APUA! Valvottu huumeseula ja mokailin nyt tosi pahasti :(
Eli mulla on ADHD, tästä johtuva vakava masennus ja paniikkihäiriö johon olen saamassa uutta lääkitystä. Nyt jostain kumman syystä lätkäisivät valvotun huumeseulan ennen kuin voin lääkkeitä saada. Mulla ei ole koskaan ollut huumekokeiluja eikä mitään merkintää mistään päihteiden väärinkäytöstä.
Ongelmani on tosiaan se, että kärsin sosiaalisesta ahdistuksesta ja kaiken lisäksi vielä ujopissasta. Pystyn hädintuskin asioimaan julkisissa vessoissa ja silloinkin WC-tilan on oltava täysin tyhjä että onnistuu.
Mainitsin asiasta lääkärille, koska tämä on nyt aiheuttanut mulle aivan järjetöntä ahdistusta. Lääkäri varasi mulle ajan labraan ja totesi "Eipä tässä asiassa sun mielipide kauheasti vaikuta, se seula on nyt vaan tehtävä hyvällä tai pahalla."
Kuulemma mun vaihtoehto on pissiä purkkiin tai joudun pakkohoitoon. Onko tämä nyt ihan oikein?! Lääkkeet tarvitsen ehdottomasti, olen täysin toimintakyvytön ilman niitä. Mua kohdellaan kuin jotain päihdeongelmaista hullua, en ymmärrä. :( En edes ilmaissut pelkoani mitenkään ärsyttävästi, mainitsin vain ohimennen että hei tälläinen tilanne ahdistaa, että ei välttämättä heti onnistu.
Ja mitä tarkoittaa että näyte otetaan joko hyvällä tai pahalla? Jos pissa ei yksinkertaisesti tule, niin miten testi saadaan tehtyä väkisin?
Kommentit (42)
Kyllä kyylää! Minä olen työn takia ollut, alalla on ehtona, että kaikille tehdään testi ennen kuin työsuhdetta vakinaistetaan. Mä oon ihan tavallinen siisti jakkupukukonttorirotta, jolla on korkeakoulutus.
Ensin otettiin labrassa muut verikokeet ja hoitaja oli oikein mukava. Sitten sanoi, että nyt se virtsanäyte, ja muuttui paljon kovemmaksi ja tylymmäksi. Taskut tarkistettiin, saatettiin valvottuna vessaan - ja vessan ovi jätettiin auki, tarkkaili siitä oven takaa.
Näytteestä mitattiin heti lämpötila ja katsottiin pikatestillä että on pissaa
Vierailija kirjoitti:
Siis ei kukaan siinä pöntön vieressä tuijota.
Riippuu labrasta. Joissain paikoissa ei ole ikkunaa tai kameraa, eli silloin siinä kyylää hoitaja vieressä.
Niin mikä se sun tekemä moka oli?
Labran vessassa on se näytteenantoluukku josta hoitaja seuraa. Kaikki hanat teipataan ja ne saa avata vasta näytteen antamisen jälkeen. Tilanne oli rauhallinen. Jännitin myös näytteenantoa, mutta hyvin se meni. Voit myös pyytää katetrointia.
Ymmärrän lääkärin pointin asiassa, on hyvä tehdä se testi vaikka et käytäkään huumeita. Nuo lääkkeet ovat vahvoja ja huumeet ei sovi niiden kanssa.
Nyt vaan vedät syvään henkeä ja laitat pirut taaksesi. Huumetesti ei ole testiä kummempi, se on yksi tutkimus muiden joukossa ja voit vaikuttaa sen kulkuun. Kukaan ei pistä sinua, vaan sinun täytyy vain pissiä purkkiin valvotusti.
No eipä sitä voi oikein kiertää, älä käy pissillä ennen näytteenottoa ja juo paljon. Selviät kyllä, katetrointi olisi minulle se suurempi paha, mutta jos ei muu auta pyydä sitten sitä.
On joillain ongelmat. Ap taitaa vain pelätä että jotain näkyy testissä.
Ymmärtän ahdistuksesi. Meillä oli työhöntulotarkastuksessa huumetesti. Minäkin kärsin sosiaalisesta ahdistuksesta ja ujosta rakosta, enkä onnistunut näytteen antamisessa ensimmäisellä kerralla. Häpesin aivan hirveästi ja melkein tihrustin itkua. Hoitaja oli onneksi todella ihana ja sanoi, että tämä on yleinen vaiva. Sain uuden ajan ja se oli heti aamusta. Hoitaja sanoi, että monille on helpompaa aamulla. En käynyt aamulla kotona ollenkaan vessassa. Sitten sain annettua näytteen. Ehkä tästä olisi apua sinullekin?
Tsemppiä sinulle. Selviät kyllä siitä.
Kukka näkyy sitten viikkokausia, muistakaa se.
Joutuu ADHDn takia pakkohoitoon jos ei anna pissanäytettä valvotusti? Jep...
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti mielenterveysongelmat heikentävät saatua hoidon laatua juurikin hoitohenkilökunnan asenteista johtuen.
Lääkäri on tässä joko päättänyt uhkailla asialla, joka ei edes voi tapahtua, tai sitten ap on vahingossa ymmärtänyt asian väärin. Lienee jostain pakosta kuitenkin puhuttu, pakko antaa näyte. Lääkärihän ikävä kyllä voi kieltäytyä kirjoittamasta reseptiä lääkkeisiin, vaikka se onkin väärin.
Tervetuloa tosielämään.
Entäs jos otetaan verikoe virtsakokeen sijasta?
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei tasan katetroida kusarin takia. Kukaan ei ole velvoitettu sitä antamaan tai pakkohoito.
Kuka näitä tänne tehtailee?
Eri labroissa on erilainen toiminta huumeseulojen varalta. Joissain annat näytteen kopissa johon ei näe muutoin mutta ehkä ovi raollaan. Toisissa taas on luukku seinässä, josta labran henkilökunta seuraa näytteenantoa. Saat kyllä ohjeet miten toimia. Älä stressaa liikaa, jos et saa annettua näytettä, voit juoda ja odotella ja koittaa uusiksi. Kyllä se lopulta hyvin menee. Henkilökunta on tottuneet siihen, että asiakkaita jännittää ja he ei kohtele sua siellä kuin hullua tai narkkaria. Huumeseuloja tulee noissa paikoissa jonkin verran ja he tietää siellä, että niihin on monia syitä esim. työhöntulotarkastus, joten ei hätää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei tasan katetroida kusarin takia. Kukaan ei ole velvoitettu sitä antamaan tai pakkohoito.
Kuka näitä tänne tehtailee?
Jos lääkäri sanoo, että ei kirjoita lääkkeitä ilman huumeseulaa niin mikä siinä on potilas sanomaan että kyllä muuten kirjoitat?
Sinulleko ei ole missään tilanteessa koskaan sanottu "nyt toimit näin, tai muuten!" mutta se uhkaus ei olekaan toteutunut? Uhkailu on helppoa, vaikka oikeasti ei niin voisi toimiakaan kuin uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos otetaan verikoe virtsakokeen sijasta?
Ei siinä näy samoja asioita.
Mä oon työn puolesta joutunut pari kertaa pistokokeeseen, ja joka kerta on sellaisessa isossa invavessassa purkkiin pissiessä ollut hoitaja läsnä vieressä ja valvomassa. Ei mikään maailman hauskin tilanne, mutta kyllä siitä selviää. Kuulokkeet korviin ja kuuntelet jotakin rauhoittavaa musiikkia tai solisevan veden ääntä, auttaa kummasti. :) Tsemppiä!
ADHD, (siitä johtuva) masennus ja paniikkihäiriö eivät ole syitä pakkohoitoon ellet ole vaaraksi itsellesi tai muille. Mitä jätät kertomatta? Olen itsekin ADHD eikä ennen diagnoosia/lääkitystä kukaan vaatinut huumeseulaa tai pissanäytettä. Verenpaineen taisi hoitava lääkäri mitata.
AP:n jutussa on aukkoja...
Taas näitä juttuja.
Tuommoisesta ei joudu kukaan pakkohoitoon ikinä,eikä koskaan.
Jos et anna näytettä niin et anna, sitä ei pakolla oteta.
Miten tälläsen vaihtoehdon saa eli siis pitääkö kysyä esimerkiksi lääkäriltä?
Pidättelet pissiä niin pitkään ennen sitä testiä että meinaa housuun tulla.