Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan sijaisuutta voi tehdä ylioppilas, miten se voi olla mahdollista?

Vierailija
28.06.2019 |

Eikö mikään instanssi valvo tätä. Lapselleni 3lk on tulossa opettajaksi juuri ylioppilas lakin saanut. Tosi laadukasta.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain maallako tätä yhä tapahtuu? Onko kirkonkylän tulevaisuudenlupaus vai open lapsi?

Vierailija
2/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkinhan sen valkolakinkin pitää pätevöittää, niin miksei sitten 3lk. sijaistamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mondjöö, sanoisin, jos en tietäisi tuota tapahtuvan paljon. Yleensä ylioppilas on rehtorin tai opettajan lapsi.

Vierailija
4/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan sijaisena voi toimia kuka vaan. Olen törmännyt puutarhuriin, taksikuskiin ja eläkeläiseen. Kenelläkään ei siis mitään alan koulutusta tai samankaltaista koulutustaustaa. Ylioppilaista voi sanoa sen verran etua, että koulumaailma ei ole heille vieras, kun ovat juuri sen käyneet läpi eli todennäköisesti ovat piirun verran parempia sijaisia kuin vaikkapa taksikuski.

Vierailija
5/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opttajan ammatti ei ole niin kuin vaikka lääkärin ammatti, eli ammatinharjoittaminen ei lain mukaan vaadi muodollista pätevyyttä. Jos sijaisuuteen ei ole ollut yhtään pätevää hakijaa, voi rehtori palkata kenet haluaa. Toki jos sijainen tekee mielestäsi virkavirheitä voit tehdä asiasta valituksen, mutta etukäteen et voi asiasta mihinkään valittaa.

Vierailija
6/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina täällä, pieni maalaiskunta, yläasteella tunteja piti välillä koulunkäyntiavustaja. Ei väliä, mikä oppiaine kyseessä, kotitaloudesta matikkaa ja historiaan, kaikki kävi. Okei, sisällä koulumaailmassa jo valmiiksi, mutta ei ole mitään ammattitutkintoa, vaan ollut avustajana jo n. 15 vuotta. Mutta eipä tarvitse palkata pätevää sijaista..

Vierailija
7/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aville valitus. Meidän kunnassa se auttoi, ja tarkastivat kaikkien opettajien pätevyydet. Moni sai kenkää..

Vierailija
8/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän yo vielä osaa kolmannen luokan aineita opettaa.

Vierailija
9/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tein 3 vuotta opettajan sijaisuuksia yo-lakin jälkeen. Olin oikeasti vain koulunkäyntiavustaja, mutta opetin ja katsoin, että tekivät läksyt ja olin muutenkin kuin ope. Joku muu korjasi kokeet ja hoiti arvostelut. Tuli kait kunnalle halvaksi, kun ei tarvinnut palkata pätevää sijaista. Olin muistaakseni vielä työharjoittelija, eli en edes virallinen koulutuksen saanut koulunkäyntiavustaja. Tästä yli 15 vuotta aikaa.

Vierailija
10/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole löytynyt pätevää sijaista. Eikö olisi toisaalta vähän hassua, jos maisterin pitäisi olla jossain tuntitöissä sijaistamassa?

Minä en olisi yhtään pätevämpi, vaikka olen melkein valmis kasvatustieteiden maisteri yleisestä kasvatustieteestä.

Vierailija
11/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aville valitus. Meidän kunnassa se auttoi, ja tarkastivat kaikkien opettajien pätevyydet. Moni sai kenkää..

Tuliko oikeat opet tilalle??????

Vierailija
12/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän yo vielä osaa kolmannen luokan aineita opettaa.

Opettamistahan opettajaopiskelijat nimenomaan opettelevat.

Mitä nuorempi lapsi sitä vaikeampi on opettaa, vaikka asiasisältö helppoa onkin.

Vierailija
13/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää valitus! Päteviä ihmisiä on todella paljon työttömänä! Nuo hommat tehdään niin, että palkataan aina epäpätevä alle 6kk ja sitten 6kk päästä taas 6kk. Silloin paikkaa ei tarvitse laittaa auki.

Itselläni on onneksi töitä, mutta 10 kaveria on työttömänä samalta vuosikurssilta.

Vierailija
14/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin olla jopa tossa hommassa hyvä. Vaikka en oo pätevä. Kuitenkin maisteristasoinen koulutus ja urheiluvalmennusta lapsille.

Vierailija
15/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä päteviäkään puissa kasva (sijainti, mikä aine jne.vaikuttavat 'saatavuuteen'). Parempihan se on joku olla kuin laittaa oppilaita pakkolomalle kun ei olisi ketään, vai? 3lk varmasti voi opettaa monikin jos on järkevä ja pitää lapsista.

Vierailija
16/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluehallintovirastoon eli aviin yhteys. Ei nimittäin ole laillista.

Vierailija
17/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienissä pitäjissä sijaisten saanti voi olla vaikeaa, ja hätätilanteessa voi ymmärtää koulunkäynninohjaajan sijaistamisen. Pakko äkkiä joku saada ja ohjaaja tuntee oppilaat ja yleensä kyllä oppiaineenkin. Se on helpoin keino.

Vierailija
18/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 1.-3.luokalla opettaja, joka oli juuri ylioppilas. Ei edes opiskellut alaa.

Äitini teki koko työuransa opettajan sijaisuuksia vain yo-tutkinnolla.

Olen itse koulunkäyntiavustajana, teen sijaisuuksia, ja on sanottu, että voin tehdä myls opettajan sijaisuuksia, jos haluan.

Opettajista on pulaa aina. Virkaan pitää olla opettajan tutkinto, sijaisuuksia voi tehdä kuka vaan. Nykyään ei helposti enää palkata virkoihin, kun niin moni opettaja vaihtaa alaa.

Vierailija
19/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voisin olla jopa tossa hommassa hyvä. Vaikka en oo pätevä. Kuitenkin maisteristasoinen koulutus ja urheiluvalmennusta lapsille.

Äidinkielen kirjoittaminen ei ainakaan suju, joten en kyllä haluaisi sinua oman lapseni opettajaksi.

Vierailija
20/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää valitus! Päteviä ihmisiä on todella paljon työttömänä! Nuo hommat tehdään niin, että palkataan aina epäpätevä alle 6kk ja sitten 6kk päästä taas 6kk. Silloin paikkaa ei tarvitse laittaa auki.

Itselläni on onneksi töitä, mutta 10 kaveria on työttömänä samalta vuosikurssilta.

Ei muuten ole Uudellamaalla päteviä työttömänä. Meillä joutuu palkkaamaan helposti epäpätevän kun ei vaan ole hakijoita. Toukokuun lopussa esim oli luokanopen paikkaan tasan kolme hakijaa, yhdelläkään ei yo tutkintoa kummempaa pätevyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan