Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksut vuoroviikko vanhemmuudessa

Stadi
25.06.2019 |

Meillä exän kanssa vuoroviikkosysteemi lasten kanssa ja tulotasoiltaan ollaan suht samalla viivalla. Joudun kuitenkin maksamaan hänelle 485e/kk kolmesta lapsesta ja yhtään en tiedä mihin rahat kuluu, mut loppu on kokoajan. Sen lisäksi kustannan kuukausirahat ja elämisen joka toinen viikko. Mitä asialle voin tehdä?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eniten ketuttaa se että rahat mitkä lapsistani maksan ei välttämättä päädy heidän edukseen. Järjestelmässä on paha valuvika. Etä voidaan laittaa maksamaan mitä vain ja lähin ei tarvitse missään esittää todisteita mihin rahat on käytetty! Missä on lasten oikeudet heille maksettuihin rahoihin?? T.ap

Vierailija
42/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulotasonne on sama niin vuoroviikkovanhemmuudessa ei elatusta laskennan mukaan tarvitse maksaa. Yhteys lastenvalvojaan.

Vuoroasuminen ei tarkoita sitä että lasten kulut jakautuisivat välttämättä tasan. Elatusapulaskuri huomioi luonapidon, ja elatusmaksu on pienempi kuin sinä tilanteessa että lapset asuisivat vain yhdessä paikassa. Mutta vaikka lähivanhemmalla olisi suuremmat tulot, ei elatusmaksulta kokonaan välty edes vuoroviikkoasumisessa.

Keskenään voi näistä asioista sopia mitä vain, mutta jos menet lastenvalvojalle tai asia viedään käräjäoikeuteen niin elatusapulaskuria siinä laskemiseen käytetään.

niinpä niin siksi elatusapulaskuri ei toimi vuoroviikkoasumiseen, koska se ei huomio sitä että etävanhemnalla on ihan samat kiinteät asumiseen liityvät kulut kuin lähillä. Mutta sitä kuitenkin käytetään virallisena laskurina. T.ap

Kovakin laki on laki.

Asumiskulut voivat olla samat, mutta lapsiin menee paljon muutakin rahaa kuin pelkästään asumiskulut, eikä lapsilisä kata näitä kaikkia kuluja. Harrastukset, vaatteet, puhelimet, puhelinlaskut, lääkkeet, välipalapassit, kaverisynttäreiden lahjat, lapsen omien syntymäpäivin järjestäminen. Taitaa olla että moni etävanhempi pääsee helvetin paljon helpommalla kun maksaa sen minimielatuksen, verrattuna siihen että vastuulla on kaikkien niiden sisäpelikenkien, juhlavaatteiden, talvivaatteiden, suksien, luistinten jne metsästys jostain uutena tai käytettynä.

Lapsi joka kasvaa 8-10cm vuodessa tarvitsee todella paljon uutta kampetta, mene huviksesi omaan vaatekomeroosi ja arvioi että jos joutuisit ostamaan KAIKKI kamat kerran vuodessa uusiksi, niin paljonko rahaa kuluu? Tämä kerrottuna sitten kahdella tai kolmella, kun varusteita ei aina edes voi kierrättää perheen sisällä sukupuolieroista johtuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi kirjoitti:

Ja eniten ketuttaa se että rahat mitkä lapsistani maksan ei välttämättä päädy heidän edukseen. Järjestelmässä on paha valuvika. Etä voidaan laittaa maksamaan mitä vain ja lähin ei tarvitse missään esittää todisteita mihin rahat on käytetty! Missä on lasten oikeudet heille maksettuihin rahoihin?? T.ap

Sun kannattaa sitten varmaan hakea lähivanhemmuutta ja miettiä sitä miten reilua omalle kohdallesi olisi jos sun pitäisi hyväksyttää kaikki lapsille tekemäsi hankinnat exällä. Elatusmaksut ovat juuri siksi, että aivan jokaisesta ostoksesta ei tarvitse tapella.

Onnea lähivanhemmuuden hankintaan!

Vierailija
44/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadi kirjoitti:

Sun kannattaa sitten varmaan hakea lähivanhemmuutta ja miettiä sitä miten reilua omalle kohdallesi olisi jos sun pitäisi hyväksyttää kaikki lapsille tekemäsi hankinnat exällä. Elatusmaksut ovat juuri siksi, että aivan jokaisesta ostoksesta ei tarvitse tapella.

Onnea lähivanhemmuuden hankintaan!

joo mielelläni olisinkin ollut lähi, mutta sitä iloa ei minulle suotu. Mutta me olemme yhteishuoltajia, joten olisi reilua että minäkin olisin kartalla lasten rahaliikenteestä. Toki kun sitä salaillaan ja yhteiskunta sen mahdollistaa niin ei ihme jos vähän epäilyttää rahan käyttö. T. Ap

Vierailija
45/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työtön, ex keskituloinen. Lapsi viikko-viikko systeemillä. Emme maksa mitään elareita kumpikaan. Lapsilisä tulee mulle, mutta menee kokonaisuudessaan lapsen asioihin. Reiluinta näin.

Jos kumpikin hankkii lapselle tarpeellisia tavaroita ja palveluita kykyjensä ja tulojensa mukaan, ei varmasti ole mitän ongelmaa siinä että elatusmaksuja ei makseta. Mutta pelkkä vuoroasuminen ei tarkoita sitä, että se joka saa lapsilisät maksaa kaiken muun paitsi ruoan sinne etävahemman luo.

Mun ex ei ole ostanut eron jälkeen lapsille yhtään ainutta vaatekappaletta, ei edes sukkia tai alushousuja vaan ihan jokaisen vaatekappaleen kahteen kotiin maksan minä. Tätä jos mitä pidän epäoikeudenmukaisena, koska vaatteita pitää olla enemmän kuin jos lapsilla olisi vain yksi koti.

Vierailija
46/46 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon äärettömä hämmästynyt näistä lasten kuluista. Jos ruokaa ei lasketa niin miten te saatte lasten tavaroihin, vaatteisiin yms kulumaan 200-3000e kuussa? Mä ostan tolla summalla ehkä vuodessa lapselle vaatteita ja tavaroita. Suurimmat ostot, kuten fillari osteaan käytettynä. Harrastuksiin ei mene kuin muutamia kymppejä vuodessa, partio ja sähly. Vakkutukset samoin muutamia kympejä vuodessa. Nyt menee eniten rahaa kun tekee töitä eli leikkaa nurmikon mutta sillä rahalla taas ostaa itselleen extra tavaraa jota emme ostaisi muuten.

Olet esimerkillinen. Kaikki eivät osaa käyttää rahaa ja suunnitella menoja. Kuten sinun kokemuksesta huomataan voi pärjätä pienemmällekin budjetilla. Toki on useita muuttuvia tekijöitä, kuten harrastukset, jotka voivat maksaa paljon.

Lapsillikin on hyvä opettaa rahankäyttö pienestä alkaen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi