Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
2861/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa onko ensikertalaiskiintiö hyvä vai huono asia, mutta kyllähän psykologian opinnoissa tarvitsee aika laajasti muitakin tietoja kuin vain psykologiaa, esim. neuropsykologian kurssilla tarvitsee kemiaa ja biologiaa. Siinä mielessä todistusvalinta on hyvä, että onnistuminen ei ole niin paljon kiinni yhdestä kokeesta kuin pääsykokeessa, vaan on useita kokeita joiden yhteistulos vaikuttaa. (Poislukien ainereaalivalinta nyt)

Minä en kyllä ole perus-enkä aineopinnoissa tarvinnut kemiaa enkä biologiaa, fysiikasta puhumattakaan (Luojan kiitos). Ei noitten osaamisesta toki haittaakaan ole, mutta ilmankin pärjää.

Itse olen perus- ja aineopinnoissa tarvinnut kemiaa ja biologiaa kun on opiskeltu aivojen toimintaa ym. Ei tietenkään mitään kovin haastavaa, mutta kuitenkin. Fysiikkaa en onneksi ikinä.

Vierailija
2862/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas toinen, muutaman vuoden kuluttua valmistuva psykologi. Päädyin alalle alan vaihdon kautta, ei-ensikertalaisena hakijana, ja voin sanoa että kertakaikkiaan rakastan tätä alaa! 😍 Harmi, jos tuolla aiemmin kommentoineella ala ei ole tuntunut oikealta. Luonnollisestihan psykologin työhön kuuluu aivan kiinteästi ihmisten kanssa työskentely - toivottavasti se ei tule kellekkään yllätyksenä. Itse nään uravaihtoehdot monipuolisina: voi työllistyä yritysmaailmaan kauppatieteitä painottaen esimerkiksi konsultoinnin, kehittämisen tai rekrytoinnin pariin, tai työskennellä kliinikkoka jollain eritysalalla, vaikkapa syömishäiriöiden tai lasten tautien osastolla psykologina. Koulupsykologeille on kovasti tarvetta, neuropsykologia tarjoaa haasteita neuron parissa ja työpsykologina työskentely taas toisenlaisten asioiden parissa. Hyvin monipuolista siis! Itselläni on urahaaveena opiskella erityispsykologiksi ja psykoterapeutiksi tulevaisuudessa, nämä myös laajentavat uranäkymää.

Mikä tärkeintä, opinnot innostavat joka päivä! Maailman mielenkiintoisin ala mielestäni. Tsemppiä kevääseen hakijoille - sisäänpääsy on paras palkinto, mitä kuvitella saatta 😍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2863/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kyllä minä ainakin kävin neuropsykan peruskurssilla läpi dendriittejä ja sähköisiä impulseja, synapsirakoja ja välittäjäaineita. Puhumattakaan aktiopotentiaalista!

Niiden omaksumista helpotti huomattavasti se, että on ollut joskus kemian ja fysiikan tunnilla, sillä mainitsemani asiat ovat solutason kemiaa ja fysiikkaa. AMK-valintakoe ei ole mikään fysiikan yo-kirjoitusten veroinen ponnistus, vaan tällaista aika perustason osaamista, mitä peruskoulusta ja lukion pakollisista on tarttunut mukaan. On varmasti AMK-maailmasta (tätä riitelyä emme aloita uudestaan!) sopivin valintatapa psykaan. Kokeen on tarkoitus mitata korkeakouluopiskeluvalmiuksia, ei psykologin ammattivalmiuksia. Artikkelitkin voisivat normaaliin kokeeseen olla ihan mitä tahansa artikkeleita, vaikka tietysti on järkevintä luetuttaa ne psykasta.

Vierailija
2864/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kyllä minä ainakin kävin neuropsykan peruskurssilla läpi dendriittejä ja sähköisiä impulseja, synapsirakoja ja välittäjäaineita. Puhumattakaan aktiopotentiaalista!

Niiden omaksumista helpotti huomattavasti se, että on ollut joskus kemian ja fysiikan tunnilla, sillä mainitsemani asiat ovat solutason kemiaa ja fysiikkaa. AMK-valintakoe ei ole mikään fysiikan yo-kirjoitusten veroinen ponnistus, vaan tällaista aika perustason osaamista, mitä peruskoulusta ja lukion pakollisista on tarttunut mukaan. On varmasti AMK-maailmasta (tätä riitelyä emme aloita uudestaan!) sopivin valintatapa psykaan. Kokeen on tarkoitus mitata korkeakouluopiskeluvalmiuksia, ei psykologin ammattivalmiuksia. Artikkelitkin voisivat normaaliin kokeeseen olla ihan mitä tahansa artikkeleita, vaikka tietysti on järkevintä luetuttaa ne psykasta.

Joo tuollaisia kyllä, ajattelin lähinnä että mitään kemian laskukaavoja tms en tarvinnut. Minulla oli biologiakin lukiossa muistaakseni kutonen tai seiska.

Vierailija
2865/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas toinen, muutaman vuoden kuluttua valmistuva psykologi. Päädyin alalle alan vaihdon kautta, ei-ensikertalaisena hakijana, ja voin sanoa että kertakaikkiaan rakastan tätä alaa! 😍 Harmi, jos tuolla aiemmin kommentoineella ala ei ole tuntunut oikealta. Luonnollisestihan psykologin työhön kuuluu aivan kiinteästi ihmisten kanssa työskentely - toivottavasti se ei tule kellekkään yllätyksenä. Itse nään uravaihtoehdot monipuolisina: voi työllistyä yritysmaailmaan kauppatieteitä painottaen esimerkiksi konsultoinnin, kehittämisen tai rekrytoinnin pariin, tai työskennellä kliinikkoka jollain eritysalalla, vaikkapa syömishäiriöiden tai lasten tautien osastolla psykologina. Koulupsykologeille on kovasti tarvetta, neuropsykologia tarjoaa haasteita neuron parissa ja työpsykologina työskentely taas toisenlaisten asioiden parissa. Hyvin monipuolista siis! Itselläni on urahaaveena opiskella erityispsykologiksi ja psykoterapeutiksi tulevaisuudessa, nämä myös laajentavat uranäkymää.

Mikä tärkeintä, opinnot innostavat joka päivä! Maailman mielenkiintoisin ala mielestäni. Tsemppiä kevääseen hakijoille - sisäänpääsy on paras palkinto, mitä kuvitella saatta 😍

Ellei käy kuten minulle ja huomaa että ei haluakaan työskennellä ihmisten kanssa : D No, toivon että jollain lisäopinnolla löydän sopivan työn jostain. Ja luultavasti suurin osa opiskelemaan hakijoista tuntee itsensä paremmin kuin minä eikä yhtäkkiä löydä kesken kaiken itsestään uusia luonteenpiirteitä.

Vierailija
2866/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon niin onnellinen nytte että kävin kemiasta lukiossa kaikki kurssit ja kertauskurssin päälle vaikken sitä ikinä kirjoittanutkaan. AMK:in koe tulee olemaan lastenleikkiä. Eikä kaduta nyt pitkä matikkakaan vaikka välillä se tuntui työläältä, sekä fysiikka (näiden kahden takia todistusvalinnassa ei mahdollisuuksia). Toinen osa on ainoa mikä vähän huolestuttaa, mutta jos mittaa suullista päättelykykyä niin koen olevani paineen alla parhaimmillani. Miten muut, millä fiiliksellä kokeeseen? Peukku ylös jos uskotte pääsevänne seuraavaan vaiheeseen ja peukku alas jos fysiikan tunneista on jo kertynyt aikaa

Vierailija
2867/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomen yliopisto avaa avoimen opinnot maksutta työttömille!

Siellähän on psykan lisäksi vaikka mitä jännää, mm. työ- ja organisaatiopsyka.

Helsingin avoimessakin valikoima kesäkursseja on kaikille maksuttomia tänä kesänä. Siellä on psykan perusopinnot ja hyvät tilastokurssit.

Vierailija
2868/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä psykologiaa opiskelemaan hakeutuvia pitäisi valita järkevin perustein, eikä niin että vedetään hatusta että opiskelepa fysiikkaa ja kemiaa. Kyllä opiskelevien aineiden pitää liittyä psykologiaan. Aikamoista kiusaamista.

Aivan ymmärrettävää että yo kokeista saa pisteitä lukion kurssien mukaan.

Vierailija
2869/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyl tosi ikävä tunnelma :/

toi omahyvänen yliopistomies on sen saanut aikaan. Huom, yliopistoki täynnä noita "olen jäänyt henkisesti ylimielisen just yliopistoon päässeen parikymppinen tasolle" jotka kuvittelee olevansa maailman napaa.

Tämä viesti on ikävän tunnelman kuva. Käydään yhden ohmisen kimppuun ikävin sanakääntein. Taitaa sama kirjoittaja olla muidenkin ilkeiden viestien takana.

Vierailija
2870/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, löysin tämän keskustelun vasta nyt! Kertokaa minulle, miten tuo ainereaalivalinta toimii? Miten siinä asetetaan hakijat paremmuusjärjestykseen? Miten ne reaaliainekimput toimii? Jos en ole kirjoittanut mitään luonnontieteellisiä aineita, niin saanko siitä kimpusta nollan ja vaikka olisi seuraavasta kimpusta uskonnosta L, niin en pärjää kisassa sille, joka sai luonnontiedekimpusta edes jotain pisteitä? Kiitos, jos jaksatte avata! 

Vierailija
2871/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, löysin tämän keskustelun vasta nyt! Kertokaa minulle, miten tuo ainereaalivalinta toimii? Miten siinä asetetaan hakijat paremmuusjärjestykseen? Miten ne reaaliainekimput toimii? Jos en ole kirjoittanut mitään luonnontieteellisiä aineita, niin saanko siitä kimpusta nollan ja vaikka olisi seuraavasta kimpusta uskonnosta L, niin en pärjää kisassa sille, joka sai luonnontiedekimpusta edes jotain pisteitä? Kiitos, jos jaksatte avata! 

Juu, just noin. Siellähän oli mm. terveystieto, löytyykö sitä sinulta?

Vierailija
2872/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulenyliopistomies. Saat sen kuulostamaan niin helpolta. Ihan ku tässä olisi vain s urffailtu tutkinnosta toiseen.

Ei se kuule niin helppoa ole ja jokaisella on omat yksilölliset tavoittele jota niillä tutkinnoilla tavottelee. Ja on tehnyt ihan visusti töitä sen eteen. Mun

mielestä tutkintosurffariksi haukkuminen on yhtä halventavaa ja loukkaavaa kuin ylävuorituristiksi sanominen, jos kiipeää vuorelle ilman lisähappea.

Jokaisella on oikeus yrittää sinne vuorelle. Hapella ja ilman. Eikä näköjään ne turistiksi haukkujat tahdo päästä itse sinne vuorelle millään. Jokaiselle kaipaisi hieman nöyryyttä ja ymmärrystä toisten tilanteesta.

Onhan se hienoa jos yliopistomiehen elämä on aina onnistunut ja on helppo sieltä ylhäältä katsoa alas päin meitä tyhmiä.

Kaikilla ei ole ollut niitä samoja lähtökohtia kuin sulla. Ja piste. Kaikilla on oikeus pyrkiä parempaan ja piste.

Olet ääliö.

Sovitaan vaan, että olen ääliö jos se sinua helpottaa.

En nöyryytä enkä hauku ketään ja jokainen tekee omat valintansa ja vastaa niistä, huonoistakin . Olen vain yrittänyt avata taustoja miksi tällaisiin päätöksiin menty ja mitkä asiat ovat olleet niiden takana. Enhän minä näitä ole ollut päättämässä vaan poliitikot nämä päätökset teki, kukahan äänesti heitä, muistatko?  Olen keskustellut muutaman lukion rehtorin kanssa ja kertonut yliopiston päätetyistä linjauksista, saanut kuulla heidän kommentteja - kohteliaita kun ovat niin eivät haukkuneet ääliöksi..

Olen itsekin osin näitä päätöksiä vastaan mutta näihin asioihin en juuri voi vaikuttaa. Olen itse uudenlaisen valintakokeen puolella, jonkinmoinen aineistokoe, johon ei voi rahakkailla preppauskursseilla kovinkaan vaikuttaa. Silloin kaikki olisivat samalla lähtöviivalla . Tosin pelkkä aineistokoe ei tule onnistumaan, jatkossakin tulee paperivalinta olemaan toinen vaihtoehto. Noiden prosentiosuuksista voi aina keskuskella.

Aika paljon noita alasta toiseen vaihtajia on, onko järjeä opiskella ensin hammaslääkäriksi ja sitten maantieteilijäksi ja jäädä lopulta kotiin (tunnen tällaisen tapauksen). Yksikön kannalta varmaan on mutta entäs veronmaksajien?

Minun lähtökohdat olivat pääsykokeissa enkä papereilla olisi päässyt kuin pohjoiseen. Pääsin kohteen kohteeseen joista valitsin toissijaisen paikan kun en ykköseen päässyt. Valinta oli kuitenkin onnistunut.

/ääliö-yliopistomies

Vierailija
2873/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainereaalissa ei tule olemaan reaaleilla merkitystä. Psykan L on eka karsiva, toisena äidinkielen L ja jos vielä on paikkoja niin viimeistään matikka jakaa.

Todistusvalinta kyllä huolehtii ne kovimmat rivit sisään, mutta jäljelle jää niitä, joilla on L juurikin todistusvalinnan kannalta tärkeimmistä aineista, mutta ei kaikista viidestä.

Vierailija
2874/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomen yliopisto avaa avoimen opinnot maksutta työttömille!

Siellähän on psykan lisäksi vaikka mitä jännää, mm. työ- ja organisaatiopsyka.

Helsingin avoimessakin valikoima kesäkursseja on kaikille maksuttomia tänä kesänä. Siellä on psykan perusopinnot ja hyvät tilastokurssit.

Harmi vaan, että työkkäristä ei heru ymmärrystä työttömänä opiskelua kohtaan. Se on ihan oma prosessinsa, jos haluaa samaan aikaan työttömyysrahaa ja opintopisteitä....

Vierailija
2875/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä totta, että ainereaali valitsee lähinnä tai yksistään vain nuo psykologian ja äikän L-parit.

Kuitenkin esimerkiksi viime kevään ja syksyn aikana L kirjoitettiin:

- psykologiasta 465 kertaa

- äidinkielestä 1664 kertaa

- matematiikoista yhteensä 1593 kertaa.

Ja kahden ällän kirjoittajia tulee kuitenkin n. 1000, kolmen ällän kirjoittajia 500 ja neljän 300 kpl per kevät.

Ja joo joo, kaikki ei hae juuri psykalle jne. Mutta harvapa kirjoittaa psykologian L arvoisesti jos ei yhtään kiinnosta koko aine tai vastaavat alat.

Vierailija
2876/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja erityisenä pointtina se, että jonossa ei ole vain vuoden 2020 ylioppilaat, vaan myös useampi hyväpaperinen 2019 ja 2018, etenkin jos jälkimmäiset olleet intissä. Sen ohessa on paha lukea näin raskaaseen pääsykokeeseen. Ja muutama muukin. Vaikka joku sellainen, joka kirjoitti L äikästä ja psykasta, mutta ei matikkaa ollenkaan.

Kerran tämän koronahässäkän piti tulla, oli tämä paras kevät sille todistuspisterajojen suhteen. Veikkaan, että yliopistot ovat mallintaneetkin asian niin, että todistuskiintiöitä on kasvatettu suhteessa vanhojen hakijoiden papereihin. Uudet ylioppilaat ovat kuitenkin samaa tasoa kuin edellinen vuosikerta.

Vierailija
2877/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä uskon et LEM rivi riittää jonnekin ensikertalaisilla siin ainereaalivalinnassa :)

Vierailija
2878/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ensikertalainen ja tos ainereaalis LEMLLL ja pidän kyl outona jos en pääse minnekään... Lääkikseen, kauppikseen, teknilliseen jne hakee nii moni jolla hyvät paprut. Voi olla myös et jollain on psyka E ja äikkä L tai sit vaikka se psyka L ja äikkä M. Eli varmaan aika erilaisia variaatioita löytyy, nii koitan jaksaa toivoa että LEMLLL pääsee ensikertalaisena jonnekin. Voin olla väärässä ja pettyä pahasti, mut koitan pitää jotenki realistisen käsityksen rajoista, enkä kuvitella jotain ihan käsittämättömiä LLLLL vaatimuksia. :/

Vierailija
2879/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sepä se, ei ole edes terveystietoa. Ei mitään reaalikimppu 1:sen aineita. .

Vierailija
2880/8137 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa hyvinkin olla, että pääset LEMLL rivillä jo todistuksella, paljonko on pisteitä? Mutta ainereaalissa uskon vahvasti, että psyka on oltava L ja äidinkielen L, ja taas jos äikkä on E niin oltava matikka sitten L tai E. Pisteistä riippuen suosittelen kuitenkin paneutumaan myös AMK aiheisiin.

Ketju on lukittu.