Miten tietäisi ennen tapaamista, miltä vuokralainen näyttää?
Eli vuokraan nyt asuntoni kolmeksi vuodeksi (yksiö Vantaalla)
Vuokranvälittäjä sanoi, että näyttöön tulee nyt niin paljon hakijoita että hän ei millään pysty muistamaan, miltä kukakin tarjouksen jättänyt näyttää. (vaikka rajaisi tyttöihin/poikiin/opiskelijoihin)
Miten voisin tutustua hakijoiden ulkonäköön ennalta. (tuntuu liian nololta vasta siinä sopimistilaisuudessa perua vuokraus, jos hakija on minusta liian epäsiistin näköinen.)
Onko teillä ideaa soveltuvasta tavasta?
(Kerran kotiin palatessani havaitsin pihalla noin 40 tyttöä/nuorta naista. Osa oli vanhempansa kanssa. Kysyin yhdeltä, miksi he siinä seisovat. Sanoi, että odottavat vuokranäyttöä. Huh, mikä määrä! Osa oli kyllä niin omituisen näköisiä, että en olisi halunnut heille vuokrata. Ei siis peritty ulkonäkö, vaan heidän itse valitsemansa ulkonäkö)
Onko vinkkejä! En haluaisi kutsua sopimistiöaisuuteen ja sitten vasta perua.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen saa asua siellä asunnossa niin sotkuisesti kuin haluaa. Se on hänen kotinsa. Kunhan siivoaa asunnon poismuuttaessa siihen kuntoon, kun vastaanotti (poislukien normaali kuluma).
Pinttynyt lika ei lähde!
Ap aikoo ahdistella vuokralaistaan.
Mee sinne näyttöön mukaan, kuvaat ne ja kysyt nimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se maksukyky merkkaa enemmän ku ulkonäkö
Ulkonäöstä voi päätellä sitä maksukykyä ja miten pitää asuntoa.
Ap
Itseasiassa ei todellakaan aina. Ihan kokemuksesta voin kertoa, että siisteinkään ulkonäkö ei takaa siisteyttä kotona. Ja päinvastoin, se hiukan epäsiistin näköinen saattaa pitää asuntoa hyvin.
Parhaiten maksukyvystä kertoo säännölliset tulot sekä työ- tai opiskelupaikka ja puhtaat luottotiedot.
Tämä useamman vuokra-asunnon kokemuksella.
Ulkonäkö ei kerro paljoakaan, jos ulkopuolelle jätetään ne selkeästi haisevat laitapuolen kulkijat.
Itse olen aina käyttänyt vuokravälittäjää. Se on aika kallista eli kuukauden vuokra + alv 24%. Verottaja hyväksyy sen vähennyksiin eli verottajan piikkiin menee summasta 30%. Meikäläisellä on ollut 15 vuoden aikana neljä vuokralaista ja viides on tulossa. Näistä neljästä kolme oli onnistuneita valintoja ja yksi huti. Vuokravälittäjätkin ovat erehtyväisiä, mutta heillä on enemmän kokemusta ja asiantuntemusta kuin tavallisella yhtä asuntoa vuokraavalla. Välittäjä tavallisesti järjestää asunnossa yleisen näytön ja sitten esittelee muutaman hänen mielestään sopivimman ehdokkaan. Kaikkien luottotiedot tarkistetaan. Lopullinen valinta jää vuokranantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina käyttänyt vuokravälittäjää. Se on aika kallista eli kuukauden vuokra + alv 24%. Verottaja hyväksyy sen vähennyksiin eli verottajan piikkiin menee summasta 30%. Meikäläisellä on ollut 15 vuoden aikana neljä vuokralaista ja viides on tulossa. Näistä neljästä kolme oli onnistuneita valintoja ja yksi huti. Vuokravälittäjätkin ovat erehtyväisiä, mutta heillä on enemmän kokemusta ja asiantuntemusta kuin tavallisella yhtä asuntoa vuokraavalla. Välittäjä tavallisesti järjestää asunnossa yleisen näytön ja sitten esittelee muutaman hänen mielestään sopivimman ehdokkaan. Kaikkien luottotiedot tarkistetaan. Lopullinen valinta jää vuokranantajalle.
Juu, aionkin käyttää välittäjää. Mutta hän juuri sanoi, että hakijoita on nyt kymmeniä eikä pysty millään muistamaan, ketkä hakemuksen jättäneistä näytti miltäkin.
Kuulemma hän jakaa siellä paperiset kyselukaavakkeet ja vuokrata haluavat jättävät ne pinoon.
Vuokralainen saa asua siellä asunnossa niin sotkuisesti kuin haluaa. Se on hänen kotinsa. Kunhan siivoaa asunnon poismuuttaessa siihen kuntoon, kun vastaanotti (poislukien normaali kuluma).