Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Hei ihanaa että täällä on muutoshenkisiä psykologien palkkauksen eteen taistelijoita! Jos pääsen sisään, niin osallistun kaikkiin ponnisteluihin. Olen jo toisella alalla yrittänyt (jossa vielä paskempi palkka), mutta se on toivotonta kun jengi on niin kilttiä ja mukautuvaista. Olen siinä käsityksessä, että psykologeilla on joillain maantieteellisillä alueilla epäreilu palkkaus ja myös joissain työrooleissa. Tämän eteen olen valmis tekemään töitä!
Mitäs kaupunkeja teillä 140-150 pisteen omaavilla on ykkösvaihtoehtona?
Vierailija kirjoitti:
Hki, Tre, Tku, Jkl, Jns
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä
Itse kokeilen syksyllä korottaa pitkän matikan, englannin ja äidinkielen (tällä hetkellä C,B,B). Psykasta ja historiasta on E:t alla jotka saattaa riittää jos muut menevät tarpeeksi hyvin mutta otetaan nyt syksy pois alta ja katsotaan mitä keväälle jää korotettavaksi.
Mä aion korottaa syksyllä psykologian E:stä laudaturiksi. Keväällä urakkana pitkä matikka, josta olen kirjoittanut C:n. Lisäksi vielä kemia C:stä E-L tai sen sijaan täydennän historialla, en ole vielä päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ootte aikeissa mennä korottamaan papereita tulevana lukuvuonna (jos ei nappaa nyt kokeella), mitä meinasitte korottaa? Itse meen kirjoittamaan lyhyen matikan, et:n ja psykan ihan nollista, L pitäis vetää kaikista niin tulee olemaan ihan mielenkiintoinen haaste... :D Harmittaa etten mennyt jo tänä vuonna kirjoituksiin, turha ylimääräinen välivuosi mutta ei sille mitään nyt voi.
Menin tänä keväänä kirjottaa psykan ja et:n ihan nollista. Meinasin myös kirjottaa pitkän matikan (mulla lyhyt), mutta huomasin syksyllä, että vaati liikaa työtä. Semmosta vinkkiä voisin antaa, että psyka vaati aika paljon lukemista, mutta on ihan mahdollinen saada se haltuun. Et on salakavalampi. Siinä olis ehkä auttanut, jos oisin ollut jossain iltalukiossa opetuksessa, koska siinä voi kirjottaa niin mitä vain. Lähtee helposti laukalle eikä hyvälle sellaiselle. Kokenut et ope olisi osannut valmentaa, että miten kannattaa kysymyksiä lähestyä.
Kiitti vinkeistä! :) Mitä sä siis sait arvosanaksi psykasta ja et:stä? Lukemisen määrän kanssa en usko että on ongelmaa, suurella mielenkiinnolla luen lukiopsykaakin kesän ajan kun se jäi lukiossa jostain syystä lukematta, ja samoin et:n sisällöt on musta todella mielenkiintoisia, kumpaakin voisin lukea ihan huviksenikin vapaa-ajan lukemisena. Humanistiaineiden kokeisiin vastausten muotoilu on kyllä varmasti oma haasteensa, sitä pitää tutkia ja harjotella sitten. Matikka kuitenkin eniten jännittää, kun sen opiskelu ja ymmärtäminen tuntuu haastavimmalta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ootte aikeissa mennä korottamaan papereita tulevana lukuvuonna (jos ei nappaa nyt kokeella), mitä meinasitte korottaa? Itse meen kirjoittamaan lyhyen matikan, et:n ja psykan ihan nollista, L pitäis vetää kaikista niin tulee olemaan ihan mielenkiintoinen haaste... :D Harmittaa etten mennyt jo tänä vuonna kirjoituksiin, turha ylimääräinen välivuosi mutta ei sille mitään nyt voi.
Menin tänä keväänä kirjottaa psykan ja et:n ihan nollista. Meinasin myös kirjottaa pitkän matikan (mulla lyhyt), mutta huomasin syksyllä, että vaati liikaa työtä. Semmosta vinkkiä voisin antaa, että psyka vaati aika paljon lukemista, mutta on ihan mahdollinen saada se haltuun. Et on salakavalampi. Siinä olis ehkä auttanut, jos oisin ollut jossain iltalukiossa opetuksessa, koska siinä voi kirjottaa niin mitä vain. Lähtee helposti laukalle eikä hyvälle sellaiselle. Kokenut et ope olisi osannut valmentaa, että miten kannattaa kysymyksiä lähestyä.
Kiitti vinkeistä! :) Mitä sä siis sait arvosanaksi psykasta ja et:stä? Lukemisen määrän kanssa en usko että on ongelmaa, suurella mielenkiinnolla luen lukiopsykaakin kesän ajan kun se jäi lukiossa jostain syystä lukematta, ja samoin et:n sisällöt on musta todella mielenkiintoisia, kumpaakin voisin lukea ihan huviksenikin vapaa-ajan lukemisena. Humanistiaineiden kokeisiin vastausten muotoilu on kyllä varmasti oma haasteensa, sitä pitää tutkia ja harjotella sitten. Matikka kuitenkin eniten jännittää, kun sen opiskelu ja ymmärtäminen tuntuu haastavimmalta :D
Sain psykasta L ja et:stä E. Samaa mieltä, että molemmat ovat tosi mielenkiintoisia. Valmistauduin psykaan paljon paremmin eli sikäli ihan ok nuo arvosanat. Psyka oli mun mielestä selkeämpi "koealue", kun taas et:ssä voi tulla mitä vaan. Et:n koe oli tosi kiva tänä kevään.! Siitä olisi voinut kirjoittaa vaikka kuinka paljon. Vähän odotin L:llää, koska oli niin kivat aiheet ja olin mallivastausten perusteella vastannut kaikkeen ihan oikein. Mutta alustavien pisteiden (M) jälkeen aloin kyllä itsekriittisemmäksi, että kuinka hyvin olin sittenkään onnistunut ilmaisemaan ajatuksiani ja pysymään aiheessa. Onneksi Ytl korotti noin 10 pisteellä ja tuli se E.
Historia, psyka ja äikkä L
Enkku ja pitkä matikka E
Näillä siis 145,1 pistettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tietää millaisia aineita ootte kirjottaneet te joilla on enemmän kun minun 144 pointsia. Ja onneksi olkoon teille, hieno suoritus ja uskon että pääsette sisään!!
Minulla on:
äidinkieli (L), psykologia (L), MAB (L), pitkä kieli (L), uskonto (E)
Äidinkieli L
Psykologia L
Lyhyt matikka L
Englanti L
Historia L
148,1
tuolla rivillä Hkiin. Hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Psykologian laitos pitäisi perustaa Lappeenrantaan!
Siellä 90 % opiskelijoista on miehiä, eikä mitään mahdollisuutta löytää tyttöystävää.
Puolison työllistymismahdollisuudet vaikuttavat merkittävästi muuttopäätöksiin pikkukaupunkeihin.
Hgissä samoissa tiloissa lääkis opiskelijat eli tulevaisuudessa tulee pareja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen vinkin voisin vielä antaa, että kantsii valmistautua 20 vs 30 pisteen kysymyksiin ajatuksen tasolla, siis päättää että miten kirjoittaa. Siinä kokeessahan sulla on mahdollisuus valita 30p kysymyksiä jolloin voit saada suuremmat pisteet. Olin etukäteen päättänyt, että vastaan kaikkiin mahdollisiin 30p kysymyksiin. Psykassa tämä toimi hyvin. Et:ssä tää alensi mun pisteitä. Siinä varmaan näkyi se huonompi valmistautuminen. Et:ssä oli esim. 30p kysymys Aviciin elämästä ja kuolemasta. Siitä oli aika helppo ja kiva kirjoittaa, mutta kieltämättä hiki nousi pintaan jo kirjoittaessa, kun mietin onko tässä sitä puinaista lankaa mitä hakevat. Toinen 30p kysymys oli aiheesta onko ruoka uskonto. Jäi harmittaa kun mulla jäi yksi uskontoteorioitsijan nimi suttupaperiin, mutta en siinä myllerryksessä jotenkin enää jaksanut raapustaa sitä sinne vastaukseen. Ja se olis ollut mallivastauksessa. Kantsii siis olla aika selkee käsitys mitä lähtee vastaamaan, jos tarttuu noihin et:n 30p kysymyksiin. Ja kantsii valmistautua paremmin kuin minä! ;) Olin syksyllä lukenut et-kirjat läpi (kirjastosta), mutta sitten keskityin niin paljon psykaan, että lukusuunnitelma meni ihan vinoutuneeksi. Lopulta kiireessä ostin et:n vikat kirjat juuri ennen kirjoituksia, mutta taisi mennä selailemiseksi. En edes tehnyt et:stä mitään muistiinpanoja kun luin. Sitten kun reaaleja vielä aikaistettiin viikolla ja et oli mulla ekana, niin... Varmasti saisin sen kepposeen korotettua L:ksi nyt kun olen kerran käynyt kokeilemassa ja strategiat kehittyneet, mutta E on ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tietää millaisia aineita ootte kirjottaneet te joilla on enemmän kun minun 144 pointsia. Ja onneksi olkoon teille, hieno suoritus ja uskon että pääsette sisään!!
Minulla on:
äidinkieli (L), psykologia (L), MAB (L), pitkä kieli (L), uskonto (E)
Äidinkieli L
Psykologia L
Lyhyt matikka L
Englanti L
Historia L
148,1tuolla rivillä Hkiin. Hienoa!
Menen kylläkin Jyväskylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks siel muuten se sama Merja laittaas tuloksia ku viime vuonna? :D
Joka tiedekunnassa on oma Merja.
Tulevaisuudessa se on Merja-AI.
:D
En ole rasisti MUTTA .... (olen rasisti)
Päiväni murmelina. Alan heräilemään aamuyöllä ja kannustan itseäni nukkumaan niin pitkään kun vaan pystyn. Kun ei uni enää maistu (klo 9 tänään) avaan vauva-palstan ja tulossivun. Kyttäilen kumpaakin pitkin päivää ja yritän jotain järkevää tehdä siinä sivussa. Kun toimistoaika sulkeutuu, vapaudun kyttäämisestä, mutta jännitys säilyy. Sitten sama päivä uusiksi. No eipä tänä yönä tarttis heräillä ja kohta tää on ohi. Odottavan aika on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks siel muuten se sama Merja laittaas tuloksia ku viime vuonna? :D
Joka tiedekunnassa on oma Merja.
Tulevaisuudessa se on Merja-AI.
:DEn ole rasisti MUTTA .... (olen rasisti)
Täh?! AI = artificial intelligence
Mitä meinaatte, vieläkö voi tulokset tulla tän päivä aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologian laitos pitäisi perustaa Lappeenrantaan!
Siellä 90 % opiskelijoista on miehiä, eikä mitään mahdollisuutta löytää tyttöystävää.
Puolison työllistymismahdollisuudet vaikuttavat merkittävästi muuttopäätöksiin pikkukaupunkeihin.
Hgissä samoissa tiloissa lääkis opiskelijat eli tulevaisuudessa tulee pareja.
Kurkkaapa lääkiksen sukupuolijakauma. Voit yllättyä.
Äidinkieli L
Psykologia L
Lyhyt matikka L
Englanti L
Historia L
148,1