En kestä tätä jatkuvaa ruoanlaittamista
Kesä ja lina, mutta musta tuntuu että olen jonkun työleirin muonituksessa orjana. Vietän tunteja päivässä laittaen ruokaa, kattaen pöytää, siivoten pöytää, ladaten tietokonetta tai haahuillen ruokakaupassa, että mitähän tänään syötäis.
Kotona on 13, 10 ja 8 v jätkät ja jumankauta, että nuo äijät syö! Koko ajan on jollakin nälkä.
Kesällä tämä tietysti korostuu ja näkyy pelottavan paljon myös ruokalaskussa, kun ei ole kouluruokaa.
Mikä neuvoksi? En ole muutenkaan mikään kokkikolmonen, mutta kesälomalla meinaa lähteä järki.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa käydään iso satsi kerran viikossa.
Huhhuh, millaiset muskelit ja auto sinulla on. Itse en millään kykene kantamaan kaupasta kerran viikossa koko viikon ruokia. Yksin maitoa uppoaa teineihin pari litraa päivässä.
”Käydään”. En minä niitä yksin roudaa. Maitoa meillä ei juo kuin yksi. Meniskö neljä litraa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama ongelma, vaikka ollaan miehen kanssa vaan kaksistaan. Ja itse olen pieniruokainen. Ruoanlaitto tai etenkin leivonta on kivaa, mutta kun siitä tulee velvollisuus, niin muuttuu pakkopullaksi. Tuntuu, että koko ajan saa ravata kaupassa ja ei keksi mitä ruokaa tekisi. Sela eri reseptäjä kauan. Oma ongelmahan se on - usein ei maistu mikään ruuista. Tiedän ettei tässä tilanteessa saisi valittaa, koska meillä pitäisi olla vielä helppoa. Mies tekee myös paljon ruokaa, melkeimpä enemmän. Mutta silti tuntuu, että arki pyörii aina ruuan ympärillä. Koko ajan pitää miettiä seuraavaa ruoka-annosta.
Tee vaikka kahden viikon ruokalista kerralla. Käy kerran viikossa kaupassa.
Helpottuu kun on suunnitelmallisuutta.
Meillä 13 v poika ja 12 v tyttö kokkaavat yhdessä, ollaan tehty aina yhdessä ja he ovat valinneet mitä haluavat kokeilla/opetella tarkemmin.
Molemmat harrastavat yleisurheilua, syövät hyvin mutta eivät kyllä rohmua koko jääkaappia tyhjäksi.
Aamupalaksi voivat valita puuroa, mysliä, täysjogurttia, leipää..
Välipalaksi ovat tottuneet syömään hedelmiä tai esim ruisleipä plus mozzarellasalaatti tmv.
Osaavat käydä kaupassa, suunnitella kauppalistaa ja tsekata hyvät tuotteet.
Mm. nämä onnistuvat nyt kesälomalla:
- jauhelihakeitto, paljon kasviksia myös
- munakkaat monenlaisilla ravitsevilla täytteillä
- tortillaletut, täytteeksi esim kanaa kasviksia ym ym
- laatikkoruoat / kaalilaatikko, perunajauhelihalaatikko, kasvislasagne, kasvismakaronilaatikko..
Ym ym.
Voi opettaa, ohjata, vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ole juuri sen vaikeampaa tehdä hieman isompi annos sitä ruokaa, ja lämmittää parina seuraavana päivänä siitä annokset tarvitsijoille. Mutta ongelmanhan tästäkin saa, jos oikein kovasti yrittää.
”Hieman” isompi määrä ruokaa ei riitä pariksi seuraavaksi päiväksi, jos perheessä on teinejä.
No, sitten kokkaat vielä hieman enemmän. Ei se nyt noin vaikeaa ole! Jos normi aterialla menee 200-300g jauhelihaa (vaikka kastikkeessa) niin teet 400-500g jauhelihasta sen kastikkeen. Sama perunoille, riisille, tai mitä nyt ikinä ko. kastikkeen kanssa olette tottuneetkin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 13 v poika ja 12 v tyttö kokkaavat yhdessä, ollaan tehty aina yhdessä ja he ovat valinneet mitä haluavat kokeilla/opetella tarkemmin.
Molemmat harrastavat yleisurheilua, syövät hyvin mutta eivät kyllä rohmua koko jääkaappia tyhjäksi.
Osaavat käydä kaupassa, suunnitella kauppalistaa ja tsekata hyvät tuotteet.
Voi opettaa, ohjata, vaatia.
Hienoa, kun sinulla on noin mainioita lapsia. Hienosti olet kasvattanut, voit kiittää itseäsi. Toivottavasti äidin pikku apulaiset jatkavat samaan malliin myös sitten, kun puberteetti iskee koko voimallaan.
Minun urheilijapoikani lakkasi ruoanlaiton kanssani 13-14-vuotiaana mutta alkoi samoihin aikoihin rampata jääkaapilla entistä tiheämpään. Opetukseni, ohjaukseni ja vaatimukseni kaikuvat nykyään kuuroille korville. Ruokaa sen sijaan uppoaa kuin pohjattomaan kuiluun.
Vierailija kirjoitti:
Pistä kundit kokkaamaan. Saavat suunnitella ja toteuttaa ruuan pari kolme kertaa viikossa ja siivota jäljet. Kaikki syövät eikä kukaan valita. Edes äiti vaikka olisi vähän ravintoarvot niin ja näin.
Räiskäleiden paistoa, tortilloita tai muuta.
Tein itse taannoin elämän ensimmäiset tortillat, tuli hyviä, ymmärrän että näihin voi innostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ole juuri sen vaikeampaa tehdä hieman isompi annos sitä ruokaa, ja lämmittää parina seuraavana päivänä siitä annokset tarvitsijoille. Mutta ongelmanhan tästäkin saa, jos oikein kovasti yrittää.
”Hieman” isompi määrä ruokaa ei riitä pariksi seuraavaksi päiväksi, jos perheessä on teinejä.
No, sitten kokkaat vielä hieman enemmän. Ei se nyt noin vaikeaa ole! Jos normi aterialla menee 200-300g jauhelihaa (vaikka kastikkeessa) niin teet 400-500g jauhelihasta sen kastikkeen. Sama perunoille, riisille, tai mitä nyt ikinä ko. kastikkeen kanssa olette tottuneetkin syömään.
😂😂😂
Oletko hiljattain mennyt naimisiin? Oliko sinulla häävieraille runsas 100 gramman annos makaronilaatikkoa?
Sinulla ei ole mitään käsitystä nälkäisestä teinistä ja niistä ruokamääristä, mitä nuori voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi, että pojat on 13, 10 ja 8. Tälleen suurin piirtein samanikäisten poikalasten äitinä sanoisin, että on vähän utopistinen ajatus, että lapset säännöllisesti itse valmistaisivat päivän lämpimän aterian. Leivänmässyttämiseksi menisi meillä ja sitten tapeltais perunankuorimisvuoroista niin, että kokkaaminen unohtuisi.
Aikuisten ohjauksessa toki voivat olla mukana lihapullien pyörittelyssä, mutta se että yksin kotona olevat lapset joka päivä itselleen tekisivät lämpimän kunnollisen ruoan on aika yltiöpositiivista...Samanikäisiltä tyttölapsilta kyllä onnistuu. Mutta pojilta ei saa tietenkään vaatia mitään. Ja sitten vielä ihmetellään miksi naiset toivovat tyttöjä. Lapsen sukupuolella ei kuulema ole mitään väliä, pääasia että on terve. Mutta kyllä totuus on se, että sukupuolella on iso merkitys. Sairaat ja vammaisetkin tytöt osaavat tehdä ruokaa, mutta terveet pojat eivät.
Sori, ruoanlaitto ei onnistu meidän tytöltä. Ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen jauhelihakastikkeen kilosta jauhelihaa ja lisäksi siihen laitetaan kasviksia mitä nyt kaapista löytyy tai esim jotain papuja.
Tämä siis 6 täysannoksen syövän päivällispöytåån.
Suurempaa annosta ei juuri tuohon (suureen) paistokasariin kykene tekemään.
Ja siitä saattaa jäädä jollekin jotain huomisen ruokaa, mahdollisesti.
Miten tuosta lisäät ’hieman’ että syödään monta kertaa sitä samaa?
Vierailija kirjoitti:
Purkkihernekeitosta saa nopeasti ruokaa.
Samoin pakastepinaattikeitosta. Keitetyt kananmunan puolikkaat päälle.
Kesäkeitto
Kaalipata riisillä, mukaan sipulia ja porkkanaa.
Lohikeittoa
Haukikeittoa
Nakkikeittoa
Jauhelihakeittoa
Broilerisuikalekeittoa
Perunamuusia ja lihapullia.Yksi iso satsi päivässä keittoa. Välipalaksi tomaattia, salaattia, hedelmiä, viiliä, jugurttia, piimääkin ehkä, joskus jäätelöä, viinimarjasoppaa, pakastettuja marjoja. Leipää, karjalanpiirakkaa. Maitoa kuluu paljon. Aamupuurolla selviää pitkälle. Sokeria ei mätetä jatkuvasti.
Oho mikä keittohullu 😱
Niissä on itse asiassa melkoinen työ jos tekee juureksista asti eikä pussisellaisista...ainakin jos keittoon kuului muutakin kuin se liemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noille mun teineille kelpaa kun uunituore ruoka ja samana päivänä valmistettu.
Kyllä se vasta valmistunut on ihan eri luokkaa kun lämmitettävä.
Mulla tätä kestää enää 5 vuotta ja sitten on ohi.
Olen sanonut että teen yhden lämpimän aterian päivässä ja loput saavat itse katsoa jääkaapista.
Pojat on 15 ja 17 vuotta.
Nyt kesällä grillataan ja senkin hoidan minä.Toki jos suu on tuohesta.
Esim pata-, keitto- ja laatikkoruuat paranee kun maut saa tekeytyä yön yli.
Kala tietty heti ja pastaruuat
Olen kyllä eri mieltä ja uskon ettå teen paljon parempaa ruokaa kun moni muu.
Tee jopa parempaa mitä ravintoloissa saa jos ajatellaan keskitason ravintoloita ja siksi niissä en käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lapsia?
Mulla on kaksi hoikkaa teinityttöä ja he syö keskenänsä yhdellä aterialla ton sun 400 grammaa. Eli jos meidän perhe syö tuosta 400 grammasta iltaruoan, ei siitä todellakaan enää seuraavalle oäivälle mitään jää!
Riisi tai pasta alkaa oikeasti myös maistua tosi ikävältä jo toisen päivän jälkeen.
Todella outoja ruokia teillä kesällä. Meillä kesällä grillataan ja keittoja ei kesällä syödä.
Ainoastaan perunat valmistetaan sisällä kun grilliin ei mahdu enempää.
Kasvikset myös menee grilliin.
Ja meillä grillaan minä eikä mies.
Vierailija kirjoitti:
Todella outoja ruokia teillä kesällä. Meillä kesällä grillataan ja keittoja ei kesällä syödä.
Ne lapsetkin siis keskenään grillailee päivät pääksytysten kun sinä olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa käydään iso satsi kerran viikossa.
Huhhuh, millaiset muskelit ja auto sinulla on. Itse en millään kykene kantamaan kaupasta kerran viikossa koko viikon ruokia. Yksin maitoa uppoaa teineihin pari litraa päivässä.
Me käydään yhdessä miehen kanssa ja ostokset maksaa150- 200 euroa. Sitten kun jääkaappi tyhjä niin uudestaan kauppaan.
En suunnittele mitä teen vaan elintarvikkeita on laajasti että jos haluan tehdä jotain niin se onnistuu ja samoin leipominen.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon parvekkeella on grillaaminen kielletty. Keitto on helppo ja nopea tehdä, ja siitä riittää useammalle päivälle.
8- ja 10-vuotiaat pystyy kyllä opettamaan tekemään aamulla tuorepuuroa ja keittämään kahvit äidille ja isälle valmiiksi. 13-vuotias pystyy tekemään ohjeistettuna muutamia eri ruokalajeja lounaaksi. Johan sen ikäisellä pitäisi olla koulussa kotitalouttakin. Niinpä äidille ja isälle jää vuoropäivinä vain päivällinen tehtäväksi. Illalliseksi sopii vaikkapa hedelmä ja jogurtti tai munakas, ja siihen ei kauan aikaa mene. Päivän mittaan voi muutenkin napostella välipalaksi herneitä ja mansikoita ja käydä vaikka jäätelökioskilla.
Ei kannata opettaa lapsia syömään yli äyräiden. Se kostautuu sitten myöhemmin. Omaa tekemistä korostaisin myös lapsille. Jo se 8-vuotias lapsikin osaa käyttää kuorimaveitseä porkkanaan ja paloittelemaan kurkkua ja tomaattia tai käyttämään munaleikkuria keitettyihin muniin. Meillä viisivuotias lapsi jo noita tekee, ja jos hän haluaa vaikkapa lasillisen maitoa tai hedelmää, vastaan aina, että ole hyvä ja hae itse. Vuoden päästä hän menee kouluun, ja täytyy hänen osata itse tehdä välipalaa koulusta tultuaan.
Opeta ne tekemään itse. On otollinen ajankohta. Kaksi kokkaa, kolmas kattaa ja tiskaa.
Marttyyrimamma kasvattaa passattavia pikku prinssejä. Pane hommiin ne, ja jos perheessä on joku turha ukko, potki sekin hommiin näyttämään jätkilleen asiallista miehen mallia.