Miten te saatte rahat riittämään kaikkeen?!
Olen tällä hetkellä työtön. Saan työttömyysrahaa n. 600€/kk ja lapsilisä 94€/kk. Maksan puolet vuokrasta 450€/kk. Lopuilla ostan ruokaa, lääkkeitä, lapselle vaatteita ym. Kaikkea mitä tarvitsen. Puhelinlasku on 40€/kk. En saa mitenkään rahoja riittämään kaikkeen!
Mitä taikatemppuja te teette, että saatte rahat riittämään?!
Enkä osta vaatteita, meikkejä ym. Ainoastaan shampoot ja siteet.
Syksyllä pitäisi lähteä opiskelemaan ja tulla toimeen vielä pienemmällä.
Juuri kävin hammaslääkärissä ja sieltä tuli 115€ lasku. Nyt tuntuu, että rahaa ei enää jää mihinkään. Ja tänään tuli rahaa.
Kaikki neuvot ja apu nyt tänne!
Kommentit (25)
Tiedän, että tää on vain väliaikaista ja helpottaa kunhan pääsen töihin, mutta nyt pitäisi vuosi kituutella ja se on pitkä aika.
Vaikealta tuo kuulostaa, etkö saa mitään tukea?
Hammaslääkäristä kannattaa kysyä osamaksua.
Käyn töissä. Olen käynyt aina, joten raha riittää.
Toivottavasti sinullakin helpottaa jossain vaiheessa.
Puhelinlasku 40 e/kk? Vertaile nyt ekana ainakin liittymien hintoja. Sillon, kun itellä ei viä ollu työliittymää, niin lasku oli max 20 e/kk.
Kuulostaa siltä, että voisit olla oikeutettu toimeentulotukeen. Merkitset hakemukseen vuokran, saunan, kotivakuutuksen, lääke- ja sairaanhoitokulut.
Hakemukset on hiuksia harmaannuttavia liitteineen, mutta auttaa.
Mulle tuli joskus 300 euron sairaalamaksut ja 150 euron lääkemaksu, enkä kyllä millään olisi saanut niitä työttömyystuesta maksettua, olisi jäänyt hoitamatta.
Olin aika kiitollinen systeemistä.
Mitenkäs sun mies? Sanoit että maksat puolet vuokrasta ja lapsilisässä ei ole yksinhuoltajakorotusta. Voisiko mies maksaa puolet myös lapsen tarpeellisista menoista, vaatteista ja ruuasta?
Opiskelukin muuten on mahdollista työttömyystuella.
Ongelmasi kiteytyy aika hyvin ensimmäiseen lauseeseen. "Olen tällä hetkellä työtön."
En saa toimeentulotukea, kun miehellä on liian isot tulot. Lisäksi tilanne on ”vain tilapäinen”. Kelasta hain toimeentulotukea ja asumistukea, mutta kumpaakaan en saa. Olemme etsimässä halvempaa asuntoa koko ajan, mutta aika vähän on asuntoja tarjolla. Lisäksi vaikuttaa se, että meillä on jo asunto, eli ei ole kiireellinen asunnon tarve.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelukin muuten on mahdollista työttömyystuella.
Niin on, mutta virkailija tekee päätöksen siitä. Odotan virkailijani päätöstä. Te-toimistokin omalta osaktaan koko ajan jarruttelee. Olen jättänyt 4 soittopyyntöö. Tänään soitti virkailijani sijainen ja ilmoitti, että oma virkailijani ottaa yhteyttä elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sun mies? Sanoit että maksat puolet vuokrasta ja lapsilisässä ei ole yksinhuoltajakorotusta. Voisiko mies maksaa puolet myös lapsen tarpeellisista menoista, vaatteista ja ruuasta?
Mieheni on todella tarkka rahoistaan. Saan suunnilleen kymmeneen kertaan perustella jos tarvitsen häneltä rahaa ja sittenkin hän kyselee ”onko se nyt ihan välttämätön?” Ja ”kaappi täynnä vaatteita, eikö ne muka riitä?” Olen katsonut paremmaksi selviytyä ilman hänen apuaan. En halua keskustella hänen kanssaan rahoista. Maksan oman osuuteni kaikesta ja välttelen keskusteluja rahasta. Hän ei ymmärrä sitä, että hänen tulonsa ovat 80% koko talouden tuloista. Lisäksi hän on sitä mieltä, että työttömyyteni on oma vikani. Hänen mielestään olen liian vaativa.
Sairastuin 4 vuotta sitten ja jouduin vaihtamaan alaa. En pysty tekemään ”oman alani” töitä ollenkaan. Opiskelin toisen ammatin, mutta en ole saanut tämän alan töitä. Nyt lähden opiskelemaan kolmatta ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on todella tarkka rahoistaan. Saan suunnilleen kymmeneen kertaan perustella jos tarvitsen häneltä rahaa ja sittenkin hän kyselee ”onko se nyt ihan välttämätön?” Ja ”kaappi täynnä vaatteita, eikö ne muka riitä?” Olen katsonut paremmaksi selviytyä ilman hänen apuaan. En halua keskustella hänen kanssaan rahoista. Maksan oman osuuteni kaikesta ja välttelen keskusteluja rahasta. Hän ei ymmärrä sitä, että hänen tulonsa ovat 80% koko talouden tuloista. Lisäksi hän on sitä mieltä, että työttömyyteni on oma vikani. Hänen mielestään olen liian vaativa.
Sairastuin 4 vuotta sitten ja jouduin vaihtamaan alaa. En pysty tekemään ”oman alani” töitä ollenkaan. Opiskelin toisen ammatin, mutta en ole saanut tämän alan töitä. Nyt lähden opiskelemaan kolmatta ammattia.
Meilläkin on vähän samankaltainen mies. Tosin minun tilanteeni ei parane koskaan kun olen niin sairas. Onneksi mieheni ostaa lapsellemme kaikki isommat jutut kuten esim polkupyörän, sukset yms ja joskus vaatteita. Meillä tosin hänenkin tulot aika pienet joten kaikkea ei lapsi saa ja esim ulkomailla ei pystytä matkustelemaan. Mitä jos miehesi osallistuisi enemmän yhteisen lapsenne kuluihin?
Oon aina ollut säästäväinen. En ymmärrä, miten puhelinlaskusi voi olla 40 e? Ota Moin liittymä ja soita pääasiassa Whatsapilla niin saat puhelinlaskut max kymppiin kuussa. Tässä säästää jo 30 e.
Pienistä puroista se kertyy!
Jos miehesi on hyvätuloinen, on väärin, että sinä maksat puolet vuokrasta ja lapsen menot. En ymmärrä ollenkaan tuollaista parisuhdetta, kyllä rahasta on pystyttävä keskustelemaan.
Onko lapsi yhteinen? Oletteko avioliitossa? Kannattaisiko keskustella miehen kanssa; hän ei ehkä tajua kuinka tiukilla oma taloutesi on
Työttömänä on varmasti tiukkaa, etkä saakaan kaikkea, mitä esim.työssäkäyvät pystyvät hankkimaan. On luovuttava jostain tai hankittava lisätuloja, sepä se onkin. Käytä kaikki leopäjonot ja ruuanjakelut hyväksesi. Kirpparit ja alennusmyynnit tietysti käytkin jo. Kilpailuta nettiliittymä ja sähkönmyynti. Jos ei ole pakastinta, hanki Torista käytetty ja tee ruokaa pakkaseen.
Keitä kiljua, niin murheet unohtuu. Kympillä saa 30 litraa hyvvee.