Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää surkeat punkkiohjeet! Johtavat harhaan

Vierailija
24.06.2019 |

Aina jankutetaan samoja ohjeita, jotka johtavat harhaan.

Ensinnäkin, että jos tulee punainen rinkula, niin sitten lääkäriin. Usein jätetään mainitsematta, että puolet borrelioositartunnoista on täysin ilman rinkulaa.

Ja toinen pöljä ohje on, että käyttäkää suojaavaa vaatetusta ja sukat housunlahkeiden päälle. Oikeasti, jos suojaat itsesi tiiviisti kaulaan asti, se punkki menee päänahkaan, josta se on hankala havaita. Ohjeen kannattaisi kuulua näin: käyttäkää valkoisia housuja ja valkoisia punttien päällä olevia sukkia, jotta pystytte helpommin havaitsemaan punkit ja tarkkailkaa niitä valkoisia housujanne jatkuvasti punkkien varalta.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauriit pois. Samalla loppuisivat kolarit kauriiden kanssa. Mutta vihreät tietysti tätä vastustavat...

Tänne Keski-Suomeen ensimmäiset kauriit tulivat noin 5 vuotta sitten, siis niin, että niitä alkoi näkyä. Täällä ei ollut sitä ennen punkkeja, mutta nyt niitä riittää!!!

Mitä ihmettä! Ainahan punkkeja on ollut. Olen 67v ja lapsena mulla oli monta kertaa punkki kiinni. Silloin sanottiin, että niitä on lepikossa.

Vierailija
42/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista keikkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai pari vuotta sitten borrelioosin kun marjareissun jälkeen löytyi punkki, se tuli ilman iholle nousevaa rinkulaa. Kaiken lisäksi sillä vielä kroonistui se neuroborrelioosi, ei oo elämä mitenkään nannaa ja tuosta voi tulla ajan mittaan aika vakavia ongelmia.

Suomalainen borrelioosin diagnosointi ja hoitaminen on ihan naurettavan surkealla tasolla verrattuna moneen muuhun maahan. Ihan tuurista kiinni, miten valveutuneen ja asiasta mitään tietävän lääkärin saat.

Vierailija
44/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauriit pois. Samalla loppuisivat kolarit kauriiden kanssa. Mutta vihreät tietysti tätä vastustavat...

Tänne Keski-Suomeen ensimmäiset kauriit tulivat noin 5 vuotta sitten, siis niin, että niitä alkoi näkyä. Täällä ei ollut sitä ennen punkkeja, mutta nyt niitä riittää!!!

Mitä ihmettä! Ainahan punkkeja on ollut. Olen 67v ja lapsena mulla oli monta kertaa punkki kiinni. Silloin sanottiin, että niitä on lepikossa.

Miekin muistan että lapsena niitä punkkeja saattoi saada just lepikoista tai muista vastaavista pöpeliköistä (oon 30 nyt). Eniten punkkeja muistini mukaan kerrottiin olevan jossain Turun seudulla, silloin siitä oikein varoiteltiin. Nyt niitä on täällä meikäläistenkin leveysasteilla (Savo) vaikka ja kuinka. Itse sain punkin kesällä siitä että kävelin pihanurmen läpi (asun kaupungissa).

Vierailija
45/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei julkisuudessa puhuta, mutta on selvää, että joitakin ihmisiä punkki puree helposti ja joitain ei juuri koskaan.

Eli jotkut pystyvät telttailemaan punkkialueilla ilman punkki, mutta toinen saa punkin jo kävellessään kertaalleen sen alueen läpi.

Tunnen erään biologin, joka sanoi olevansa sellainen, että häneen ei punkki tartu. Hän on kulkenut luonnossa punkkialueilla valtavasti eikä ole saanut lainkaan punkin puremia.

Miksi tästäkään ei puhuta.

Minä olen vastakohta, vaikka kuinka suojaan ihoni ja vedän sukatkin lahkeitten päälle, niin aina joku punkki löytää tien iholleni. Mikään punkin "vastustamistökötti" ei auta. Borrelioosin olen sentäs sairastanut vain kerran. 

Vierailija
46/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miekin muistan että lapsena niitä punkkeja saattoi saada just lepikoista tai muista vastaavista pöpeliköistä (oon 30 nyt). Eniten punkkeja muistini mukaan kerrottiin olevan jossain Turun seudulla, silloin siitä oikein varoiteltiin. Nyt niitä on täällä meikäläistenkin leveysasteilla (Savo) vaikka ja kuinka. Itse sain punkin kesällä siitä että kävelin pihanurmen läpi (asun kaupungissa).

Minä olen asunut lapsuuteni Pohjanmaalla 1960-luvulla, punkkeja siellä ei ollut, eikä niistä edes koskaan puhuttu.

Vierailija
47/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirvet ja kauriit pois ja avot, punkkiongelma on ohitse.

Ja jänikset

Tutkimusten mukaan kauriit levittävät niitä eniten

Riippuu seudusta. Kehä I sisäpuolella punkkien määrät seurailevat aika tarkkaan citykanien määriä. Vähän aikaa sitten kun se joku tauti tappoi suurimman osan citykaneista niin ei löytynyt koirasta punkkejakaan koko kesänä kuin muutamia. Kun kanikanta palautui niin johan alkoi punkkejakin taas löytyä päivittäin.

Vierailija
48/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on kun ei osata päättää tippuuko niitä puista vai ei?

http://www.hyonteismaailma.fi/hyonteiset/ulkohyonteiset/pistavat_hyonte…

Vierailija
49/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo eräs näemmä sai 5 eri tautia yhdestä puremasta. Niin ainakin ymmärsin.

Vaarallisia ovat! Kauriit pitäisi poistaa suomen luonnosta. Se on täällä vieraslaji, joka ei pärjää ilman talviruokintaa ja ne tunnetusti levittävät puutiaisia tehokkaasti.

Ei ole vieraslaji, kun on kulkeutunut tänne itsenäisesti.

Vierailija
50/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirille on kehitetty jos jonkinlaista punkkikarkotetta, esim.koiralle annettava tabletti, joka tappaa punkin kun se kiinnittyy. Miksi ihmisille ei kehitetä mitään ja miksi punkkeja ei pyritä vähentämään.

Koiralle annettava punkkilääke voi aiheuttaa hermostollisia oireita, joten sitä ei anneta ihmisille. Muutoinkin koiran punkkilääkkeellä ei suojella itse koiraa, vaan ihmisiä, kun estetään koiraa kantamasta eläviä punkkeja sisälle asuntoon. Samoin kuin ei koiran turvavyöllä suojella koiraa, vaan estetään sitä lentämästä ihmisten päälle mahdollisessa kolaritilanteessa. Koiralthan menee kuitenkin niskat nurin jos se on kiinni kaulapnnastaan autoon kolarissa.

No eihän koiraa nyt tietenkään pannasta kiinnitetä autoon, vaan niillä turvavyövaljailla :D

Tai sitten koira pidetään häkissä/kuljetusboksissa, joka on kiinnitetty autoon. 

Vierailija
51/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun alueelka, jossa on todella paljon punkkeja. Kissoilta ja koirilta niitä poistellaan päivittäin keväästä syksyyn ja silti ei ole koskaan päätynyt perheen ihmisille. Eli turha pelkääminen ri vain kannata. Usein punkkeja ei suinkaan pelätä esim. rannikkoalueilla, missä niitä eniten esiintyy.

Vierailija
52/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. Kun poistatte koirasta punkin, polttakaa se ja käyttäkää desinfiointi ainetta käsiinne. Ei saa painaa kynnellä kuoliaaksi. Virukset ovat punkin sisällä!

Vierailija
53/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli noita ennenkin mutta nykyiseen verrattuna naurettavan vähän.  Meillekin pentuna kerrottiin että lepikosta hyppäävät niskaan. Ei niitä silti nähnyt edes vuosittain vaikka päivät pitkät rymyttiin pitkin metsiä.

Viime vuosina olen pahimman reissun jälkeen löytänyt koirasta toistasataa punkkia ja omista vaatteista ja iholta kymmeniä.  

Vierailija
54/67 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kyllä epäilyttää tuo Maijan Saksasta hankkima holistinen hoito, monen infektion diagnoosit ja kymppitonnien verikokeet. Kuulostaa vähän siltä, että siellä vedetään Maijaa nyt höplästä!

Jos on vaikeat oireet ja apua ei löydy, niin on helppo kohde kaikenlaiselle huijaukselle.

Vierailija
55/67 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
56/67 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuva! Nyt en tiiä jos pitäis punkeista tai koronasta stressata enemmän!

Vierailija
57/67 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun joku nosti ketjuni. Ajankohtainen jälleen.

Muistakaa, että sukat housujen päälle ja valkoiset housut siksi, että ne punkit näkee nyppiä housuista.

Ja rinkula tulee vain puolelle borrelioosi in sairastuneista.

Vierailija
58/67 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena makoilin ok-talon  nurmella ja juoksin heinikossa  näkemättä yhden yhtä punkkia. Nyt löydän niitä ihostani, kun kävelen kerrostalon pihanurmella...

Vierailija
59/67 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen borrelioosin takia vakavia halvaantumisoireita saaneen, hitaasti vuosien myötä kyllä kuntoutunut melkein ennalleen. Inhottava tauti, hoito erittäin epämääräistä.

Vierailija
60/67 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ohje on pysytelkää asfaltilla ja heivatkaa lemmikit sinne minne kuuluvatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi