Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei terveydenhoitohenkilöstö...

Hoitaja itsekin
22.06.2019 |

Mistä johtuu lääkäreiden ja hoitajienkin ristiinpuhuminen? Olen hypännyt lasten kanssa lääkäreillä milloin mistäkin vaivasta. Korvatulehdusta epäiltäessä lääkärit näyttävät haluavan että crp nousee ennen kuin määräävät kuurin. Sitten taas tytöllä oli silmäluomen turvotus (pahan näköinen) mutta yleisvointi oli hyvä eikä crp noussut yhtään niin lääkäri oli laittamassa iv-antibioottia. Tätä kun ihmettelin niin sain vastaukseksi että crp ei aina nouse paikallisissa tulehduksissa. No mikä se korvatulehdus sitten on kun siihen vaaditaan crp nousu että saa kuurin. Nyt poika on sairastunut angiinaan ja on lomareissulla toisessa sairaanhoitopiirissä. Siellä ei kuulemma aloiteta kuuria pikatestin perusteella vaan vasta viljelyn jälkeen vaikka oireita on. Täällä meidän shpssä aloitetaan kyllä kuuri heti positiivisen pikatestin tultua. Minkä takia se pikatesti sitten edes otetaan jos sen perusteella ei määrätä kuuria? Angiinan aiheuttajabakteerihan tiedetään jo muutenkin. Sitten olen myös huomannut että nuoret lääkärit eivät kuuntele potilasta tai vanhempaa vaan tuijottavat vaan lukuja ja eivät uskalla määrätä antibioottia resistenssin pelossa. Ja tämäkin on tullut tutuksi että julkisella puolella saat taistella että saat kuurin vaikka oireet ovat ihan selvät. Yksityisellä puolella ei tarvi taistella kuurista. Jotain järkeä pitäisi saada tähän niin kehuttuun Suomen terveydenhuoltoon. Nyt mennään ojasta allikkoon ja ihmiset jäävät hoitamatta.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulehdukset ovat yleensä viruksen aiheuttamia. Jos crp nousee niin voi olla kyseessä bakteeritulehdus, johon antibiootti on hoito. Virusperäistä ei hoideta antibiootein. Toki usein varalta määrätään kuuri, mutta jotkut on hyvin tarkkoja ettei turhia kuureja. Angiina voi oi lla myös viruksen aiheuttama. Meidän tk:ssa määrätään kuuri vasta viljelyvastauksen tultua.

Lääkäreillä on eri tapoja hoitaa ihan sairaalan sisälläkin. Vaikka on yleiset hoitosuositukset niin jotkut määrää kokemuksen perusteella varuilta tehokkaammat lääkkeet aluksi. Silmän seurun tulehduksissa ollaan tarkoja varsinkin jos pahan näköinen tulehdus. Aivot on lähellä.

Vierailija
2/3 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon antibioottien määräämiseen olisi hyvä saada joku yhteinen ohje. Yksi lääkäri määrää antibiootin ja sanoo, että tilanne menee tosi pahaksi ilman sitä (mahdollinen alkava poskiontelontulehdus). Myöhemmin toinen lääkäri ihmettelee, että määräsikö tämå ensimmäinen oikeasti antibiootin ilman mitään tutkimuksia, crp:tä tms. Itse potilaana on vaikea kieltäytyä lääkkeestä, minkä lääkäri näkee tarpeellisena ja toisaalta myös yrittää vaatia sitä antibioottia. Resistenssi on todellinen ongelma, mutta välillä tuntuu, että osa lääkäreistä suorastaan pelkää antibioottia nykyään ja osa taas ei ole koko antibioottiongelmasta kuullutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hei, lääkärit mä en oo syönyt mun lääkkeitä. Tiputtelen neurolepseja että löydän lapsuuden kotiini takaisin, täällä naiset on kuin noitii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän