Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kestä tätä jatkuvaa ruoanlaittamista

Vierailija
23.06.2019 |

Kesä ja lina, mutta musta tuntuu että olen jonkun työleirin muonituksessa orjana. Vietän tunteja päivässä laittaen ruokaa, kattaen pöytää, siivoten pöytää, ladaten tietokonetta tai haahuillen ruokakaupassa, että mitähän tänään syötäis.
Kotona on 13, 10 ja 8 v jätkät ja jumankauta, että nuo äijät syö! Koko ajan on jollakin nälkä.
Kesällä tämä tietysti korostuu ja näkyy pelottavan paljon myös ruokalaskussa, kun ei ole kouluruokaa.
Mikä neuvoksi? En ole muutenkaan mikään kokkikolmonen, mutta kesälomalla meinaa lähteä järki.

Kommentit (230)

Vierailija
121/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noille mun teineille kelpaa kun uunituore ruoka ja samana päivänä valmistettu.

Kyllä se vasta valmistunut on ihan eri luokkaa kun lämmitettävä.

Mulla tätä kestää enää 5 vuotta ja sitten on ohi.

Olen sanonut että teen yhden lämpimän aterian päivässä ja loput saavat itse katsoa jääkaapista.

Pojat on 15 ja 17 vuotta.

Nyt kesällä grillataan ja senkin hoidan minä.

Anna kun arvaan; näiden teinien puhtaat pyykit ilmestyvät kaappiin itsestään ja rahat huvituksiin ja härpäkkeisiin tulee seinästä. Kun ei niille ressukoille muu kelpaa.

Menet varmaan armeijaankin niistämään poikien nenät ja järjestämään varustekaapit. Samalla petaat punkat.

Opintoja varten hommaat poikien puolesta kaikki koneet, kirjat ja tarvikkeet.

Autokoulua sentään et voi käydä heidän puolestaan, mutta voit lohdutukseksi ostaa pihaan valmiiksi upouuden ajopelin - tietysti vain sellaisen, mikä kelpaa.

Onneksi olkoon: olet TARPEELLINEN!

Tähän odotan innolla vastausta😆

Vierailija
122/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo ole juuri sen vaikeampaa tehdä hieman isompi annos sitä ruokaa, ja lämmittää parina seuraavana päivänä siitä annokset tarvitsijoille. Mutta ongelmanhan tästäkin saa, jos oikein kovasti yrittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä äidit joiden lapset saavat esim kaksi pikku perunaa, 5 lihapullaa ja salaattia, paljonko itse syötte? Yhden pienen perunan, 2.5 lihapullaa, pikkuisen salaattia? Kai tajuatte että kasvavan, urheilevan nuoren energiankulutus voi olla jopa puolet suurempi? Että oma annos puolet siitä mitä lapsi syö.

Vierailija
124/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo ole juuri sen vaikeampaa tehdä hieman isompi annos sitä ruokaa, ja lämmittää parina seuraavana päivänä siitä annokset tarvitsijoille. Mutta ongelmanhan tästäkin saa, jos oikein kovasti yrittää.

Eipä näköjään ole ongelma kommentoida vaikkei mitään tajuakaan. Edes meillä, kaksi pienruokaista teinityttöä, ei niistä isoistakaan satseista jää monelle päivälle lämmitettävää.

Vierailija
125/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä äidit joiden lapset saavat esim kaksi pikku perunaa, 5 lihapullaa ja salaattia, paljonko itse syötte? Yhden pienen perunan, 2.5 lihapullaa, pikkuisen salaattia? Kai tajuatte että kasvavan, urheilevan nuoren energiankulutus voi olla jopa puolet suurempi? Että oma annos puolet siitä mitä lapsi syö.

Ilmaisu jota haet on ”kaksi kertaa suurempi”. Mikään ei ole ”puolet suurempi”.

Ja kyllä, keski-ikäisen naisihmisen kaloritarve on pieni.

Vierailija
126/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala, pitääkö ne lapset ruokkia...

Vierailija
127/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noille mun teineille kelpaa kun uunituore ruoka ja samana päivänä valmistettu.

Kyllä se vasta valmistunut on ihan eri luokkaa kun lämmitettävä.

Mulla tätä kestää enää 5 vuotta ja sitten on ohi.

Olen sanonut että teen yhden lämpimän aterian päivässä ja loput saavat itse katsoa jääkaapista.

Pojat on 15 ja 17 vuotta.

Nyt kesällä grillataan ja senkin hoidan minä.

Anna kun arvaan; näiden teinien puhtaat pyykit ilmestyvät kaappiin itsestään ja rahat huvituksiin ja härpäkkeisiin tulee seinästä. Kun ei niille ressukoille muu kelpaa.

Menet varmaan armeijaankin niistämään poikien nenät ja järjestämään varustekaapit. Samalla petaat punkat.

En ole tuo keneltä kysyt mutta vastaan omasta puolesta. Poika 17. Raha ei tule seinästä, saa 90euroa kuukausirahaa ja käyttää miten tahtoo, suurimman osan säästää. Pyykit pesen minä, poika laittaa telineille, vie omansa huoneeseen. Ei tykkää syödä samaa ruokaa kahta päivää, syö silti jos muuta ei ole. Tekee joskus lounaan koko perheelle.

Osallistuu kodinhoitoon. IPhonet ja iPadit ostettu ja mieleiset vaatteet. Koulukirjat maksetaan tietysti.

Auton saa 18v lahjaksi ja autetaan myös tulevissa yliopisto kuluissa.

Armeijaan ei mene, ei onneksi asuta Suomessa, ja se on muutenkin turha.

Tähän odotan innolla vastausta😆

Vierailija
128/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaiton aikaavievin osuus kesällä on melkein se listan laadinta. Että mitä syödään milloinkin, kuka on paikalla kulloinkin, kuka tarvitsee eväät ja millaiset, mitä nyt kannattaa ostaa ja mitä kannattaa laittaa, ettei joudu roudaamaan mökille turhaan jne.

Vierailija
129/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit miettinyt tätäkin silloin, kun hommasit nuo kakarat. Miksei muuten lasten isä osallistu tähän ruokkimissavottaan? Anna kun arvaan: sinut on jätetty tai mies pitää pelkkänä piikana? Itsepä olet siis soppasi keittänyt :D

Vierailija
130/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas niin tätä. Passataan muksut piloille ja sitten vingutaan, kun voimat ovat lopussa. 

Vierailija
131/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit miettinyt tätäkin silloin, kun hommasit nuo kakarat. Miksei muuten lasten isä osallistu tähän ruokkimissavottaan? Anna kun arvaan: sinut on jätetty tai mies pitää pelkkänä piikana? Itsepä olet siis soppasi keittänyt :D

Anna kun arvaan: sinulla ei ole miestä ollenkaan, ei ole ollutkaan.

Vierailija
132/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas niin tätä. Passataan muksut piloille ja sitten vingutaan, kun voimat ovat lopussa. 

Mistä täällä sitten saisi kirjoittaa? Kauniista ilmasta? Itse ainakin sain vertaistukea ja hyviä vinkkejä

Vierailija
133/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön juuri noin kun sanoit:) Söin myös silloin kun olin treenaava nuori, raskaana oleva nainen, työssäkäyvä äiti ja nyt itsestään huolta pitävä (edelleen kuntoileva) isoäiti ja viimeisen teinin äiti:D 

Meillä lapset ovat pienestä saakka saaneet itse ottaa sopivan määrän ruokaa, kukaan ei ole laittanut lautaselle valmiiksi sen jälkeen kun ovat olleet 3-4v. Ja silti syövät hyvin kohtuullisia määriä. Jopa mieheni saa ottaa ihan itse ne 5-6 lihapullaansa:D Ei vaan jaksa enempää vaikka käy salilla 5-6x viikossa ja painaa 100kg (pituuttakin on 2m). Meillä ei pupelleta leipää eikä välipaloja vaan täysipainoisia aterioita, myös kasvisruokaa usein. Tiedän aika hyvin hänen päivittäiset syömisensä koska olemme yleensä molemmat kotitoimistolla töissä ja syömme yhtä aikaa. 

Vierailija
134/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön juuri noin kun sanoit:) Söin myös silloin kun olin treenaava nuori, raskaana oleva nainen, työssäkäyvä äiti ja nyt itsestään huolta pitävä (edelleen kuntoileva) isoäiti ja viimeisen teinin äiti:D 

Meillä lapset ovat pienestä saakka saaneet itse ottaa sopivan määrän ruokaa, kukaan ei ole laittanut lautaselle valmiiksi sen jälkeen kun ovat olleet 3-4v. Ja silti syövät hyvin kohtuullisia määriä. Jopa mieheni saa ottaa ihan itse ne 5-6 lihapullaansa:D Ei vaan jaksa enempää vaikka käy salilla 5-6x viikossa ja painaa 100kg (pituuttakin on 2m). Meillä ei pupelleta leipää eikä välipaloja vaan täysipainoisia aterioita, myös kasvisruokaa usein. Tiedän aika hyvin hänen päivittäiset syömisensä koska olemme yleensä molemmat kotitoimistolla töissä ja syömme yhtä aikaa. 

Meillä taas syödään tosi isoja annoksia silloin kun siltä tuntuu. Eikä kukaan meistä ole satakiloinen. Mutta jokainen tavallaan eikös vaan?

-ohis.

Vierailija
135/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuon ikäiset voi ottaa mukaan ruoanlaittoon ja jälkien siivoukseen, miksi sinun pitää itse siellä kattaa pöytää ja korjata jätöksiä? Koko porukka hommiin! 

Vierailija
136/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni kuulostaa sallivat lapsilleen hupisyönnin. Siis että ihan pihvitolkulla syvät per ateria ja samalla jo mielessä illallinen, alle kymmenevuotiaat vetelee keittoja lautastolkulla kerrallaan...

Se on hupisyömistä, se lapsi ei oikeasti tarvitse siinä määrin ruokaa vaikak kuinka olisi "urheileva teinipoika". Se että lapset kasvuikäisenä eivät herkäti liho tuolla hupisyömisellä, ei tarkoita ettei ongelmia olisi eessä. Sen lisäksi että marisette kuinka lompakko tyhjenee ja kannatte kassitolkulla ruokaa lapsen eteen päivittäin, teette lapselle karhunpalveluksen kun oppii syömään niin että napa raikaa. Se kun jatkuu aikuisenakin, ja pituuskasvun lakatessa on jo tottu hevosenannoksiin ja santsilautasellisiin joka päivä. Ja kas, kohta alkaa vyötärönympärys kasvamaan.

Järkevintä on opettaa jo lapsena oikea lautasmalli, se että kaikkeen nälkään ei syyä lihaa pihvitolkulla tai pupelleta leipää vaan vähintään puolet annoksesta on kasvista. Täyttää kummasti mahaa eikä tarvitse niitä grillitassuja ja perunoita vetää tolkutonta määrää... 

Monet lapset todellakin syövät enemmän kuin tarpeeseensa, kun ruoista vielä tehdään "liian hyviä". En ehkä osaa selittää tätä järkevästi, mutta monissa tuntemissani perheissä heidän ruokansa on lähinnä kaikkea herkkuruokia ja paljon lihaa, kanaa, kermaa, perunaa jne... Tottakai lapsi syö Koskenlaskijalla maustettua makaronilaatikkoa kaksi lautasellista, mutta jauheliha-kasviskeittoa saattaisi mennä vain yksi annos. Tortillalasagnea menee taatusti enemmän kuin kaalilaatikkoa jne...

Mielestäni olisi hyvä opettaa lapsia syömään enemmän kasviksia, enkä tarkoita pelkkiä salaatteja. On karhunpalvelus opettaa, että aina on ruokana esim. hyviä liharuokia tai kanaa kermassa... Jatkuva herkuttelu opettaa tunnesyömiseen ja nirsouteen.

Varsinkin teinipojista kasvaa usein näillä ruoilla nirsoja sekä niitä, joiden tyttöystävät valittavat täällä heidän syövän jääkaapin tyhjäksi jopa lasten vanukkaita myöten. Opiskeluaikoinakin nämä pojat ovat lirissä, kun tajuavat, kuinka kallista on syödä yksinään koko pienen perheen edestä...

Vierailija
137/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Ne penskat syö huvikseen kun ei siinä iässä liho millään mässäilyllä.Niiden mammat taas kuvittelee että muuten kuolevat nälkään.

Vierailija
138/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkihernekeitosta saa nopeasti ruokaa.

Samoin pakastepinaattikeitosta. Keitetyt kananmunan puolikkaat päälle.

Kesäkeitto

Kaalipata riisillä, mukaan sipulia ja porkkanaa.

Lohikeittoa

Haukikeittoa

Nakkikeittoa

Jauhelihakeittoa

Broilerisuikalekeittoa

Perunamuusia ja lihapullia.

Yksi iso satsi päivässä keittoa. Välipalaksi tomaattia, salaattia, hedelmiä, viiliä, jugurttia, piimääkin ehkä, joskus jäätelöä, viinimarjasoppaa, pakastettuja marjoja. Leipää, karjalanpiirakkaa. Maitoa kuluu paljon. Aamupuurolla selviää pitkälle. Sokeria ei mätetä jatkuvasti.

Vierailija
139/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto

Lohikeittoa

Haukikeittoa

Nakkikeittoa

Jauhelihakeittoa

Broilerisuikalekeittoa

Yksi iso satsi päivässä keittoa. Välipalaksi tomaattia, salaattia, hedelmiä, viiliä, jugurttia, piimääkin ehkä, joskus jäätelöä, viinimarjasoppaa, pakastettuja marjoja. Leipää, karjalanpiirakkaa. Maitoa kuluu paljon. Aamupuurolla selviää pitkälle. Sokeria ei mätetä jatkuvasti.

Ja sitten puuttuu vaan se varsinainen ruoka.

Vierailija
140/230 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto

Lohikeittoa

Haukikeittoa

Nakkikeittoa

Jauhelihakeittoa

Broilerisuikalekeittoa

Tajuatko(etpä tietenkään)ettei noissa vihanneksissa ole energiaa juuri mitään?