Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Dippadai kirjoitti:
Jaksa vaan tehdä se oikaisuvaatimus! Kyllä toi etiikkaosion epämääräisyys pitäisi selvittää kunnolla. Parhaassa tapauksessa tajuavat, ettei voi käyttää valintakokeessa tehtäviä, jossa kysytään asioita, joita ei ole missään määritelty tai opetettu.
Huom! Sitä sanotaan soveltamiseksi ja koe mittaa myös soveltamisen, moninäkökulmaisuuden ja omiem mielipiteiden jäsenteltn ja perustelun taitoa.
No tehkää joku se valitus niin nähdään kohdeltiinko meitä tuolla kokeella väärin. Joku vois laittaa sit viestiä myöhemmin tänne miten jutussa kävi
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityön hakukeskustelussa on puhetta siitä, miten psykasta rannalle jääneet tulee viemään oikeasti motivoituneiden paikat ja miten psykoterapeuttikoulutushaku suosii psykologi/psykiatritaustaisia hakijoita ja näin ollen sossun koulutus ei ole hyvä väylä tavoitella psykoterapeutin tutkintoa. Keskustelussa puhuttiin myös siitä, että psykahakijat tulevat pettymään sossukoulutuksessa, kun se ei olekaan odotusten mukaista. Mitä mieltä olette tästä? Jos ei pääsekään psykalle vaikka yrittää monta kertaa, mikä ois hyvä varasuunnitelma?
Tapahtuuhan psykallakin vastaavaa, että esim. lääkiksestä rannalle jääneet ottavat todistuksella saadun psykan paikan, vaikka varmasti olisi motivoituneempia hakijoita pilvin pimein.
Sosiaalityöhön niin kuin moneen muuhunkin sote-sektorin koulutukseen tulisi olla omat reilut kiintiöt jo alalla oleville ammattilaisille. Kaikki voittaa, kun motivoitunut ammattilainen jatkokouluttaa itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta: mitä aiotte saavuttaa oikaisupyynnöllä? Eihän ole mitään takeita, että olisi sitten päässyt toisesta vaiheesta läpi.
Monivalintatehtävät eivät myöskään jätä paljoa tulkinnan varaan, toisin kuin esimerkiksi esseet. Toki etiikan osio oli vähän siinä ja siinä, mutta kyllä siinäkin selkeästi oli oma logiikkansa ja merkittävä, ellei jopa suurin osa osallistujista sai siitä täydet pisteet.
Vajaa 37 % kokeen tehneistä sai etiikasta täydet.
Eniten on erotellut ma-lu ja toiseksi eniten enkku.
Kiitos tarkennuksesta, kahlasin vain nopeasti pistetaulukkoa läpi. Ei näköjään silti ollut se haastavin osuus!
että lääkiksen koe helppo, sinnehän pääsee heittämällä, todistuskaan ei vaatinut Hkiin kun 189,3
Ei ollut haastavin, koska oikeaa vastausta ei joissain kohdissa voinut millään yksiselitteisellä tavalla päätellä. Iso osa kokeen tekijistä nähtävästi päätyi samanlaiseen tulkintaan kuin kokeen laatijat, mutta olivatko he jollain tavalla parempia tai sopivampia hakijoita kuin ne, jotka tulkitsivat kysymykset eri tavalla. Ei oikeaa vastausta millään enemmistöpäätöksellä valita vaan siihen pitäisi olla kunnon perustelut. Malussa oli tehtäviä, joiden ratkaisut olivat ihan yksiselitteisiä lukion oppimäärän perusteella, mutta joita kaikki eivät vain osanneet, niin kuin kuuluukin valintakokeessa olla. Englannissa osin niin vaikeita, ettei niitä välttämättä tiennyt, vaikka hallitsi hyvin pitkän englannin oppimäärän, mutta englannin osaamista nekin toki mittasivat.
Etiikan osiossa taas oli täysin tulkinnanvaraisia kysymyksiä, lähtien siitä mitä kysymyksillä edes tarkoitettiin. Jos hallitsi hyvin lukion etiikan kurssin asiat, ei ollut yksiselitteistä, mitä kysymyksillä haetaan. Jos on opiskellut etiikkaa yliopistotasollakin, saattoi olla jopa muita huonommat mahdollisuudet pärjätä kokeessa, kun näki monia tapoja tulkita kysymyksiä ja vastauksia. Kysykää lausuntoa kysymyksistä vaikka sosiaalietiikan professorilta tai yliopistonlehtorilta tai joltain vastaavalta.
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta tuosta oikaisun tekemisestä? Nimenomaan etiikasta olisin tekemässä. Olen sitä itsekin opiskellut yliopistossa, ja pystyisin kyllä helposti perustelemaan vastaukseni ihan kunnon argumentein, teorioin jne. Niin miten tuon asiantuntijalausunnon pyytämisen suhteen voi toimia? Varmaan vaan ottaa yhteyttä sähköpostitse joihinkin tyyppeihin yliopistolla, että voisivatko puoltaa oikaisupyyntöä? Pitääkö siitä maksaa heille palkkiota..? Olisin todella kiitollinen kaikesta mahdollisesta avusta ja kokemuksista :)
Ja joku kyseli aikaisemmin, mitä tällä saavuttaa... No ainakin sen, että mielestäni on todella epäoikeudenmukaista näin tärkeässä asiassa käyttää erotteluun tuollaista täysin tulkinnanvaraista, epäyksiselitteistä monivalintaa. Jonkun on annettava ne perustelut, miksi juuri pisteet antava vastaus oli se, mitä haettiin. Mulle psykologian opiskelu on suuri unelma, mutta on jo ikää ja sellaiset elämäntilanteet, että ei ole ollenkaan varmaa, onko mulle yksinkertaisesti mahdollista esimerkiksi ensi vuonna panostaa pääsykokeisiin. Ja joo, pandemia on, mutta ei se riitä syyksi että tuollainen naurettava, täysin epäoikeudenmukainen arvontaakin typerämpi keino valikoi paikansaajat. Ainakaan en ole luovuttanut taisteluitta, vaikkei oikaisu mihinkään johtaisi. Mutta tiedänpä tapauksia, joissa hakupainealan paikka on saatu jopa hallinto-oikeuden kautta, joten todellakin aion yrittää. Koska koen, että olisin sen paikan ansainnut.
"Ja joo, pandemia on, mutta ei se riitä syyksi että tuollainen naurettava, täysin epäoikeudenmukainen arvontaakin typerämpi keino valikoi paikansaajat. """
Kerro miten valintakoe olisi tässä koronaepidemissa pitänyt järjestää - ?
No. Lääkiksessä ja DIA:ssa oli sen verran helppo esivalintakoe, että googlaamisesta ei periaatteessa ollut hyötyä. Molemmilla aloilla oli tavallinen valintakoe esivalinnassa valikoiduille, joten huijarit ovat varmasti pudonneet siinä.
Oikiksessa esivalintakoe karsi järjettömällä aikapaineella. Googlaamiselle ei jäänyt aikaa.
Näissä myös ihan kunnollinen pääsykoevalintakiintiö, vaikka todistusvalinna osuutta nostettiin 10 %-yksikköä tms.
Psykassa oli 93 % todistusvalintakiintiö sekä AMK-valintakoe yhdistettynä suulliseen artikkelitehtävään. Tämä oli ehdottomasti huonoin/erikoisin/epäreiluin korona-ajan hakupainealavalintatapa.
Miten olisit sen järjestänyt?
Itse jäin tänä vuonna ihan reilusti rannalle ruikuttamaan niin mietin jo ensi vuoden hakua. Suunnittelin meneväni korottamaan keväällä yo-arvosanoja niin, että pääsisin todistuksella sisään. Mietityttää vaan miten realistinen tavoite on saada kerralla korotettua 4 ainetta niin paljon, että todistuspisteet nousee vähintään 30 pistettä? Työtä varmasti vaatii paljon mutta onko ihan mahdoton tavoite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko myös mun kaverina kannella oikeusapumiehelle. Te muutkin joilla jo avoimen kautta suoritettu paljon opintoja. En ymmärrä miksi minun kova työ avoimen opintojen eteen ei merkkaa mitään verrattuna tuohon pilipali amk kokeeseen. En ole edes voinut mitenkään huijata ja pyytää apuja perus- ja aineopintojen eteen päin saamiseksi. Sekä toisen yliopistotutkinnon saamiseksi. Toisin kuin tuohon amk kokeeseen ihmiset on saaneet apua. Ja toisessa vaiheessa ei mitenkään saatu estettyä huijaamista jatkossa.
Voi hyvä jumala, miksi avoimen opintojen pitäisi taata paikka? Ensi vuonna vaan kokeen kautta. Jos riittää rahkeet. Koe valikoi parhaat opiskelijat (siis normaali koe, ei tämän vuotinen arvonta), miksi heikommille pitäisi antaa pääsy avoimen kautta? Ne perus- ja aineopinnot on aika helppoja, eikä niiden läpäisy kerro vielä siitä, että kapasiteetti riittäisi työstä suoriutumiseen. Voitteko avoin yo -jankuttajat lopettaa jo, ketään ei kiinnosta.
No voi hyvänen aika miksi ylioppilastodistus on niin ylivaltainen todistus, kun ihmiset saa lukemattakin sen E:n ja L:n? Ihan vain yleistiedolla. Entäs tuo amk koe? Isäs on matikanope ja istuu vieressä ja tekee kokeen sulle. Mitä hyvää tällaisessa oikein on?
Isäsi olis aika nolo, huijaisiko isäs koulussakin? Kiva ope? Kehtasitko katsoa opiskelukavereita silmiin tuon jälkeen? Huijaisit sitten jatkossakin tenteissä, opinnäytetöissä. Onnea vaan tuollaisen valinnan tehneelle.
Vierailija kirjoitti:
Toi koe suosi vasta lukion käyneitä. Tosi epäreilu koe.
Miten niin? Aiemmin lukion käyneillä on ollut aikaa opiskella ja lukea lukion jälkeinen aika, korottaa papereita, ...
Jos ei ole kiinnostanut satsata omaan osaamiseen, niin eihän se ole juuri lukion käyneen syytä vaan ... Katso peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin tänä vuonna ihan reilusti rannalle ruikuttamaan niin mietin jo ensi vuoden hakua. Suunnittelin meneväni korottamaan keväällä yo-arvosanoja niin, että pääsisin todistuksella sisään. Mietityttää vaan miten realistinen tavoite on saada kerralla korotettua 4 ainetta niin paljon, että todistuspisteet nousee vähintään 30 pistettä? Työtä varmasti vaatii paljon mutta onko ihan mahdoton tavoite?
Voisitko alopittaa jo syksyllä niin urakka vähän helpottuisi. Tsemppiä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Enää et tosiaan taida ehtiä ilmoittautua syksyn kirjoituksiin. Kyllä neljä ainetta voi onnistua, jos sinnikkäästi opiskelet syksystä saakka. Itse korotin kaksi ainetta ja oikeastaan opiskelin kunnolla ehkä vasta joulukuusta saakka. Meinasin kirjoittaa kolme, mutta huomasin, että ei olisi aika riittänyt. Eli kannattaa olla valmis muuttamaan suunnitelmia, jos näyttää ettei ehdikkään. Menee sitten edes osa hyvin. Mitä aineita meinaat kirjoittaa ja mitkä on arvosanat tällä hetkellä?
Vierailija kirjoitti:
Kerralla 4 ainetta on kyllä paha. Pakko sanoa. Jos pystyt täyspäiväsesti lukemaan kirjotuksiin niin näkisin jopa mahdollisena. Ylipäätään motivaatio on eri kirjottaa nyt, kuin lukiossa! Ja tietty jos nää tavoitteet on realistisia
(esim. et ole kielinainen ja haaveilet ruotsista/enkusta L)
Tsemppiä!!
Oma suunnitelmani on myös nostaa todistusta, mutta sen verran, että voisin hakea sillä vaihtoehtoon B. (en voi saada pitkästä enkusta L, korkeintaan C-M, joten psykaan ei toivoakaan hakea)
Sitten keskityn satasella psykan pääsykokeeseen. Ketuttaa kyllä, ettei tänä vuonna päässyt näyttämään taitoja tilastossa. Olin lukenut 8kk tilastoa +viime vuojen opinnot, avoimet ja valmennuskurssit. Ei auta ko oottaa ens vuoteen....
Olin pitkään toikkarin nostoa vastaan (jostain syystä), kunnes sitten itsekkin ilmottaudun paria tuntia ennen deadlinea kirjoituksiin. Tuntuu, että tää yhteiskunta pakottaa kikkailemaan toikkarin kanssa, jos meinaa päästä korkeakouluun😅. Itselleni olisi ainaki mahdotonta lukea useampaan pääsykokeeseen samaan aikaan.
Oon siis kirjottanu - 17, pari haluttua välivuotta ja pari kunnon hakukertaa takana. On ollut pakko alkaa jo miettiin toisia mielekkäitä koulutusmahdollisuuksia. Alkaa tulemaan nämä välivuodet korvista ulos....
Kiitos, jos jaksoit lukea mun höpötyksiä. Ihanaa kesää kaikille, hitto mikä kevät takana!!!
Nyt on ÅA:n soveltuvuuskoe sönkätty :D En varmana pääse sisään, mutta sainpahan kokemusta sitten ensi vuotta varten! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerralla 4 ainetta on kyllä paha. Pakko sanoa. Jos pystyt täyspäiväsesti lukemaan kirjotuksiin niin näkisin jopa mahdollisena. Ylipäätään motivaatio on eri kirjottaa nyt, kuin lukiossa! Ja tietty jos nää tavoitteet on realistisia
Tsemppiä!!Oma suunnitelmani on myös nostaa todistusta, mutta sen verran, että voisin hakea sillä vaihtoehtoon B. (en voi saada pitkästä enkusta L, korkeintaan C-M, joten psykaan ei toivoakaan hakea)
Sitten keskityn satasella psykan pääsykokeeseen. Ketuttaa kyllä, ettei tänä vuonna päässyt näyttämään taitoja tilastossa. Olin lukenut 8kk tilastoa +viime vuojen opinnot, avoimet ja valmennuskurssit. Ei auta ko oottaa ens vuoteen....Olin pitkään toikkarin nostoa vastaan (jostain syystä), kunnes sitten itsekkin ilmottaudun paria tuntia ennen deadlinea kirjoituksiin. Tuntuu, että tää yhteiskunta pakottaa kikkailemaan toikkarin kanssa, jos meinaa päästä korkeakouluun😅. Itselleni olisi ainaki mahdotonta lukea useampaan pääsykokeeseen samaan aikaan.
Oon siis kirjottanu - 17, pari haluttua välivuotta ja pari kunnon hakukertaa takana. On ollut pakko alkaa jo miettiin toisia mielekkäitä koulutusmahdollisuuksia. Alkaa tulemaan nämä välivuodet korvista ulos....
Kiitos, jos jaksoit lukea mun höpötyksiä. Ihanaa kesää kaikille, hitto mikä kevät takana!!!
Mitäs jos lähtisi välivuodeksi johonkin englanninkieliseen maahan, töihin tai opiskelemaan? Eräs tuttu lähti lukion jälkeen ulkomaille opiskelemaan oppiakseen englantia kunnolla. Siitä on jo jonkin aikaa, joutui kai tekemään jotain uudestaankin Suomessa kun kaikkea muualla suoritettua ei hyväksytty täällä, mutta valmistui lopulta psykologiksi Suomessa. Nykyään kun noiden yo-papereiden merkitys on niin iso, voisi välivuodesta olla hyötyä englannin tai muun kielen ottamiseksi haltuun ihan kirjoituksia ajatellenkin. Tai sitä AMK-koetta. Tietenkin maassa asumisen lisäksi pitäisi myös lukea ja opiskella kieltä, koska E tai L englannista vaatii paljon muutakin kuin arkienglannin hallintaa. Sellaiselle, joka ei koulussa oppinut kieliä niin helposti, muutaman kuukauden oleskelu kieltä puhuvassa maassa voi tehdä ratkaisevan eron. Jos/kun välivuosi joka tapauksessa on.
Älytöntä, että yo-kirjoitusten merkitys on noussut niin isoksi, että tällaista edes tulee mieleen miettiä :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!!Oma suunnitelmani on myös nostaa todistusta, mutta sen verran, että voisin hakea sillä vaihtoehtoon B. (en voi saada pitkästä enkusta L, korkeintaan C-M, joten psykaan ei toivoakaan hakea)
Sitten keskityn satasella psykan pääsykokeeseen. Ketuttaa kyllä, ettei tänä vuonna päässyt näyttämään taitoja tilastossa. Olin lukenut 8kk tilastoa +viime vuojen opinnot, avoimet ja valmennuskurssit. Ei auta ko oottaa ens vuoteen....Olin pitkään toikkarin nostoa vastaan (jostain syystä), kunnes sitten itsekkin ilmottaudun paria tuntia ennen deadlinea kirjoituksiin. Tuntuu, että tää yhteiskunta pakottaa kikkailemaan toikkarin kanssa, jos meinaa päästä korkeakouluun😅. Itselleni olisi ainaki mahdotonta lukea useampaan pääsykokeeseen samaan aikaan.
Mitäs jos lähtisi välivuodeksi johonkin englanninkieliseen maahan, töihin tai opiskelemaan? Eräs tuttu lähti lukion jälkeen ulkomaille opiskelemaan oppiakseen englantia kunnolla. Siitä on jo jonkin aikaa, joutui kai tekemään jotain uudestaankin Suomessa kun kaikkea muualla suoritettua ei hyväksytty täällä, mutta valmistui lopulta psykologiksi Suomessa. Nykyään kun noiden yo-papereiden merkitys on niin iso, voisi välivuodesta olla hyötyä englannin tai muun kielen ottamiseksi haltuun ihan kirjoituksia ajatellenkin. Tai sitä AMK-koetta. Tietenkin maassa asumisen lisäksi pitäisi myös lukea ja opiskella kieltä, koska E tai L englannista vaatii paljon muutakin kuin arkienglannin hallintaa. Sellaiselle, joka ei koulussa oppinut kieliä niin helposti, muutaman kuukauden oleskelu kieltä puhuvassa maassa voi tehdä ratkaisevan eron. Jos/kun välivuosi joka tapauksessa on.
Älytöntä, että yo-kirjoitusten merkitys on noussut niin isoksi, että tällaista edes tulee mieleen miettiä :-D
Kieltämättä hyvä ajatus, ja on käynyt mielessäkin. Tosin sit työt, tukiverkko ja oma talous on täällä...
Osaan omasta mielestä ihan hyvin englantia, työskentelen talvet turistien kans, MUTTA E ja L tason englanti on kyllä next level. Iso hatun nosto niille, jotka taitaa englannin niin hyvin:D!
Onhan tää ihan älytöntä. Oon jotenki niin vihanenki koko systeemille. Se, että en saa nostettua jotain ainetta E tai L (minun tapauksessa englanti) saan heilutella heipat hakupainealan todistusjonossa. Parin vuoden päästä sitten ollaankin pisteessä, jolloin ei pääse mihinkään M-E papereilla.... Sitte ne vielä ihmettelee miten nuoret voi niin huonosti?
Tässä hyvä kirjoitus kevään valintakoemuutoksista. Laittakaapas jakoon!
https://lakimiesuutiset.fi/opiskelijavalintakriteerien-jalkikateinen-mu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta: mitä aiotte saavuttaa oikaisupyynnöllä? Eihän ole mitään takeita, että olisi sitten päässyt toisesta vaiheesta läpi.
Monivalintatehtävät eivät myöskään jätä paljoa tulkinnan varaan, toisin kuin esimerkiksi esseet. Toki etiikan osio oli vähän siinä ja siinä, mutta kyllä siinäkin selkeästi oli oma logiikkansa ja merkittävä, ellei jopa suurin osa osallistujista sai siitä täydet pisteet.
Vajaa 37 % kokeen tehneistä sai etiikasta täydet.
Eniten on erotellut ma-lu ja toiseksi eniten enkku.
Kiitos tarkennuksesta, kahlasin vain nopeasti pistetaulukkoa läpi. Ei näköjään silti ollut se haastavin osuus!
Ei ollut haastavin, koska oikeaa vastausta ei joissain kohdissa voinut millään yksiselitteisellä tavalla päätellä. Iso osa kokeen tekijistä nähtävästi päätyi samanlaiseen tulkintaan kuin kokeen laatijat, mutta olivatko he jollain tavalla parempia tai sopivampia hakijoita kuin ne, jotka tulkitsivat kysymykset eri tavalla. Ei oikeaa vastausta millään enemmistöpäätöksellä valita vaan siihen pitäisi olla kunnon perustelut. Malussa oli tehtäviä, joiden ratkaisut olivat ihan yksiselitteisiä lukion oppimäärän perusteella, mutta joita kaikki eivät vain osanneet, niin kuin kuuluukin valintakokeessa olla. Englannissa osin niin vaikeita, ettei niitä välttämättä tiennyt, vaikka hallitsi hyvin pitkän englannin oppimäärän, mutta englannin osaamista nekin toki mittasivat.
Etiikan osiossa taas oli täysin tulkinnanvaraisia kysymyksiä, lähtien siitä mitä kysymyksillä edes tarkoitettiin. Jos hallitsi hyvin lukion etiikan kurssin asiat, ei ollut yksiselitteistä, mitä kysymyksillä haetaan. Jos on opiskellut etiikkaa yliopistotasollakin, saattoi olla jopa muita huonommat mahdollisuudet pärjätä kokeessa, kun näki monia tapoja tulkita kysymyksiä ja vastauksia. Kysykää lausuntoa kysymyksistä vaikka sosiaalietiikan professorilta tai yliopistonlehtorilta tai joltain vastaavalta.
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta tuosta oikaisun tekemisestä? Nimenomaan etiikasta olisin tekemässä. Olen sitä itsekin opiskellut yliopistossa, ja pystyisin kyllä helposti perustelemaan vastaukseni ihan kunnon argumentein, teorioin jne. Niin miten tuon asiantuntijalausunnon pyytämisen suhteen voi toimia? Varmaan vaan ottaa yhteyttä sähköpostitse joihinkin tyyppeihin yliopistolla, että voisivatko puoltaa oikaisupyyntöä? Pitääkö siitä maksaa heille palkkiota..? Olisin todella kiitollinen kaikesta mahdollisesta avusta ja kokemuksista :)
Ja joku kyseli aikaisemmin, mitä tällä saavuttaa... No ainakin sen, että mielestäni on todella epäoikeudenmukaista näin tärkeässä asiassa käyttää erotteluun tuollaista täysin tulkinnanvaraista, epäyksiselitteistä monivalintaa. Jonkun on annettava ne perustelut, miksi juuri pisteet antava vastaus oli se, mitä haettiin. Mulle psykologian opiskelu on suuri unelma, mutta on jo ikää ja sellaiset elämäntilanteet, että ei ole ollenkaan varmaa, onko mulle yksinkertaisesti mahdollista esimerkiksi ensi vuonna panostaa pääsykokeisiin. Ja joo, pandemia on, mutta ei se riitä syyksi että tuollainen naurettava, täysin epäoikeudenmukainen arvontaakin typerämpi keino valikoi paikansaajat. Ainakaan en ole luovuttanut taisteluitta, vaikkei oikaisu mihinkään johtaisi. Mutta tiedänpä tapauksia, joissa hakupainealan paikka on saatu jopa hallinto-oikeuden kautta, joten todellakin aion yrittää. Koska koen, että olisin sen paikan ansainnut.
"Ja joo, pandemia on, mutta ei se riitä syyksi että tuollainen naurettava, täysin epäoikeudenmukainen arvontaakin typerämpi keino valikoi paikansaajat. """
Kerro miten valintakoe olisi tässä koronaepidemissa pitänyt järjestää - ?
No. Lääkiksessä ja DIA:ssa oli sen verran helppo esivalintakoe, että googlaamisesta ei periaatteessa ollut hyötyä. Molemmilla aloilla oli tavallinen valintakoe esivalinnassa valikoiduille, joten huijarit ovat varmasti pudonneet siinä.
Oikiksessa esivalintakoe karsi järjettömällä aikapaineella. Googlaamiselle ei jäänyt aikaa.
Näissä myös ihan kunnollinen pääsykoevalintakiintiö, vaikka todistusvalinna osuutta nostettiin 10 %-yksikköä tms.
Psykassa oli 93 % todistusvalintakiintiö sekä AMK-valintakoe yhdistettynä suulliseen artikkelitehtävään. Tämä oli ehdottomasti huonoin/erikoisin/epäreiluin korona-ajan hakupainealavalintatapa.
Miten olisit sen järjestänyt?
Näytettiin miten lääkiksen kokeeseen pystyi huijamaan muttei kaikkea voinut. Sekin vaatii taitoa löytää nopeasti ja pelkkä google ei hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää et tosiaan taida ehtiä ilmoittautua syksyn kirjoituksiin. Kyllä neljä ainetta voi onnistua, jos sinnikkäästi opiskelet syksystä saakka. Itse korotin kaksi ainetta ja oikeastaan opiskelin kunnolla ehkä vasta joulukuusta saakka. Meinasin kirjoittaa kolme, mutta huomasin, että ei olisi aika riittänyt. Eli kannattaa olla valmis muuttamaan suunnitelmia, jos näyttää ettei ehdikkään. Menee sitten edes osa hyvin. Mitä aineita meinaat kirjoittaa ja mitkä on arvosanat tällä hetkellä?
Joo, itteenikin epäilyttää nimenomaan miten aika riittää ja myös se että miten onnistuu keskittymään 4 aineeseen yhtä aikaa niin hyvin että niistä sitten tulis riittävän hyvät arvosanat. Mulla on onneks työn puolesta tosi hyvä tilanne, ja voin elokuun alusta asti käyttää melko reippaasti aikaa lukemiseen, ja nyt kun motivaatio on kohdillaan (toisin kuin lukioaikana) ja ikääkin on enemmän niin haluisin uskoo että onnistuu.
Meinaan siis korottaa historian (nyt M), äidinkielen (myös M) ja englannin (C), ja kirjottaa mun surkean alisuoritetun pitkän matikan B:n tilalle lyhyen matikan. Englantia oon alkanu jo lämmittelemään esim englanninkielisten podcastien avulla, kun kielitaito kuitenkin rakentuu pikku hiljaa koko ajan kun kieltä käyttää. Tavoitteena mahdollisimman monta L:ää, tosin tuosta englannista realistisesti E voi olla jo melko työn takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan syksystä asti pystyn keskittymään lukemiseen melko lailla niin paljon kuin haluan! Itseään on tietty vähän hankala ihan objektiivisesti arvioida, mutta uskon että tää on ihan saavutettavissa oleva tavoite, kunhan oikeasti tekee paljon töitä sen eteen. Enkku on mullekkin varmaan kaikista pahin aine, ja siksi oonkin jo sitä alkanut vähän treenailla! Vähän tuo matikka myös kaihertaa, vaikka huono menestys kirjotuksissa aiemmin johtuikin siitä etten tehnyt mitään osaamiseni eteen, ei niinkään siitä et olisin sysipaska matikassa.
Mikä sulla on B-vaihtoehtona? Itseä vähän hirvittää, kun psyka on ainoa hakukohde ja lukio meni niin lukematta läpi että nyt mietityttää minkälaiseen välivuosikierteeseen itsekin eksyy, jos ei tuo korottaminen sitten tuotakaan tulosta.
Toivottavasti tosiaan ensi vuonna on samankaltaset pääsykokeet kun tähänkin asti, sillon varmasti sun tilastotaidoista on hyötyä, varsinkin jos niitä vielä ens vuoden aikana pääset hiomaan! Hiveesti tsemppiä sullekki kirjotuksiin ja kaikkeen muuhun!!
Valintakokeisiin pettynyt kirjoitti:
Tässä hyvä kirjoitus kevään valintakoemuutoksista. Laittakaapas jakoon!
https://lakimiesuutiset.fi/opiskelijavalintakriteerien-jalkikateinen-mu…
Joo, oikeustieteessä nämä jutut osataan. Mun käsittääkseni siellä varataan opiskelijavalinnassa alunperinkin muutamia paikkoja siihen, että joku kuitenkin saa paikan oikaisuvaatimusten ja valitusten kautta. Heillä muita aloja useammat hakijat ovat valmiita käymään kaikki mahdolliset oikeusreitit paikan saamiseksi.
Psykologian tämän kevään linjaukset olivat varmaan vähän hätäisiä. Haluttiin vain helposti valita todistuksella melkein kaikki ja muutama paikka oli pakko jättää kokeen perusteella haettavaksi. Sen lisäksi toiseen vaiheeseen koetta otettiin tosi pieni joukko hakijoita.
Jos/kun toisessa vaiheessa tarkoitus on myös karsia pois hakijat, jotka eivät itse tehneet ensimmäisen vaiheen koetta, olisi pitänyt toisessa vaiheessa olla 1) selvästi enemmän hakijoita ja 2) mitata laajemmin ensimmäisen vaiheen tehtävien vaatimaa osaamista. Lisäksi olisi pitänyt 3) ottaa toiseen vaiheeseen hakijoita jokaisen hakukohteen osalta erikseen.
Nyt voi käydä niin, että toisen vaiheen hakijoista monet eivät hakeneet vaikkapa Jyväskylään, jonne tulikin lisäpaikkoja. Osa hakijoista pääsi toiseen vaiheeseen, koska sai AMK-kokeessa paljon apua joltain toiselta henkilöltä, mutta pärjäsi kehnosti toisen vaiheen suullisissa tehtävissä (muihin sai ehkä taas apua). Osa rehellisistäkin pärjäsi toisessa vaiheessa heikommin, kun jännitti se suullinen ja mitattiin muutenkin erilaista osaamista kuin AMK-kokeessa. Jyväskylään vaadittavat pisteet toisessa vaiheessa jäävätkin tosi alhaisiksi ja sinne pääsevät käytännössä kaikki Jyväskylään hakeneet toiseen vaiheeseen päässeet. Kokeen ensimmäisessä vaiheessa huijannut voi hyvillä mielin todeta, että olipa hyvä että kämppis auttoi lumatehtävien kanssa. Toiseen vaiheeseen jäi pääsemättä 400 sellaista, jotka miettivät etiikan osion yhdessä epäselvässä kysymyksessä kahta vaihtoehtoa ja veikkasivat väärin tai jättivät vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, itteenikin epäilyttää nimenomaan miten aika riittää ja myös se että miten onnistuu keskittymään 4 aineeseen yhtä aikaa niin hyvin että niistä sitten tulis riittävän hyvät arvosanat. Mulla on onneks työn puolesta tosi hyvä tilanne, ja voin elokuun alusta asti käyttää melko reippaasti aikaa lukemiseen, ja nyt kun motivaatio on kohdillaan (toisin kuin lukioaikana) ja ikääkin on enemmän niin haluisin uskoo että onnistuu.
Meinaan siis korottaa historian (nyt M), äidinkielen (myös M) ja englannin (C), ja kirjottaa mun surkean alisuoritetun pitkän matikan B:n tilalle lyhyen matikan. Englantia oon alkanu jo lämmittelemään esim englanninkielisten podcastien avulla, kun kielitaito kuitenkin rakentuu pikku hiljaa koko ajan kun kieltä käyttää. Tavoitteena mahdollisimman monta L:ää, tosin tuosta englannista realistisesti E voi olla jo melko työn takana.
Mihin pisteisiin tähtäät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin pisteisiin tähtäät?
Tällä hetkellä mun todistuksella saa kusiset 100.7 pistettä, joten vähintään tarvitsisin sen kolmisenkymmentä pistettä lisää, se on ihan ensisijainen tavoite, sillä (ainakin tämän kevään pisterajoilla) pääsisi jonnekkin opiskelemaan. Tosin Helsinki on mulle itselle se kiinnostavin hakukohde, joten sinne 140 päälle pitäis päästä jos sinne haluaa. Eri asia sitten onko tuo 40 pisteen parannus mitenkään päin realistista yhdellä kertaa