Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö 7-vuotias eskarilainen 7 tuntia yksin kotona?

Vierailija
26.05.2006 |

Joudun menemään aamulla töihin, enkä saa hoitajaa mistään. Lapsi on tottunut pärjäämään paljon itsekseen ja on oppinut omatoimiseksi vuorotyöni takia. Laitoin ruoat valmiiksi kaappiin, kunhan vain lämmittää. Hänellä on puhelin, jolla saa minut kiinni, sekä kotiavain, jos haluaa mennä pihalle leikkimään. Lapseni on usein päivät itsekseen, kun nukun yövuoron jälkeen. Nyt tosin jäisi ihan itsekseen työpäivän ajaksi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskarilainen ollut vasta yhden kerran yksin kotona,silloinkin alle 20min. ja halusi jäädä harjoittelemaan " yksinoloa" .

Vierailija
2/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ajatus ole mahdoton. Ei lapsista pidäkään tehdä avuttomia jotka ei osaa olla yksin hetkeäkään. Varmasti kaikki sujuu hyvin kun olet puhelun päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä korkeintaan 2-3 tuntia ollut omin päin ja silloinki isonveljen kanssa. Eli en uskaltaisi jättää.

Vierailija
4/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset taas ovat niitä, jotka jäävät koululaisenakin parkumaan mamman perään.

Vierailija
5/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi ei pääse puhelimeen? Kuinka kauan menee ennen kuin itse/joku muu pääsee apuun tarvittaessa?

Eikö tosiaan voi mennä mihinkaaän kaverille/sukulaisille tms edes osaksi aikaa?

Vierailija
6/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerta kaikkiaan keksi mitä typerää lapseni saattaisi yksinään tehdä. Lapseni on hyvin fiksu ja omatoiminen, koskaan ei ole oikeasti tehnyt mitään hölmöä tai vaarallista. Ollut vauvasta asti sellainen kylmänrauhallinen viilipytty, joka harkitsee asioita. Ei siis koskaan ole hetken mielijohteesta tehnyt mitään. Olen aina ollut hyvin luottavainen lastani kohtaan. Lapsikin on ylpeä, kun saa ottaa vähän vastuuta itsestään.

Vierailija
7/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinenhan voi olle juuri vieroitettu tissiltä tuon ikäisenä kun toinen on jo tottunut toimimaan ominpäin. Kun mä olin tuon ikäisenä vuonna -85 ja vanhempani olivat yrittäjiä ei todellakaan ollut tavatonta että vietin päiviäni ominpäin ja erittäin omatoiminen ja varsinainen selviytyjä minusta on kasvanut. Silti vanhempani olivat aina tavoitettavissa, jos jotain sattuisi. Mut toki, maailma muuttuu, mut kyllä mä aion kasvattaa omani vähän samalla tyylillä että jos näyttää että lapsi on omatoiminen niin sitten vastuuta lisätään sitämukaa eikä pidetä jossain ihmeellisessä pumpulimaassa.

Vierailija
8/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapsi on fiksu, jos hänet on jätetty yksin??

Ei eskarilaisen vielä tulekaan pärjätä yksin! Miksi pitäisi?? Hän on vielä LAPSI!!

Ei eskarilaisen tarvitse vielä osata laittaa ruokaa tai käydä kaupassa tai ottaa vastuuta itsestään ja koko kodista!!

ei ihme, että nuoriso voi huonosti, kun jo ala-asteikäisen pitäis olla kuin aikuinen!!

Vierailija
9/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän naapureissa lapset saattavat olla 6-8 tuntiakin yksinään, kun ei ole vaihtoehtoja.

Vierailija
10/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan kahden tunnin päivittäinen yksinolo ilman aikuista seuraa altistaa lapsen masennukselle - siksi joo lapsilla on nykyisin niin paljon masennusta, kun täytyy olla koulupäivän jälkeen yksin kotona ennen kuin vanhemmat tulevat kotiin. Jos lapsi joutuu olemaan satunnaisesti yksin, niin se ei tietenkään altista lasta.

Vierailija
11/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin itse kotiin muutamia kertoja päivän aikana ja lapseni saisi soittaa minulle jos haluisi. Itse tunnet lapsesi parhaiten. Minäkin voisin jättää useammaksi tunniksi saman ikäisen esikoiseni.

Vierailija
12/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei edes ollut matkapuhelimia!

Vierailija
13/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, jos teidän hysteerikkojen säälittävät riepulapset ei osaa vielä ekaluokkalaisenakaan olla vähän aikaa ilman äitykän lössötissiä. Muistan, kuinka myötähäpesin syvästi joitakin penskoja alakoulussani, kun äiti heidät kouluovelle saattoi. Sitten alkoi itku ja hammasten kiristys, kun äiskän piti lähteä ja jättää lapsi kouluun IHAN YKSIN ilman kaikelta suojelevaa mammamurua ))`:

Katsokaa Ronja Ryövärintytär ja oppikaa jotain.

Vierailija
14/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kukin taaplaa tyylillään...

Ap:tä kehottaisin vielä miettimään. Vaikka lapsi vaikuttaakin rauhalliselta tapaukselta, et voi siltikään ennustaa, miten toimisi

hätätilanteessa.

Oikeasti säälittää kaikki vanhemmat, joiden mielestä on niiiiiin hienoa,

kun pieni lapsi pärjää yksin. Kai pärjää jos on pakko. Mutta jos kysyttäisiin, ei varmasti haluaisi olla yksin.

Eikä maailma ole samanlainen kuin pari vuosikymmentä sitten, joten siihenkään on turha vedota, että pärjättiin sitä ennenkin...

Juu, ennen oli pulutkin lihavempii...

Vierailija
15/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No, kukin taaplaa tyylillään...

Ap:tä kehottaisin vielä miettimään. Vaikka lapsi vaikuttaakin rauhalliselta tapaukselta, et voi siltikään ennustaa, miten toimisi

hätätilanteessa.

Oikeasti säälittää kaikki vanhemmat, joiden mielestä on niiiiiin hienoa,

kun pieni lapsi pärjää yksin. Kai pärjää jos on pakko. Mutta jos kysyttäisiin, ei varmasti haluaisi olla yksin.

Eikä maailma ole samanlainen kuin pari vuosikymmentä sitten, joten siihenkään on turha vedota, että pärjättiin sitä ennenkin...

Juu, ennen oli pulutkin lihavempii...

Vierailija
16/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mitään ei satu, nutta henkisesti voikin olla yllättävän rankka koettelemus...

Vierailija
17/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...hän ei ole vielä niin luotettava, että voisi jäädä. Eikä varmaan haluaisikaan.

Kyse on lähinnä siitä, että normaalioloissa hän pärjäisi, mutta entä jos sattuu jotain täysin odottamatonta: syttyy tulipalo (jääkaappi, pakastin, tv, mikro, radio...), tulee joku sekopää ovelle (mielenhäiriöinen, kehitysvammainen, humalainen, hämäräperäinen " taulukauppias" ). Pystyykö hän toimimaan em. tilanteissa järkevästi ja selviämään niistä kunnialla eli hengissä? Jos pieni eskarilaisesi menehtyisi siksi, että olet hänet liian kepoisilla taidoilla koko päiväksi yksin jättänyt, niin selviäisitkö itse kuiville koskaan?

Itse en jättäisi yksin puolta tuntia pidemmäksi ajaksi ja silloinkin olen puhelimen päässä ja valmiina antamaan ohjeita. Tässä on myös naapureita, joihin voi juosta hädän tullen.

Vierailija
18/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisään tuli joku humalainen ventovieras öykkäri, jonka kanssa kuuntelin Dingoa tuntikaupalla ennenkuin äiti tuli kotiin. Mies ei onneksi muuta tehnyt kuin pyysi mua tanssimaan. Vannota ainakin ettei vieraita saa päästää sisälle..

Vierailija
19/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä jätä kotiin yksin.

Jos joku tekee lastensuojeluilmoituksen menetät huoltajuuden.

Se on vastoin lakia

Vierailija
20/22 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

plus että on pitkä aika olla yksin, monen monta tuntia ja monen monta päivä.

Koeta löytää joku iso koululainen puoleksi aikaa kaveriksi.

Vierailija:

En kerta kaikkiaan keksi mitä typerää lapseni saattaisi yksinään tehdä. Lapseni on hyvin fiksu ja omatoiminen, koskaan ei ole oikeasti tehnyt mitään hölmöä tai vaarallista. Ollut vauvasta asti sellainen kylmänrauhallinen viilipytty, joka harkitsee asioita. Ei siis koskaan ole hetken mielijohteesta tehnyt mitään. Olen aina ollut hyvin luottavainen lastani kohtaan. Lapsikin on ylpeä, kun saa ottaa vähän vastuuta itsestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi