Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan sijaisuutta voi tehdä ylioppilas, miten se voi olla mahdollista?

Vierailija
28.06.2019 |

Eikö mikään instanssi valvo tätä. Lapselleni 3lk on tulossa opettajaksi juuri ylioppilas lakin saanut. Tosi laadukasta.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmosluokkalaista voi opettaa. Onhan kotikoulujakin.

Kotikoulussa ei ole 25 oppilasta, joista 2-8 tarvitsee erityistä tukea oppimiseen.

Vierailija
62/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opttajan ammatti ei ole niin kuin vaikka lääkärin ammatti, eli ammatinharjoittaminen ei lain mukaan vaadi muodollista pätevyyttä. Jos sijaisuuteen ei ole ollut yhtään pätevää hakijaa, voi rehtori palkata kenet haluaa. Toki jos sijainen tekee mielestäsi virkavirheitä voit tehdä asiasta valituksen, mutta etukäteen et voi asiasta mihinkään valittaa.

Huhheijakkaa, mitä roskaa. Pätevä pitää olla, jos on kyse vakivirasta. 

Sijaisiksi toki voidaan ottaa ylioppilaita (onhan juuri opeksi valmistuvakin vain ylioppilas), mutta ei sentään pidä antaa käsitystä, että opettajaksi voidaan ottaa ihan kuka tahansa missä tahansa tilanteessa. On syytä korostaa, että nyt puhutaan sijaisuuksista, ja ensisijaisesti vieläpä lyhytaikaisista sellaisista. 

Pakko kyllä mainita tähän väliin, että kyllä juuri valmistuvalla opella on vähintään alempi korkeakoulututkinto alla, eli on esim. kasvatustieteiden kandidaatti. Tällöin siis ylempi kuin yo.

Totta osin, mutta ei välttämättä oo. Riippuu opiskelijan iästä. Välitutkinto on suhteellisen uusi juttu (tai siis joo, oli kivikaudella, sitten poissa, kunnes taas teki comebackin). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sitä sun pilttiäs pysty kukavaan opettaan.

Kotikasvatus kuitenniin jääny antamati.

Vierailija
64/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että en jaksa pöyristyä itse korkeasti koulutettuna ja opettajien ammattitaitoa arvostavana. Lyhyet sijaisuudet voi puolestani tehdä kuka vaan. Ainakaan oman lapseni oppiminen ei edes viikon tai kahden epäpätevän kaitsijan takia häiriinny yhtään. Varmasti ehtivät paikata puutteet pätevän opettajan palattua töihin.

Pitkät lukukauden tai -kausien sijaisuudet sen sijaan aiheuttavat varauksellisuutta ja laissa on esitetty tähän ehtoja. Finlexistä voi kuka tahansa käydä lukaisemassa kelpoisuusvaatimukset. Tosin parempi se epäpäteväkin kuin opettajan täysi puuttuminen. Itse kävin koulua Saksassa ja aineenopettajan jäädessä pitkälle sairauslomalle oppiainetta ei vain opetettu. Kokonainen lukukausi jäi väliin sen aineen osalta.

Vierailija
65/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin opettajan sijaisena abivuonnani - eli tarkalleen ottaen en ollut edes ylioppilas vielä. Ei sen sijaisen ole tarkoituskaan opettaa samaa mitä se varsinainen opettaja opettaisi. Sijaisen aikana tehdään tehtäviä ja käydään läpi kirjan asioita - niin minun ollessani sijaisena ja silloin, kun meillä oli koulussa sijaisia. Mitä niiden sijaisten pitäisi olla? Pitäisikö olla joku sijaispankki, jossa on ns. päteviä opettajia odottamassa, että joku tarvitsee sijaista?

Ai niin, olihan meillä vakituisinakin opettajina epäpäteviä. Ei siitä mitään mekkalaa pidetty.

Vierailija
66/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että en jaksa pöyristyä itse korkeasti koulutettuna ja opettajien ammattitaitoa arvostavana. Lyhyet sijaisuudet voi puolestani tehdä kuka vaan. Ainakaan oman lapseni oppiminen ei edes viikon tai kahden epäpätevän kaitsijan takia häiriinny yhtään. Varmasti ehtivät paikata puutteet pätevän opettajan palattua töihin.

Pitkät lukukauden tai -kausien sijaisuudet sen sijaan aiheuttavat varauksellisuutta ja laissa on esitetty tähän ehtoja. Finlexistä voi kuka tahansa käydä lukaisemassa kelpoisuusvaatimukset. Tosin parempi se epäpäteväkin kuin opettajan täysi puuttuminen. Itse kävin koulua Saksassa ja aineenopettajan jäädessä pitkälle sairauslomalle oppiainetta ei vain opetettu. Kokonainen lukukausi jäi väliin sen aineen osalta.

Hyvä asenne.

Itse pöyristyn tuosta siksi opettajana, että kunnat pyrkivät tekemään säästöä ottamalla halpaa kamaa. Lisäksi tietysti otetaan ylipäänsä mahd. vähän sijaisia. Ei voi todellakaan sanoa, että kunnat olisivat juuri yhtään sen jalompia kuin yksityiset tahot.

Vierailija
67/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin opettajan sijaisena abivuonnani - eli tarkalleen ottaen en ollut edes ylioppilas vielä. Ei sen sijaisen ole tarkoituskaan opettaa samaa mitä se varsinainen opettaja opettaisi. Sijaisen aikana tehdään tehtäviä ja käydään läpi kirjan asioita - niin minun ollessani sijaisena ja silloin, kun meillä oli koulussa sijaisia. Mitä niiden sijaisten pitäisi olla? Pitäisikö olla joku sijaispankki, jossa on ns. päteviä opettajia odottamassa, että joku tarvitsee sijaista?

Ai niin, olihan meillä vakituisinakin opettajina epäpäteviä. Ei siitä mitään mekkalaa pidetty.

Sijaispankki eli sijaisrekisteri on normaali käytäntö eri kunnilla. 

Vakituisina opettajina eivät varmastikaan ole olleet epäpätevät. Määräaikaisina sen sijaan ovat voineet olla. 

Vierailija
68/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun paras kaverini on pitkään tehnyt 6-12kk pituisia sijaisuuksia eikä hänellä ole muuta koulutusta kuin lukio.  Ei ole kyseessä edes mikään superpieni paikka, mahtuu kymmenen suurimman kaupungin joukkoon Suomessa tämä paikkakunta. Kaverini ei myöskään ole rehtorin tai kenenkään muun koulussa työskentelevän sukulainen tai tuttu. Välillä oon tätä ihmetellyt, kun tekee niin pitkiä sijaisuuksia. 

Vierailija
69/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan on näitä maita jossa opettjan ammatti arvossa mutta jossain Amerikassa ruputyö johon revitään kotirouvat

Vierailija
70/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa missäs Porvoon koulussa tiedetään jo kesäkuussa että syksyllä on ylioppilas tulossa sijaiseksi? Kyllähän viime hetkeen asti yritetään pätevää sijaista etsiä ja epäpäteville vain lyhytaikaisia sijaisuuksia.

Vierailija
71/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluehallintovirastoon eli aviin yhteys. Ei nimittäin ole laillista.

Tietenkin on laillista. Virkaan ei voi valita epäpätevää, mutta sijaisuuksiin ei syrjäseuduilla eikä edes esim Helsingissä saada päteviä opettajia. Sitten palkataan vain joku. Miten itse ratkaisisit tilanteen jossain Sallassa? Lopettaisit koulun jos ei pätevää sijaista saada kolmen kuukauden pätkälle?

Vierailija
72/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä asenne.

Itse pöyristyn tuosta siksi opettajana, että kunnat pyrkivät tekemään säästöä ottamalla halpaa kamaa. Lisäksi tietysti otetaan ylipäänsä mahd. vähän sijaisia. Ei voi todellakaan sanoa, että kunnat olisivat juuri yhtään sen jalompia kuin yksityiset tahot.

Samaa mieltä. Itseäni pöyristyttää se, että kunnassa voi olla esimerkiksi päteviä kielten opettajia vähäisillä tunneilla, kun samaan aikaan kielenopettajana toimii koulunkäyntiavustaja.

Vierailija
73/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomihan on näitä maita jossa opettjan ammatti arvossa mutta jossain Amerikassa ruputyö johon revitään kotirouvat

Taas kerrottu sillä varmuudella, jonka vain täysi tieyämättömyys voi antaa. Amerikassa toki minimivaatimus opettajalle on bachelor, ei maisteri kuten Suomessa, joten kandejakin on opettajina. Isojen kaupunkien kouluissa maisterit ovat kuitenkin normi, ja hyvissä lukioissa tohtorin tutkinto ei ole harvinaisuus.

Opettajaksi ei pääse noin vain. Sijaiseltakin vaaditaan vuoden muuntokoulutus, ellei oma tutkinto ole opetusalalta. Toki hätätilanteessa varmasti joudutaan tyytymään muuhunkin, mutta vakisijaiseksi ei pääse ilman tätä.

Vierailija
74/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää valitus! Päteviä ihmisiä on todella paljon työttömänä! Nuo hommat tehdään niin, että palkataan aina epäpätevä alle 6kk ja sitten 6kk päästä taas 6kk. Silloin paikkaa ei tarvitse laittaa auki.

Itselläni on onneksi töitä, mutta 10 kaveria on työttömänä samalta vuosikurssilta.

Meillä oli avoinna opettajan sijaisuus syyslukukaudeksi. Siihen haki (jo keväällä) runsaasti päteviä ja valittiin paras sekä 2 varalle. Valittu perui tulonsa jo toukokuussa, seuraava heinäkuussa ja elokuun alussa perui se kolmaskin. Jostain piti sijainen saada, aikaa oli enää 1 vko, joten lukion opolta kysyttiin, kenen tiesi pitävän välivuotta/ jääneen vaille opiskelupaikkaa. Sitten opettajaksi tuli M:n paperit kirjoittanut K-kauppiaan tytär, jolla oli kokemusta lastenleireistä ja isostoiminnasta. Kun ne pätevät opettajat sai töitä muualta!

Ihan hyvä opettaja olikin, haki seuraavana vuonna opettajakoulutukseen ja palasi myöhemmin alkuopettajaksi.

Vierailija
75/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa missäs Porvoon koulussa tiedetään jo kesäkuussa että syksyllä on ylioppilas tulossa sijaiseksi? Kyllähän viime hetkeen asti yritetään pätevää sijaista etsiä ja epäpäteville vain lyhytaikaisia sijaisuuksia.

Tiedän "opettajan" , joka teki 30 v töitä epäpätevänä, kunnes jäi eläkkeelle. Muodollisesti hän oli tuntiopettaja, jonka paikkaa ei välillä laitettu hakuun. Näitä on paljon. Edes kollegat eivät välttämättä tiedä työtoverinsa pätevyyttä, koska se ei ole julkista tietoa.

Vierailija
76/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän maalarin, joka oli vuosia aineenopettajana yläkoulussa, samoin lähihoitajan sekä restonomin. Paikkoja ei laiteta edes hakuun, vaikka tuntiopettajuuden tarve on jatkuva. Kukaan ei osaa valittaa, kun ei mitään hakua ole edes järjestetty, eivätkä vanhemmat tiedä, millä pätevyydellä lapsia opetetaan.

Vierailija
77/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat maksavat verojen muodossa lapsensa opetuksesta, niin eikö kunta syyllisty jonkinlaiseen petokseen silloin, kun käyttää jatkuvasti epäpätevää työvoimaa säästöjen vuoksi? Mitenkään muuten ei selity se, että koko lukuvuodeksi palkataan epäpätevä edes laittamatta paikkaa avoimeen hakuun. Varsinkin silloin, kun näin menetellään vuosi toisensa perään.

Valtionapukin tulee täysimääräisenä, vaikka työpanos ei sitä olisi. Ei kai voi ajatella, että korkeakouluopinnot alalle eivät toisi työpanokseen jotain lisäarvoa opetusalallakin.

Vierailija
78/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää valitus! Päteviä ihmisiä on todella paljon työttömänä! Nuo hommat tehdään niin, että palkataan aina epäpätevä alle 6kk ja sitten 6kk päästä taas 6kk. Silloin paikkaa ei tarvitse laittaa auki.

Itselläni on onneksi töitä, mutta 10 kaveria on työttömänä samalta vuosikurssilta.

Meillä oli avoinna opettajan sijaisuus syyslukukaudeksi. Siihen haki (jo keväällä) runsaasti päteviä ja valittiin paras sekä 2 varalle. Valittu perui tulonsa jo toukokuussa, seuraava heinäkuussa ja elokuun alussa perui se kolmaskin. Jostain piti sijainen saada, aikaa oli enää 1 vko, joten lukion opolta kysyttiin, kenen tiesi pitävän välivuotta/ jääneen vaille opiskelupaikkaa. Sitten opettajaksi tuli M:n paperit kirjoittanut K-kauppiaan tytär, jolla oli kokemusta lastenleireistä ja isostoiminnasta. Kun ne pätevät opettajat sai töitä muualta!

Ihan hyvä opettaja olikin, haki seuraavana vuonna opettajakoulutukseen ja palasi myöhemmin alkuopettajaksi.

Tuota kieroilua en ole vielä kuullutkaan. Valitsee jatkoon opettajat, jotka halutaan satavarmasti muuallekin niin saadaan paikallisen yrittäjän tyttö töihin ja samalla kunta säästää

ohis

Vierailija
79/88 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien koulun opettajien tutkinnon tason pitäisi olla julkista tietoa, niin asia voisi muuttua, kun vanhemmat eivät hyväksyisi sitä, että lapset eivät saa parasta mahdollista opetusta. Ainakaan ei olisi helppo perustella, ettei paikkaa laiteta lain edellyttämällä tavalla hakuun. Toki epäpätevä voi olla soveltuva alalle, mutta koulutus antaa toimintaan ihan erilaiset eväät kuin oma kokemus oppilaana olemisesta. Opettajan työ on niin itsenäistä ja yksinäistäkin, ettei kukaan muu oikeasti tiedä, millä laadulla sitä tehdään. Isommat oppilaat osaavat valittaa huonosta opetuksesta, pienet eivät.

Vierailija
80/88 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä asenne.

Samaa mieltä. Itseäni pöyristyttää se, että kunnassa voi olla esimerkiksi päteviä kielten opettajia vähäisillä tunneilla, kun samaan aikaan kielenopettajana toimii koulunkäyntiavustaja.

Jep. Ja tosiaan nämä ohjaajat, avustajat ym. haahuilevat luokassa yksin. Mites se olikaan, saako olla ohjaaja lain mukaan yksin luokassa... ei! Sitten taas kikkaillaan, että no mut kun opettaja antaa hyvät ohjeet, niin voi olla. Just joo. Käsittämätöntä, että tuo asia on ollut paljon ihan lainvastaisesti iät ajat - ja varmaan on tulevaisuudessakin. Osa kouluista toki tajuaa, että ohjaaja pitää sitten edes palkata sijaiseksi välillä, mutta osa pitää sujuvasti ohjaajana koko ajan. Ohjaajien pitäisi kieltäytyä ehdottomasti menemästä luokkaan yksin, eikä hymistellä tyytyväisenä, jos saavat olla yksin. Viime kädessä asioista vastaa rehtori tai muu esimiestaho, jos jotakin sattuu, mutta ei kannata mennä ehdoin tahdoin vastuutilanteeseen, joka ei itselle kuulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän