnyt mitään. Kotihommat on täynnä pikkuniksejä oikeiden työvälineiden valinnasta lähtien. Uusavutttomia syntyy juuri noin. Sitten ihmetellään miten saa palaneen kattilan pohjan puhtaaksi tai miksi voipaperi ottaa kiinni pizzan pohjaan. Paljon oppii juuri hommia tehdessä.

Vierailija
20/48 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

En muuten usko sitä, että kotityöt osaa yksin ensikodissa ilman ettei ole ennen tehnyt mitään. Kotihommat on täynnä pikkuniksejä oikeiden työvälineiden valinnasta lähtien. Uusavutttomia syntyy juuri noin. Sitten ihmetellään miten saa palaneen kattilan pohjan puhtaaksi tai miksi voipaperi ottaa kiinni pizzan pohjaan. Paljon oppii juuri hommia tehdessä.