Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein toivoisin, että tuosta fysiikasta ja matematiikasta tulisi uusi normaali pääsykoe. Paljon kivempi, kuin tilastotiede... Ehkä
Juuuu ei kiitos todellakaan yhtään enempää matikkapainotusta psykallekin! Tilastomatikka on kuitenkin aika suppea aihealue matikassa ja kovin erilainen muutenkin kuin moni muu matikan osa-alue, sen oppiakseen ei tarvitse olla mikään huippu matikkanero, mitä ei mielestäni pitäisi missään nimessä psykalle vaatiakaan (vaikka HY onkin eri mieltä).
Tilastollisten menetelmien ymmärtäminen ja niiden käytön hallinta liittyy hyvin keskeisesti psykologian tutkimukseen (ja muidenkin tieteiden tutkimukseen), muut matikan tai varsinkaan nyt fysiikan sisällöt eivät juurikaan, joten ihan älytön ehdotuskin. Psyka on kuitenkin myös, edelleen, hyvin suurelta osin humanistinen tiede (vaikka sitä voikin osittain tutkia myös luonnontieteiden menetelmin), toisin kuin vaikkapa lääketiede joka on täysin puhdas luonnontiede - siinä ymmärrän yleisen matemaattisen ja fysiikan kyvykkyyden painotuksen, psykalla en. Sen sijaan ton amk-kokeen päättelyosio, eettinen osio ja kieliosiot kuulostaa siltä että voisi hyvinkin soveltua olemaan pysyvästi osa psykan pääsykoetta.Olen itseasiassa sitä mieltä, että parasta olisi jos Suomessa siirryttäisiin Ruotsin malliin, jossa tehdään kaikille aloille Högskoleprovet. Siinä on arvosanana 0-2. Psykalle tarvitaan yleensä yliopistosta riippuen 1.5-1.75. Tässä kokeessa on monta hyvää puolta: A) se on aina samantyylinen - ei tule mitään ylläreitä kuukautta ennen koetta, B) sillä voi hakea joka paikkaan ja C) tulos on voimassa viisi vuotta (tai opintopaikan vastaanottoon).
Meillä ajateltiin, että otetaan tämä todistusvalinta.
Juu-u, onhan se idealtaan sama.
No eihän ole. Ruotsissa valitaan n. puolet todistuksella ja puolet högskoleprovetilla. jälkimmäinen on just niille, joilla ei koulu mennyt riittävän hyvin todistusvalintaa ajatellen. Meillä heille on tänä vuonna peräti 7 % paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ketkä toivoo pääsevänsä todistuksella, kommentoikaa omat pisteet ja ykkösvaihtoehto kaupungeista
Noin 133 pistettä ja ainereaalissa LLLC, ykkösvaihtoehtona Turku. Toivottavasti tulokset tulee pian ku ite oon varmaan just siinä rajoilla pääsenkö vai en :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ketkä toivoo pääsevänsä todistuksella, kommentoikaa omat pisteet ja ykkösvaihtoehto kaupungeista
Noin 133 pistettä ja ainereaalissa LLLC, ykkösvaihtoehtona Turku. Toivottavasti tulokset tulee pian ku ite oon varmaan just siinä rajoilla pääsenkö vai en :)
LLLC luulisi riittävän Turkuun! Voin toki olla väärässä, mutta toivottavasti pääset ja näemme siellä (LLEE-E).
Jostain abimateriaalista löytyi tällainen, nappaan tänne talteen!
Psykologia
Opetuksen painopistealueet yliopistoittain
• Helsinki (lääketieteellisessä tiedekunnassa): neuropsykologia, kognitiivinen ja havaintopsykologia, kehityspsykologia, persoonallisuus- ja terveyspsykologia, kliininen psykologia sekä kognitiivinen neurotiede
• Turku: Kehityspsykologia, kognitiivinen ja neuropsykologia, persoonallisuus- ja sosiaalipsykologia, kliininen psykologia, psykologian tutkimusmenetelmät (Turun erikoisuutena myös evoluutiopsykologian kokonaisuus)
• Tampere: kehitys- ja persoonallisuuspsykologia, terveyden ja mielenterveyden psykologia, kognitiivinen ja neuropsykologia, työ- ja organisaatiopsykologia, psykologian tutkimusmenetelmät
• Jyväskylä: kehityspsykologia, neuropsykologia, kliininen psykologia, persoonallisuus- ja työpsykologia
• Joensuu: elämänkulku, koulutettavuus, interventiot, perheet ja parisuhteet, työelämä, sosiaaliset erot sekä sivuaineena oikeuspsykologia (painotuksena sosiaalinen, kulttuurinen, yhteiskunnallinen ja historiallinen yhteys)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lähemmäs 136p ja ainereaalirivi LLMLM ja ykkösenä Turku, uskon kyllä melko vahvasti jääväni hyväksyttyjen ulkopuolelle
Katsoin kurssivastaavuuksia ulkomaisen tutkintoni kanssa (+ jotain olen suorittanut Suomessa). Arvioni mukaan olen 130op päässä psykan maisterin papruista. Toivotaan, että menisi läpi näin ja korkeintaan jotain tentittävää tulisi lisänä. Ei oikein ole rahaa opiskella paljon pidempään ja haluaa jo töihin!
Ei Turkuun pääse noilla papereilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lähemmäs 136p ja ainereaalirivi LLMLM ja ykkösenä Turku, uskon kyllä melko vahvasti jääväni hyväksyttyjen ulkopuolelle
Toi on kyl jotenkin niin epäreilua. Itselläni vajaa 131 ja LLEE-E, mutta voisi olla tilanne, jossa mä pääsisin kouluun ja sä et. Tietty voi mennä toisin päin mut jotenkin ihan käsittämätöntä, että ihan puskista tulee tällaiset kriteerit. Eri asia, jos valmistautuessa ylppäreihin tietäisin ainereealivalinnan kriteerit.
Vierailija383838383838 kirjoitti:
Ei Turkuun pääse noilla papereilla!
Sitä kukaan ei voi vielä tietää. Spekuloida saa, mutta tuollainen turha negatiivisuus ja suora lyttääminen on mielestäni turhaa.
Kuinka monesta muusta tuntuu että aika loppuu kesken AMK-kokeeseen harjoittelussa kun perusmatikka ja fysiikka nollatasoa vaikka miten yrittäisi saada laskurutiinia
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monesta muusta tuntuu että aika loppuu kesken AMK-kokeeseen harjoittelussa kun perusmatikka ja fysiikka nollatasoa vaikka miten yrittäisi saada laskurutiinia
Joo sama. Törkeä temppu niiltä laittaa se fysiikkaosiokin meidän kokeeseen, kun se suosii ihan räikeästi juuri lukiosta valmistuneita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyl jotenkin niin epäreilua. Itselläni vajaa 131 ja LLEE-E, mutta voisi olla tilanne, jossa mä pääsisin kouluun ja sä et. Tietty voi mennä toisin päin mut jotenkin ihan käsittämätöntä, että ihan puskista tulee tällaiset kriteerit. Eri asia, jos valmistautuessa ylppäreihin tietäisin ainereealivalinnan kriteerit.
Nii on ja varsinki se et ainereaalis lytätään ne joilla on esim pitkäs matikas E tai M ja siinä menee lyhyen matikan L tai E ohi. Ainereaalin kannalta jos oisin esimerkiks valinnut sen lyhyen matikan ja toisena reaalina jonku huonommin pisteitä antavan reaalin, niin rivini olisi LLELE, jos näin suoraan vertaa pisteytystaulukon perusteella. Mutta kaikkien kannalta joilla ei oo niitä noin 140p ylittäviä papereita ja sen pienen määrän joka valitaan amk kokeen perusteella kyllä hyvinkin epäreilu tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii on ja varsinki se et ainereaalis lytätään ne joilla on esim pitkäs matikas E tai M ja siinä menee lyhyen matikan L tai E ohi. Ainereaalin kannalta jos oisin esimerkiks valinnut sen lyhyen matikan ja toisena reaalina jonku huonommin pisteitä antavan reaalin, niin rivini olisi LLELE, jos näin suoraan vertaa pisteytystaulukon perusteella. Mutta kaikkien kannalta joilla ei oo niitä noin 140p ylittäviä papereita ja sen pienen määrän joka valitaan amk kokeen perusteella kyllä hyvinkin epäreilu tilanne.
Jep onhan tä toki epäreilu kun itsekin kirjoittanut pitkän matikan M ja lyhyestä olisin todennäköisesti saanut L jolloin mulla olisi ollut täydellinen LLLLL rivi ja varma sisäänpääsy... Piikkusen saattaa tuntua epäreilulta jos sisäänpääsy jää siitä kiinni että kirjoitin pitkän matikan enkä helpompaa vaihtoehtoa. Ei auta kun toivoa että vähän alle 140p riittää!
Toisaalta itse valitsin lyhyen matikan jotta saan otettua enemmän kieliä ja taideaineita. Osoittauduinkin lukiossa "matikkaneroksi", puhkesin kukkaan. Kurssit 10, kirkas L, koulun matikan stipendi. Jos oisin tiennyt lahjakkuuteni ysillä, olisin valinnut pitkän. Pointti siis se, että lyhyen matikan L:ssä on joidenkin osalta katto tullut vastaan, vaikka osaisivat enemmän. Olen huvikseni lukenut pitkää itsekseni, koska matikka on hauskaa. Jos matikka sujuu näin hyvin, niin ero pitkään ei tunnu isolta. Jollain tavalla pitkä on jopa helpompaa, kun siinä mennään asioiden ytimiin jolloin niiden välille muodostuu järkeviä yhteyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep onhan tä toki epäreilu kun itsekin kirjoittanut pitkän matikan M ja lyhyestä olisin todennäköisesti saanut L jolloin mulla olisi ollut täydellinen LLLLL rivi ja varma sisäänpääsy... Piikkusen saattaa tuntua epäreilulta jos sisäänpääsy jää siitä kiinni että kirjoitin pitkän matikan enkä helpompaa vaihtoehtoa. Ei auta kun toivoa että vähän alle 140p riittää!
Pitkän M on pisteytetty noin lyhyen E:n tasoiseksi (24 vs 23,6). Meille tippui lyhyeen aika paljon porukkaa pitkästä ja eivät kai kukaan L:n tasoisesti pärjänneet vaikka kovasti pöhisivät. Osa näistä oli sellaisia jotka oli suht hyvin pärjänneet pitkässä, ei siis mitään reputtajia.
Onko täällä muita hkiin maisteriin hakevia?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta itse valitsin lyhyen matikan jotta saan otettua enemmän kieliä ja taideaineita. Osoittauduinkin lukiossa "matikkaneroksi", puhkesin kukkaan. Kurssit 10, kirkas L, koulun matikan stipendi. Jos oisin tiennyt lahjakkuuteni ysillä, olisin valinnut pitkän. Pointti siis se, että lyhyen matikan L:ssä on joidenkin osalta katto tullut vastaan, vaikka osaisivat enemmän. Olen huvikseni lukenut pitkää itsekseni, koska matikka on hauskaa. Jos matikka sujuu näin hyvin, niin ero pitkään ei tunnu isolta. Jollain tavalla pitkä on jopa helpompaa, kun siinä mennään asioiden ytimiin jolloin niiden välille muodostuu järkeviä yhteyksiä.
Vau. Kateeksi käy! Mulle kävi just toisinpäin, peruskoulussa olin 9-10 matikan oppilas ja tykkäsinkin aina siitä, lukiossa otin lyhyen mutta silti tuntui kuin olisi tullut ihan kohtalainen harppaus vaikeustasossa, ja toki oma kiinnostuskin siirtyi lähinnä just noihin kieli- ja taideaineisiin, keskiarvo 6 matikan kursseista ja en kirjoittanut ollenkaan :D nyt ihan pulassa oleva fiilis kun ajattelin silloin (aloitin lukion 2014) että en mä sillä matikalla mitään tee kuitenkaan. No päätinpä sitten halutakin psykalle ja nyt pitäis varmaan mennä se kirjottamaan että pääsis todistuspaikkoihinkin kiinni. Kuinka pieleen voikaan mennä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein toivoisin, että tuosta fysiikasta ja matematiikasta tulisi uusi normaali pääsykoe. Paljon kivempi, kuin tilastotiede... Ehkä
Juuuu ei kiitos todellakaan yhtään enempää matikkapainotusta psykallekin! Tilastomatikka on kuitenkin aika suppea aihealue matikassa ja kovin erilainen muutenkin kuin moni muu matikan osa-alue, sen oppiakseen ei tarvitse olla mikään huippu matikkanero, mitä ei mielestäni pitäisi missään nimessä psykalle vaatiakaan (vaikka HY onkin eri mieltä).
Tilastollisten menetelmien ymmärtäminen ja niiden käytön hallinta liittyy hyvin keskeisesti psykologian tutkimukseen (ja muidenkin tieteiden tutkimukseen), muut matikan tai varsinkaan nyt fysiikan sisällöt eivät juurikaan, joten ihan älytön ehdotuskin. Psyka on kuitenkin myös, edelleen, hyvin suurelta osin humanistinen tiede (vaikka sitä voikin osittain tutkia myös luonnontieteiden menetelmin), toisin kuin vaikkapa lääketiede joka on täysin puhdas luonnontiede - siinä ymmärrän yleisen matemaattisen ja fysiikan kyvykkyyden painotuksen, psykalla en. Sen sijaan ton amk-kokeen päättelyosio, eettinen osio ja kieliosiot kuulostaa siltä että voisi hyvinkin soveltua olemaan pysyvästi osa psykan pääsykoetta.Olen itseasiassa sitä mieltä, että parasta olisi jos Suomessa siirryttäisiin Ruotsin malliin, jossa tehdään kaikille aloille Högskoleprovet. Siinä on arvosanana 0-2. Psykalle tarvitaan yleensä yliopistosta riippuen 1.5-1.75. Tässä kokeessa on monta hyvää puolta: A) se on aina samantyylinen - ei tule mitään ylläreitä kuukautta ennen koetta, B) sillä voi hakea joka paikkaan ja C) tulos on voimassa viisi vuotta (tai opintopaikan vastaanottoon).
Meillä ajateltiin, että otetaan tämä todistusvalinta.
Juu-u, onhan se idealtaan sama.
No eihän ole. Ruotsissa valitaan n. puolet todistuksella ja puolet högskoleprovetilla. jälkimmäinen on just niille, joilla ei koulu mennyt riittävän hyvin todistusvalintaa ajatellen. Meillä heille on tänä vuonna peräti 7 % paikoista.
no onhan!! Olen itsr päässyt Ruotsiin yliopistoon hakupainealalle työkokemuksen, aikaisemman maisterin tutkinnon ja avoimen opintojen perusteella. Siksi tiedän tästä asiasta!
paitsi, että ei ole. Tohon högskolaprovetiin voi aikuisetkin panostaa ilman, että täytyy koko lukion oppimäärää opiskella uudelleen ja käydä joka ainetta uusimassa.
Ruotsissa on myös se malli, että opiskelijoita otetaan myös aikaisempien opintojen ja meriittien perusteella. Eli jopa työkokemus saatetaan lukea osoitukseksi siitä, että voi suoriutua opinnoista. Samoin avoimessa opiskellut kurssit hyväksytään.