Ei enää Calette-rokotusta 1.9 jälkeen!
Tiesittekö, että Tuberkuloosia vastaan annettava calmette-rokotus jää pois yleisestä rokotusohjelmasta 1.9 jälkeen?! Kys.rokote eli 2 pv iässä annettava rokote annetaan vain riskiryhmille.
Minusta hirveää, koska " Tubi" ei ole hävinnyt minnekään vaikka se ei yl sairaus olekaan. Muistaa vain viime kesänä, kun Tukholmalaisessa päiväkodissa rokottamattomat lapset saivat tarunan. Eikä se ole Suomestakaan minnekään hävinnyt!
Kommentit (16)
Minulta vierähti kivi sydämeltäni kun kuulin että tuo tuberkuloosirokote poistetaan ennenaikaisesti rokotusohjelmasta. Aikomuksenani oli joka tapauksessa jättää juuri tuo yksi rokote syksyllä antamatta - muut rokotteet ihan ok mielestäni. Olen viime vuosien aikana lukenut ja myöskin lääkärituttujeni kanssa keskusteltuani tullut samaan tulokseen mihin rakas valtiovaltammekin nyt päätyi - riskit vs. edut - enemmän haittaa kuin hyötyä! Kuulemma Suomessa vielä annettava rokote alkaa olemaan jo resistentti isolle osalle tubikannoista ja johonkin Siperian tubiin se saattaisi vielä tehota. Ymmärrän, että joitain tubirokotteesta luopuminen hirvittää, mutta uskon että loppujen lopuksi parempi niin.
Bluewish
BCG-rokotteen suojateho pienten lasten tuberkuloottisen aivokalvontulehduksen ja yleistyneen tuberkuloosin ehkäisyssä on hyvä väestöstä riippumatta. Sen sijaan rokotteen suojateho vanhemmilla lapsilla ja aikuisilla on vaihdellut suuresti eri tutkimuksissa. Britanniassa tehdyssä 25 000 lasta käsittäneessä tutkimuksessa rokotteen teho oli 15 vuoden seuranta-aikana 78 % kaikkia tuberkuloosin muotoja ja 100 % yleistynyttä tuberkuloosia vastaan. Suojan kestoksi useimmat asiantuntijat arvioivat nykyään noin 15 vuotta. Koululaisten BCG-uusintarokotukset lopetettiin vuonna 1990 eikä sairastuminen ole sen jälkeen lisääntynyt niissä ikäluokissa, jotka eivät ole saaneet uusintarokotusta. Rokotettu tulee yleensä tuberkuliinipositiiviseksi 8¿14 viikon kuluttua rokotuksesta.
Haittavaikutukset
Tavanomainen rokotusreaktio
Rokotuskohtaan ilmestyy 2¿6 viikon kuluttua paukama ja edelleen haavauma, joka paranee tavallisesti 2 kuukauden kuluessa. Jäljelle jää arpi. Jos haava märkii, se peitetään kuivalla, ilmavalla siteellä, jos se märkii. Paikallisten imusolmukkeiden lievä turpoaminen liityy usein normaaliin rokotusreaktioon.
Epätavalliset reaktiot
Rokotuskohtaan kehittyvä askessi tai nivustaipeeseen kehittävä märkivä imusolmuke. Jompikumpi esiintyy arviolta alle 1 prosentilla rokotetuista.
Luutulehdus eli osteiitti on harvinainen, yleensä vasta noin vuoden kuluttua BCG-rokotuksesta ilmenevä vakava haittavaikutus, jota on viime vuosina esiintynyt Suomessa ja muissa Pohjoismaissa alle kaksi tapausta sataatuhatta rokotettua kohti.
Ks 1 imeväisen märkivä BCG-arpi.
Varotoimet ja vasta-aiheet
BCG-rokotusta ei tule antaa tuberkuliinipositiivisille lapsille. Vain tuberkuliininegatiiviset rokotetaan. Rokotus tulee antaa 3 kk:n kuluessa negatiivisesta tuberkuliinitestistä (Mantoux). Mantoux-testiä ei tarvitse tehdä, jos kyseessä on alle 6 kk:n ikäinen rokottamaton lapsi, joka ei tiettävästi ole altistunut tuberkuloosille.
BCG-rokotus suositellaan annettavaksi vain yhden kerran. Seitsemän vuotta täyttäneille ei BCG-rokotusta suositella, sillä rokotteen tehosta Suomessa tämän ikäisillä ei ole riittävästi näyttöä. BCG-rokotusta ei saa antaa lapsille, joilla on synnynnäinen tai sairauden tai hoidon aiheuttama immuunipuutos, yleistynyt ihottuma tai ihoinfektio. BCG-rokotuksen voi antaa HIV-infektoituneen äidin terveelle lapselle, mutta mieluiten vasta kun lapsen HIV-negatiivisuudesta on saatu riittävästi näyttöä laboratorioseurannassa. Syntymäpainoltaan alle 2 500 g:n painoisten vauvojen rokotus voidaan lastenlääkärin harkinnan mukaan siirtää myöhemmäksi.
BCG-rokotuksen jälkeen odotetaan neljä viikkoa ennen kuin annetaan muita eläviä heikennettyjä mikrobeja sisältäviä rokotteita. BCG:n kanssa samanaikaisesti voi kuitenkin antaa eläviä heikennettyjä mikrobeja sisältäviä ja inaktivoituja rokotteita. Jos muita eläviä heikennettyjä mikrobeja sisältäviä rokotteita (esim. MPR, vesirokko) on annettu ennen BCG-rokotusta, suositellaan odotettavaksi ainakin neljä viikkoa ennen kuin annetaan BCG-rokotus, sillä soluvälitteinen immuunivaste BCG:lle voi heiketä muutamaksi viikoksi elävien, heikennettyjen virusrokotteiden jälkeen. KTL:n suositus poikkeaa valmistajan ohjeesta.
Suomi kuuluu nykyään maihin, joissa tuberkuloosin ilmaantuvuus koko väestössä on pieni: vuosittainen ilmaantuvuus on noin 10/100 000. Lasten tuberkuloosi on miltei hävinnyt. Vuosina 1995¿1999 tuberkuloosirekisteriin ilmoitettiin 0¿14-vuotiaiden tapauksia kaikkiaan 22, vuosittainen ilmaantuvuus oli 0,56/100 000 ja sairastuneista 11 oli ulkomailla syntyneitä. Yhtään tuberkuloottista aivokalvontulehdusta ei ole rekisteröity viiden viimeisen vuoden aikana.
Nykyinen BCG-ohjelma toteutuu hyvin ja se kattaa lähes kaikki vastasyntyneet. Haittavaikutuksiakin on vähän. Myös ympäristömykobakteerien aiheuttamat sairaudet ovat olleet harvinaisia.
Rokotuksesta luopuminen ei todennäköisesti lisää lasten vakavien tautimuotojen ilmaantuvuutta, mutta tuberkuloosin lisäys on niin merkittävä, ettei rokotuksen lopettaminen ole järkevää. Riskiryhmien rokotuksiin siirtyminen parantaa ohjelman kannattavuutta eikä oleellisesti lisää lasten sairastuvuutta, kunhan rokotus kohdennetaan suuren riskin lapsiin. Rokottamattomilla lapsilla ympäristömykobakteerien aiheuttamat sairaudet todennäköisesti lisääntyvät, mutta ne eivät tartu lapsesta toiseen. Kansanterveyslaitos pohtii BCG-rokotusohjelman uudistamista tehdyn arvion perusteella.
Lähde:Marianna Tala-Heikkilä, LT, erikoislääkäri marianna.tala-heikkila@tyks.fi 20520 Turku
jos rokotteesta tosiaan on enemmän haittaa kun hyötyä, niin eikö se silloin katsota parhaimmaksi jättää pois.
Neuvolastahan annettiin lappu rokotteesta jossa tuli hyvin selväksi, että jos 1-4 sairastuu vuodessa tuberkuloosiin, niin suhteessa 8 sairastuu rokotteen takia. eli onhan se ihan hullua!! ja rokotteen takia sairastuu vielä noin vakavasti , että jopa pysyviä toimintahäiriöitä saattaa tulla raajoihin!
Ennen vuotta 2002 annettu tuberkuloosirokote on ollut turvallisempi, mutta se rokote on lopetettu ja nyt tästä uudesta nimenomaan tulee niitä ongelmia. Luotan kyllä siihen, ettei mitään rokotetta turhaan pois oteta!!
zejo
En tiedä minkä alan lääkäri tuttusi on, mutta itse haluan edelleen rokotteen.
Siitä on voinut myös kieltäytyä, se ei ole ollut pakollista tähänkään päivään asti. Itse olisin sillä kannalla, että ne sen saisivat, jotka haluavat. Ei niin, että se poistuu kaikilta.
Suomessa on viime vuosina ollut käytössä uusi Tanskalainen rokote, joka poikkeaa aikaisemmista ja on teholtaan parempi.
Ja keuhko-osastolla työssä olleena: on nuoria tubi potilaita, joita ei ole rokotettu. Harvemmin rokotettu on sairastunut.
On totta, että tänä päivänä on Sarssit ja lintu nfluenssat ja kaikkea vastaan ei voi millään suojautua. Voi kai silti jotain varotoimenpiteitä itse käyttää jos mahd. En ole täyden rokottamattomuuden kannalla.
Itse yllätyin, kuinka yleinen tubi kuitenkin on vaikka usein se iskee, kun ihminen on heikkokuntoinen, sairaudesta tai muusta syystä johtuen.
Itselle tieto tuli yllätyksenä.
juuri tästä tanskalaisesta rokotteesta nyt onkin kyse...!!! se on nimenomaan se huono rokote.....
zejo
Sen rokoitteen saa otettua myöhemmin, jos on tarvis.
Millaisia haitta vaikutuksia ja kuinka paljon enemmän?
Itse en ole löytänyt tietoa, että enemmän haittavaikutuksia. Asiaa kannattaa todella pohtia. Tuossa tutkimuksessa, todettiin, että mykobakteeri tulee aiheuttamaan enemmän sairastuneita lapsia. Itse en halua, että omani olisivat kys. joukossa. Hoito vie kuukausia, jopa vuosia...
Tiedustelin nls:ta asiaa ja rokotetta ei saa myöhemmin, koska rokotetta ei tulla myymään, kuten heptaiittia tai influenssaa vastaan annettavat, jotka maksetaan itse ja saa niin halutessaan.
No täältä löytyi vihdoin virallistakin infoa, aika tuore asia siis
http://www.rokotusinfo.fi/tekstit/calmette_haitat_html
Itse olen ollut aina rokotusten kannalla, mutta vaikka calmettea ei olisi rokotusohjelmasta poistettu, tuleva vauvani ei olisi sitä saanut. Syynä on se, että edellinen lapseni ( poika ) sai tämän " uudemman" calmette rokotteen, jolla todella on esiintynyt näitä haittavaikutuksia. Seurauksena poikani reisi tuli aivan tulikuumaksi ja turposi noin kaksi kertaa yhtä paksuksi kuin toinen reisi. Kipulääkkeet kuuluivat viikon ajan elämäämme tosi intensiivisesti, jalkaan kun sattui vaipanvaihdon yhteydessä, sylissä olessa yms. Kun reisi alkoi laskemaan jäi vielä vaivaksi tulehtunut imusolmuke nivusessa. Tämän pahimmillaan kananmunan puolikkaan kokoisen pallukan kanssa sitten elelimme vuoden verran, onneksi säästyimme muilta jälkitaudeilta.
Jos minulle olisi sairaalassa kerrottu, että tälläiset jälkitaudit ovat mahdollisia olisin varmasti jättänyt rokotteen antamatta, mutta tuolloin ei vielä tiedetty ko. oireista, koska uutta rokotetta ei vielä tuolloin ollut ollut pitkään markkinoilla.
Tyttärenikin oli saanut kolme vuotta aiemmin lievän sivuoireen rokotteesta eli rokote kohta märki, mutta siitä mahdollisuudesta oli sairaalassa kerrottu etukäteen.
Mulla on LA 19.8. joten tod.näk. vauva syntyy vielä elokuussa, mutta ajattelin silti että jättäisin tällä kertaa sen rokotteen ottamatta vauvalle.
tuberkuloosin lapsellensa kun vastaavasti märkivän haavan muutaman viikon antibiootti/ kipulääkekuurilla!!! (Huom! Sarkasmia, jos joku ei ymmärtänyt...)
Kansanterveyslaitoksen sivuilta: Suomessa vuosittain syntyvästä n. 57 000 lapsesta 3 000:n arvioidaan kuuluvan tuberkuloosin riskiryhmiin.
Jos näistä 3000:sta riskiryhmään kuuluvasta lapsesta yksikin sairastuu tubiin, eiköhän riski ole ainakin aika suuri että sairastunut lapsi tartuttaa eteenpäin tubia lapsiin, jotka eivät ole rokotetta saaneet sen vuoksi kun eivät kuulu riskiryhmään. Minä ainakin haluaisin rokotteen ehdottomasti joulukuussa syntyvälle lapselleni ja surettaa etten sitä saa.
Ei rokotusohjelmaa lähdetä ihan noin vaan muuttelemaan, siihen on oltava pätevä syy. Mun mielestä pätevä syy on juuri se, että rokotuksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Itse kuulun siihen ryhmään et pääsen valitsemaan annetaanko lapselle rokotus vai ja mietin asiaa vielä sekä yritän etsiä siitä tietoa. Yritän muistaa kysäistä asiasta neuvolalääkäriltä ensi viikolla, koska muutama asia vielä mietityttää mutta tod.näk. päädytään ettei rokoteta.
millä tätä rokotuksen poisjättöä on perusteltu? Hieman pelottava ajatus kyllä ja ikävää jos rokotus todellakin jää pois. Taitaa sitten oma vauvanikin jäädä ilman :-/.
neronja rv 25+5