Suosin suomalaisia tuotteita mutta monen ketjun omistajat ovat hinnoitelleet voittoa tavoitellakseen tuotteensa järjettömän ylös
Esimerkkinä kotipitsa jonka pitsat maksavat 10 euroa kappaleelta yhdellä täytteellä kun taas kilpailevat yritykset tarjoavat 4 täytettä samalla hinnalla.
Kommentit (14)
Sisäänostohinnat, sisäänostohinnat...
Luulet että tuotantokustannukset on kaikilla samat?
Vierailija kirjoitti:
En ole Kotipizza fani, mutta ei varmaan kukaan moraalin omaava osta mitään halvempaa, koska halvemmalla Suomessa on aika mahdoton tehdä.
Siis jos joku ostaa halvemmalla niin, toivon että semmosen ihmisen palkka lasketaan sen pizzakuskin palkan tasolle.
No tuon tason pizzoja ei ole mahdoton tehdä halvemmalla. Lounaspuffeissa on vaikka mitä samaan hintaan, seisovassa pöydässä, eikä kukaan sano, ettei kannata. Se pizzauuni ja venhälättykö ne niin hintavia ovat? Pahvilaatikot? Naapuripizzeria on siisti, siellä on suomalaisia töissä, vaikka omistajat ovatkin etelä-Euroopasta. Pizzan hinta on 8-9 euroa/kpl, erikoispizzoja kympillä. Heillä ei mene rahaa franchising maksuihin, tekevät pohjat itse vs. kotipizzan puolivalmisteet ja ne pahvilaatikot on tukusta saatavia edullisia, ei omalla painatuksella, mitä epäilen vähän kalliimmaksi. Eikä heillä ole kylkiäiskampanjoita tai isoja mainoskampanjoita, joista pitää maksaa. On myös kokemus, että menen pojan kanssa sunnuntaina klo 12 kotipizzaan, ensimmäisenä asiakkaana. Pöydät on siivoamatta, eli siistiä pöytää ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Luulet että tuotantokustannukset on kaikilla samat?
Kotipizzayrittäjät maksavat franchising-maksut. Mainokset kai kuuluvat tuohon maksuun, mutta laajojen tv- j ja tienvarsimainoskampanjoiden vuoksi sekä välillä mukaan tulevien kylkiäisten vuoksi nuo maksut lienevät kohtuu isoja. Aika moni unohtaa, että ne pienet pizzeriat säästävät tekemällä kaiken itse ja siinä, kun eivät mainosta kalliisti.
Kuka oikeasti syö pizzeriassa pizzaa?
Kulut on yksi asia ja sivukulut toinen.
Jauhot on kaikille suunnilleen samanhintaisia. Ketjumaksut on korvaus siitä, että yrittäjä saa palveluja valmiina, konseptin, kalusteet ja laitteet, markkinoinnin... Jos tekee itse, se sama on pois muusta työstä.
Oikeasti ero kustannuksissa tulee niistä sivukuluista, veroista ja ja eläke- ym muista maksuista.
Oletteko koskaan kiinnittäneet huomiota, että ruokapaikan nimi vaihtuu yleensä puolentoista vuoden välein. Se on aikaraja, jolloin rästimaksuja ei ole vielä alettu periä. Puhdas yritys voi aloittaa vaikka samoissa tiloissa, kalusteet ja henkilöstö omistajineen kiertää.
Kätevää kun sen osaa.
Vierailija kirjoitti:
Sisäänostohinnat, sisäänostohinnat...
Kyl se ihan vaan marginaalit. Pienemmillä marginaaleilla voisi pärjätä jos saataisiin robootti paikalle ja ihmistyöntekijä kortistoon.
Jos sulla itselläsi olisi yritys etkö muka itse tavoittelisi voittoa?
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tavoitella, mutta turha jäädä ihmettelemään jos ei ole asiakkaita.
Mutta joo, kuluttajille myyminen on aika turhaa touhua. Ihmiset ovat ihan rutiköyhiä.
Asunnonrakentajat vie melkein kaiken tuloista, loput menee pankeille, ruokakauppaketjulle ja kännykkään. Autovalmistaja ja verottaja saattavat olla ryöväämässä. Jäljelle jääneillä pennosilla ei kyl kenenkään yrittäjän elintasoa ylläpidetä.
Parempi vaan valita joku noista aloista jotka vie rahat ja vaikka sijoittaa niihin mielummin ku yrittää itse.
Tai jos yrittää niin sitten just korkeintaan joku 2-3 asiakasta kuukaudessa ja laskua 8000e/asiakas ja kuukausi jostain käsityöstä. Jos laskut per asiakas on alle 1500e ja niin aika turhaa touhua on. Just joku valokuvaus mainoslehtistä varten yms..
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tavoittelisin. Mutta miksi monet suomalaiset yritykset takevät sen voiton tavoittelun hinnalla, eikä volyymilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tavoittelisin. Mutta miksi monet suomalaiset yritykset takevät sen voiton tavoittelun hinnalla, eikä volyymilla?
Oulun joulumarkiinoilla on hyvä esimerkki kahdesta sinapin myyjästä. Molemmilla on kolme eri makua, jotka maistelun perusteella ovat samanlaisia. Toinen myyjä on varustautunut melekeen 3 kertaa isommalla varastolla ja myy sinappeja 5e/kpl ja 10e/3kpl. Tämä myyjä lähtee kotia puolenpäivän jälkeen kun kaikki on myyty. Toinen myyjä myy samanlaisia samankokosia sinappeja 8e/kpl ja 20e/3kp, myyjä istuu iltaan asti ja vielä on tavaraa myymättä.
Ette siis halua maksaa kohtuullista palkkaa?
Sitä se on, ei mitään raaka-ainekustannuksia, ne on kirvan pieru jossain ruokatuotteessa.
Kyllä sinulla on varaa maksaa pizzasta kymppi siinä missä kahdeksan euroa, et vain halua. Ei ole mikään salaisuus, että valtaosaan pizzerioiden toiminnasta liittyy harmaata taloutta. Tuotteita myydään kassan ohi ja ulkomaalaisilla työntekijöillä teetetään töitä lainvastaisilla ehdoilla.
En ole Kotipizza fani, mutta ei varmaan kukaan moraalin omaava osta mitään halvempaa, koska halvemmalla Suomessa on aika mahdoton tehdä.
Siis jos joku ostaa halvemmalla niin, toivon että semmosen ihmisen palkka lasketaan sen pizzakuskin palkan tasolle.