Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset matkustaa Venetsiaan?

Vierailija
28.06.2019 |

Venetsia ei kestä nykyisiä turisti määriä, paikalliset pitävät mielenosoituksia ja protestoivat turisteja vastaan. Miksi ihmiset silti änkevät sinne?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käynyt Venetsiassa vuonna 2001, enkä usko, että enää käyn. En halua tukea massaturismia. Olen siirtynyt matkailemaan koti- ja naapurimaissa. Viimeksi olin Ruotsin Tornionjokilaaksossa, joka on suosikkipaikkojani. 

Vierailija
22/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne ei sitten sulje hotelleja, jos eivät kerran halua sinne turisteja?

Luuletko sä, että tavallisilla kansalaisilla on jtn sanomista esimerkiksi ketjuhotellien olemassa oloon?

Risteilyturistit eivät yövy hotelleissa, vaan palaavat yöksi laivaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihataanko Amsterdamissakin turisteja? Matkaa sinne suunnitteleva..

Amsterdamissa paikallisilla ei ole enään varaa asua keskusta alueella koska hinnat ovat turistien myötä nousseet pilviin. Tästäkin löytyy lisää tietoa netistä vaikka kuinka.

Eiköhän tuo ole ongelma lähes jokaisessa suurkaupungissa, eikä ole turistien vika?

Vierailija
24/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amsterdamissa paikallisilla ei ole enään varaa asua keskusta alueella koska hinnat ovat turistien myötä nousseet pilviin. Tästäkin löytyy lisää tietoa netistä vaikka kuinka.

Eiköhän tuo ole ongelma lähes jokaisessa suurkaupungissa, eikä ole turistien vika?

Facepalm.. Kyllä Amsterdamissa tämä nimenomaan on turismin ansiota. Kannattaa vähä netistä lueskella.

Vierailija
25/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan esimerkiksi ihminen kuten minä. En ole seurannut mitään uutisointia Venetsiasta, en tiennyt paikallisten protesteista mitään, enkä ole sen kummemmin ajatellut, mikä turistitilanne siellä on. Saattaisin lähteäkin sinne, jos sattuisin näkemään tarjouksen, tyyliin "ai Venetsia, no mikä ettei sinnekin vois lähteä", varaisin matkan ja olisin sitten yksi niistä kaupungin pilaavista turisteista. Huomaisin tilanteen paikan päällä, mutta koska siellä nyt olisin, kävisin nähtävyydet läpi ja ajelisin gondoleilla kuten keskivertomatkailija tekee.

No etkö sä koe, että olisi fiksua tutustua kohteeseen ennen kuin sinne lähdet? Aika monet uutiset olet kyllä skipannut jos et Venetsian tilannetta tiedä.

Mun mielestä jokaisen ihmisen varsinkin sellaisen joka matkustaa paljon olisi nykypäivänä suotavaa tutustua kohdemaahan sen verta, että tietää onko sinne hyvä matkustaa. 

Kun pistät googleen "Venetsia" tulee tuhansia linkkejä hotelleista ja nähtävyyksistä ja lennoista sekä hieman kaupungin historiasta ja yleistä infoa. Ei ainakaan minulle ensimmäiselle parille hakusivulle tule yhtäkään uutista, että siellä olisi jotain mielenosoituksia. Kun taas googlaa "venetsia turvallisuus", tulee osumia, joissa lukee, että on turvallinen matkakohde. Ja yleisesti uutisia seuraamalla on tullut käsitys, ettei siellä mitään sotatilaakaan ole päällä. Ei todellakaan ole ainakaan minun tietoisuuteeni tullut tällainen. Onneksi emme menneet Venetsiaan, vaikka se oli yhtenä ehdokkaana tämän kesän lomakohteistamme. 

Vierailija
26/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniinno, tottakai se, että turistit tukkivat kadut ja että turistien takia hinnat ovat pilvissä on ärsyttävää. Mutta nämä kaupungit elävät pitkälti turismista. Mitä tapahtuu tuhansille ravintoloille, majoituspaikoille, retkien järjestäjille, lukuisille muille palveluiden tuottajille? Mitä tapahtuu niille taviksille, jotka saavat elantonsa näistä?

Eivät nämä ole mustavalkoisia juttuja. Ja siksi niitä keinoja, joita ihan hyvin voisi käyttää (esim kielletään risteilyalusten tulo satamiin, nostetaan turistiverot korkealle jne), ei käytetä.

Vierailija
27/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan esimerkiksi ihminen kuten minä. En ole seurannut mitään uutisointia Venetsiasta, en tiennyt paikallisten protesteista mitään, enkä ole sen kummemmin ajatellut, mikä turistitilanne siellä on. Saattaisin lähteäkin sinne, jos sattuisin näkemään tarjouksen, tyyliin "ai Venetsia, no mikä ettei sinnekin vois lähteä", varaisin matkan ja olisin sitten yksi niistä kaupungin pilaavista turisteista. Huomaisin tilanteen paikan päällä, mutta koska siellä nyt olisin, kävisin nähtävyydet läpi ja ajelisin gondoleilla kuten keskivertomatkailija tekee.

No etkö sä koe, että olisi fiksua tutustua kohteeseen ennen kuin sinne lähdet? Aika monet uutiset olet kyllä skipannut jos et Venetsian tilannetta tiedä.

Mun mielestä jokaisen ihmisen varsinkin sellaisen joka matkustaa paljon olisi nykypäivänä suotavaa tutustua kohdemaahan sen verta, että tietää onko sinne hyvä matkustaa. 

Itse kun suunnittelen matkaa jonnekin, teen hakuja kuten "Venetsia nähtävyydet", "Venetsia hintataso" ehkä "Venetsia turvallisuus". En varsinaisesti ole kokenut tarpeelliseksi hakea tyyliin "Venetsia ajankohtaiset uutiset", etenkin kun niitä pitäisi hakea lähinnä italiankielisiltä sivustoilta, jotta oikeasti saisi tarkkoja paikallisuutisia. Toki näitä suomalaisissa uutisissa on viime aikoina ollut esillä, mutta ei nyt niin näkyvästi, että voi olettaa jokaisen näihin törmänneen. Ja ulkomaalaisiin uutisiin joka tapauksessa aina päätyy hyvin suppea näkemys vs paikalliset uutiset.

Jokainen varmasti ymmärtää, että paikka on täynnä turisteja ja useimmat ymmärtävät senkin, ettei se ole pelkästään hyvä asia paikallisen näkökulmasta. Mutta ei se ole yksiselitteisesti huonokaan, veikkaan että turismi on aika lailla pääelinkeino vaikkapa mainitussa Venetsiassa.

Joten vaikea olisi suurta tuskaa tuntea, jos olisi matkan Venetsiaan varannut.

Vierailija
28/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facepalm.. Kyllä Amsterdamissa tämä nimenomaan on turismin ansiota. Kannattaa vähä netistä lueskella.

Monissa keskustoissa airbnb:n laajamittainen käyttö on nostanut vuokria, se on totta. Mutta se on ratkaistavissa, jos niin halutaan. Lainsäädännöllä voidaan määritellä esimerkiksi tilapäisen vuokraamisen kriteerit ja jos ne eivät täyty, henkilö/yritys luokitellaan matkailualan yrittäjäksi. Se jo suitsii kummasti sitä, että varakkaat haalivat asuntoja ja vuokraavat niitä täysimittaisesti turisteille. Lisäksi verotusta voidaan muuttaa.

Vierailija
29/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pakko sanoa vuosittain matkailevana, että en minäkään ole tiennyt, että Venetsiassa vihataan turisteja, saati Amsterdamissa. Ja luen myös lähes päivittäin uutisia. Barcelonasta tiesin, tosin sielläkään tilanne ei ole niin mustavalkoinen - moni paikallinen saa elantonsa turismista, joten ihan mielellään ottavat turisteja vastaan.

En minä Euroopan maista googlettele samaan tapaan mitä Aasian maista, Afrikasta jne. Oletan että tavat ja kulttuuri on aika lailla lähellä omaamme. Kun matkustan Euroopassa, otan selvää kauniista luontokohteista, mahdollisista vuorista, erikoisista rannoista ja muista nähtävyyksistä. Ei niillä sivuilla lue, että nämä ja nämä vihaavat turisteja, pysy poissa. Ymmärrän että jotakin kiinnostaa googletella paikallisia uutisia jne. minua ei sellaiset asiat matkustaessa kiinnosta. Majoitun paikallisten luona ja keskustelen maan yleisistä asioista suoraan paikallisten kanssa, mutta vasta paikan päällä. Aika harva matkaaja mistään Euroopan maista etsii niin tarkkaan tietoa, koska oletetaan, että perus asiat on kunnossa turvallisuuden ja muun suhteen.

En tiedä mitä uutisia sitten luet kun nämä asiat ovat viimeiset pari vuotta olleet kyllä laajasti esillä. Eikä tarvitse kirjoittaa Googleen kuin Venetsia turismi.

No ei kukaan matkaa suunnitteleva googlaa Venetsia turismi. Vaan venetsia hotelli, venetsia ravintolat, Venetsia nähtävyydet jnejne ja päätyvät matkasivuille joissa ei todellakaan lue mistään protesteista.

Vierailija
30/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon jo käyny.

Vierailija
31/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pakko sanoa vuosittain matkailevana, että en minäkään ole tiennyt, että Venetsiassa vihataan turisteja, saati Amsterdamissa. Ja luen myös lähes päivittäin uutisia. Barcelonasta tiesin, tosin sielläkään tilanne ei ole niin mustavalkoinen - moni paikallinen saa elantonsa turismista, joten ihan mielellään ottavat turisteja vastaan.

En minä Euroopan maista googlettele samaan tapaan mitä Aasian maista, Afrikasta jne. Oletan että tavat ja kulttuuri on aika lailla lähellä omaamme. Kun matkustan Euroopassa, otan selvää kauniista luontokohteista, mahdollisista vuorista, erikoisista rannoista ja muista nähtävyyksistä. Ei niillä sivuilla lue, että nämä ja nämä vihaavat turisteja, pysy poissa. Ymmärrän että jotakin kiinnostaa googletella paikallisia uutisia jne. minua ei sellaiset asiat matkustaessa kiinnosta. Majoitun paikallisten luona ja keskustelen maan yleisistä asioista suoraan paikallisten kanssa, mutta vasta paikan päällä. Aika harva matkaaja mistään Euroopan maista etsii niin tarkkaan tietoa, koska oletetaan, että perus asiat on kunnossa turvallisuuden ja muun suhteen.

En tiedä mitä uutisia sitten luet kun nämä asiat ovat viimeiset pari vuotta olleet kyllä laajasti esillä. Eikä tarvitse kirjoittaa Googleen kuin Venetsia turismi.

No ei kukaan matkaa suunnitteleva googlaa Venetsia turismi. Vaan venetsia hotelli, venetsia ravintolat, Venetsia nähtävyydet jnejne ja päätyvät matkasivuille joissa ei todellakaan lue mistään protesteista.

Minä kyllä googlaan aina kun matkustan vieraaseen paikkaan. Hakusanoina esim. historia, kulttuuri, politiikka, uutiset. Haluan tietää matkakohteestani muutakin kuin turistiravintoloiden sijainnin. 

Vierailija
32/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan Venetsiaan joka toinen vuosi, koska silloin järjestetään Biennaali. En koe olevani rasitus Venetsian kaupungille.

Vierailija
33/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo käynyt mutta meinaan käydä mutten kesällä.

Vierailija
34/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turisteja on turha syyttää siitä, että he haluavat tulla. Kysyntää on aina maailman hienoimpiin kohteisiin (ja hienoudesta voi olla mitä mieltä haluaa, pointtina se, että maailman suosituimmilla kohteilla on sellainen imago). Paikalliset viranomaiset voivat kuitenkin säätää lakeja, määrätä maksuja ja veroja, rajoittaa turistipalveluiden tarjontaa jne jos kokevat turismin ongelmana. Kyllä se alkaa näkyä kysynnässäkin, kun asiat tehdään riittävän kalliiksi ja/tai hankaliksi.

Vierailija
35/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten jos KAIKKI oikeasti lopettais siellä käymisen, niin kohta ihmeteltäis suureen ääneen että mihin kaikki turistit hävis??? Mikään ei oo hyvä. Pitäs varmaan järjestää joku arvonta, että kuka saa oikeuden matkustaa tiettyihin paikkoihin, vain tietty määrä ihmisiä vuodessa pääsis.

Vierailija
36/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä venetsialaiset alkaisivat tekemään työkseen, jos turistit katoaisivat? Barcelonassa on samanlaista. Millä se tarjoilija maksaisi edes alentuneen vuokransa, jos rahaa tuovat turistit katoavat?

Vierailija
37/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä googlaan aina kun matkustan vieraaseen paikkaan. Hakusanoina esim. historia, kulttuuri, politiikka, uutiset. Haluan tietää matkakohteestani muutakin kuin turistiravintoloiden sijainnin. 

Miksi ihmeessä? Miten lomamatka liittyy siihen, että olet kiinnostnut politiikasta ja uutisista? Kai kuka tahansa voi googlailla näitä, vaikkei matkaa suunnittelekaan. Ja kun taas suunnitellaan matkaa, kiinnostaa jotkut muut asiat kuin politiikka. Olimme viime kesänä Kroatiassa eikä todellakaan tullut googlattua, mikä puolue siellä on vallassa ja mikä on presidentin nimi. Historiaa toki tuli googlailtua ja sitä normaalia matkainfoa. 

Vierailija
38/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt Venetsiassa vuonna 2001, enkä usko, että enää käyn. En halua tukea massaturismia. Olen siirtynyt matkailemaan koti- ja naapurimaissa. Viimeksi olin Ruotsin Tornionjokilaaksossa, joka on suosikkipaikkojani. 

Tuo on hieno lähestymistapa ongelmiin. Kun minä olen jossain käynyt, muiden ei enää tarvitse käydä niitä pilaamassa.

Vierailija
39/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä matkustan oppiakseni asioita paikan päällä. Ap:ko googlailee ennen matkaa kaikki historiat ja nähtävyydet, että saa sitten paikan päällä röhnöttää hotellissa? 

Vierailija
40/86 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ennen matkaa täytyy googlettaa nähtävyydet sun muut. Se vielä jos on vaan esim Roomassa 4 pvää ja eka kerta että mitä kannattaa nähdä koska vähän aikaa ja paljon nähtävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän