Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
2881/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuisi aika epätodennäköiseltä, että äikkä pitää myös olla L KAIKISSA hakukohteissa ensikertalaisilla. Ihan sen takia, että kaikki ei todellakaan hae kaikkiin kohteisiin edes. Ja koska kovimmat paperit menee sillä todistusvalinnalla, en usko, että vaaditaan LL—-> riviä siin ainereaalivalinnas.

Helsinkiin varmasti vaaditaan äikkä ja psyka LL. Mutta Jyväskylään ja Joensuuhun? En usko

Vierailija
2882/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyl tosi ikävä tunnelma :/

toi omahyvänen yliopistomies on sen saanut aikaan. Huom, yliopistoki täynnä noita "olen jäänyt henkisesti ylimielisen just yliopistoon päässeen parikymppinen tasolle" jotka kuvittelee olevansa maailman napaa.

Tämä viesti on ikävän tunnelman kuva. Käydään yhden ohmisen kimppuun ikävin sanakääntein. Taitaa sama kirjoittaja olla muidenkin ilkeiden viestien takana.

Kyllä minä kestän vaikka v......akin.

Ymmärrän hyvin teidän hakijoiden paineet enkä lainkaan kadehdi teitä. Ennen oli  mielestäni selvempää kun suurinpaan osaan haettiin pääsykokeen kautta ja paperivalinta oli harvinaisuus. Nyt tuntuu että pääsykokeet ovat valuneet lukioon ja jo lukiota aloittaessa pitäisi tietää mitä kursseja kannattaa ottaa korkeakouluun/yliopistoon hakua varten. Tässä on lisäksi se vaara, että valitaan vain niitä lukiossa joilla on merkitys sisäänpääsyyn ja lukion yleissivistävyys vähenee. Huono juttu. Koronaepideamista emme tietäneet mitään edes vuodenvaihteessa ja se muutti aika lailla asioita.  En nyt ihan sano mielensäpahoittajan tavoin että " ennen oli kaikki paremmin" mutta melkein.

Tsemppiä kaikille hakijoille mihin sitten pyrittekin. Toivottavasti jokainen löytää oman lokeronsa.

/yliopistomies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2883/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toi omahyvänen yliopistomies on sen saanut aikaan. Huom, yliopistoki täynnä noita "olen jäänyt henkisesti ylimielisen just yliopistoon päässeen parikymppinen tasolle" jotka kuvittelee olevansa maailman napaa.

Tämä viesti on ikävän tunnelman kuva. Käydään yhden ohmisen kimppuun ikävin sanakääntein. Taitaa sama kirjoittaja olla muidenkin ilkeiden viestien takana.

Ymmärrän hyvin teidän hakijoiden paineet enkä lainkaan kadehdi teitä. Ennen oli  mielestäni selvempää kun suurinpaan osaan haettiin pääsykokeen kautta ja paperivalinta oli harvinaisuus. Nyt tuntuu että pääsykokeet ovat valuneet lukioon ja jo lukiota aloittaessa pitäisi tietää mitä kursseja kannattaa ottaa korkeakouluun/yliopistoon hakua varten. Tässä on lisäksi se vaara, että valitaan vain niitä lukiossa joilla on merkitys sisäänpääsyyn ja lukion yleissivistävyys vähenee. Huono juttu. Koronaepideamista emme tietäneet mitään edes vuodenvaihteessa ja se muutti aika lailla asioita.  En nyt ihan sano mielensäpahoittajan tavoin että " ennen oli kaikki paremmin" mutta melkein.

Tsemppiä kaikille hakijoille mihin sitten pyrittekin. Toivottavasti jokainen löytää oman lokeronsa.

/yliopistomies

Joo näin on käynyt. Jopa jo yläasteelle, että saa oman piltin eliittilukioon. Sitten lukiossa huhkitaan kasin matikalla ja fysiikalla molemmat pitkinä, koska "niistä saa eniten pisteitä todistusvalinnassa". Ei sillä A/B-tasolla vaan saa, enemmän saisi hyvästä lyhyestä matikasta ja jopa terveystiedosta.

Vierailija
2884/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa hyvinkin olla, että pääset LEMLL rivillä jo todistuksella, paljonko on pisteitä? Mutta ainereaalissa uskon vahvasti, että psyka on oltava L ja äidinkielen L, ja taas jos äikkä on E niin oltava matikka sitten L tai E. Pisteistä riippuen suosittelen kuitenkin paneutumaan myös AMK aiheisiin.

LEMLL mitä sisältää? 

Vierailija
2885/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös yo:sta ole "aina" saanut monelle alalle ainakin pisteitä? Itse olin lukiossa 90-luvulla ja jo silloin oli ihan selvä, että tietyt aineet pitää olla hyvin kirjoitettuan tietyille aloille hakiessa. Ja että pitkä matikka oli vakuuttavampi kuin lyhyt.

Vierailija
2886/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös yo:sta ole "aina" saanut monelle alalle ainakin pisteitä? Itse olin lukiossa 90-luvulla ja jo silloin oli ihan selvä, että tietyt aineet pitää olla hyvin kirjoitettuan tietyille aloille hakiessa. Ja että pitkä matikka oli vakuuttavampi kuin lyhyt.

On toki, mutta hakupainealoilla koepistekiintiön ja yhteispistekiintiön erotus oli sellaista E:n papereiden luokkaa. Joten jos ei sille tasolle päässyt, chillasi vaan kirjoitukset läpi ja koekiintiössä sisään yliopistoon.

En olisi ikimaailmassa pystynyt kirjoittamaan E:n papereita lukiosta enkä tänäkään päivänä saisi enkkua ja tuskin pitkää matikkaakaan sinne. Muutama reaali ja äikkä varmasti jo menisivät.

Vierailija
2887/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään muulla sama fiilis että tilasto on ihan älyttömästi helpompaa ja kivempaa kun nää amk-matikat ja fysiikat :D Ärsyttää jotenkin koittaa tässä opetella näitä ihan lähtien jostain potenssilaskuista, paljon mieluummin laskisin tilastoa :(

Vierailija
2888/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Näin on aina ollut.

Vierailija
2889/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/yliopistomies

niinhän se menee. Poika tiesi heti mitä ottaa maafykebi. Kirjoitti myös muun ohella.

Vierailija
2890/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden fysiikan ja pitkän matikan kirjoittaneet hiukan heikolla menestyksellä tulevat viemään amk-potin. Näin ainakin itse luulen, mites muut? Vieläkö luette (peukku ylös jos näin on)?

Vierailija
2891/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoden fysiikan ja pitkän matikan kirjoittaneet hiukan heikolla menestyksellä tulevat viemään amk-potin. Näin ainakin itse luulen, mites muut? Vieläkö luette (peukku ylös jos näin on)?

Näinhän se varmaan on. Eipä kyllä pahemmin huvita opiskella kun mahikset niin surkeat ja itselle noi molemmat tuottaa päänvaivaa.

Vierailija
2892/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se varmaan on. Eipä kyllä pahemmin huvita opiskella kun mahikset niin surkeat ja itselle noi molemmat tuottaa päänvaivaa.

Ihan pihalla mitä kannattaa ees lukea :/ainoastaan fysiikkaa vai myös biologiaa ja kemiaa? Eli kaikkia tekniikan alan fysiikkaa sivuavia vanhoja kokeita ei kannata lukea läpi? Eli ei ole tulossa sama ko kuin insinööreille? No kenen kansaa sama koe? Sairaanhoitajien???

Vierailija
2893/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pihalla mitä kannattaa ees lukea :/ainoastaan fysiikkaa vai myös biologiaa ja kemiaa? Eli kaikkia tekniikan alan fysiikkaa sivuavia vanhoja kokeita ei kannata lukea läpi? Eli ei ole tulossa sama ko kuin insinööreille? No kenen kansaa sama koe? Sairaanhoitajien???

Sama koe kuin insinööreille, sairaanhoitajille ja ihan kaikille amk aloille.

Vierailija
2894/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mites on sujunu AMK kokeeseen valmistautuminen?

Itselläni sujunu ihan hyvin, hyvän potkun saanut alkuun ainakin!

Haluaisin vaan että koko kevät olis jo ohi. En jaksa tätä enää. Stressitaso pomppinu katossa koko kevään😩 Turhauttaa vieläkin, kun kaikki työ veettiin viemäristä alas.

Oon pohtinut jo mun vanhalle opolle soittamista. En oikeasti tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä. Oon epätoivon partaalla, kun tuntuu ettei sisälle pääse kuin hyvillä papereilla. Ei kuitenkaan lämmittäis kaikkien aineiden uudelleenkirjoittaminen.

T. 2017 ylioppilas

Suosittelisin opolle soittamista, viime vuoden psykan pääsykoe oli kuitenkin aika helppo verrattuna aikaisempiin vuosiin. Itse silloin hain ensimmäistä kertaa heti kirjoitusten jälkeen ja pienestä jäi paikka saamatta. Sinulla on kuitenkin jo useampi haku takana. Enkä sano tätä masentaakseni sinua lisää (olen itsekin niin tympääntynyt tähän kevääseen että itkua purren vääntänyt 9h päivässä tuota fysiikkaa) mutta nyt jos joskus olisi hyvä aika miettiä mihin omat rahkeet riittää. Itse tiedän että tuo luonnontieteellinen osio tulee olemaan minulle se kompastuskivi mutta jos joskus saan sen alkuperäisen tilasto kokeen eteeni niin sitten selviän. Entä sinä? Onko tilasto vs fysiikka vs yo-arvosanojen nostaminen mikään konkreettinen vaihtoehto?

Oikeestaan hain viimevuonna ekaa kertaa tosissaan, vaikka olen kirjoittanut itseni lukiosta pihalle - 17. Ikävä kyllä viime vuonna mun läheinen tapettiin, joten lukemisesta en oikein saanut kiinni. Nyt kuitenkin olin valmistautunut ihan erillä tavalla, käynyt avoimen kursseja, laskenu tilastoa 8kk ja nyt tuli korona. Oon vaipumassa epätoivoon. 😅 Mulla meni kauan aikaa asennoitua siihen, että pystyn tähän, vaikka ylioppilastodistus ei oo parhaimistoa. On kyllä vähän kinkkinen tilanne siinä mielessä, kun tuntuu että helpommalla työllä pääsis ko laskis tilastotiedettä, mutta kuitenkin todistuksella tuntuu olevan varmempi pääsy.

Tsemppiä lukemiseen!!

Vierailija
2895/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla ainoastaan fysiikkaa ja sekin pintapuolista, kokeeseenhan ei ole tarkoitus valmistautua etukäteen toisin kuin yo-kirjoituksiin. Tietty nyt pitää perehtyä, kun fysiikkaa ei ole lukiossa luettu pohjille. Jos olet jostain löytänyt aiempia AMK-insinöörin kokeita, voi niitä silmäillä, mutta yliopiston DI-pääsykokeen tasoa tehtävät eivät missään tapauksessa ole. Kemiaa kokeessa voi olla joku perustehtävä, biologiaa tuskin on.

Sairaanhoitajien osalta on etiikkakoe. Kokeen rakenne on esitelty AMK-valintakokeen sivulla, kannattaa tutustua!

Vierailija
2896/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Tsemppiä sisäänpääsyyn! Tässä tutustumisen arvoista materiaalia psykologian kentältä:

http://www.kolmasaalto.fi/työkirja

Vierailija
2897/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Tsemppiä sisäänpääsyyn! Tässä tutustumisen arvoista materiaalia psykologian kentältä:

http://www.kolmasaalto.fi/tyokirja

Vierailija
2898/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan tämän fysiikan lukemisen nyt myönteisen kautta. Minulla on lukioajoista vierähtänyt todella pitkä tovi. Silloin luin huonolla menestyksellä fysiikasta vain pakollisen. Oli sellainen aine josta halusin päästä eroon mahdollisimman pian. Jo yläastella vieraannuin koko aineesta. Luulen, että se liittyi siihen, että ajattelin silloin vielä hyvin konkreettisesti ja tunteellisesti. Fysiikka tuntui kylmältä ja tylsältä. Sille tielle kun lähti, niin lukiossa oli jo pudonnut kelkasta. Sitten mitä vanhemmaksi tulin, niin sitä enemmän alkoi kiinnostaa jotkut fysiikan ilmiöt. Miten tämä oikeen toimii? Olen vuosien varrella miettinyt, että pitäisi lueskella vähän fysiikkaa. No nythän siihen on "tilaisuus". :D Olen nyt hommannut kirjat ja tänään aloin lukemaan. Oli aika kiinnostavaa huomata, että minulla iskee sellainen lukivaikeuden kaltainen tila. Luen ja huomaan, etten ole ollenkaan keskittynyt. Mutta nykyään osaan hallita itseäni paremmin enkä tuskastu. Pystyn ohjaamaan itseni uudelleen lukemaan saman ja pystyn lukemaan pidempiä kokonaisuuksia väsymättä. Jos ei tästä mitään muuta hyvää seuraa, niin ainakin saan vähän enemmän fysiikan tietämystä tänä keväänä!

Vierailija
2899/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein kuullut väitettävän, että psykalle hakevista ihmisistä monet ovat omassa elämässään kohdanneet haasteita mielenterveyden järkkymisen muodossa (esim. sairastavat/ovat sairastaneet masennusta, ahdistuneisuushäiriötä, paniikkihäiriötä, addiktiota, syömishäiriötä jne.). Ja tästä syystä kiinnostuneet psykologiasta. Mielenterveyden ongelmiahan ihmisiltä löytyy joka ammattikunnasta, joten varmasti psykologiaa opiskelevistakin.

Tällä nyt ei sen suurempaa pointtia ole, enkä todellakaan ajattele että psykologiaa ei voisi jollakin tavalla mt-ongelmainen opiskella, (itselläni on paniikkhäiriö ollut nuoresta asti), mutta mielenkiinnosta haluaisin tietää, kuinka moni nyt tänä keväänä psykalle hakijoista kokee sairastavansa/sairastaneensa jotakin mielenterveyshäiriötä tai vaikka diagnoosia ei löytyisikään niin kokee kamppailevansa oman mielenterveytensä kanssa jollakin tavalla.

Peukuta ylös, jos vastaus on kyllä, minulla on tai on ollut jokin mielenterveyden häiriö tai koen kamppailevan jollakin tavalla mielenterveyteni kanssa.

Peukuta alas, jos vastaus on ei, en koe että minulla on mielenterveyden häiriötä enkä koe kamppailevani oman mielenterveyteni kanssa.

Vierailija
2900/8137 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen usein kuullut väitettävän, että psykalle hakevista ihmisistä monet ovat omassa elämässään kohdanneet haasteita mielenterveyden järkkymisen muodossa (esim. sairastavat/ovat sairastaneet masennusta, ahdistuneisuushäiriötä, paniikkihäiriötä, addiktiota, syömishäiriötä jne.). Ja tästä syystä kiinnostuneet psykologiasta. Mielenterveyden ongelmiahan ihmisiltä löytyy joka ammattikunnasta, joten varmasti psykologiaa opiskelevistakin.

Tällä nyt ei sen suurempaa pointtia ole, enkä todellakaan ajattele että psykologiaa ei voisi jollakin tavalla mt-ongelmainen opiskella, (itselläni on paniikkhäiriö ollut nuoresta asti), mutta mielenkiinnosta haluaisin tietää, kuinka moni nyt tänä keväänä psykalle hakijoista kokee sairastavansa/sairastaneensa jotakin mielenterveyshäiriötä tai vaikka diagnoosia ei löytyisikään niin kokee kamppailevansa oman mielenterveytensä kanssa jollakin tavalla.

Peukuta ylös, jos vastaus on kyllä, minulla on tai on ollut jokin mielenterveyden häiriö tai koen kamppailevan jollakin tavalla mielenterveyteni kanssa.

Peukuta alas, jos vastaus on ei, en koe että minulla on mielenterveyden häiriötä enkä koe kamppailevani oman mielenterveyteni kanssa.

Peukutin alas, vaikka toki minulla on elämäni aikana jotain mt-"flunssaa" ollut. Mt on vähän kuin mikä tahansa terveys. Pahin mitä minulla on ollut oli psykoosin kaltaisia oireita. Elin silloin parisuhteessa psykoottisen henkilön kanssa jolle en millään saanut hoitoa. Kun lopetin suhteen ja pääsin kokonaan pois hänen läheisyydestään, minulle iski noin puolen vuoden vaikea jakso. En hakenut siihen ammatiapua ja meni itsestään ohi. Silti laitoin tohon alapeukun. Kenelle vaan voi elämän aikana tulla jotain "oireilua" eikä se tee heistä yhtään sen erikoisempia kuin muistakaan. Itse olin kiinnostunut psykologiasta jo paljon ennen kun minulla oli tuota vaikeaa kokemusta eikä se mitenkään vahvistanut/heikentänyt kiinnostustani.

Ketju on lukittu.