Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset matkustaa Venetsiaan?

Vierailija
28.06.2019 |

Venetsia ei kestä nykyisiä turisti määriä, paikalliset pitävät mielenosoituksia ja protestoivat turisteja vastaan. Miksi ihmiset silti änkevät sinne?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko Veneton maakunnan talous notkahtaisi, jos Venetsian turismia alettaisiin rajoittaa. Katastrofaalisen nuorisotyöttömyyden Etelä-Euroopassa noita töitä vaan ei voida menettää, siksi mitään ei tehdä. 

Vierailija
62/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, että monet muutkin kaupungit kärsivät turismista. Esimerksi jätteiden käsittely on hankalaa. Mutta Venetsiassa tämä ongelma on siinä mielessä paha kun koko kaupunki uhkaa upota ja silti sinne ängetään jättiristeilijällä ja vahingoitetaan kaupunkia.

Nämä välimeren maat ovat viime aikoina kovasti olleet huolissaan turistien liika käynnistä ja sitä todellakin pitäisi rajoittaa.

Mikähän muuten on sellaisen välimeren risteilyn jättämä hiilijalanjälki, jos ajattelee että Helsingistä lentää Espanjaan ja sieltä hyppää laivaan. Ja lentäen takaisin. Taitaa olla melkoinen, ois mielenkiintoista tietää

Venetsia toki uppoaa hiljalleen ilmankin turisteja. Mutta joo, olen samaa mieltä siitä, että turismia ja varsinkin siis risteilyturismia pitäisi ehdottomasti rajoittaa ja nopeasti.

Hiilijalanjälki on varmasti valtava. Risteilyt ovat itse asiassa jopa saastuttavampia pahimmillaan kuin lentomatkat.

(Tuo jolle kommentoit)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko Veneton maakunnan talous notkahtaisi, jos Venetsian turismia alettaisiin rajoittaa. Katastrofaalisen nuorisotyöttömyyden Etelä-Euroopassa noita töitä vaan ei voida menettää, siksi mitään ei tehdä. 

Näinhän se on, paitsi ettei ihan. Kyllä esimerkiksi risteilyturismia voidaan rajoittaa ja ohjata laivoja kauemmas. Eivätkä valtavat ihmismassat ole turististakaan enää kivoja.

Eli sääntelyä ja massojen sijasta vähemmän mutta korkeammalla hinnalla.

Vierailija
64/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turisteja on turha syyttää siitä, että he haluavat tulla. Kysyntää on aina maailman hienoimpiin kohteisiin (ja hienoudesta voi olla mitä mieltä haluaa, pointtina se, että maailman suosituimmilla kohteilla on sellainen imago). Paikalliset viranomaiset voivat kuitenkin säätää lakeja, määrätä maksuja ja veroja, rajoittaa turistipalveluiden tarjontaa jne jos kokevat turismin ongelmana. Kyllä se alkaa näkyä kysynnässäkin, kun asiat tehdään riittävän kalliiksi ja/tai hankaliksi.

Tuo on totta. Itsekin harmittelin joskus, kun niitä turisteja on joka paikassa. Itse en ollut varsinainen turisti, vaan asuin ulkomailla ja toki sieltä käsin tutustuin lähiseudun kohteisiin. Sitten tajusin, että jos tämä paikka on niin hieno, että itse haluan nähdä sen, niin kai nyt joku muukin haluaa, ja hänellä on siihen oikeus.

Venetsiassa olen käynyt pari kertaa ja suosittelen kyllä käymään siellä niin kauan kuin se on vielä veden pinnalla. Se on turistivirroista ja superkalliista hinnoista huolimatta kaunis kaupunki ja vähän erilainen kuin monet muut Keski-Euroopan suurkaupungit, koska siellä on ne kanaalit ja koska siellä ei juuri ole autoja keskustassa. Jos haluaa välttää turisteja, voi mennä keväällä tai syksyllä ja kierrellä vähän turistikohteiden ulkopuolella. Eivät siellä tosiaan yksittäiset reppureissaajat ole suurin ongelma vaan nuo risteilyalukset, jotka myös aiheuttavat isoja aaltoja ja veden nousemista kaupungin edustalla. Venetsiassa tuskin on suurta airbnb-ongelmaa, eihän siellä muutenkaan asu juuri kukaan (siis historiallisessa keskustassa).

Itse en ehkä enää lähtisi Venetsiaan, kun olen sen jo suunnilleen nähnyt, paitsi jos olisin lähistöllä ja muut porukassa haluaisivat käydä siellä.

Vierailija
65/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Venetsiassa neljänä peräkkäisenä vuotena ja joka kerta olen löytänyt uutta ihmeteltävää, nimenomaan turistialueiden ulkopuolelta jossa liikkuu lähinnä paikallisia. Olen jutellut todella monien paikallisten asukkaiden kanssa ja kyllä se suurin ongelma on nimenomaan nuo jättimäiset risteilyalukset, jotka tuhoavat ekosysteemit, linnustoa, saastuttavat kanavia kun eivät tosiaankaan niissä mahdu kulkemaan. Ja niistä kapeille kaduille tunnin sisällä tulvivat tuhannet turistit jotka eivät hyödytä edes paikallista elinkeinoa koska eivät ole yötä kaupungissa. Ei venetsialaisilla ole mitään kaupungissa useita päiviä viettäviä turisteja vastaan koska saavat heistä suuren osan palkastaan.

1) Risteilyakukset pitäisi kieltää välittömästi.

2) Keskustan hinnat vielä korkeammaksi kuin nyt jos vaan mahdollista, ja näistä rahoista suuri osa tämän ainutlaatuisen ja upean kaupungin ja sen luonnon suojeluun!

Vierailija
66/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollajan se tulikn, moni haluaa mennä Venetsiaan, ennenkuin se uppoaa! Ja mitä nyt äkkiseltään luin, paikallisten mielestä ongelma on se, etteivät turistit osaa käyttyä, vaan ovat moukkamaisia.

Vierailija
67/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tiennyt Venetsian ongelmista yhtään mitään.

Mutta mä menenkin lomalla tylsästi vaan omalle mökille.

Mm. Venetsia, Barcelona, Dubrovnik, ja Amsterdam painivat turisti ongelmien kanssa. Ja toivovat, että sinne ei nyt matkustettaisi.

Eihän mökki lomassa ole mitään vikaa :)

Mökki lomassa?

Voi hyvänen aika, yhdyssanat!

Vierailija
68/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta hitossa googletan paikan minne aijon matkustaa. Muutakin kuin hotellit.

Mutta kyllä sivistyksessä on älyttömän iso aukko jos ei muka tiedä Venetsian ongelmia. Samat matkustajat eivät varmaan tajua mitä ongelmia Arabiemiraateissa on.

Kai ymmärrät, että Venetsia on kaupunki ja Arabiemiraatit on kokonainen valtio. On pikkuisen eri mittaluokassa kokonaisen valtion tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymykset kuin yhden kaupungin turistivastaisuus. 

Vierailija
69/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättelyketju kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä sivistyksessä on älyttömän iso aukko jos ei muka tiedä Venetsian ongelmia. Samat matkustajat eivät varmaan tajua mitä ongelmia Arabiemiraateissa on.

Ylimielisyys on turhaa. Venetsian tilanne ei varsinaisesti ole mikään yleissivistyksen tärkein kulmakivi ja osa ottaa matkailun ihan vaan matkailun, ei minkään kulttuuripläjäyksen kannalta. Itseäkin kiinnostaa historia yms kohteissa mihin menen, mutta tiedän oikeinkin fiksuja ihmisiä, jotka tosiaan ottavat lomat vain ja ainoastaan rentoutumisena.

Olen eri mieltä, jokaisen joka reissaa tulisi olla perillä kohdemaan asioista. Näin ollen et esimerkiksi tue ihmisoikeuksien rikkomista.

Fiksu ihminen perehtyy lomaankin.

Miten tursimin väheneminen parantaisi ihmisoikeuksia?

Ootko ihan tosissas? Turistit niitä palveluita käyttää..

Olen ihan tosissani. Tavallinen kansa elää turisteiden tuomista rahoista ja diktaattorit luonnonvaroista ja korruptiosta.

Vierailija
70/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättelyketju kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimielisyys on turhaa. Venetsian tilanne ei varsinaisesti ole mikään yleissivistyksen tärkein kulmakivi ja osa ottaa matkailun ihan vaan matkailun, ei minkään kulttuuripläjäyksen kannalta. Itseäkin kiinnostaa historia yms kohteissa mihin menen, mutta tiedän oikeinkin fiksuja ihmisiä, jotka tosiaan ottavat lomat vain ja ainoastaan rentoutumisena.

Olen eri mieltä, jokaisen joka reissaa tulisi olla perillä kohdemaan asioista. Näin ollen et esimerkiksi tue ihmisoikeuksien rikkomista.

Olen ihan tosissani. Tavallinen kansa elää turisteiden tuomista rahoista ja diktaattorit luonnonvaroista ja korruptiosta.

Kuule luuletko sä että vaikka Dubaissa turistien tuomat rahat menee tavalliselle kansalle? No ei mene vaan sheikeille..

Vierailija
71/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että Venetsia on kaupunki ja Arabiemiraatit on kokonainen valtio. On pikkuisen eri mittaluokassa kokonaisen valtion tasa-arvo- ja ihmisoikeuskysymykset kuin yhden kaupungin turistivastaisuus. 

No korjataan "mitä ongelmia Dubaissa on".

Vierailija
72/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Venetsiassa neljänä peräkkäisenä vuotena ja joka kerta olen löytänyt uutta ihmeteltävää, nimenomaan turistialueiden ulkopuolelta jossa liikkuu lähinnä paikallisia. Olen jutellut todella monien paikallisten asukkaiden kanssa ja kyllä se suurin ongelma on nimenomaan nuo jättimäiset risteilyalukset, jotka tuhoavat ekosysteemit, linnustoa, saastuttavat kanavia kun eivät tosiaankaan niissä mahdu kulkemaan. Ja niistä kapeille kaduille tunnin sisällä tulvivat tuhannet turistit jotka eivät hyödytä edes paikallista elinkeinoa koska eivät ole yötä kaupungissa. Ei venetsialaisilla ole mitään kaupungissa useita päiviä viettäviä turisteja vastaan koska saavat heistä suuren osan palkastaan.

2) Keskustan hinnat vielä korkeammaksi kuin nyt jos vaan mahdollista, ja näistä rahoista suuri osa tämän ainutlaatuisen ja upean kaupungin ja sen luonnon suojeluun!

Miten niitä hintoja nostetaan? Jos kahvilanomistaja nostaa kupin hinnan 5€:sta 10€:oon, asiakas menee naapuriin. Tai jos veroja nostetaan, turistit alkavat syödä omia eväitään.

Vaikeisiin ongelmiin ei ole helppoja ratkaisuja.

Vierailija
73/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättelyketju kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule luuletko sä että vaikka Dubaissa turistien tuomat rahat menee tavalliselle kansalle? No ei mene vaan sheikeille..

Nyt puhuttiin ennen kaikkea Venetsiasta eika Dubaista. Sitä paitsi molemmissa kansa osaa kyllä kohtuuttomia veroja kiertää pistämällä turistien rahat omaan taskuunsa. 

Vierailija
74/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertolainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niitä hintoja nostetaan? Jos kahvilanomistaja nostaa kupin hinnan 5€:sta 10€:oon, asiakas menee naapuriin. Tai jos veroja nostetaan, turistit alkavat syödä omia eväitään.

Ei mene naapuriin koska sielläkin on samat korkeat hinnat. Venetsiaan eivät mene juopot halpaa viinaa etsivät kaduille kuseksivat törkyturistit vaan sinne menijät tajuavat että kyseessä on historiallisesti uniikki mesta jossa kuuluukin olla kallista.

Vierailija
75/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertolainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RIsteilyalusten yksiselitteinen kieltäminen tulemasta kaupungin kanaaleihin on helppo ratkaisu, ja se tullaan lähiaikoina tekemään. By the way, se kahvikuppi maksaa San Marcon aukiolla 12 euroa mutta siihen kuuluu elävä musiikki.

Vierailija
76/86 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pätee sama sääntö kuin moneen muuhunkin asiaan historian kuluessa, eli kun herrojen herkusta tulee karvahattukansan hupia, se pitää heti kieltää. Kun joskus 80-luvulla vain murto-osalla oli varaa viettää lomansa Venetsiassa, se oli ok, ja siitä kerrottiin tietenkin kaikille. Nyt kun koko kansa haluaa ainakin kerran elämässään kokea paikat, koska turismi sen sallii, ne pitää kieltää tai ainakin rajoittaa pääsyä.

Hyvä esimerkki on kahvi. Kun se saapui pohjolaan, sitä siemailtiin sivistyneesti kaupunkiporvariston ja papiston kesteissä. Se oli kallista ja luksusta. Siinä vaiheessa kun kahvi alkoi maistua rahvaalle, pitikin ryhtyä rajoittamaan kahvin käyttöä. Olikohan silloinkin syy verhottu rationaalisuuden viittaan, eli huoleen terveydestä.

Historia toistaa itseään.

Vierailija
77/86 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertolainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene naapuriin koska sielläkin on samat korkeat hinnat. Venetsiaan eivät mene juopot halpaa viinaa etsivät kaduille kuseksivat törkyturistit vaan sinne menijät tajuavat että kyseessä on historiallisesti uniikki mesta jossa kuuluukin olla kallista.

Tää oli tyhmintä mitä olen lukenut vähään aikaan. Kyllä kuulu sielä niitä känniääliö turisteja on yhtälailla. Googlesta löytyy jopa kuvia kun alasti uivat suihkulähteissä ja kanaalissa..

Vierailija
78/86 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No korjataan "mitä ongelmia Dubaissa on".

No täytyy myöntää, että minä en tiedä, mitä ongelmia on nimenomaan Dubaissa, jos siellä on erilaisia ongelmia kuin koko valtiossa. Seuraan ulkomaanpolitiikkaa valtiotasolla, en kaupunkitasolla. 

Vierailija
79/86 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet kesälomareissulla vaikka Tuuriin, googlaatko ensin paikkakunnan kunnallispolitiikan? Enpä usko. 

Vierailija
80/86 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Venetsiassa kolmasti, kaksi kertaa lapsena/teininä ja kerran aikuisena (viime vuonna). Silloin parikymmentä vuotta sitten Venetsia oli rauhallinen ja upea, jono basilikaan ulottui rappusille ja jonotus kesti ehkä vartin. Oli mukava kierrellä ja katsella taloja, gondoliajelullakin kävimme. Pari vuotta sitten kaupunki oli tungokseen asti täynnä ja basilikan jono ulottui aina Dogen palatsin ohi rantaan asti. Emme lähteneet jonottamaan. Gondoliajelulla kävimme nytkin. Hinta oli hieman kallistunut mutta ei mitenkään kauheasti - lyhyemmän lenkin se kylläkin teki. 

Venetsiassa emme yöpyneet vaan mantereen puolella. Sieltä vesibussilla matkasimme saarelle. Eivät kaikki Venetsian-vieraat siellä todellakaan yövy, hotellit siellä ovat todella kalliita.

Venetsia on maailmanperintökohde ja sellaisena monen toivelistalla. Onhan se kaunis ja erikoinen paikka. Nyt se on kylläkin turistien kyllästämä ainakin kesällä, enkä aio sinne enää mennä. Risteilyalusten tuleminen kanaaliin on kyllä käsittämätöntä, se pitäisi ehdottomasti kieltää.

Markuksen aukiolla ei saa ollenkaan istua paitsi tuoleilla, joita on vain kahviloissa. Jos uskaltaa jalkojansa lepuuttaa istahtamalla portaille tai maahan, heti on poliisi kiukkuisena selän takana käskemässä seisomaan. Perusteluna on kunnioitus rakennuksia ja ympäristöä kohtaan. Tulipa tuokin mieleen kun myöhemmin Pariisissa istuskelimme parin sadan muun turistin kanssa Sacre Coerin rappusilla päivää paistattelemassa. Ei kukaan vimmaisesti ollut ylös ajamassa, vaikka sekin on varmasti yksi suosituimmista kohteista Pariisissa.

Varsinkin Pariisi mutta myös varmaankin Venetsia ovat ne "pakolliset" kohteet kaikille Eurooppaan tuleville matkailijoille Amerikasta ja Aasiasta. Riittääpä noissa eurooppalaisiakin ihan yhtä lailla. Silti Pariisissa minulle ei ole koskaan tullut sellainen olo, että minua turistina ei kaivattaisi.