Onko 4 kilometrin työmatkan pyöräily talvella realistista (Espoossa, useimmiten aurattua tietä)
Auto ei enää mennyt läpi katsastuksesta, niin vanhan auton laajamittainen korjaaminen olisi järjetöntä rahallisesti, ja uuttakaan en haluaisi ostaa kun olen juuri parin vuoden sisään saamassa kasaan tarpeeksi rahaa jotta saan asuntolainan.
Pysyykö pyörällä ylipäänsä pystyssä jos tie on jäinen? Niin kauan kuin lunta ei ole luulisi pärjäävän vaan laittamalla vaatetta päälle.
Kommentit (37)
Sellainen "läskipyörä" toimii kuulemma hyvin myös hangella.
Tuo on niin lyhyt matka, että sen pystyy tarvittaessa kävelemään. Meinaan jos tulee kerran talvessa se extreme lumimyräkkä ja sataa kerralla puoli metriä lunta. Sitten voi vaan yksinkertaisesti lähteä aikaisemmin ja kävellä.
Hyvin menee pyörällä tuollainen matka! Itse kuljen kaikki matkat pyörällä kesät ja talvet, Jyväskylässä. Nastarenkaat ovat talvella ehdottomat. Niillä pitää tosi hyvin liukkaallakin alustalla. Ja tietysti kypärä päähän :)
Riippuu varmaan pitkälti siitä, pitääkö kuljettaa lapsia päivähoitoon? Onko töiden jälkeen kiire lasten harrastuksiin?
Itse olen viime vuosina ajellut talvellakin pyörällä. Hyvin kulkee vaikkei edes ole nastarenkaita, tosin on vähän enemmän maastopyörämäiset renkaat. Olin yllättynyt, sillä ennen aina välttelin talvipyöräilyä.
Tottakai se on talvella riskikkäämpää, koska on liukasta. Pitää ajaa hiljaa ja fiksusti, olla myös valmiina kaatumaan jopa. Kypärä mielellään.
Mä menin Ainolla mankeloiden viime talvena 10km/pvä kun kuskasin lasta päiväkotiin ja takaisin. Ei nastarenkaita, eikä täällä ollut aurakaan ehtinyt edes kotimatkalla käymään kuin puoleen väliin. Niin juu, lapsia mukana kaksi ja heille peräkärry, joka ajoittain otti pohjasta lumeen kiinni, kuten pyöräni polkimetkin. Kertaakaan en kaatunut, mutta ei se kyllä kaukanakaan ollut muutamaan otteeseen.
Mutta lumien sulattua on ollut ihan hirmuisen kevyttä polkeminen. Taisi kunto kasvaa umpihangessa polkiessa :D. Ei se niin kamalaa ole, kunhan tsemppaa ja ottaa aamulenkkinä, kuntoilun kannalta.
13 km töihin kesät talvet pyörällä. Järjen köyhyyttä ajaa noin lyhyt matka (4km) autolla varsinkin jos on pienituloinen.
Minä olen polkenut jo monta talvea yli 20 kilometrin työmatkani. Talvipyöräily on paljon raskaampaa ja hitaampaa kuin kesäkelillä ja nastarenkaat kannattaa kokemattoman varmaan hankkia niin ei tarvitse pelätä liukkautta. Mulla on nastat vain edessä, koska näin on hieman kevyempää ja kesärenkaassa on parempi pistosuojaus.
Talvessa ei ole kun pari-kolme sellaista päivää jolloin fillarointi on hankalaa, nimittäin pahimmat lumimyräkät. Mutta sinulla on niin lyhyt matka että ei varmaan ole ongelma, suurimmaksi osaksi sen pystyy kuitenkin polkemaan kelillä kuin kelillä ja loput voi taluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Talvipyöräily sopii vain miespuolisille.
Ai hitsi. No jätän ensi talvena sitten pyöräilemättä. Kiitokset, kun kerroit. Pitääkö syksyllä lopettaa ensimmäisiin yöpakkasiin vai odotanko lunta?
Opiskelijana ajoin yhden talven pyörällä Mankkaalta Dommalle joka päivä lukemaan. Elämäni mukavimpia aikoja vaikka joskus sai kantaa pyörän kinosten yli.
Itse poljin 120 nastan renkailla koko talven. Uskomaton pito, en kaatunut kertaakaan.
Ihan realistista on. Jos et ole huomannut aiemmin, niin liikenteessä on pyöräilijöitä talvellakin. Eikä ne ole koko ajan turvallaan. Osta nastarenkaat talveksi ja aloita pyöräily nyt. On sitten kunto parempi talvea varten.
Tutti suussa kyllä:) Mutta väistele susia ja karhuja.
Vierailija kirjoitti:
Talvipyöräily sopii vain miespuolisille.
Mitähän kettua nyt taas? Naispuoleinen kolleega pyöräilee kesät talvet 10km työmatkansa. Kertaakaan ei ole valittanut kelistä. Toisaalta on kyllä varmasti laittanut paljon rahaa varusteisiinsa.
Onpa yllättävää, että täällä on näin paljon työmatkapyöräilijöitä :D
No et tarvii edes nastoja jos ajat hiljaa. Jos tulee mutka niin aja kävelyvauhtia. Tai sitten osta etukumiin nastat. Näin minä teen ja ajan joka talvi 6km yhteen suuntaan Helsingissä.
Kunhan se tie on aurattu. Mä kävin pari vuotta sitten Espoossa töissä ja siellä reitillä ei ollut kyllä koskaan aurattu aamulla seiskan aikaan. Hangessa sai rämpiä ja vielä iltapäivälläkin usein. Niittykumpu/Olari seutua.