Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Kiitos tsempeistä ♥️ Annan ehkä itselleni hetken aikaa nuolla haavojani ja velloa tässä itsesäälissä ja harkitsen sitten vaikka syksymmällä, että mitäs seuraavaksi...
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän psykalle voi hakea syksyn yhteishaussa? 5 aloituspaikkaa tarjolla
https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2020/06/164-lisapaikkaa-jyv…
Oho! Aika yllättävää. Mikähän koe se mahtaa olla sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko nää ne samat paikat, jotka jo aiemmin julkaistiin? Ja jotka siis valitaan tosta AMK-kokeesta.
Huomasitteko muuten kokeessa sellaisen veemäisen jutun, että jos vahingossa klikkasi hiirellä ruutua (vaikka vanhingossa sivua skrollatessa) niin vastausvalinta vaihtui jos kursori sattui olemaan samalla rivillä jonkun vaihtoehdon kanssa, vaikka olisi klikannut ihan sivun reunassa. Itsellä vaihtui muutamakin vastaus tämän takia, mutta onneksi huomasin. Kokeessa kun ei ollut aikaa tarkastaa valintoja niinkuin normikokeissa...
Vierailija kirjoitti:
Eikös nämä paikat tule nyt syksyn hakuun eli siis nykyiseen hakuprosessiin lisäksi?
Eikun ne on ne jo vilahtaneet 5 ylimääräistä paikkaa tähän kevään yhteishakuun, joka on syksyllä alkavan koulutuksen yhteishaku.
(Tarkistusnumeroni on 555!)
Millainen oli maisterihakijat etätehtävä tänään?
Joku kyseli ÅA:n haastattelukutsua, niin minä sain sen tänään aamulla heti klo 8. Jännittää haastattelu ihan sairaasti lähinnä huonon kielitaidon takia... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis mikä juttu tää on? Syksyllä kokeet? Minkä takia koko ajan näitä tällaisia kokeita?
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko muuten kokeessa sellaisen veemäisen jutun, että jos vahingossa klikkasi hiirellä ruutua (vaikka vanhingossa sivua skrollatessa) niin vastausvalinta vaihtui jos kursori sattui olemaan samalla rivillä jonkun vaihtoehdon kanssa, vaikka olisi klikannut ihan sivun reunassa. Itsellä vaihtui muutamakin vastaus tämän takia, mutta onneksi huomasin. Kokeessa kun ei ollut aikaa tarkastaa valintoja niinkuin normikokeissa...
oho tänköhän takia mullaki oli vastaus vaihtanu paikkaa. Huomasin ja vaihdoin takaisin mutta ihmettelin vain et noi ko mä olin vastannut😮kuinkahan moni muu meni väärin ton takia??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oho tänköhän takia mullaki oli vastaus vaihtanu paikkaa. Huomasin ja vaihdoin takaisin mutta ihmettelin vain et noi ko mä olin vastannut😮kuinkahan moni muu meni väärin ton takia??
Tämä on nettisivujen rakenteellinen ongelma (jonka voisi kyllä toisenlaisella teknisellä ratkaisulla kiertää, mutta soteli ja tämä on haluttu tehdä jostain syystä näin). Kysymykset pitää ryhmitellä yhdeksi kokonaisuudeksi, jotta vain yhden siitä kokonaisuudesta voi valita, ja skrollaaminen jää sitten pyörimään niihin, jos ei paina hiirellä siitä pois. :( Eli niitä voi olla useitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nettisivujen rakenteellinen ongelma (jonka voisi kyllä toisenlaisella teknisellä ratkaisulla kiertää, mutta soteli ja tämä on haluttu tehdä jostain syystä näin). Kysymykset pitää ryhmitellä yhdeksi kokonaisuudeksi, jotta vain yhden siitä kokonaisuudesta voi valita, ja skrollaaminen jää sitten pyörimään niihin, jos ei paina hiirellä siitä pois. :( Eli niitä voi olla useitakin.
Jokainen voi käydä tutkimassa esim. tässä mistä on kyse. Vastaa johonkin kysymykseen ja alkaa heti sen jälkeen rullata hiirellä tai nuolinäppäimillä - vastaus vaihtuu.
https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/itsearviointi_omaapu/itsearvioi…
Vierailija kirjoitti:
Oon todella katkeroitunut tähän hakemiseen... Koen, että tämän kevään koe on ollut kaukana tasa-arvoisesta ja sekin, ettei psykalle ole julkastu pisterajoja on suoraan sanottuna ihan perseestä. Koe meni mielestäni hyvin ja hetken uskalsin haaveilla kakkosvaiheesta, mutta oma moka. Tämä oli itselle jo viides kerta kun hain... Viimeksi varasija 1, toissa vuonna soveltuvuuskoe meni penkin alle ja nyt korona. Psykalle hakeminen ei oo mulle ollu vaivan arvosta ja en kyllä hae enää uudestaan. Tästä koko prosessista on tullut vaan paha mieli. Huh eipä tämä mun kommentti tuo millekään lisäarvoa, mut tulinpahan avautumaan 😄
Mulla on melkeinpä tismalleen sama tilanne joten fiilaan.
T. Tän vuoden 1.varasija
Mun taistelu päättyi tänä keväänä, ykkösvaihtoehto ollut psyka vuodesta 2016 ja kakkosena toimintaterapeutti. Nyt pääsin todistuksella toimintaterapeutiksi opiskelemaan. Monenlaisia vastoinkäymisiä on ollut vuosien varrella juuri ennen valintakoetta ja usko on meinannut loppua. En aiemmin tiennyt miten vahvasti toimintaterapeutti voi suuntautua neuroon, miten laaja ja vahva osaaminen ja ymmärrys heillä on. Testaus, tutkiminen ja arviot kuuluu työnkuvan puhumattakaan terapeuttista vuorovaikutuksesta johon saa koulutuksen perustutkintovaiheessa. Lämpimästi rohkaisen kaikkia miettimään myös joku kakkosvaihtoehto. Olin itse aluksi tosi joustamaton tavoitteessani enkä suostunut edes keskustelemaan mistään muusta. Nyt näen näköaloja, missä voin toteuttaa intohimoni myös toimintaterapeuttina. Ja ei mene tilasto eikä perusopinnot hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun taistelu päättyi tänä keväänä, ykkösvaihtoehto ollut psyka vuodesta 2016 ja kakkosena toimintaterapeutti. Nyt pääsin todistuksella toimintaterapeutiksi opiskelemaan. Monenlaisia vastoinkäymisiä on ollut vuosien varrella juuri ennen valintakoetta ja usko on meinannut loppua. En aiemmin tiennyt miten vahvasti toimintaterapeutti voi suuntautua neuroon, miten laaja ja vahva osaaminen ja ymmärrys heillä on. Testaus, tutkiminen ja arviot kuuluu työnkuvan puhumattakaan terapeuttista vuorovaikutuksesta johon saa koulutuksen perustutkintovaiheessa. Lämpimästi rohkaisen kaikkia miettimään myös joku kakkosvaihtoehto. Olin itse aluksi tosi joustamaton tavoitteessani enkä suostunut edes keskustelemaan mistään muusta. Nyt näen näköaloja, missä voin toteuttaa intohimoni myös toimintaterapeuttina. Ja ei mene tilasto eikä perusopinnot hukkaan.
Hienoa että löytyi sopiva koulutus! Harmi kun toimintaterapeutin palkka ei ole kovin hyvä (duunitori 2662€ vrt psykologi 3743€).
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hieno juttu, onnea! Suosittelen kaikille tekemään samanlaisia ratkaisuja. Itse löin päätä seinään ensin psykan kanssa kaksi kevättä, sen jälkeen sosiaalityön kanssa vielä yhden kevään kunnes oivalsin, että onhan noita vaihtoehtoja muitakin. Nyt AMK:ssa opiskelemassa tutkintoa, jolle en ollut korvaani lotkauttanutkaan aiemmin. Valmistun ensi vuonna yhteisöpedagogiksi ja tämä on todellakin se mun juttu.
Tunnen toimintaterapeutteja jotka yksityisellä puolella tienaa paljon paljon paremmin kuin psykologi julkisella. Riippuu tehtävästä, orientaatiosta, menetelmäkoulutuksista, työnkuvasta yms. Asia ei taida olla niin mustavalkoinen kuin duunitorin palkkavertailu. Ja kaikki ei tee työtä rahan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen toimintaterapeutteja jotka yksityisellä puolella tienaa paljon paljon paremmin kuin psykologi julkisella. Riippuu tehtävästä, orientaatiosta, menetelmäkoulutuksista, työnkuvasta yms. Asia ei taida olla niin mustavalkoinen kuin duunitorin palkkavertailu. Ja kaikki ei tee työtä rahan vuoksi.
Niin, ja esimerkiksi Helsingin kaupunki hakee tälläkin hetkellä psykologeja ja palkaksi on ilmoitettu 3231,88 €/kk. Jos miettii vain rahan kannalta, niin ei tää valintakoeprosessi (tai 5,5v koulutus...) oo ihan se järkevin valinta! Se on se muu sisältö, joka voi löytyä muualtakin :)
Vitsi, olispa itselläkin joku yhtä hyvän kuuloinen kakkosvaihtoehto. Mutta en vaan mitenkään saa itseäni kiinnostumaan mistään muusta yhtä paljon... :D Filosofia ehkä eniten, mutta se ei työllistä juurikaan, kun taas psyka työllistää hyvin. Kognitiotiede voisi olla realistinen vaihtoehto mutta kun sinne ei enää oteta ketään opiskelemaan.
Samaa mieltä. Eka varasija on todella kova suoritus. Tulee oikein kylmät väreet. Jos tuntuu liian rankalta ja ärsyttävältä, niin pidä välivuosi ja ihan vaan vähän vilkuilet tilastoa. Sitten uusi kunnon yritys. Tai jos voimia riittää, niin vedät nyt sen kunnon rutistuksen. Kuudes kerta toden sanoo!