Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entisajan kirjeenvaihtoilmoitukset "Läskit ja rillipäät älkää vaivautuko" - Miten tuollaiset menivät lasten- ja nuortenlehdissä läpi?

Vierailija
23.06.2019 |

Varhaisin muistoni on joskus ekaluokalla kun etsin Nalle Puh-lehdestä kirjekaveria ja siellä oli yksi tuollainen ilmoitus jonka perässä oli "PS. Läskit ja rillipäät älkää vaivautuko" :D Jäi kai siksi niin vahvasti mieleen, koska minulla oli silmälasit.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itsekin tuon lauseen kirjeenvaihtoilmoitusten lopussa, mutta ei kai sitä niin tosissaan otettu. Tai toki joku saattoi ottaakin, mutta minulle on jäänyt mieleen, että se olisi ollut enemmänkin sellainen vitsi, lentävä lause, mikä nyt vain oli siihen aikaan tapana laittaa ilmoituksen loppuun. Oli minunkin luokallani joku ylipainoinen lapsi ja mahtoi jollain olla silmälasitkin, mutta ei sitä ajateltu, että nuo nyt ovat niitä, joiden kanssa kukaan ei halua kirjeenvaihtoon. Oli heillä kavereita siinä missä muillakin. 

Vierailija
42/62 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä luin tuollaisia ilmoituksia vanhoista lehdistä, hullua että noita toivomuksia laitettiin omalla nimellä ja osoitteella. Voisi hyvin löytääkin ne tyypit, saattavat jopa itse olla nykyisin keski-ikäisinä läskejä rillipäitä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain silmälasit ekalla tai tokalla luokalla. Olin todella likinäköinen. Muistan sen kun äiti valitsi (rumat ja kamalat) sangat ja mentiin kotiin. Seuraavana päivänä sitten kouluun rillipöllönä. Ajattelin surullisena, että minusta ei sitten ikinä tullutkaan kaunista, missiä, prinsessaa, ihailtua. Vaan ruma rillipöllö. Sitten yritin lohduttaa itseäni ajatuksella, että voisin olla älykäs.

Olin sitten älykäs, kunnes 18-vuotiaana hankin piilolinssit. Katsoin itseäni peilistä ja peilikuvani oli niin kaunis.

Nyt olen vanha, enkä enää välitä :)

Vierailija
44/62 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskejä vain nuorissa tuolloin hyvin vähän ja lasejakin vielä oli aika harvalla.

Tuo vain lisäsi ylipainoisten ja silmälaseja käyttävien tuskaa. Jos heitä olisi ollut paljon , ei syrjintä olisi satuttanut niin syvästi.

Vierailija
45/62 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan itsekin tuon lauseen kirjeenvaihtoilmoitusten lopussa, mutta ei kai sitä niin tosissaan otettu. Tai toki joku saattoi ottaakin, mutta minulle on jäänyt mieleen, että se olisi ollut enemmänkin sellainen vitsi, lentävä lause, mikä nyt vain oli siihen aikaan tapana laittaa ilmoituksen loppuun. Oli minunkin luokallani joku ylipainoinen lapsi ja mahtoi jollain olla silmälasitkin, mutta ei sitä ajateltu, että nuo nyt ovat niitä, joiden kanssa kukaan ei halua kirjeenvaihtoon. Oli heillä kavereita siinä missä muillakin. 

Voi j.u.m.a.l.a.u.t.a!

Eihän sinua tietenkään haitannut, jos et kerran itse ollut lihava tai silmälasipäinen!

Voisitko yrittää ajatella asiaa niiden syrjittyjen kannalta? Ehkäpä heille se ei ollutkaan vain pelkkä vitsi!

Vierailija
46/62 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan nämä ikuisesti, minä olin nimittäin pyöreä ja lasit oli päässä ekalta luokalta lähtien. Olin koulukiusattu eikä minua kutsuttu kenenkään syntymäpäiville enkä kelvannut edes kirjeenvaihtoon. Kyllä, hyvin traumaattista se oli.

Vierailija
47/62 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ennen lihavia oli 1 per luokka. Tai varmaan useimmiten 2 per luokka: 1 tyttö ja 1 poika. Näin asian muistaisin. 

Nykyään kun melkein puolet alkaa olla lihavia niin kielenkäyttöäkin on pitänyt siistiä. 

Näin se meni meilläkin maaseudulla. Luokassa oli aina yksi lihava poika ja tyttö. Nykyään kai enemmistä on punkeroita? 🤔

Vm86

Vierailija
48/62 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nykyään tulee ilmoittaa korrektilla tavalla etsivänsä tinderissä hoikkaa naista/miestä? Urheilullinen?

Vierailija
49/62 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nykyään tulee ilmoittaa korrektilla tavalla etsivänsä tinderissä hoikkaa naista/miestä? Urheilullinen?

On varmasti ihan hyväksyttyä etsiä urheilullista, jos olet itsekin urheilullinen.

Toinen vaihtoehto on tietysti se, että valikoit ehdokkaat ihan omia silmiä käyttäen, etkä paljasta moukkamaisuuttasi ulkonäkökriteereillä. Jos kerrot etsiväsi huippumallia, tuskin saat sillä huippumallia.

Vierailija
50/62 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka nimenomaan etsin tumm a i hoista poikaa kirjeystäväksi eikä sitä siihen aikaan mitenkään sensuroitu.

Vierailija
51/62 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan mainostaminenkin oli vähän toisenlaista kuin nykyään.

Ei ehkä tähän oikein kuuluisi, muuten kuin mielensäpahoittamisen kautta.

https://kirsimilla.files.wordpress.com/2009/02/autokorjaamo.jpg

https://peda.net/karsamaki/perusopetus/frosteruksen-koulu/7-9-lk-t/oppi…

https://www.riemurasia.net/kuva/Penta-moottorit/118812

Vierailija
52/62 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka nimenomaan etsin tumm a i hoista poikaa kirjeystäväksi eikä sitä siihen aikaan mitenkään sensuroitu.

Ja vastustit ehdottomasti rasismia eikä toisen ihonvärillä ollut mitään merkitystä :D

Vierailija
53/62 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan loukattiin kyllä tasaisen varmasti kaikkia muitakin kuin vain läskejä ja rillipäitä. Liian laihakin sai jatkuvasti kuulla olevansa kukkakeppi tai lauta. Vielä aikuisena työpaikassakin akat kilvan päivittelivät kahvitunnilla kuinka mä olin liian laiha. Nykyäänkin laihoja ja hoikkia naisia haukutaan. Heidän osaltaan ei ole mikään muuttunut.

Kumma kyllä, toi liian laihaksi haukkuminen ei loukannut mua pätkääkään. Olin liikkuva lapsi, enkä välittänyt syömisestä. En välitä vieläkään, olen säilyttänyt hoikkuuden tänne keski-ikään asti. 

Vierailija
54/62 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan loukattiin kyllä tasaisen varmasti kaikkia muitakin kuin vain läskejä ja rillipäitä. Liian laihakin sai jatkuvasti kuulla olevansa kukkakeppi tai lauta. Vielä aikuisena työpaikassakin akat kilvan päivittelivät kahvitunnilla kuinka mä olin liian laiha. Nykyäänkin laihoja ja hoikkia naisia haukutaan. Heidän osaltaan ei ole mikään muuttunut.

Kumma kyllä, toi liian laihaksi haukkuminen ei loukannut mua pätkääkään. Olin liikkuva lapsi, enkä välittänyt syömisestä. En välitä vieläkään, olen säilyttänyt hoikkuuden tänne keski-ikään asti. 

Onpa kumma tosiaan.

Vierailija
55/62 |
18.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti ihan hyväksyttyä etsiä urheilullista, jos olet itsekin urheilullinen.

Ohis, mutta miksi ei olisi hyväksyttyä etsiä urheilullista, jos ei itse ole urheilullinen? Etsiväthän esim. monet naiset miehiä, vaikka eivät itse ole miehiä, pitkiä vaikka eivät itse ole pitkiä jne.

Itse olen jokseenkin urheilullinen ja tyttöystäväni ei ole. Onneksi emme ole tavanneet Tinderissä, niin emme tarvitse sinun hyväksyntääsi seurustelullemme. :)

Vierailija
56/62 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
57/62 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vain suomalainen ilmiö. Esimerkiksi kirjassa "Kärpästen herra" se kaikkein typerin inisijä on läski rillipää. Nuorten dekkarisarjoissa taas penalin terävin kynä on lihava poika ikään kuin alleviivaten, että on yllättävää, että juuri se kaikkein typerimmältä vaikuttava lapsonen onkin se älykkäin. Esim. Hitchcockin/Arthurin 3 etsivää -sarjassa Jupiter.

Vuonna 2016 julkaistussa SKAM nuortensarjassa naurettiin tyttöporukan painavimmalle jäsenelle, kun hän nolosti yritti iskeä (ylemmän tason) poikaa. Oli myös kohtaus, jossa yhden tytön äiti katselee kuvia tästä tyttöporukasta ja toteaa hoikan ja nätin Nooran kohdalla, että onpas hän kaunis, ja tämän pyöreämmän tytön kohdalla, että hän näyttää kivalta.

Vierailija
58/62 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökillä luin tuollaisia ilmoituksia vanhoista lehdistä, hullua että noita toivomuksia laitettiin omalla nimellä ja osoitteella. Voisi hyvin löytääkin ne tyypit, saattavat jopa itse olla nykyisin keski-ikäisinä läskejä rillipäitä :D

Mitä hullua siinä on, jos joku saa tietää jonkun tuntemattoman ihmisen osoitteen? Tulee soittelemaan ovikelloa ihan vaan siksi, että sai tietoonsa, että tässä osoitteessa asuu joku?

Vierailija
59/62 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin että lapsena oli näitä rillipäästä älkööt vaivautuko -kirjeenvaihtoilmoituksia ainakin Villivarsassa ja Hevoshullussa 1980-luvun lopulla. 

Vierailija
60/62 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvin että lapsena oli näitä rillipäästä älkööt vaivautuko -kirjeenvaihtoilmoituksia ainakin Villivarsassa ja Hevoshullussa 1980-luvun lopulla. 

Oli niitä vielä ysärilläkin nuorten lehdissä. Me Kaks, Sinä&Minä, Koululainen... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi