Viikonloppua (pe-su), SYYSkeijut !!!
Tämän viikon vakkarialoittaja täällä taas :) Huomenta!
Keskiviikko-torstai tässä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7367636&p=3&tmode=1&smode…
-piias-
Kommentit (36)
Tänne ei kuulu kummoisia, ohjelmassa olisi tänään esikoisen
4-vuotissynttäreiden suunnittelua ja siivoilua.
Eilen tuli istuttua autossa lähemmäs 10 tuntia. Matkustaminen ei tuntunut pahalta kun kerran pari pysähdyttiin molempiin suuntiin, mutta illalla kyllä särkiä nilkkoja, jotka olivat jonkin verran turvoksissa.
Nyt on kuitenkin yksi sukulaisreissu tehty, joten ei kaikki jää kesälle :-)
Hauskaa perjantaita ja viikonlopun odotusta kaikille!
moisku rv 25+4
Kyllästyyköhän näiden liikkeiden seuraamiseen missään vaiheessa, mitä luulette? En muista, että ainakaan kakkosen liikkeitä olisin näin nautinnolla seurannut. Tosin kakkonen oli aika hiljainen masussa toisin kuin esikoinen, joka möyrysi vallan mahdottomasti. Voihan tämä johtua tietysti siitä, että on niin odotettu ja edelleen uskomaton asia kyseessä.
Pumpuista kun oli puhetta, niin piti tarkistaa oma tilanne. Entinen on tallella (merkki oli joku outo) ja oli ihan hyvä siihen tarpeeseen, mitä nyt oli - tukosten purkuun kakkosen kohdalla ja pienen ruokavaraston ylläpitoon hätätilanteen varalle.
Imetyksestä: esikoinen oli oikein rintojen tehotyhjentäjä, mutta kakkosen kanssa imetys takkuili varsinkin ensimmäisinä kuukausina. Tukoksia oli jatkuvasti, koska imu ei hänellä ollut mitenkään tehokas. Kumpaakaan en päässyt heti imettämään ja saivat pullosta maitoa, koska olivat tarkkailussa, kuten olen kertonut. Molempia täysimetin n. neljä kuukautta ja kaikenkaikkiaan vuoden.
Mutta nyt iski taas nälkä, joten eikun ruuan laittoon.
fullmoon 24+4
Onpas hiljainen perjantai, oli kiva lukea edellistä pinoa kun oli paljon pinoutujia.
PUMPUISTA: mulla oli joku Ainun käsikäyttönen jolla sain niskani niin jumiin ettei tosikaan. Toisen kanssa hommasin sähkökäyttöisen ja oli todella tyytyväinen. Mullahan ei imetykset onnistunu ei alkuunkaan (vaikka sairaalalla soitin yötäpäivää sitä kelloa ja pyysin apua, mutta kun ei osaa ottaa otetta niin ei sitten. Rinnat verillä kotiin, jopa niin, ettei pienet suostuneet syömään enää sitä veristä maitoa) kummankaan kanssa ja siksipä olenkin superonnellinen ettei nyt tarvitse edes yrittää sitä toskaamista.
Oma olo on ihan hyvä, ketuttaa vaan nuo mammaloma paperit. Tai oikeemmin työnantaja puoli. Vein sille ne neuvolasta viimein saamani laput ja sepä pompsautti ne mulle takasin! Sanoo vaan et ei hän tälläsia lappuja tarvii vaan jonkun lapun kelalta jossa on laskettuna äitiysrahakausi, palkallinenkausi ja vanhempainrahakausi. (Kela mitään palkallisia kausia laske, se on työnantajan tehtävä). ymmärtääkseni TYÖNTANTAJAN on täytettävä miun hakemukseen ENSIN se palkallinen kausi ja vasta sitten ne menee Kelalle, näin ainakin vielä 5v sitten. Saapa nähä mitä muuta vielä... Niinpä minä pätevänä tyttönä laskin ne sille ite. Hemmetti. Siis Kelaltahan se saa sitten virallisesti ne tiedot, mutta onpahan ees hajulla.
Kun niistä mammalomapapereritsa riippuu meikäläisen kesälomapäätös, kun ei voi luottaa siihen että olisin osannu laskea ne oikein...uaah. Antakaa miun jaksaa vielä 19 päivää :)
Minjuska ja hiirenherne 24 + kai
Mitä mieltä olet uudesta tapaamisajasta, maanantai 12.6. ja klo 18? Anmarille se kävi.
Ja ne Kelan paprut kyllä ainakin miun kohalla lähti omien raapustuksien jälkeen palkkatoimistoon ja sieltä Kelalle.
-piias-
Taas yritän aktivoitua pinoutumaan näin viikonlopun kunniaksi. Sain pojan ruokailut hoidettua ja päikkäreille vietyä niin nyt on taas aikaa itselle hetkeksi..
Luin edellisen pinon ja paljon on ollut keskustelun aiheita, oltiin eilen eräillä syntymäpäivillä ja siellä venähtikin sitten koko päivä, joten en ehtinyt niihin keskusteluihin mukaan, mutta ajattelin kommentoida vielä tässäkin pinossa " vanhoja aiheita" .
Pumpuista ja imetyksestä: Itsellä ei ollut käytössä pumppua edellisellä kerralla enkä aio hommata nytkään, ainakaan sitä ei tarvitse mitenkään etukäteen hankkia kun tarpeen tietää vasta myöhemmin. Maitoa tuli esikoisen kanssa runsaasti, mutten halunnut pumpata koska sitä olisi tullut vain lisää. Kun rinnat olivat oikein arat niin pumppasin pahimmat päältä ihan käsin. Onneksi poika söi melko tiheään ja tyhjensi rinnat todella tehokkaasti, ettei tukoksia tullut runsaasta maitomäärästä huolimatta. Täysimetin 6kk (kun maitoa riitti) ja osittain vuoden ikään asti. Alussa käytin välillä rintakumeja (suosittelen!!) kun rinnat olivat todella arat, ja pikkuhiljaa totuttelin imettämään ilman niitä. Näin kaikki sujui kivuttomammin eikä haavoja tullut. Rintakumeissa on kylläkin se vaara, että jos niitä kovin pitkään käyttää, niin lapsi ei opi imemään ilman niitä..
Pukamista: Täälläkin on niistä kärsitty.. Edellisen raskauden lopussa alkoivat vaivaamaan ja synnytyksen jälkeen olivat oikein pahana, mutta paranivat muutamassa päivässä ilman sen kummempia toimenpiteitä, tietysti suihkuttelua aina vessakäynnin yhteydessä, mutta se on muutenkin tarpeen synnytyksen jälkeen. Nyt tässä raskaudessa pukamat ilmestyivät jo heti alkuraskaudessa, mutta pysyvät ns. kurissa jos syö oikein kuitupitoista ravintoa, eli jos vähänkään on ummetusta niin heti ärtyvät.. Onneksi vaiva katosi ainakin viimeksi synnytyksen jälkeen...
Omaa napaa: Täällä voidaan muuten ihan hienosti. Neuvola oli maanantaina ja kaikki oli ok, syke oli suurinpiirtein 140 ja sf-mitta 22, eli keskikäyrillä mennään, mikä on hieno juttu kun viimeksi olin koko raskauden ajan yläkäyrän tuntumassa. Painoa oli tullut kilo edellisestä käynnistä, yhteensä siis kait noin 6 kiloa. Terkkari ei ihme kyllä mitannu hemoglobiinia, mikä ihmetyttää suuresti, sillä rautaa en ole vieläkään syönyt. Itse en huomannut muistuttaa siitä, ja nyt on vähän sellainen hölmö olo, ihan kuin se terkka olis unohtanut. Terkka oli muutenkin vähän semmonen välinpitämätön.. Ja seuraava neuvola vasta juhannuksen jälkeen!! Mutta kai sen itse huomaisi jos hemppa laskisi hälyyttävästi.. Kelan paperitkin pitäisi täyttää, onneksi tuli se lakimuutos että jos edellinen lapsi on alle kolmen vanha ennen kuin toinen syntyy , niin saa samansuuruista äitiysrahaa kuin edellisen kerran. Esikoista odottaessa olin nimittäin töissä, mutta nyt opiskelen, joten äitiysraha olisi jäänyt minimiin ilman tätä uudistusta. En vain ihan vielä viitsi laittaa hakemuksia menemään, kun me otetaan pakkaus ja ainakin viimeksi se tuli todella nopeasti enkä haluaisi sitä ihan vielä nurkkiin pyörimään.
Eilen tosiaan oltiin juhlissa, ja kaikki päivittelivät kuinka pieni maha mulla on, mikä on kyllä todella outoa.. Viime raskaudessa kaikki oikein hämmästelivät vatsan suuruutta ja sain jatkuvasti vastata kaksosuteluihin.. Ja silti sieltä tuli alle nelikiloinen poika (nippanappa)!! Katsotaan millanen veijari tällä kertaa, tosin maha voi vieläkin venähtää aika mukaviin mittoihin seuraavien kuukausien aikana..
Tulipas nyt sellaset sepustukset että eiköhän nuo ala riittämään tältä erää! Hyviä vointeja ja hauskaa viikonloppua keijuille!
Peltsi 25+2 (alkaa olla jo komeat lukemat)
Sain tänä aamuna postiin kotihoidontuen hakupaperit, se raha kun tulee vielä äitiysrahan päälle, kun on kaksi lasta kotona. Äitiysloma mulla alkaa 25.7. saivat senkin vihdoin päätettyä.
Imetys: esikoista täysimetin vesipullon kanssa vähän yli 5kk. Vasta myöhemmin sain tietää, ettei vettä olisi tarvinnut antaa ollenkaan, mutta ensimmäinen lapsi onkin sen harjoittelukappale :) Kokonaisuudessaan imetin esikoista 1v5kk, tyttö lopetti itse, kun olin kahdeksannella kuulla kakkosesta. Tätä toista täysimetin (ihan " puhtaasti" ) 7kk1vko ja imetys jatkuu edelleen, ikää tyttösellä vajaa 1v5kk. Katsotaan nyt meneekö tandemiksi seuraavan kanssa.
Oma olo on hyvä, siinä ei mitään muutosta. Nyt ollaan jo siinä vaiheessa, että tunnen, kun pienet jalat liikkuvat mahassa silleen masua vasten, tosi hassu ja ihana tunne. Kumpikin edellinen neiti on esitellyt loppuaikana jalanpohjaansa mahan läpi :D
Pakkauksen sijaan otin rahan ja se tuli tilille, joten nyt pääsen shoppailemaan vauvalle vaippoja ja sellaisen ihanan fleecehaalarin Pikkuprinssin sivuilta.
Porenn ja Pimpula rv 26+3 (jestas kun viikot hujahtaa!)
Heh, meillä oli näköjään kummallakin omat kommentit raskausviikkojen perässä :D Kirjoittelin omaani päällekkäin sun kanssa, näyttääpä hupaisalta nyt :P
Mun työnantaja ei halua nähdä mitään papereita. Itse pitää laittaa hakemus kelaan. Ne laittaa sitten heinäkuussa menemään oman paperin kelaan ja ilmoittavat siinä mun kuuden kuukauden tulot. Kysyivät vaan että koska jään äitiyslomille. Olen kyllä vähän hämmästynyt kun pikkasen reilu pari vuotta sitten halusivat esitäytetyn lomakkeen sinne ja lähettivät sen itse eteenpäin. Äitiysraha päätöstä saan varmaan odottaa jonkun aikaa. Tuskin heinäkuussa asiat etenee kovin nopeasti kelassa. Tai jospa ne yllättää nopeudella :) Kai niillä joku aikaraja on mihin mennessä päätös on tultava?!
Saako hoitorahaa aina jos hoitaa vanhempaa lasta kotona? Vai vaikuttaako siihen tulot?
rv 25+4
Hoitorahaa saa tietyn summan alle kolmevuotiaasta ja tietyn summan yli kolmevuotiaasta, joka ei ole vielä koulussa. Hoitolisä on sitten se raha, johon tulot vaikuttavat.
Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon.
Jos meillä on yksi alle kolmevuotias ja vauva niin onko se sitten 294,28 - äitiysraha = tuen määrä? Ja kun hän täyttää kolme niin se loppuu. Ymmärsinkö oikein?
Kyllä taas on jalat kuin puupökkelöt.. Viiden päivän työputki takana ja se tuntuu äly raskaalta kun tottunut tekemään muutaman päivän putkeen, No, ensi viikolla 4päivää töitä ja sitten LOMA! Tyttökin on nyt muutaman päivän mummin ja vaarin kanssa reissussa (on siis siellä hoidossa, jos ollaan miehen kanssa yhtäaikaa töissä, molemmilla vuorotyö), joten taidan kömpiä katsomaan nauhotettuja sarjoja ja mässyttää suklaata ;)
Paljon täällä taas ollut juttuja, tosi hyvä, kun on laitettu linkit ed pinoihin, pääsee helposti lukemaan.
PUMPUISTA. Mulla oli esikon kanssa käytössä ainun käsikäyttöinen pumppu. Pumppasin sillä ainoastaan silloin, kun tunti, että rinnat olivat aivan pinkeät maidosta. Siihen tentävään se sopi ja taidan jatkaa samalla.
IMETYKSESTÄ. Esikoista imetin 8kk, joista täysimetystä 3.5kk. Tissiltä siirryttiinkin sitten suoraan nokkamukiin, joten pullorumbaa ei tullut, suosittelen :)
ÄRAHASTA. Mä saan mitä ilmeisemmin samaa kun esikosta, koska neiti vasta 2v5kk, kun tulokas syntyy. Eli vajaa 60e/pvä. Ja palkkaa saan 72 päivältä. Se on muuten ihana kädenojennus työnantajalta.
Omaa (.). Vkl lähtien masu vauva oli ke asti hiljaisempi. Tähän asti ollut todella vilkas, mutta alkuvko siis todella rauhallinen. Ke sitten soitin äpolille, kun alkoi liikaa hermostuttaa. Sanoi, että tod on kääntynyt jalat selkää vasten, enkä siksi tunne niin liikkeitä, mutta sanoi, että herkästi kannataa tulla näyttäytymään. No, ke iltana sitten normaali jumputus alkoikin :) Minäkään muuten en herää öisin vauvan liikkeisiin, mutta usein vessreissun jälkeen takaisin nukkumaan mennessä huomaa, että vauva innokkaasti touhuaa. Ja kun joku mietti, että kyllästyykö siihen, että vauva liikuskelee masussa, niin minä en ainakaan ;) Moni on sanonut, että loppuvaiheessa vauvan liikkeet saattaa tehdä kipeää ja silloin toivoisi välillä vauvan olevan hissuksiin, mutta mulla ei ainakaan esikosta liikkeet koskaan tuntuneet kurjilta, toiv ei tälläkään kertaa..
Mukavaa, toiv mahdollisimman vähäsateista vkl!
stenval 24+3
[color=Crimson]Tänne ei mitään uutta....tulin vaan kirjottaan että hauskaa viikonloppua :)
Lordin voitonjuhlissa varmasti hieno tunnelma, hurjasti näyttää olevan väkeä kun telkkarista seurailen....
Kerttu rv 23 + [color=Chocolate][size=6]♥[/size]
Sattuu olemaan muistissa edes vähän, kun juuri paperit täytin. Yli kolmevuotiaasta saa myös hoitorahaa, mutta summa on pienempi kuin alle kolmevuotiaasta. Ja se tosiaan lasketaan jotenkin äitiysrahan mukaan eli jos äitiysraha on suuri, se pienentää hoitorahaakin. Ja lisäosaan vaikuttaa sitten koko perheen tulot eli sekä äidin että isän.
Mies on koko päivän poissa, työporukan saunailta vielä työn päälle, joten täällä ollaan oltu koko päivä tyttöjen kanssa kolmisin. Ihan hyvin on mennyt, suht kivuttomasti meni iltakin, esikoinen sammui saman tien, kuopuksella meni hetki kauemmin, mutta nyt äiti saa jo nauttia omasta rauhasta :)
Frodo aloittanut uuden keskustelun noista hoitorahoista ja siinä ketjussa sanotaan että ei saa äitiysloman aikana mitään hoitorahaa.
Joo-o, mä olen ymmärtänyt, et ei sais kotihoidontukea äitiys/vanhempainrahakaudelta =( Täytyypi maanantaina ottaa selvää kelasta, on meinaa kurja juttu jos näin on... Ilmeisesti hoitolisää saa, riippuu tuloista. EI o kokemusta aiemmin näistä, kun vasta 1 lapsi entuudestaan, joten en viitsi lähteä kyllä arvuuttelemaan.
Tein jo useamman aloituksen vaikka mistä.. mutta tiedättekö, voinko jo laittaa kelaan äitiys/vanhempainrahahakemuksen, vaikka olen ollut vasta 5kk töissä? Tarkoitus on hakea tukea viimeisen ½vuoden tulojen perusteella. Aloitin työt tammikuussa ja työsopimus on tehty 2.8 asti, eli äitiysloman alkuun. Tartteeko odottaa kesäkuun loppuun, jolloin ½vuotta työkokemusta on täyttynyt????
RINTAPUMPUISTA: Mulla Ainun käsikäyttönen, johon saa pullon yhdistettyä. Esikoisen aikana meinasin käytännössä " hukkua" maitoon ja vaikka tyttö imi hurjasti, sain pakastettua hirmumäärän maitoa. Mulla toi kyseinen pumppu oli iha hyvä, vaikka tosin öisin oli tuskaa herätä pumppaamaan..kyllä siinä hauis kasvoi ;)
Oma (.) Olen tästä päivästä eteenpäin nyt sitten saikulla. Suonikohjut alapäässä ovat pahentuneet muutamassa päivässä ja kipu on pystyasennossa tosi kova. Vanhan epparin kohdalla on tosi kurja kohju, miteinkin, voiko samaan kohtaa epparia synnytyksessä tehdä kohjun takia, jos tarvis.. Tietääkö kukaan? Tukivyö hieman auttaa, mut kylkiasennossa lepo on kaiken a ja o.
Eilen oli neuvola; kaikki ok, paitsi että huima kohdunpohjankorkeus puistattaa, 26.5cm. Tuo mitta on ollut koko ajan yläkäyrien yläpuolella, saa nähdä joutuuko synnytystapa-arvioon..terkka mietti.
Iloista päivänjatkoa, toivottaa frodo rv 25+4 ja tyttö 1v 8kk :)
Hoiotrahasta, kirjoitinkin jo tuonne ketjuun jossa asiasta keskustelua, mutta ainakin vuonna 2002 minä sain yli 3v esikoisesta hoitorahaa noin 50€ kuussa, tulosidonnaiseen hoitolisään emme olleet oikeutettuja. Muistaakseni tätä hoitorahaa piti erikseen hakea. Tarkistin kelan sivuilta nykyiset summat, jotka ovat 84,09 euroa/kk alle 3-vuotiaasta ja
50,46 euroa/kk alle kouluikäisistä sisaruksista. En tiedä onko Kela sitten tehnyt tämän maksamisen kanssa muutoksia, mutta minulla on sellainen mielikuva, ettei tämä silloinkaan tullut automaattisesti vaan itse piti ottaa asioista selvää.
Ostimme eilen vauvalle PINNASÄNGYN huuto.netistä. Nyt se tuossa odottaa kokoamista, jota ennen pitää järjestellä makuuhuone uusiksi että se ylipäätään mahtuu sinne. Ollan vähän ajoissa, mutta kun sopiva sattui eteen niin mitäs sitä odottelemaan. Seuraava hankinta on patja+sänkyyn tekstiilit (reunasuojus ja katso, ehkä samaa sarjaa lakanatkin). Babysittereitä olen myös katsellut, mutta sopivaa ei ole tullut vastaan. Kantoliinan ostan vasta ultran jälkeen, jos selviää sukupuoli nii sitten sen mukaan valitaan väri :)
Imetyksestä ollut puhetta, tarkoitus olisi täysimettää 6kk ja toivon että sen jälkeenkin kiinteiden ohella jatkuisi imetys hyvin ainakin yli yksi vuotiaaksi. Esikoista täysimetin vain 3kk, sen aikaisten suositusten mukaan, mutta poika viihtyikin rinnalla sitten kaksi vuotiaaksi saakka muun ruoan ohella. Toista täysimetin 5,5kk, 7kk iästä alkaen myös korvike ja poika oli 10kk kun lopetin imetyksen kokonaan. Hänen kanssaan oli syömisongelmia ja loppuvaiheessa imetin läpi yön itkuista lasta, ja olin päivisinkin ihan zombie, itkuinen ja väsynyt, kävlein päin seiniä ja ainoa vaihtoehto tuossa tilanteessa oli lopettaa imetys ja antaa maitoa pullosta, joilloin syöttövälit normalisoitui ja saatoin minäkin nukkua. Poika oli todella huono syömään kiinteitä ja oikeastaan vasta yli vuoden iässä alkoi syödä lusikallista enemmän. Kyllä se silloin teki tiukkaa (imetyksen lopetus) ja tunsin syyllisyyttä, vaikka oikeastihan imetin ihan kunnon pätkän.
Nyt ulos lenkille :)
Mayella 22+3
Muuta en korjaa, mutta sänkyyn siis KATOS ei katso ;)
Mayella
Mä pyysin työnantajaa että olisi laittanut aikaisemmin kuudenkuukauden tulojen perusteella paprut eteenpäin. Mutta mulle vastattiin, että sääntö olisi muuttunut ja sitä kuuden kuukauden ajanjakso pätkää ei voisi itse valita vaan se hakemus pitäisi laittaa ihan viime tipassa eteenpäin. Mutta mitä se tarkoittaa tarkemmin en osaa sanoa. Ilmeisesti mulle laskettaisiin vielä kesäkuun tulot ainakin siihen mukaan.
rv 25+5
Ps. Tulehan Frodo kertomaan sitten mitä kela vastasi sulle. Mulle toi kodinhoitotuki asia on ollut aina epäselvä. Tosin asia ei ole ollut aikaisemmin ajankohtainenkaan.
Me kanssa sisustellaan lastenhuonetta. Oli tarkoitus saada se jo aikoja sitten valmiiksi, mutta on hiukan venähtänyt kaikki hankinnat. Hoitopöytä ja lastenvaunut ollaan jo uusina netistä tilattu. Tiistaina käyn ostamassa loput huonekalut. Imetystyynyn, yöpussin, patjat ja lakanat sun muut tilaan kaikki netin kautta, aika paljon hintaeroa kauppojen hintoihin verrattuna.
Ja sitten pääsenkin pesemään ja silittelemään saatuja lastenvaatteita. Äiti on tulossa pariksi viikoksi kylään, ihana sitten touhuta yhdessä.
Jos joku muuten on ostamassa babybjörnin vauvankantolaukkua (tai miksi sitä kutsutaan..?) niin kannattaa käydä niitä ensin sovittelemassa. On olemassa useampia malleja ja se perusmalli on tosi pieni. Oltaisiin saatu se kavereilta ilmatteeksi, mutta se on mun miehelle aivan liian pieni eikä mullekkaan olisi mahtunut takki sen alle. Kaupassa eilen sitten löydettiin malli, joka on huomattavasti parempi, isompi, helpompi laittaa lapsi sinne ja siinä on kanssa paremmat hihnat, jotka siis tukee enemmän. Kanssa siis babybjörniltä, muut tahtoo olla huonolaatuisia.
Olo on mulla mitä parhain, ei siis mitään valittamista eikä mitään vaivoja. Suonenvetoakaan ei ole enää ollut siitä lähtien kun aloin syömään ne magnesium tabletit iltaisin enkä aamupäivällä kuten alussa.
Seirana rv 25+1
Tänään olis yövuoroon meno pitkästä aikaa ja kyllä kehtuuttaa. Varsinkin, kun viime viikonloppuna oli siellä ollut toisella yököllä uhkaava väkivaltanen tilanne.. Ja tuo siis on ennen kuulumatonta, meidän hoidokit kun ovat (tähän mennessä) olleet rauhallisia mummoja ja pappoja. Noh, reilu kuukausi enää, ellei terkka passita lääkärille saikkua hakemaan. Joskus tuo terkka on niin tiukka täti, ettei edes uskalla pistää kampoihin ;)
Jotkut teistä Keijuista on kertonu heräilevänsä öisin vauvan liikkeisiin. Mie oon onneksi tähän mennessä nukkunut kuin tukki, jos suonenvetoa ei lasketa. Viime yönä heräsin, kun miehen puhelin soi (mur vaan soittajalle!) ja kylläpä vauva piti jumppaa :D Sitä piti jäädä ihmettelemään.
Nyt taidan mennä aamupalalle :) -piias- rv 24+4