Apua öisiin suonenvetoihin?
Mikä auttaisi/ ennaltaehkäisisi suonenvetoja? Ennen olen syönyt magnesiumia, ja se on kyllä auttanut, ei ole suonenvetija ollut. Mutta neuvolassa kiellettiin raskauden aikaina magnesiumin syönti, joten olen jättänyt sen pois jo alkuraskaudessa. Ja nyt joka yö herään suonenvetoon. Viime yön " kramppi" oli elämäni pahin, yleensä vetää pohkeesta, mutta nyt veti jalan sivusta, oli pakko herättää mies avuksi, kun tuntui, että tuska oli hirvittävä. 20min kinttua hierottiin ja väänneettiin " vastaan" ennen kuin helpotti.
Onko mitään sallittuja aineita, ruokia ym. millä saisi nuo suonenvedot jäämään pois. Tämä on miulla joka raskaudessa ollut ongelmana, ja inhottavaa on =(
Nevoista kiitollinen Hinpu 20+6
Kommentit (16)
minulle ainakin suositeltiin neuvolassa magnesiumia sekä suonenvetoihin että varhaisiin supistuksiin. Eli siitä vaan! Itselläni se ei kyllä ole auttanut ihan hirveästi.
Ehkä itsestään selvää, mutta kramppeja ehkäisee myös se, että juo vaan tarpeeksi vettä. Ne liittyvät usein nestevajaukseen.
Ja tietty se varovainen venyttely.
Kiitoksia vinkeistä!
Reilu viikko sitten viimeksi kysyin neuvolassa että eikö tosiaan ole mitään magnesiumia, mitä saa syödä, niin sanoi että ei ole, kielsi kaikki. Ja edellisessä raskaudessa oli eri ihminen neuvolassa, joka kielsi magnesiumin myös. Ei ole tullut mieleenkään epäillä :(
Tuota kylmägeeliä pitääkin varata tuubi yöpöydälle, jos se auttaisi.
Onko muut saaneet mimmoisia ohjeita magnesiumista neuvolasta?
Hinpu
Esikoisen aikan kärsin niistä joka yö ja apua ei ollut mistään. Se oli kauheeta!!
Nyt toisen raskauden kohdalla suonenvedot taas alkoivat jo rv 15 ja neuvolassa täti käski lisäämään kalsiumin määrää. Otin aiemmin 2 tabl./pv (Kalcipos) ja kun lisäsin annoksen 3 tabl./pv suonenvedot loppuivat kuin seinään. Joten mulla auttoi nähtävästi kalkki. Lisäksi täti kehoitti laittamaan sukat jalkaan yöksi.
Tsemppiä.
..meininkiä täällä.
Jos neuvolassa jotain ruoka-ainetta ei suositella, täällä siitä vauhkotaan silmittömästi. Haukutaan esim. maksamakkaraa, tuorejuustoja tms syövät äidit alimpaan -vettiin...
Mutta jos neuvolassa joku " lääkeaine" kielletään, täällä sitä käsketään syödä, suositellaan ja kummastellaan neuvolan ohjeita.
Eiköhän olisi järkevämpää kuitenkin toisinpäin. Noista kahdesta kun tuo jälkimmäinen saa aikaan varmasti pahempaa jälkeä sikiössä (mikäli niin mahdollista).
Pelottavaa neuvomista tuollainen... huh huh...
Mulla iskias oli tosi pahana ja kävin kyselemässä apteekista neuvoja. Sanoi, että kaikki nuo jotka imeytyvät iholta niin ei suositella! Tiedä sitten mikä on oikein ja mikä väärin, mutta itse jätin sen icepowerin sitte laittamatta ja sen sijaan käytin sellasta kylmägeelipussia.
Tuo olikin aika jännää, että olisi magnesium kielletty...hmmm...Itse olen sitä meinannut kans ruveta popsimaan, kun välillä meinaa makuulla vetää suonta pohkeesta..
T: Je_Ni 21+5
Minulle neuvolan lääkäri nimenomaan suositteli magnesiumia, kun valittelin yöllisiä suonenvetoja. Kun apteekista kävin magneesiumia ostamassa, niin kysyin vielä sielläkin että voihan niitä syödä raskaana ollessa ja vastaus oli myöntävä. Itse olen ollut siinä ymmärryksessä, että magnesiumia nimenomaan suositellaan odottaville eikä todellakaan ole kiellettyjen listalla!
laakari suositteli heti ekassa krampissa!
Eli kalsiumin purutabletti suuhun ja sukat jalkaan; kylla ne siita loppuvat! Ja ei paljain jaloin kulkemista kylmalla lattialla! Magnesiumista ei ole koskaan ollut puhetta 4 raskauteni vaiheilla...
ja neuvolassa sitä suosittelivat. Ostin magnesiumin apteekista ja siinä purkin tuoteselosteessa oli ihan erikseen mainittu magnesiumin suotuisista vaikutuksista raskaana oleville, eli minä olen ihan sata varma että saa käyttää ihan turvallisin mielin!!
Eikä tulisi mieleenkään lähteä ketään neuvomaan fiilispohjalta, vaan kyllä aina olen asiasta sekä lukenut että yhdeltä tai useammalta ammattilaiselta kysynyt, ennen kuin lähden mitään suosittelemaan.
Kylmägeeleistä sen verran, että itseltäni lääkäri (luonnollisesti) kielsi kaikki lääkeaineita sisältävät kipugeelit, mutta esim. Jomo Ice sisältää vain eteerisiä öljyjä yms., joten sitä saa hänen mukaansa käyttää.
Kurjaa on tietty se, että kun saa eri paikoista ja lääkäreiltä erilaisia neuvoja, on vaikea välillä tietää, mitä uskoa...
En minäkään suosittelisi/kehottaisi käyttämään mitään, mihin ei lääkäri tai neuvola olisi antanut lupaa (homeopatiaa ehdotan, en kehota käyttämään). Apteekistakin on kysytty. Ja ainakin mulle tullut kaikista myöntävä vastaus. Neuvolantätejä on moneen lähtöön, sieltä saa monesti kirjavaa tietoa ja heillä saattaa olla vahvoja uskomuksia asioista, eivätkä sitten " päivitä" tietojaan. Mutta lääkärien ja apteekin henkilökunnan infoon kyllä luotan.
Stay up malliset tukisukat päivisin ja öisin lämpösukat (pohjekramppivaivaisilla säärystimet lisäksi) ovat myös hyvä apu!
Ja apteekista ovat kyllä sanoneet myös, että sitä Ice poweria saa käyttää raskauden aikana. Mulla ei krampit ole sentään joka öisiä, joten silloin tällöin käyttö on varmasti ok.
aika pian olisivat oikeudessa jos haittavaukutuksia alkaisi raskaanaoleville ilmaantumaan. Ja lääkäritkään ei voi kaikesta tietää kaikkea, ihmisiä nekin on. Minä edelleen luotan siihen, mitä purkissa sanotaan.
http://www.algolpharma.fi/Pharma/Pharma.nsf/Tuotteetweb/D0933DB8E9EC0C0…
Koitin googlella hakea " magnesium ja raskaus" , sieltä löytyi tri Tolosen (joka jostain syystä ärsyttää minua, se Tri Tolonen siis) sivusto ja joku antioksidantti-sivusto, joissa molemmissa suositeltiin magnesiumin syömistä raskauden aikana. Siitä oli noiden mukaan vaikka mitä hyötyä. Tuossa mun magnesium-purkissa puolestaan ei lue sanallakaan raskauden aikaisesta käytöstä, ei suositella eikä kielletä.
Kalsium-lisää en ole osannut ajatella, miulla aina kai luonto pitää huolen riittävästä saannista, kun heti raskauden alettua alkaa hillitön maidon himo. Juon paljon maitoa, syön juustoa kai liikaakin ja rahkaa syön kanssa aika paljon. Mutta voisi kai sitäkin kokeilla.
Ja sukkia pidän jalassa aina, vanhuus vissiin (hih, kohta 30v...) tuo tullessaan kylmät jalat. Päivisin on huopatossut pakolliset, muuten paleltaa.
Kaivoin meidän kylmägeelin, se on joku suomalainen valmiste, siinäkään ei lukenut mitään saako käyttää vai ei. Mutta parasta ennen päiväys oli 2001... Että onkohan mennyt pahaksi, en tiedä. Meillä ei kovin noita ole osattu käyttää =)
Minäkin olen tosiaan huomannut eri tahoilta tulevan eri ohjeita. Meidän neuvolassa mitataan verenpaine oikeasta kädestä, äitipolilla vasemmasta, ehdottomasti. Molemmissa samanlaiset mittarit, ja molemmissa käsketty kotonakin tarvittaessa mittaamaan neuvolan ohjeen mukaan oikeasta ja äitipolin vasemmasta. Tiedä siinä sitten mikä on oikea.. Sokerirasituksen paasto taas oli toisen ammattilaisen mielestä 10h ja toisen 12h, samalla äitipolilla molemmat töissä. Kyllä nuiden kanssa on odottaja ihmeissään.
Ruokien kanssa mulla on helppoa, kun en tykkää graavikalasta tai erikoisemmista juustoista, edamin ja oltermannin kanssa ei tartte pastorointeja pohtia =) Ja muidenkin ruokien kanssa koitan maalaisjärkeä käyttää, mutta nuo lääkeaineet kieltämättä on pelottavia, niitä en mielelläni käytä raskauden aikana ellei ole pakko. Ja nyt rupeaa olemaan niin tuskaisia nuo suonenvedot, että apua on löydyttävä. Ja rupean magnesiumin syönnin puolelle kallistumaan, kun en vielä ainakaan löytänyt netistäkään kieltoa sille. Korvissa kaikuu vaan neuvolan tätien kiellot, joten vaikea valinta on! Seuraavalla neuvolakäynnillä kyllä kysyn perustelut tuolle kiellolle, niitä en ole ymmärtänyt kysyä sieltä.
Hinpu
Hyvin on magnesium auttanut, olen syönyt sitä n. viikosta 25 lähtien joka ilta. Suonenvedot loppuivat kokonaan (olivat ihan hirveitä!) ja nyt kun niitä on taas muutaman kerra viime päivinä ollut, ovat kuitenkin sillä tavalla " hallittavia" että kun jalkaa vähän venyttää tai nousee ylös niin helpottaa.
Meillä nevolatäti (kätilö) suositteli ensin, sitten neuvolalääkäri, perhevalmennuksessa sanottiin että auttaa suonenvetoihin ja ehkä myös ennenaikaisiin supistuksiin (joku uusi tutkimus asiasta). Sitten oma sairaanhoitajaäippä ehdotti ja apteekintäti vielä sanoi että kannattaa ehdottomasti koittaa jos on raskaana suonenvetoa eikä esim. juominen riitä avuksi.
Eli turvallisin mielin vaan magnesiumia syömään, eiköhän tuo kielto perustu neuvolantädin johonkin uskomukseen... Joskus niillä tuntuu sellaisia olevan, vaikka yleensä pidänkin järkevänä uskoa ainakin suurimman osan neuvolan ohjeista.
-kaimania, rv37+4-
että voihan tuo mangneesiumin kieltoin johtua jostin äidillä esim veriarvoista tai jostai eli joillekkin se ei välttämättä ole suositeltavaa
Vaikka toinen sitä voisikin käyttää... muuta selitystä en keksi sille,että joillekkin suositellaan ja joillekkin ei.
Mulle ei ole sanottu, että veriarvoissa tai missään olis mitään vikaa, ihan perusterveenä itseäni pidän =) Ymmärtäisin hyvin nuo ohjeiden ja suositusten erilaisuudet, jos äidillä tosiaan on jotain, joka estää vaikkapa tuon magnesiumin käytön. Mutta mulla ei tietääkseni mitään vikaa missään ole. Paitsi ylipainoa =)
Tuosta vedenjuonnista kirjoitti joku (tyhjäpäänä en muista kuka...) ja olikin hyvä muistutus, tahtoo unohtua juoda tarpeeksi!
Hinpu
kaikkihan sitä raskaana syö jos suonenvedot vaivaa. Ota nyt ihmeessä kun noin pitkälläkin olet! On ehkä tarkoittanut alkuraskautta, kuka tietää?
Kalkki ja E-vit. ovat myös hyväksi, tosin kalkkia ja magnesiumia ei saa ottaa samaan aikaan. Jommankumman vaikutus kumoutuu silloin. Banaani on muuten myös hyvä magnesiumlisä pillerien lisäksi iltaisin..
Mulla ei yleensä tule pohjekramppeja, vaan jalkapohjan sellaisia ja vartin kestäviä. Vielä ei onneksi nyt kolmannessa raskaudessa ole niitä ihan pahoja tullut.
Olen kuullut että esim. jalan nostaminen kattoa kohti voisi auttaa tuossa pohjekrampissa ,kokeile seuraavan kerran. Ja hiero icepoweria pohkeeseen kun kramppi iskee, se auttaa myös. Mä käytän itse lisäksi suonenvedon iskiessä homeopaattista lääkettä Magnesium-Phosphorusta, tuota saanee myös esim. Hakaniemen apteekista Helsingistä ja varmaan muistakin homeopaattisia lääkkeitä myyvistä apteekeista. Nopeuttavat krampin laukeamista..
Tiedän kuinka kamalaa nuo pitkät krampit ovat..yritä näillä keinoilla saada hallintaan. Ja iltaisin venyttelyä..
Blues kera pikkukolmosen rv 23 tasan