Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raudanpuute: rautakuurin vaikutus kuukautisiin

Vierailija
24.06.2019 |

Olen ollut pitemmän aikaa jo väsynyt. Jotenkin eksyin runsaista kuukautisista kertoviin artikkeleihin ja laskin seuraavien kuukautisten aikana veren määrän. Käytän siis kuukuppia niin laskeminen oli helppoa. Järkytyin, kun jo ensimmäisenä varsinaisena vuotopäivänä vuodin enemmän kuin runsaiden kuukautisten raja-arvo on.
Seuraavaksi soittelinkin terkkariin ja pyysin rauta-arvotestejä runsaisiin kuukautisiin vedoten. Sain testit helposti. Hemoglobiini oli hyvä (yli 130) enkä siis odottanut yllätyksiä ferritiinistä. Mutta se olikin lähellä kymmentä, joka on alaraja!
Nyt siis olen syönyt kuukauden rautatabletteja (Obsidania 2xpäivässä). Ja menkkani ovat mennet kummallisiksi. Alkoivat melkein viikon myöhässä, ja minulla on todella säännölliset kuukautiset yleensä, kierto 28 päivää plusmiinus päivä. Ja nyt ne ei meinaa loppua millään. Edelleen tiputtelua. Yrittääkö minun kroppa päästä "ylimääräisestä" raudasta vai mitä hit*oa?! Onko muilla menkat heittänyt häränpyllyä rautalääkityksen johdosta? Vai onko tää jotain muuta?
Auttakaa!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
22/35 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni samaa ongelmaa että rautakuurin aloitettua on keho aivan sekaisin. Samana päivänä kun aloitin rautakuurin olin käynyt gynellä joka totesi että menkat alkaa ihan juuri niin kuin olin kalenterista katsonut. (Seuraavaa päivää näytti omat laskelmat kun tarkka kierto). Tämä siis tapahtunut viime viikolla ja viikonkin jälkeen ainoastaan pientä tiputtelua ja ihan järkyttävät menkkakivut vaikka kunnolla vuotoa ei vielä tullut. Todella toivon että tämä tasoittuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kuukautiset pieneni rautaa kun sain.

Vierailija
24/35 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kanssa samaa ongelmaa. Paitsi että minulla menkat tuli kahden viikon välein rautakuurin aikana. Lääkäri ei uskonut, että raudalla olisi tekemistä asian kanssa, mutta nyt toisen kerran sama tilanne kun kuurin aloitin. Jatkossa otan vain silloin tällöin tabuja, menkat kerran kuussakin on riittävän paha. Varsinkin kun vuoto on todella runsasta, olipa rautaa elimistössä tai ei.

Vierailija
25/35 |
14.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että löysin tämän keskustelun. Aloitin rautakuurin ehkä lähemmäs 4 vkoa sitten. Minulla alkoi välivuoto, joka on nyt kestänyt 2,5 vkoa. Kuukautiseni ovat aina olleet säännölliset, eikä välivuotoja ole ollut. Hyvä tietää, että muillakin on ollut samaa rautakuurin aikana. 

Vierailija
26/35 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi murehtija, jonka aina päivälleen 7 päivää kestäneet kuukautiset ovat alkaneet venymään 9-10 päivän pituisiksi. Ajattelin mennä tarkempiin tutkimuksiin vielä varalta, mutta muuta muutosta ei tosiaan ole ollut kuin rautakuuri. 

Vierailija
27/35 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ominpäin ruvetko rautakuurille. Käykää aina ensin lääkärissä ja kysykää mitä haittaa voi olla liiasta raudansaannista sinun tapauksessasi.

Vierailija
28/35 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu. Itsellä kans ferritiini oli 13.sta ja aloitin rautalääkityksen elokuussa. Sen jälkeen aiemmin säännölliset mrnkat muuttuneet 2-3vkoa kestäviksi. Ennemmin pidän alhaisen ferritiinin kuin tämän. 

Vierailija
29/35 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans aina ollut hemoglobiini hyvä, vertakin luovuttanut huoletta. Ferritiinipä olikin alarajoilla, vatsa ei kestä rautaa ja jos silti syön niin kuukautiset alkaa aiemmin ja ovat runsaat eli yhtä tyhjän kans. Otan sitten vähärautaisen tabletin kerran viikkoon että saan edes jotain takaisin, syön verilättyjä, maksaa ja rautapitoisimpia lihoja c-vitaniinia unohtamatta.

Vierailija
30/35 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä täällä kysy puoskareilta, vaan mene lääkäriin tai jätä soittopyyntö..

Vierailija
31/35 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia ferritiini 620 välillä. Ferritiini ei noussut rautakuureilla (söin 6 votta). Rautainfuusion jälkeen kuukautiset ovat muuttuneet niukemmiksi ja kierto piteni neljällä päivällä.

Vierailija
32/35 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen rautakuuria oli olematon vuoto ja se kesti 3 päivää, nyt rautaa syödessä vuotoa tosi paljon vielä näin kuukautisten 3. päivänä vaikka yleensä pärjään tässä vaiheessa ilman suojaa niin nyt tamponin saa vaihtaa 2-3h välein. Toivottavasti tämä vuoto tästä tasoittuu ettei kaikki syöty rauta valu hukkaan. 

Vierailija
33/35 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella erikoista.

Minulla on ollut ongelmia matalan ferritiinin kanssa ainakin vuosikymmenen mutta kuukautiset ovat aina olleet yhtä pitkät ja vuodon määrältä toisiaan vastaavat, söin rautalisää tai en. Sekään ei vaikuta, onko ferritiini n. 25 vai 65. 

Ainoastaan kaksi sairastamaani koronaa saivat aikaan todella runsasta vuotoa parin kierron ajaksi.

Vierailija
34/35 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä taas tuntuu että rautalisä pienentää kuukautisia. Jännä juttu. Syön 100mg joka toinen päivä. Välillä jätän välistä kun en muista/pidän taukoa. Ferritiini oli nippanappa raja-arvojen sisällä. Hemoglobiini käy välillä todella matalalla jos en ota rautalisää.

Vierailija
35/35 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli alhainen rauta-arvo (12 paikkeilla) useaan otteeseen. Tähän kun söin kuureittain kaksi viikkoa rautaa, niin seuraavat kuukautiset olivat todella runsaat ja kierto lyhyempi. Tamponi vuoti läpi alle 2 tunnissa ja tuli yli 5 sentin hyytymiä. 

Tämä toistui useana vuonna aina n. kuukausi rautakuurin jälkeen. Syytän kyllä täysin rautakuuria, koska mitään epänormaalia ei gynellä löytynyt, eikä elämässä tapahtunut mitään muutoksia. Ikää oireiden aikaan oli alle 30v.

En ole enää uskaltanut rautakuureja syödä, vaikka ferritiini on ollut matalahko. Luulisi että ferritiini menee entistä huonommaksi, jos rautakuuri tekee noin runsaan vuodon.