Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksut vuoroviikko vanhemmuudessa

Stadi
25.06.2019 |

Meillä exän kanssa vuoroviikkosysteemi lasten kanssa ja tulotasoiltaan ollaan suht samalla viivalla. Joudun kuitenkin maksamaan hänelle 485e/kk kolmesta lapsesta ja yhtään en tiedä mihin rahat kuluu, mut loppu on kokoajan. Sen lisäksi kustannan kuukausirahat ja elämisen joka toinen viikko. Mitä asialle voin tehdä?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂 Miksi ihmeessä kukaan maksaisi senttiäkään elatusmaksuja vuoroviikkoasumisessa? Järjettömintä mitä olen pitkään aikaan kuullut, Porvoossako taas tapahtuu?

Hohhoijaa.

Vuoraasuminen ei auttamatta tarkoita, etteikö elatusmaksuja maksettaisi. Vuoroasumisessa lasketaan elatusmaksut ihan samalla kaavalla kuin muissakin tapaamismuodoissa. 

Minkä takia elareita pitäisi maksaa jos molempien tulot on samat ja kulut jaettu?

Koska on juridisesti säädetty, että lapsilla on oikeus riittäävään elatukseen josta vastaa molemmat vanhemmat kykynsä mukaan. Edeellenkin suurin osa naisista kouluttautuu näille matalapalkka-aloille, eikä yllä läheskään samaan tulotasoon miesten kanssa.

Elarit on todennäköisesti laskettu lastenvalvojalla ja otettu huomioon luonapitovähennys? Jälkikäteen sopimusta on äärestä vaikea muuttaa alenevasti, joten juristin juttusille. Tosin se on pitkä ja kallis prosessi oikeudessa.

Vierailija
22/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos maksaa elatusmaksut on lähivanhemman velvollisuus hommata lapsille vaatteet, läökkeet ym. Välttämättömyysvälineet etävanhemman luo. Etä vastaa vaan ruuista ja ekstrasta jota mahdollisesti hakuaa lapsille tarjota.

Koska ap mainitsee lasten taskurahan isän luona ollessa aloituksessaan, niin tuskin maksaa mitään lasten suurempia menoja eikä ymmärrä, että katto pään päälle ja ruoka eivät ole lähivanhemman ainoita kuluja lapsesta. Esim. päivähoito voi kuussa maksaa 300 € lasta kohden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vuoroviikkoasuminen, eikä lastenvalvoja edes maininnut sanaa elatusmaksu. Muista maksuista sovittiin erikseen. Kuopus lopetti kuitenkin patisteluista huolimatta isänsä luona käymisen, kun isä muutti yhteen uuden naisen ja tämän lapsen kanssa. Kun ei ollut puoleen vuoteen käynyt siellä kuin kerran sovimme elatusmaksuista. Kuopus ( jo lukiossa) ei kuulemma tunne oloaan hyväksi ja tervetulleeksi isän uusperheessä. Lastenvalvoja sanoi, ettei lukioikäistä voi pakottaa.

Vierailija
24/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ex maksaa mulle 150€/kk/lapsi. Saan myös lapsilisät. Miksi näin, vaikka vuoroviikot?

Maksan kaikki lasten kulut pois lukien ruoka. Maksan asumisen, viikkorahat, harrastukset, päivähoidon, puhelimet, vaatteet, leirikoulut, synttärit, joululahjat, vakuutukset, lääkkeet, name it, minä maksan. On sovittu näin, koemme, että tämä on helppo tapa. Pidän exceliä lasten kuluista, joten voin ne exälle tarvittaessa esittää.

Luultavasti myös puolisosi maksaa asumisesta? Ja jos lapset ovat puolet ajasta siellä niin eikö se maksa silloin lastenkin asumisesta?

Jos maksat lasten vakuutukset niin silloin ei ole syytä erikseen mainita että maksat myös lääkkeet koska vakuutus maksaa ne?

Maksat hoitomaksut, puhelimet, viikkorahat ja harrastukset?

Hoitoikäiselle lapselle?

Ihan mielenkiinnosta, mitä kallista hoitoikäinen harrastaa?

Ja puolisoko ei osta muka mitään lahjoja lapsille?

Vierailija
25/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ex maksaa mulle 150€/kk/lapsi. Saan myös lapsilisät. Miksi näin, vaikka vuoroviikot?

Maksan kaikki lasten kulut pois lukien ruoka. Maksan asumisen, viikkorahat, harrastukset, päivähoidon, puhelimet, vaatteet, leirikoulut, synttärit, joululahjat, vakuutukset, lääkkeet, name it, minä maksan. On sovittu näin, koemme, että tämä on helppo tapa. Pidän exceliä lasten kuluista, joten voin ne exälle tarvittaessa esittää.

Luultavasti myös puolisosi maksaa asumisesta? Ja jos lapset ovat puolet ajasta siellä niin eikö se maksa silloin lastenkin asumisesta?

Jos maksat lasten vakuutukset niin silloin ei ole syytä erikseen mainita että maksat myös lääkkeet koska vakuutus maksaa ne?

Hoitoikäiselle lapselle?

Niin kaikillahan on se puoliso.

Niin ja perheessähän ei voi olla eri ikäisiä lapsia. Esim. hoitoikäinen ja koululainen?

Vierailija
26/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoikäiselle lapselle?

Niin ja perheessähän ei voi olla eri ikäisiä lapsia. Esim. hoitoikäinen ja koululainen?

Ex puoliso joka maksaa ne elarit?

Voi toki olla eri ikäisiä lapsia, mutta 2x150e + lapsilisät joka kk on sairasta jos lapset ovat puolet ajasta toisella vanhemmalla

Vierailija
27/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli 250 e per lapsi kuukaudessa eli 750 e kuukaudessa saat menemään lapsiin, kun ruokaa ei lasketa. Tajuaakohan exäsi, että huijaat aika lailla

Vierailija
28/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoikäiselle lapselle?

No kai se ex puoliso on jos se kerran maksaa 150e per lapsi?

Vierailija
29/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tulee kuitenkin vain 160€/kk/lapsi ja vaikka lapsi asuisi vuoroviikoin, jonkun on maksettava vaatteet, harrastukset, hoitomaksut, vakuutus, puhelin jne.

Meillä lapsi asuu vuoroviikoin ja molemmat vanhemmat laittavat lapsen kulutilille 200€/kk/lapsi + lapsilisä, josta maksetaan lapset kulut esim. hoitomaksu, vaatteet jne. Ja yleensä kuukauden lopussa rahaa tilillä ei ole, vaan on mennyt kuluihin.

En ymmärrä mikä on ap. ongelma, vuoroviikko asuminen ei pois lapsen elatusta.

Vierailija
30/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli 250 e per lapsi kuukaudessa eli 750 e kuukaudessa saat menemään lapsiin, kun ruokaa ei lasketa. Tajuaakohan exäsi, että huijaat aika lailla

Meillä päiväkodin hoitomaksu on 300€/kk/lapsi.

Vierailija
31/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon äärettömä hämmästynyt näistä lasten kuluista. Jos ruokaa ei lasketa niin miten te saatte lasten tavaroihin, vaatteisiin yms kulumaan 200-3000e kuussa? Mä ostan tolla summalla ehkä vuodessa lapselle vaatteita ja tavaroita. Suurimmat ostot, kuten fillari osteaan käytettynä. Harrastuksiin ei mene kuin muutamia kymppejä vuodessa, partio ja sähly. Vakkutukset samoin muutamia kympejä vuodessa. Nyt menee eniten rahaa kun tekee töitä eli leikkaa nurmikon mutta sillä rahalla taas ostaa itselleen extra tavaraa jota emme ostaisi muuten.

Vierailija
32/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai siellä toisellakin vanhemmalla asuminen jotain maksaa, tuskin sitä maksat?

Kuitenkin jos toinen maksaa nuo kaikki muut lapsen elämiseen liittyvät ja toinen vaan ruuat jokatoinen viikko ja ottaa huomioon asunnossaan vuoroviikkojärjestelyn niin elarit on reilu systeemi.

Vierailija
33/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi alakoululaista ja kyllä noihin rahaa palaa kuukaudessa. Tässä yhden lapsen kulut kuukaudessa:

- kännykkä 10 euroa

- viikkoraha, kaverisynttäreiden lahjat, bussilippu 60-100 euroa

- harrastukset (yksi urheiluharrastus ja yksi soittoharrastus) 170 euroa kk

- harrastusvarusteet (usein uutena, kun pitää kestää myös nuoremmalle ja olla oikeasti sopivat, vaihdettava vähintään kerran vuodessa) noin 50-80 euroa

- leirikoulu, kesäleirit, harrastusleirit 70 euroa (tämän vuoden tosiasialliset kulut)

- vaatteet, kengät, muut urheiluvälineet 50 euroa/kk (esikoinen on nyt 165 cm pitkä, joten ei löydy kirppikseltä sopivia vaatteita eikä todellakaan kenkiä, kasvaa kuin rikkaruoho eli viimeisen vuoden aikana vaatekulut on ollut kalliimmat, kun on kenkiä pitänyt ostaa vähän väliä uusia, kun ovat jääneet pieniksi)

Yhteensä siis päälle 400 euroa ja tästä puuttuu vielä tietokonekulut. Molemmat lapset tarvitsevat koulutehtäviin konetta, toistaiseksi pärjätty yhdellä, mutta esikoinen on innokas koodaaja, joten se oma kone on toiveissa.

Ei tuollainen 12-vuotias enää suostu ihan mitä tahansa rytkyä päällensä laittamaan, ja kasvu on sitä tahtia, että vaatevarasto menee uusiksi vähintään kerran vuodessa mutta todennäköisesti useamminkin, ainakin kenkien osalta.

Enemmänkin ihmettelen, miten siihen lapseen ei saa reilua 200 euroa käytettyä. Kulkee liian pienissä vaatteissa? Ei saa harrastaa mitään? Ei liiku kavereiden kanssa missään? Ei osallistu koulun leirikouluun tai mihinkään leiriin kesällä?

En laittanut kuluihin kesän "pakollisia" lintsikäyntejä, superparkia yms. koska olemme ydinperhe ja maksamme lasten kulut yhdessä mutta jos olisin eronnut, nuo kaikki huvitukset jäisivät aivan varmasti minun maksettavaksi.

Vierailija
34/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis kolme teiniä. Kaksi harrastaa fudista, yksi ei mitään. Itse olen laskenut että lapsilla on käytettävissä melkein tonni kuussa 485+lapsilisät+oletettu exän osuus. Mitenkään en tajua miten 300/lapsi menee kuussa? Vanhinkin valittaa että joutuu vaatteitaan ostaa omilla rahoillaan ja eikä se voi aloittaa harrastusta kun ei rahaa kuulemma ole. No taitaa olla niin että minä ja kela maksetaan lasten eläminen kokonaan. Olemme siis käyneet tekemässä sopimuksen lastenvalvojalla. Mutta he käyttävät elatusapulaskuria laskentaan ja sen mukaan minun tulisi maksaa yli 600e/kuussa. Toki he itsekin myöntävät että elatusapulaskuri on tehty lähinnä yksinhuolto tilannetta varten. Luonapitovähennys 50/kk on lähinnä naurettava. Minkäs teet kun eksä uhkailee oikeudella ja silloinkin hän saa ilmaisen oikeudenkäynnin ja minä en, joten ei ole varaa lähteä oikeiteenkaan. Eli ainoa joka on velvoitettu lasten kuluihin olen minä. Eksällä mitään summaa ei ole, näin se kivasti toimii. T.ap

Vierailija
35/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoikäiselle lapselle?

Ex ei maksa lasten asumisesta, vaan minä. Meidän asumisjärjestely ei ole tavanomainen.

Lapsille on tapaturmavakuutukset, ei sairauskuluvakuutuksia, joten lääkkeet, voiteet jne. maksan minä.

Meillä on kolme lasta. Yksi päivähoidossa, harrastukset hänellä vain noin 500€/vuosi (kaksi palloilulajia). Isommilla lapsilla harrastukset 100€/kk varusteineen.

Puhelimet on kaikilla, nuorinkin (6v) pitää itsenäisesti yhteyttä esim. toiseen vanhempaan.

Ex ei osta lahjoja, vaan lahjat ostetaan yhdessä sopien (ja minä maksan).

Oliko muuta kysyttävää?

Vierailija
36/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi kirjoitti:

Meillä siis kolme teiniä. Kaksi harrastaa fudista, yksi ei mitään. Itse olen laskenut että lapsilla on käytettävissä melkein tonni kuussa 485+lapsilisät+oletettu exän osuus. Mitenkään en tajua miten 300/lapsi menee kuussa? Vanhinkin valittaa että joutuu vaatteitaan ostaa omilla rahoillaan ja eikä se voi aloittaa harrastusta kun ei rahaa kuulemma ole. No taitaa olla niin että minä ja kela maksetaan lasten eläminen kokonaan. Olemme siis käyneet tekemässä sopimuksen lastenvalvojalla. Mutta he käyttävät elatusapulaskuria laskentaan ja sen mukaan minun tulisi maksaa yli 600e/kuussa. Toki he itsekin myöntävät että elatusapulaskuri on tehty lähinnä yksinhuolto tilannetta varten. Luonapitovähennys 50/kk on lähinnä naurettava. Minkäs teet kun eksä uhkailee oikeudella ja silloinkin hän saa ilmaisen oikeudenkäynnin ja minä en, joten ei ole varaa lähteä oikeiteenkaan. Eli ainoa joka on velvoitettu lasten kuluihin olen minä. Eksällä mitään summaa ei ole, näin se kivasti toimii. T.ap

Järjestelmä suosii aina automaattisesti naista, jos tämä on lähivanhempi. Nainen voi päästä todella mukaville ansioille tekemättä mitään, ja on oikeutettu kaikkiin tukiin. Onneksi tämä järjestelmä on muiden tulonsiirto- ka turvaverkkorakenteiden kanssa nyt pakko purkaa pois.

Vierailija
37/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi kirjoitti:

Lapsen kuluihin ei lasketa vain päivittäittäistä kulutusta vaan myös esim. asuminen.

Vierailija
38/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työtön, ex keskituloinen. Lapsi viikko-viikko systeemillä. Emme maksa mitään elareita kumpikaan. Lapsilisä tulee mulle, mutta menee kokonaisuudessaan lapsen asioihin. Reiluinta näin.

Vierailija
39/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulotasonne on sama niin vuoroviikkovanhemmuudessa ei elatusta laskennan mukaan tarvitse maksaa. Yhteys lastenvalvojaan.

Vuoroasuminen ei tarkoita sitä että lasten kulut jakautuisivat välttämättä tasan. Elatusapulaskuri huomioi luonapidon, ja elatusmaksu on pienempi kuin sinä tilanteessa että lapset asuisivat vain yhdessä paikassa. Mutta vaikka lähivanhemmalla olisi suuremmat tulot, ei elatusmaksulta kokonaan välty edes vuoroviikkoasumisessa.

Keskenään voi näistä asioista sopia mitä vain, mutta jos menet lastenvalvojalle tai asia viedään käräjäoikeuteen niin elatusapulaskuria siinä laskemiseen käytetään.

Vierailija
40/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulotasonne on sama niin vuoroviikkovanhemmuudessa ei elatusta laskennan mukaan tarvitse maksaa. Yhteys lastenvalvojaan.

Vuoroasuminen ei tarkoita sitä että lasten kulut jakautuisivat välttämättä tasan. Elatusapulaskuri huomioi luonapidon, ja elatusmaksu on pienempi kuin sinä tilanteessa että lapset asuisivat vain yhdessä paikassa. Mutta vaikka lähivanhemmalla olisi suuremmat tulot, ei elatusmaksulta kokonaan välty edes vuoroviikkoasumisessa.

Keskenään voi näistä asioista sopia mitä vain, mutta jos menet lastenvalvojalle tai asia viedään käräjäoikeuteen niin elatusapulaskuria siinä laskemiseen käytetään.

niinpä niin siksi elatusapulaskuri ei toimi vuoroviikkoasumiseen, koska se ei huomio sitä että etävanhemnalla on ihan samat kiinteät asumiseen liityvät kulut kuin lähillä. Mutta sitä kuitenkin käytetään virallisena laskurina. T.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän