Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
2301/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan tajua, että miksi on toi kakkos vaihtoehto kun on jo todistushaku. Eli meneekö näin? Mun alkupisteet 144. Jos en sillä pääse Hesaan niin mun rivillä (Psykologia L, Äidinkieli L, Matematiikka L, Pitkä kieli L, Reaalikimppu 1. -, Reaalikimppu 2. E, Lyhyt kieli C) pääsen kunhan ei ole 7 joilla LLLL & reaalikimppu 1 kirjoitettuna? Jos en sitkään pääse, niin pieni amk mahis.

Vierailija
2302/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia tehtäviä tiedossa:

Kun yksi gramma 235^U-ytimiä halkeaa, niin silloin vapautuu energiaa n. 82*10^9J=82 GJ.

a) Kuinka paljon massaa muuttuu tällöin energiaksi?

b) Kuinka paljon uraania halkeaa Loviisan reaktorissa (teho 1300 MW) vuorokaudessa?

Että jos olette kokeneet fyysikan olevan teille se juttu hakekaa psykalle.

oikeesti??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2303/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan tajua, että miksi on toi kakkos vaihtoehto kun on jo todistushaku. Eli meneekö näin? Mun alkupisteet 144. Jos en sillä pääse Hesaan niin mun rivillä (Psykologia L, Äidinkieli L, Matematiikka L, Pitkä kieli L, Reaalikimppu 1. -, Reaalikimppu 2. E, Lyhyt kieli C) pääsen kunhan ei ole 7 joilla LLLL & reaalikimppu 1 kirjoitettuna? Jos en sitkään pääse, niin pieni amk mahis.

Mä uskon et voit olla aika huoleti.... jotenki luulen et hulluimmat hikipingot on hakenu lääkkikseen...

Vierailija
2304/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen!! Amkhon haetaan jo yläasteen jälkeen tai ammattikoulun todistuksilla?? Tarkottaako tää et lukionbopinnoilla ei tee mitään vaan yläasteen?

Vierailija
2305/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen!! Maihin haetaan jo yläasteen jälkeen tai ammattikoulun todistuksilla?? Tarkottaako tää et lukionbopinnoilla ei tee mitään vaan yläasteen?

eiku ei. Sori. Oon mennyt niin sekaisin tästä!!!

Vierailija
2306/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella... olin yläasteella huippuoppilas. Pääsin hyvään lukioon minne vaikea päästä. Lukiossa tapahtui jotain mitä en tässä erittele mutta vei mut pohjalle. Kesti useampi vuosi että siitä tokenin ja sain nostettua itseni suosta... Ja nuo lukioajan tapahtumat on näin ratkasevalla tavalla vieneet minut koko loppuelämäksi pisteeseen josta en pääse eteen päin. Sanomattakin selvää et kirjotukset meni silloin todella huonosti...

Täysin sama tilanne. Olin aina huippuoppilas. Lukiossa masennuin yms. itsestäni riippumattomista syistä ja todistus ei ole huippu. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että todistuksen merkitystä korostetaan niin paljon :( loppuelämä pilalla kun kirjoitukset ei osuneet ihan nappiin? jes kiitti.

Vierailija
2307/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tää nyt et kaikkien kannattaa siihen kokeeseen osallistua? Eli käydä kaikki vaiheet 1-3. Et voi mahdollistaa pääsyn. VAI

Et me jotka ei tuu valituksi 1 kiinteässä tipahtaa pois.

VAI siirtyykö 1 kiintiössä automaattiseen 2 kiintiöön ja sit kolmoseen?

Vierailija
2308/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten maisterihaussa.valitaan ko siihen 1ja 2 kiintiössä vai ainoastaan amk-kokeen kautta?

Vierailija
2309/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se jäi vähän epäselväksi, että tuleeko tieto todistusvalinnoista ennen koetta? On typerää jos siihen osallistuvat kaikki.

Vierailija
2310/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten jos joku tekee kokeensa ruotsinkielentaitoisen ystävän kanssa ja matikkaosiot tekee joku lääkis- tai insinöörikaveri? Toisessa vaiheessako sitä sitten yritetään selvittää, että onko kokeen tehnyt hakija itse vai joku muu?

Sitten tokaan vaiheeseen pääsee vaan ne vilipilliset ja joko jäävät kakkosvaiheessa kiinni ja vievät mahdollisuudet kokeen rehellisesti tehneeltä tai pahimmassa tapauksessa pääsevät vilpillä kouluun saakka, niinkö?

Tiedän jo monia psykalle hakevia jotka aikovat tehdä kokeen yhdessä. 3 tyttöä, jotka pitkästä matikasta Eximiat. Nämäkin saavat 100% täydet pisteet tästä liirunlaarum amk-kokeesta.

Itsekin aikoinaan tein läpällä amk-etäkokeen ja sain joku 68/80? En lukenut yhtään ja silti lähes 90% oikein .

Kyllä se suulliseen pääsy edellyttää varmasti 99-100% kokeesta oikein.

Se amk etäkoe ei ole tämä koe. Tämä on koko amk koe ja eka kerta oli syksyllä.

En nyt sanoisi liirumlaarumiksi enkä sanoisi amk hakijoita kovin erilaiseksi porukaksi. Aina kaikkiin paikkoihin hakee hyvin erilaisia hakijouta.

Ei kannata väheksyä muita.

Vierailija
2311/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ulkomainen psykan tutkinto ja olen hakenut sekä kandiin että maisteriin. Jos pääseen kandiin, niin kannattaako vaan ottaa se vastaan eikä edes yrittää maisteriin (joka mulla ykkösenä)? Ei hirveesti innosta lähtee siihen amk kokeeseen taistelemaan pienistä paikoista ja arpajaisiin! Yliopistosta joku vuos sitten sanoivat, että kunhan pääsen sisään, niin he katsoo mun paperit ja hyväksilukee. Eiköhän se sitten ole ihan sama mitä kautta pääsen sisään. Laitoin maisterin ykköseksi kun ajattelin, että sitten ei ainakaan aleta syynäämään kandivaiheen kursseja että "ai ai on mennyt vanhaksi, teeppää uusiksi" ym.

On muuten aika erikoista, että Suomessa pääsee käytännössä parin vuoden psykan opinnoilla psykologiksi (esim. joku maisterihakija toiselta alalta), kun siellä EU maassa missä itse opiskelin täytyy opiskella tohtoriksi saakka eli 8 vuotta. Ja se on pelkkää psykkaa. Pistää vähän miettimään, että onko psykologi Suomessa arvostettu ammattilainen vai kävelläänkö psykologien yli moniammatillisissa tiimeissä.

Vierailija
2312/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen!! Amkhon haetaan jo yläasteen jälkeen tai ammattikoulun todistuksilla?? Tarkottaako tää et lukionbopinnoilla ei tee mitään vaan yläasteen?

No ei haeta!

Vierailija
2313/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tällä hetkellä v....taa ihan sairaasti. Hallitus on suuressa viisaudessaan päättänyt laittaa lapset ja teinit takaisin kouluun 14.5. Osassa kouluja on satoja oppilaita pienissä tiloissa. Kaikki tämä 11 hikisen päivän takia. Riski tartuntojen leviämiseen on varmasti pahempi kuin se olisi ollut esim. porrastetuissa pääsykokeissa, joihin olisi tehty vaikka 2-3 erilaista mutta samantasoista kysymyspatteristoa. Tuntuu ihan kiusanteolta tuo koulujen avaaminen ajanjaksolla, jolta monelle erittäin tärkeät pääsykokeet on kuitenkin peruttu.

Tämä! Ja muutenkin tää yliopistojen terveys on kaiken muun edellä kuulostaa jo hieman tekopyhältä. Kuinkakohan moni välivuotta viettävä on koko kotona ajan työskennellyt esim. kaupan kassalla tai muussa työssä, jossa on joutunut alttiiksi koronalle. Luultavasti moni. Mielestäni normaalit pääsykokeet olisi voitu järjestää turvallisesti, jos oltaisiin nähty vaivaa ja käytetty luovuutta. Mutta päätetty mikä päätetty. Toivottavasti ensi kevät olisi hakijoille normaali.

Ymmärtääkseni - en ole juristi - tuossa on juridisesti se ero että yliopisto olisi laittanut hakijat matkustamaan koepaikkakunnalle ja istuttanut kokeessa yhdessä muiden kanssa, se olisi ollut "viranomaisvaatimus". Työssä käynti on jokaisen oma valinta. Eli on eri asia vaatiiko viranomainen jotakin.

Toinen asia olisi ollut tilat: 300 hakijaa 8 hakijan nippuina (max 10 = 8 kokeessa ja kaksi valvojaa WC-käyntien takia) olisi 300/8 ja tömöm olisi ollut yksi hakukohde, samassa tiedekunnassa 5 hakukohdetta, mistä olisi saatu salit?

Koronaa ei kukaan voinut tietää edespari kuukautta sitten. Tehtiin mitä voitiin mutta kaikkien toiveita ei voinut ottaa huomioon, valitettavasti.

Paras järjestely tässä tilanteessa olisi ollut 60% todistusvalinta, 40% kaksivaiheinen etäkoe, mieluiten yliopiston ihan itse laatima vaikka aineistopohjainen sellainen. En ymmärrä miksi niin ei tehty. Ei resurssikysymys, koska lääkikselläkin on toisen vaiheen suullinen koe usealle sadalle henkilölle.

Ei ole usealle sadalle suullista koetta.

Vierailija
2314/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella... olin yläasteella huippuoppilas. Pääsin hyvään lukioon minne vaikea päästä. Lukiossa tapahtui jotain mitä en tässä erittele mutta vei mut pohjalle. Kesti useampi vuosi että siitä tokenin ja sain nostettua itseni suosta... Ja nuo lukioajan tapahtumat on näin ratkasevalla tavalla vieneet minut koko loppuelämäksi pisteeseen josta en pääse eteen päin. Sanomattakin selvää et kirjotukset meni silloin todella huonosti...

Täysin sama tilanne. Olin aina huippuoppilas. Lukiossa masennuin yms. itsestäni riippumattomista syistä ja todistus ei ole huippu. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että todistuksen merkitystä korostetaan niin paljon :( loppuelämä pilalla kun kirjoitukset ei osuneet ihan nappiin? jes kiitti.

Mene korottamaan.

Vierailija
2315/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa Ln saaneista aletaan pisteitä kyyläämään reaalivalinnassa ja laittamaan ihmisiä paremmuusjärjestykseen. Pisterajat vaihtelee vuosittain. Mistä joku on tällaista lukenut?

Vierailija
2316/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaatte pisterajoiksi todistus ja ainereaaliin ei-ensikertalaisille? Mulla Psyka L, äikkä E, lyhyt matikka E, Bilsa E, Ruotsi E, onkohan mahiksia päästä johonkin yliopistoon 🤔 Kokonaispisteet ois 124

Vierailija
2317/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko veikkauksia todistusvalinnan pisterajoille?

Vierailija
2318/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko veikkauksia todistusvalinnan pisterajoille?

Helsinki 155

Turku ja Tampere  >150

Joensuu ja Jyväskylä >145

Vierailija
2319/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä veikkaatte pisterajoiksi todistus ja ainereaaliin ei-ensikertalaisille? Mulla Psyka L, äikkä E, lyhyt matikka E, Bilsa E, Ruotsi E, onkohan mahiksia päästä johonkin yliopistoon 🤔 Kokonaispisteet ois 124

uskon et saat olla aika rauhassa... Mulla on M, C, C, C, A, että silleen. :( Ei tehnyt niinä aikoina yo-tutkinnolla yhtään mitään. Eipä tullut panostettua

Vierailija
2320/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, ei ole mitään ei-ensikertalaisten kiintiötä.

Ketju on lukittu.