Viikonloppua (pe-su), SYYSkeijut !!!
Tämän viikon vakkarialoittaja täällä taas :) Huomenta!
Keskiviikko-torstai tässä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7367636&p=3&tmode=1&smode…
-piias-
Kommentit (36)
lauantaina ahistaa...
olen koettanu koko päivän järjestellä ja suunnitella tätä kotia..mahdutaan oikein hyvin vielä vauvan kanssa, mutta jatko mietityttää...ja kun näitä käy miettimään, tulee mieleen autoon mahtuminen, kastepaikka jne jne jne. argh. No, kaikki ajallaan.
Onko kenelläkään LONKKAKIPUJA? Mulla ei muuten, mutta nukkuminen tekee inhaa. Ihminen kun on tottunu mahallaan lätköttämään ja nyt ei oikein pysty enää :) (vannoin kovertavani patjaan mahalle kuopan..). Kyljellään nukkuessa alempi lonkka kipeytyy ihan hiivatisti, jopa niin, että herään tarpeeseen vaihtaa kylkeä ja kyljen vaihtaminen tekee kipeää. Pariin tunnin päästä taas herään vaihtamaan kykeä. Että melkoista pyörimistä.
Muuten olo on kyllä oikein hyvä, ei edes närästä vielä säännöllisesti, mikä on todella positiivista. Mahavyötäkään en ole vielä joutunu laittamaan, ihme.
Piias ja Anmari: ainakin tältä istumalta voisisn sanoa että se 12.6 sopii, mies tarkistaa vielä työkalenterinsa ens viikolla...Haha, olen saanu ajokortin " vanhoilla päivilläni" eli vasta vuosi sitten ja olen oikeesti huono parkkeeraamaan enkä ole paljon keskustassa ajellu, joten mietin jo nyt ajolinjoja ja parkkipaikkoja Martinan läheltä, ehhe.Ja onko paljon liikennettä...voi minua, tottuukohan noihin koskaan?
Minjuska 24+5 , luulisin.
kotihoidontuesta: mielenkiintoista... Ei tullu itsellä miellen edes kysyä siitä kun just kävin Kelaan viemässä uuden vauvan paperit- ajattelin, ettei sielä tule kahta rahaa päällekkäin - vaikka on kyllä kaksi lastakin.. Niin se vain taitaa olla, että itse pitää aina kaikki ottaa selvää!
mutta jos asia jollekulle selviää, niin ilmoitelkaa!!
napa - voi hyvin, potkii tämän tästä. Jalat sen sijaan jatkaa reistaamista. Nivuset oikuttelee, on kipeät ;( Eli kävelyn välttely jatkuu täällä...
t. K rv24
Mä kärsin lonkkakivuista maalis-huhtikuun ajan. Mulla auttoi joku näistä tai kaikki yhdessä, nukkuminen tyyny jalkojen välissä. Jalka lepää paremmin sen tyynyn päällä. Lepo tai sanoisko omaan tahtiin liikkuminen, fyskari ja venyttely.
täytyy vieläkin valvoa vaikka väsyttää hurjasti kun alkoi taas närästää... nyt on vaivannut jo lähes joka ilta, riippumatta siitä mitä on suuhunsa pistänyt. Joten täytyypä ajankuluksi tänne kirjoitella kun ei telkustakaan tule mitään. Kaikki leffatkin mitä näytetään on uusintoja :(
Täytyy kommentoida tota kotihoidontuki-asiaa. Kävin nimittäin itsekin kelassa siitä kysymässä kun esikoinen on kotihoidossa ja alle kolmivuotias. Kiltti virkailija selitti kovalla kyydillä jotain siihen suuntaan, että hoitolisää voi saada, mutta sehän menee tietysti sekä puolison että omien tulojen mukaan, ja äitiysraha lasketaan tuloksi, eli hoitolisä jää tällöin aika pieneksi. Minä ainakin ymmärsin, että vanhempainrahakaudella ei voi saada kotihoidontukea vaan siis ainoastaa sitä hoitolisää. Sitten kun vanhempainrahakausi loppuu, niin silloin saa vauvasta sen tuen ja lisän ja muistakin lapsista sen standardisumman, ja sen summan suuruus riippuu siitä onko lapsi yli vai alle kolmen. Korjatkaa jos olen väärässä!!! Kysyin myös sitä, että täytyykö sitä kotihoidontuen hoitolisää hakea vielä erikseen kun äitiysrahakausi alkaa, että kela ei tuu maksaneeksi liikaa tukia, niin mulle sanottiin että sitten kun äippärahahakemus tulee kelaan niin muut tuet tarkistetaan samalla ja korjataan oikeiksi, ainakin näin pitäisi kuulemma tehdä. Mutta itse ainakin varaudun siihen, että papereita saa vielä lähetellä yhden jos toisenkin ennen kuin asiat alkaa olemaan kunnossa!!!
mutta täytyy nyt mennä juomaan vähän vettä, jos vähän helpottais oloa. Toivottavasti en ainakaan kauhean väärää informaatiota tarjonnut..
peltsi
Tosin olosuhteiden pakosta, töissä nääs.. Viime yönä olin ekaa kertaa pariin viikkon ja mulla oli koko yön todella huono olo. Ihan kuin olisi sumussa kävellyt, väsytti ja oksetti :( Eikä nyt järin parempi olo oo. Kauankohan tätä helv.. jaksaa enää?! Tekisi mieli mennä lääkärille itkemään ja rukoilemaan sairaslomaa..
tiitiainen79: Kiva, kun muistit ja tervetuloa takaisin :)
Minjuska: Rohkeesti vaan ajelemaan. Voithan jättää auton hieman kauemmaksi vaikka vuoropysäköinnin kohtaan :) Tai sitten, mitä ite tykkään käyttää (en ihan ruuhka-aikoina), on Valiksen parkki. Eikä mullakaan ole ollut ajokortti kuin vuoden sinua pitempään. Enkä muutenkaan tykkää survoa farmaria ihan tiukimpiin koloihin.
Käytiin tänään kattomassa 13vrk vanhaa poikavauvaa. Voi elämä :) Vaan kylläpä tuli hiki vauvaa pidellessä, kun jännitin väkisinkin! Ei sitä millään muista, vaikka vasta pari vuotta sitten oli itelläkin niin pieni vauva.
-piias- rv 24+6 (ilmeisesti jo sunnuntain puolella kello käy..)
Aamukaffetta juon ja heti jo koneella ;D Esikoinen nukkuu ja nuorempi tonkii äidin käsilaukkua. Ei siellä taida mitään tärkeää olla, joten kaivelkoon vain.
Voi, onnea niille jotka jo pääsevät lomille, tai siis saikulle. Itse kituutan vielä tasan 8 viikkoa töissä ja sitten alkaa kesäloma ja siitä jäänkin sitten suoraan äitiyslomille.
Papereista: Nyt kun muistaisi kaikki oikein... Muistaakseni sain vanhimmasta pojasta sitä lisä-osaa ja nuorimmasta äitiysrahan, sekä kun äippäloma loppui niin kummastakin kotihoidon tuen ja lisä-osan, kun tulomme eivät ylittäneet jotain tiettyä euromäärää. Plus tietty 210e lapsilisiä. Nyt pitäisi taas täytellä ensi viikolla noita KELAn papruja.
Esikoista ootellessa olin töissä, mutta toista odottaessa hoitovapaalla, joten nyt en kyllä yhtään muista miten tuon työnanataja puolen kanssa toimittiin. Pitikös sillekkin jokin paperi viedä ja pitikö sen täyttää minulle jokin paperi??? Kun en yhtään muista.
Hihhei! Ollaan miehen kanssa katseltu talopaketteja =) Nyt löytyi sopiva, jota kenties vähän muutellaan. Syksyllä olis tarkoitus tehdä tie tontille ja sitten keväällä alkaa rakentaminen...kuinkahan onnistuu ja pelkään myös toisaalta, kun olen kuullut niiiin monta kauhutarinaa miten on avioliittojen käynyt kun on ollut isompaa projeksita päällä... Nyt sitä itselleen vannottaa ettei meille sitten ikinä käy niin.
Pahus, kuopuksella on flunssa, toivottavasti ei tarttuisi minuun, nyt ei yhtään haluttaisi olla kipeenä ;) Vatsataudista selvittiin juuri pari viikkoa sitten ja sain työnantajalta haukut " turhasta" ? poissa-olosta!!! Olisihan se ollutkin mukavaa oksennella ja ripuloida töissä!!! Hemmetti että osas olla tyhmä!
Jaahas, nyt aamupalan tekoon kun kahvi tuli jo juotua =D
*tiitiäinen79, masu 23+5, pojat 4v. ja 2v.*
Huomenta. Suht hyvin nukuttu yö takana. Mua vaivaa kans lonkkakivut ja kyljen vaihtaminen ei käy enää käden käänteessä. Mua auttaa, kun nukun kans paksu tyyny jalkovälissä.
IMETYKSESTÄ vielä: Imetin esikkoa 11kk. Maitoa olisi edelleen riittänyt vaikka muille jakaa, en vaan yksinkertaisesti enää jaksanut. Tyttö alkoi tuossa vaiheessa myös puremaan rintaani, joten homma ei ollut enää niin miellyttävää ja rintakuminkäyttö puremisen takia oli hankalaa. Tossa vaiheessa ajateltiin myös pikkukakkosen yrittämistä, joka oli myös yksi syy imetyksen lopetukseen..menkkoja minulla ei imetyksen aikana ollut.
Ei jaksais odottaa huomiseen, jotta pääsis soittamaan kelaan noista tukiasioista.
Oma napa: Eilen yritin mahdollisimman paljon vältellä istumista, sillä alapää on tosi kipee kohjujen takia. Tuntuu, et kun liian nopeesti menee esim. kyykkyyn, vanhan epparin kohdalta, jossa suonikohju on, repäisee tosi kipeästi. Kyllä olen vaivanen! Tukivyön pitäminen aiheuttaa jonkinverran enemmän suppareita, mutta ilman sitä en selviä. Onneksi sain sairaslomaa!
Ollaan sitten päädytty hankkimaan tuplarattaat, pehmeällä kopalla. Valinnanvaikeus on hirvittävä, olisko kellään vinkkejä hyvistä tuplarattaista!? Yritän huutonetissä myydä Bora Kombi yhdistelmät tosin ensin alta pois.
Tyttö heräs, eiku aamuhommiin ja puistoon =) Aurinkoista päivänjatkoa!!!
siis Kelan tuista: sain vain yhdestä lapsesta sen kotihoidon tuen ja toisesta sen lisäosan, joka muuten oli vaivaiset 50e/kk. mutta ilmeisesti tuloista lasketaan ne. EN siis saanut kahdesta lapsesta päällekkäin kotihoidon tukea, kun taisin niin tuohon aiempaan kirjoitella...
Huomenta Frodo =) Mekin lähdetään kohta ulkoilemaan, mennään tuohon lähimetsään retkelle =D Eilen kävi niin kurjasti,kun piti retkeillä, että pienemmälle pojalle tuli kakat ja isommalle pissit housuun, sitten kiireen vilkkaan kotiin vaihtamaan housuja, että näin. Mutta nyt uusi yritys ja varahousut mukaan ;D
*tiitiäinen*
Pitkästä aikaa ehtii tänne kirjoitella... poika katselee tuossa Teletappeja, niin on itsellä hetki omaa aikaa. Isukki kun jo painui tuonne pihalle tekemään noita pihatöitä... Kohta kai meidänkin pitää sinne siirtyä (jos vaikka joskus saisi sitten nurmikon ja vaikka kukkapenkkejäkin). Eipä tämä taloprojekti loppunutkaan siihen, kun muutettiin:) Hommaa on vielä pitkäksi aikaa...
Lueskelin noita aiempia viestejä ja siellä oli noista rintapumpuista puhetta. Itsellä oli esikoisen aikana käytössä Ainun käsikäyttöinen, enkä kyllä kokenut sitä kovinkaan käteväksi... Minulla ainakin niskat jumittui tosi pahasti jos ja kun enemmän pumppasi (rintatulehduksen aikana)! Voihan se olla, että käyttäjässä vika:)
Odotuksen suhteen kaikki menee hyvin... tosin tuo matala verenpaine aiheuttaa hieman huimausta, mutta kyllä siitä selviää!
Ja ihan " tuntematon" vaiva on alapäässä sellainen jomottava tunne, voisiko ne olla jotain liitoskipuja tms?!?! Etenkin aamuisin vaivaa kun sängystä nousee. Esikoisen aikana ei tälläistä ollut...
Onneksi nuo vti:t on pysynyt poissa, se yksi oli heti alkuun ja sitten ei enää. No, voihan se olla että seuraavalla neuvolakäynnillä jo on uusi infektio... pissapurkin labraan vein perjantaina tutkittavaksi...
Ensi viikolla onkin sitten neuvola. Sen jälkeen pääseekin taistelemaan noiden kelan papereiden kanssa... ou jee!
Mutta kyllä vain nuo potkut on ihania! Tässä raskaudessa nuo potkut tuntuu paremmin kuin ensimmäisessä, kun nyt istukka takaseinässä ja esikoisesta oli etuseinässä " vaimentamassa" ...
Jotenkin vain on niin haikea olo, kun tietää, että tämä tulee olemaan itselle viimeinen raskaus :( jos ei sitten jatkossa mitään " yllätyksiä" tule... No, osaahan ainakin nauttia täysillä, kun tietää ettei koskaan enää! Ihan tulee suru puseroon :(
Mutta nyt taidan vaihtaa esikoisen kuiviin vaippoihin ja painua ulos nauttimaan auringosta! Kauniita kesäpäiviä muillekin! Yritän taas joskus palailla kirjoittelemaan... :D
Escada&teletappi
Olen tuuminut edelleen, että mitenkä nämä liikkeet niin mukavilta tällä kertaa tuntuvatkin ja kun ei niihin taida koskaan kyllästyä ja escada80 - sinä sen sanoit. Syy taitaa olla juuri tuo mainitsemasi viimeinen raskaus. Näin se taitaa itsellänikin olla olosuhteiden pakosta, vaikka toisaalta tuntuu, että jos nyt kaikki menee loppuun saakka hyvin, voisin vielä ehkä uskaltaakin yrittää tälle tulevalle vauvelille kaveria. Äitini kertoi, että hänen äitinsä oli 45 v. kun synnytti hänet ja äitin sisko 43 v. kun synnytti nuorimman lapsensa, joten ehkä minulla on tuo ikä turhana kompleksina. Toki riskit lisääntyvät, mutta terveitä lapsia syntyy sentään vanhemmillekin äideille. Ukkoehdokas tosin ei ainakaan tässä vaiheessa tuntunut innostuvan asiasta. Meillä on lapset siten, että itselläni on parin vuoden välein syntyneet lapset, jotka nyt 9 ja 7 v. ja hänellä on lapset 6 ja 5 v. puolentoista vuoden välein. Tämä tuleva on siis heihin nähden " pariton" ja vähän pelkään, että isommat eivät välttämättä hänelle kaveriksi enää rupea, kun se aika koittaa, mutta sittenhän sen näkee.
Järkky syömishalu on nyt pari päivää ollut jotenkin hallinnassa ja heti tuntuu olo paremmalta, kun ei turvota ja ähkytä kaiken aikaa. Toivottavasti on pysyvä olotila. Ja tämä ei sitten edelliseen mitenkään liity, mutta nyt täytyy lähteä ruoan laittoon...
fullmoon 24+6
Onpas ollut kiireinen viikon loppu. Torstai meni siivotessa ja leipoessa, perjantaina oli valmistujaijuhla ja muutamia vieraita kävi. Eilen oli kotona pienimuotoiset pirskeet ja tämä päivä on mennyt vähän palautuessa. Nyt olen siis valmis sairaan- ja terveydenhoitaja tosin työmarkkinoille aion vapautua aikaisintaa 2008 :)
LIIKKEISTÄ on ollut puhetta ja minustakin ne tuntuu aivan ihanilta. Samoin esikoisen ajalta enkä ainakaan muista, että missän vaiheessa olisi keljulta tuntunut. Minullakin voi olla viimeinen raskaus, mutta toivon että saan miehen pään vielä joskus kääntymään. Aikaahan tässä on kun minä vasta 23 ja mieskin vasta 28. En oikain osaa ajatella, että tämä tosiaan olisi viimeinen kerta raskaana.
TUKIASIOISTA olen ihan sekaisin näistä tukiasioista ja meinasinkin huomenna viedä paperit henk.koht kelaan ja kysyä samalla. Nyt saan sen 294 (tjsp) ja hoitolisän 115¿.
Muuten oloon ei kummempia, maha alkaa jo joissain asennoissa olla tiellä ja kenkiä laittamaan kun alkaa niin ähisyttää jos ei heti mene/solmii nauhat ;)
Oona, Elmeri ja sintti 23+0 [color=deeppink][size=5]♥
Kelasta vielä, että mulle tuli kerrankin nuo ylimääräiset paperit automaattisesti eli ei ole tarvinnut Kelaan soitella. Vanhemmista sisaruksista voi hakea tukea takautuvasti kuuden kuukauden ajalta, joten vielä ei ole hoppua. Täytin ne paperit kuitenkin saman tien, kun kerran tulivat ja ei tule liian isoa notkahdusta tuloihin.
Oma vointi on edelleen hyvä, tosin tänä aamuna liitoskivut muistuttivat taas ihanuudestaan. Eli tietääpä mitä se loppuraskaus on tälläkin kertaa. Hyvä, että saa kylkeä edes käännettyä, kun ottaa niin kipeää. Mies nousi aamulla esikoisen kanssa ja minä jäin vielä nukkumaan, mutta eihän siitä mitään tullut, kun vauva potki niin kovaa ja sitten heräsi jo tuo kakkonenkin, joten ei auttanut, ylös piti äidinkin nousta.
Toinen koira lähtee huomenna uuteen kotiin, kun uudet omistajat tulevat hakemaan iltapäivällä. Tulee varmaan itku, kun poika lähtee, mutta näin on parempi, ei siitä ole lapsiperheeseen. Vähän haikeaa, kun olen sitä melkein viisi vuotta ehtinyt kasvattaa, mutta tilannetta helpottaa se, että poika pääsee juuri sille sopivaan kotiin.
Huomenillalla menen sitten kaverin luo vaatekutsuille, kerrankin ihan vaan yksikseen, niin ei tarvi koko ajan katsoa lasten perään - saa vaan olla ja nauttia muiden aikuisten seurasta. Saa nähdä miten mies pärjää ja montako kertaa soittaa perään ;)
Porenn ja Pimpula rv 26+5
Seirenan tavoin syön magnesium lisää ja öiset jalkojen suonenvedot loppuivat siihen! Suosittelen muillekin, turha kai sitä on kärsiäkään :)
Muuten olen äärettömän hyvävointinen, ei edes supistele pahemmin ja jaksan ainakin vielä toistaiseksi hyvin töissä. Äitiysloman alkuun on vielä pitkä aika ja vuosilomaakaan ei pahemmin ole kun olen vasta työt aloittanut. Heinäkuussa on viikko lomaa, suunnitelmat edelleen auki. Eestiin tekisi kovasti jälleen mieli, Pärnuun tai Saarenmaalle.
Kovasti jännittää tiistainen 4D ultra, en edes tiedä miksi. Rakenneultrassa vauvalla oli kaikki hyvin, mutta sitä miettii että jos tuolla tarkemmalla ultralla näkyykin jotain poikkeavaa... sukupuolta aiomme kysyä, kahdne pojan äiitnä toivon ihan pikkuisen, että olisi tyttö tulossa mutta poikakin on aivan yhtä ihana!
Pellepop minä sain nimenomaan äitiysrahakaudella esikoisesta hoitorahaa, noin 50€/kk. Tarkistin vielä asian KELA:n sivuilta omista tiedoistani ja tosian 2.9.2002 alkaen sitä minulle maksettiin, eli päivästä jolloin jäin äitiyslomalle. Minulle tuli tämä silloin täytenä yllätyksenä, mutta muistelen että sitä piti itse hakea eikä siis tullut automaattisesti äitiyspäivärahan lisäksi. Ansiosidonnaista hoitolisää emme saanneet, koska tulot sen verran korkeammat. Täytyypä katsoa papereita lävitse, onko vielä tarkka päätös jossain tallella. Ja toki tuosta on voinnut tilanne muuttuakin, jos eivät sitä enää maksakaan...? Meidän perhettä asia ei koske, koska esikoinen menee syksyllä kouluun ja keskimmäinen jatkaa osa-aikaisena päiväkodissa eli heistä ei hoitorahaa saisikaan.
Olin tänään Maailma kylässä festareilla ja pääasiassa tuli ihaltua liinoissa kulkevia vauvoja :) Toki söin ihania etnisiä ruokiakin ja onneksi on tämä pohjaton nälkä, mahaan mahtui paljon enemmän eri makuja :)
Mayella 22+4
Huomenna olisi työpäivä. Ihan karvat nousevat jo pystyyn kun ajattelenkin sitä... mutta ei auta valittaa, ainakin on töitä.
Vauveli on mukavasti ollut tänään liikekannalla =D Nuo alapää-kivut ovat täälläkin tuttuja! Olen miettinyt mistä voisivat johtua. Välillä tuntuu kuin olisi koko alapää ihan turvoksissa ja jonkinlaista painettakin tuntuu, sekä vihlaisuja. Varsinkin petihommien jälkeen saattaa olla pitempään noita oireita sekä supistuksia. Taitaa se mukavuus olla kohta jäissä mieheltä ja minulta =/ Tosin lapset pitävät huolen, ettei isä koske äitiin sormellakaan, edes keskellä yötä ;D Kumma tutka niillä...ihme että tämä kolmas on alkunsa saanut.
Olen jo laittanut vauvan vaatteet piironkiin, kun sain ne takaisin ystävältä lainasta enkä muuten olisi tiennyt minne niitä olisin laittanut. Lapset ovat niitä välillä kaivelleet sieltä ja isompi naureskellut, että käyttääkö vauva näitä hassunnäköisiä housuja ;) (potkareita)
nyt iltapuuron keittoon, kello näyttääkin jo olevan sen verran...
*tiitiäinen, masu 23+5*
vissiin se keskiraskauden auvoisuus menossa, kun tuntuu riittävän intoa vähän touhutakkin... Menossa vaatehuoneen järjestely ja kylläpä tota lasten vaatetta sitten onkin!! Ollaan saatu esikoiselle melkein kaikki serkuilta yms. eikä esim. noita määriä housuja edes ennätä pitää.. No täytyy vain olla tyytyväinen!
miettetiä VAUVAN VAATTEEISTA mm.; Laitoin sitten kuitenkin pienimmät vaatteet lipastoon valmiiksi tuossa järjestleyn tuoksinassa.. Osa on kyllä vielä lainassa - mutta onpa paikka mihin sitten laittaa. Tuntui jotenkin niin oudolta!! Hyvä että olllan 1/2 välissä vielä! VAuva tuntuu kyllä todellisesta kun sätkii, mutta silti joteknin kaukaiselta...
Tämä elämäntilannekkin on muutenkin nyt niin eri, nimittäin Esikoisen aikaa asuttiin evakossa tädin lattialla, kunnes 10 päivää ennen synnytystä päästiin omaan kotiin. Ei oltu ennätetty purkaa laatikoita saati laittaa vauvan vehkeitä kuntoon kun mussukka sitten putkahti maailmaan... Sitten kun tultiin kotiin, niin kaivelin hormoonimyrskyjeni keskellä niitä kamoja esiin ja ajattelin, että olishan tämän voinut tehdä etukäteenkin, niinkuin kaikki muut...
Me siis rakennettiin turhankin hartiapankkimeiningillä talo. Ei siinä muuten mitään, mutta aikaa meni paljon enemmän kun kuviteltiin!! Vieläkin on vaikka mitä kesken, vaikka 1,5 ollaan asuttu... Eikä loppua näy... Tavoite olis kyllä saada valmiiksi ennen tätä kakkosta.. saapa nähdä. KOitan nyt omalta osaltani saada tämä sisustusta kuntoon...
RAKENTAMISESTA: Tiitiainen79kö se oli kun rupeette rakentamaan? Tsemppiä kovasti ja pitäkää pinnaa!! Kyllä se voimia vie ja vaatii hermoja. Mutta meillä ei parisuhteessa ollut kyllä ongelmia (tietty joskus tapeltiin ja toinen v*** niin että) - mutta ei siis mitään raikoilua, saatikka eroa - jopa päin vastoin! Näinkin paljon kun ollaan yhdessä saatu aikaan, niin mihinkäs sitä nyt lähtis! Musta oli tosi hyvä, että lasta ei ollut vielä varsinaiseen raksa-aikaa, niin olin aika paljon mukana täällä. Luulen, ettei mun pää olis kestäny, jos olisin hoitanut kodin ja mies rakasan. Nyt kuitenkin ties mitä täällä tapahtuu ja sai joskus jotakin aikaankin jne.
Niin ja suosittelen miettimään KAIKEN mahdollisen mahdollisimman aikaisin valmiiksi!! Eli kun tietää mihin sohvan, kirjahyllyn, sängyn, kukkamaljakot ja teltan aikoo laittaa suunnitteluvaiheessa, niin se kyllä auttaa - ei tule tehtyä vääriä valintoja ja varaa ehkä sinne khh:kin riittävästi tilaa... Ja materiaaleja ja värejä kannattaa miettiä kans hyvissä ajoin - aina koittaa sen hetki - kun maalia ja lattialaattoja pitäis jo olla raksalla...
Joo, mutta menee aikalailla aiheen viereen... taidan kömpiä tästä vielä tämänpäivän pulella pehkuihin
t. K rv23 Kaiketi + ukkeli 1,5v
Alkuraskaudessa taisin kirjoitella viimeksi, kurjaa kun meni nyt ohi kaikki ne keskustelut, mitä silloin on kirjoitettu.... Ainakin yhden tutun nikin huomasin: piias =) Hyvä, että olet pysynyt mukana!!
Eli minulla alkuraskauden pahoinvoinnit ja närästelyt kunnialla ohi ja nyt sitten nautitaan tästä seesteisestä keskiraskaudesta, vai kuinka?
Oma raskauteni on sujunut hyvin, itseasiassa paremmin kuin edelliset raskaudet, mistä salaa toivonkin että tulija olisi tyttö ;) Kaksi poikaa jo pyöräytetty.
Ainoat negatiiviset oireet ovat supistelut ja närästys. Sekä juuri lähipäivinä ilmenneet yölliset suonenvedot!! Aaaargh! Häntäluu kipeytynyt.
Imetyksestä oli jotain keskustelua, kannan siis minäkin korteni kekoon: Esikoista imetin 11kk ja toista 1,5 vuotta. Maitoa riitti ihan hyvin, mutta sallin mieheni juottaa välillä korviketta, en alkanut juurikaan pumppailemaan varastoon. Soseita alettiin antamaan siinä 4 kk iässä kummallekkin. Taidettiin vielä aloittaa luumusta vai persikasta...
Esikoisen imetyksessä olin aluksi epävarma mm. maidon riittävyydestä yms. Sekä rinnanpäät olivat ruvella. Neuvola-setä sitten määräsi minulle tästä hyvästä psyykelääkkeitä, joissa sivuvaikutuksena oli maidon heruminen!!! Söin niitä tasan kaksi ja sitten nakkasin paketin roskiin. Onneksi neuvolaan tuli sijainen, joka totesi että poika on niin riskissä kunnossa että voin hyvin kokeilla täysimetystä vaikka viikon verran.. ja siitä se sitten lähti =) Oli vain epävarmuus tielläni....
Sain myös muuten tukivyön (jollain muullakin kuului olevan...), en ole vielä käyttänyt, mutta on hyvä kapistus. (edellisissä raskauksissa käytin myös).
Vauva liikkuu ahkeraan ja välillä potkaisee kunnolla jonnekkin ylös, niin että saa haukkoa henkeä =)
Neuvola: painoa tullut jo yhteensä 7kg, hemppa 112 eli siis rautakuurilla ollaan ja kohdunpohjan korkeus oli n-1 (kumma kun ei mitannut senteissä vaan tuo kuulemma tarkoittaa että se on navasta yhden sormen leveyden verran alapuolella)
Viimeinen päivä olisi taasen neuvola. Paino vähän jännittää kun on noita juhlia ollut ja tullut mässäiltyä... Esikoinen täytti juuri 4 vuotta =D
Jahas, vessaan...pissillä saa käydä jatkuvasti
*tiitiäinen ja masu 23+4*