Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenkohan sairastunut syömishäiriöön? Vhh-ruokavalio.

Vierailija
19.06.2019 |

Mistähän aloittaisin. Hieman ahdistaa enkä tiedä kuinka tulisi toimia.
Rakastan vhh ruokavaliota, olen laihtunut sekä voinut sen avulla fyysisesti sekä henkisesti paljon paremmin.
Silloin voin syödä paljon ja ihania, luonnollisia itse tehtyjä ruokia niin paljon, ettei ole enää nälkä. No sitten sitä nälkää ei lopulta tulekaan enää, se on rasvan vaikutus elimistössä.
Keho toimii säännöllisemmin ja tasaisesti rasvaa polttamalla ilman suurempaa nälän tunnetta.
Sitten porukka kehottaa pätkäpaastoamaan sen terveyshyötyjä luettelemalla (joihin uskonkin), joka taas vähentää syömistä entisestään.
Pian kaikki, koko elämä pyörii vain saavutettujen pudonneiden kilojen rinnalla ja paastossa, hyvinvoinnissa. Ruoassa ja ravintosisällöissä.
Se on pakkomielteistä, siihen jää koukkuun.

No tämä ei ole tässä..
Tuon vaiheen käytyäni läpi ja oikeasti nautin siitä melko pitkälle.
Niin nyt jälkikäteen ajateltuna pelkään, että tuo paastoilu saattoi mennä yli. Ajatukseni eivät oikein pysy koossa enkä ole armollinen itselleni. Pää huutaa vaan, että pitäisi vielä laihtua x määrä.

Tällä hetkellä iikkuminen on vähintäänkin tuplaantunut elämäntilanteen muuttumisen vuoksi. Työpäivät on erittäin raskaita ja syön kerran päivässä nopeasti jonkun salaatin pihvillä tms. Koska muuten en oikeasti juuri ehdi tai sitten yritän mukamas pitää pätkäpaastosta kiinni.
Tietysti nyt olen alkanut repsahtelemaan luonnollisesti koska on kamala nälkä.
Olen syönyt herkkuja ja leipiä jne aina välillä iltaisin ennen nukkumaan menoa ja se on saanut minut voimaan pahoin. Sitten yritän olla paastolla ja syödä vhh-tyylisesti koska se on kaiken hyvän alku ja juuri mutta loppuen lopuksi kiireisten päivien jälkeen olen taas sortunut ja syön ruokaa joka minulle ei sovi.
Tunnen taas nälkää mutta edelleen yritän jatkuvasti kontrolloida ja pelkään lihoamista todella paljon.
Kuitenkin haluaisin vain syödä koko ajan..
Mutta en voi koska täytyy piiskata itseään herkuttelusta ja yrittää saada taas keho rasvanpolttotilaan.
Alkaa ahdistamaan...
Sitten kun työt ovat loppuneet (nyt on todella rankkaa) niin tiedän voivani noudattaa jälkeen täysin vhh-ruokavaliota.
Se sopii minulle mutta juuri nyt tuntuu, että koko keho vaan huutaa armoa ja henkinen pahoinvointi lisääntyy.
Inhoan ruokaa tällä hetkellä mutta toisaalta haluaisin vain kunnolla ravintoa ilman, että tunnen siitä huonoa omatuntoa.
Voisinpa vain syödä kuin normaalit ihmiset......

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, jos sulla mielestäsi on syömishäiriö, niin et voi siitä vhh:ta syyttää. Ethän ole sitä edes noudattanut.

Vierailija
2/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, jos sulla mielestäsi on syömishäiriö, niin et voi siitä vhh:ta syyttää. Ethän ole sitä edes noudattanut.

Mistäs olet tuollaiseen johtopäätökseen tullut, en itse ainakaan nähnyt minkäänlaista kuvausta syödyistä ruoista tai edes makrojakaumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jonkin asteinen ortoreksia alkoi vhh-ruokavaliosta. Nälkä oli poissa, olo mahtava. Muutuin sohvaperunasta juoksijaksi. Piti aina vain juosta enemmän ja enemmän, myös piti kokeilla kuinka vähällä ruualla selviää. Joskus muistan, että söin päivässä yhden porkkanan ja teetä. Kävin kuitenkin lenkillä, koska tuli hyvä olo siitä että oli kevyttä mennä. Eli euforia vie mennessään eikä tajua, että vaarallistahan tuo pidemmän päälle on.

Vierailija
4/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastunut vahvuuteen.

Vierailija
5/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs olet tuollaiseen johtopäätökseen tullut, en itse ainakaan nähnyt minkäänlaista kuvausta syödyistä ruoista tai edes makrojakaumista.

Ai katsos, nyt vasta huomasin tuon herkuttelupätkän.

AP: Syö niin kuin sinulle sopii. Jos pätkäpaasto tuntuu vaikealta, niin älä pätkäpaastoa. Tai paastoa silloin kun et ole töissä. Mutta jos mielessä pyörii mikä tahansa syömishäiriöön liittyvä, niin en kyllä voi suinkaan surmineen suositella mitään paastoihin liittyvää. Jos VHH toimii, syö niin. Kaikki laihduttajan ruokavaliothan ovat toki väkisinkin "vähähiilarisia", koska hiilarit ovat ainoa mistä voimme karsia. Proteiinia ja rasvaa ihminen tarvii tietyn määrän päivässä, eli ainoa mikä jää jäljelle mistä voimme vähentää on hiilarit.

Jos urheilet tai työpäiväsi ovat raskaita niin voit kokeilla välillä myös VHH:n kylkeen hiilaritankkauksia. Esim kerran viikkoon tai kahteen viikkoon syötkin vain vähän rasvaa, hieman normaalia vähemmin protskua ja (hyviä) hiilareja reilusti. Jos tuntuu että psyyke toimii paremmin niin voi siihen jotain suklaata, jätskiä tai karkkiakin mahduttaa. Tai leipää, piirakkaa, kakkua, mikä ikinä toimiikaan. Suurin osa hiilareista kuitenkin saisi tulla kaurasta, tummasta riisistä, täysjyvästä tms.

Vierailija
6/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jonkin asteinen ortoreksia alkoi vhh-ruokavaliosta. Nälkä oli poissa, olo mahtava. Muutuin sohvaperunasta juoksijaksi. Piti aina vain juosta enemmän ja enemmän, myös piti kokeilla kuinka vähällä ruualla selviää. Joskus muistan, että söin päivässä yhden porkkanan ja teetä. Kävin kuitenkin lenkillä, koska tuli hyvä olo siitä että oli kevyttä mennä. Eli euforia vie mennessään eikä tajua, että vaarallistahan tuo pidemmän päälle on.

Olisit syönyt vhh:n mukaan. Ei olisi ollut vaarallista.

Vierailija
7/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko. Jokin pakkomielle kuitenkin tullut koko syömisen suhteen. Se stressaa ehkä liikaakin. En osaa sanoa. Pää on ihan pyörällä tällä hetkellä ja keho aika sekaisin.

Lisäksi en syytä vhh ruokavaliota.

Sanoin, että se toimii minulla ja siitä on ollut itselleni paljon hyötyä mutta tuo tasapainottelu älyttömän kiireen kanssa, sen suuren tiedon kanssa jota olen vhh ruokavaliosta oppinut ja siitä tämän hetkisessä elämässä kiinni pitäminen, siitä aiheutuva ahdistus ja pelko alkaa olemaan todella uuvuttavaa.

Onneksi sorrun syömään ehkä kerran viikossa väärää ruokaa ja sillon syön ihan kunnolla, muuten yritän syödä oikeaoppisesti ja tosiaan pätkäpaastota, jotta koko homma ei menisi läskiksi. En ainakaan aio lihoa.

Kuitenkin sisällä on ahdistus siitä, että haluaisin koko kontrollin pysyvän käsissäni mutta se ei vain toimi. En saa sitä toimimaan.

En tiedä miten nyt toimisin ja suhtautuisin tähän koko hommaan. Haluaisin myös nauttia elämästä mutta toisaalta siitäkin tulee huono omatunto, ihan joka suupalasta tuntuu jossain määrin tulevan huono omatunto.

En kai oikein osaa selittää tätä tilannetta ymmärrettävästi.

Ap

Vierailija
8/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko. Jokin pakkomielle kuitenkin tullut koko syömisen suhteen. Se stressaa ehkä liikaakin. En osaa sanoa. Pää on ihan pyörällä tällä hetkellä ja keho aika sekaisin.

Lisäksi en syytä vhh ruokavaliota.

Sanoin, että se toimii minulla ja siitä on ollut itselleni paljon hyötyä mutta tuo tasapainottelu älyttömän kiireen kanssa, sen suuren tiedon kanssa jota olen vhh ruokavaliosta oppinut ja siitä tämän hetkisessä elämässä kiinni pitäminen, siitä aiheutuva ahdistus ja pelko alkaa olemaan todella uuvuttavaa.

Onneksi sorrun syömään ehkä kerran viikossa väärää ruokaa ja sillon syön ihan kunnolla, muuten yritän syödä oikeaoppisesti ja tosiaan pätkäpaastota, jotta koko homma ei menisi läskiksi. En ainakaan aio lihoa.

Kuitenkin sisällä on ahdistus siitä, että haluaisin koko kontrollin pysyvän käsissäni mutta se ei vain toimi. En saa sitä toimimaan.

En tiedä miten nyt toimisin ja suhtautuisin tähän koko hommaan. Haluaisin myös nauttia elämästä mutta toisaalta siitäkin tulee huono omatunto, ihan joka suupalasta tuntuu jossain määrin tulevan huono omatunto.

En kai oikein osaa selittää tätä tilannetta ymmärrettävästi.

Ap

Ehkä sun kannattaisi hankkia tietoa vhh:sta. Auttaisi varmasti tuohon kontrolliinkin.

Vierailija
9/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täytyy tahallaan ymmärtää väärin?

Vhh ruokavaliossa on paljon hyviä puolia kyllä. Siitä tulee hyvä olo ja se vie nälän tunteen. Lisäksi sitä jopa haetaan, sehän se juttu on, että syödään oikeita rasvoja tarpeeksi ja lopulta, et voi syödä enää paljoa koska nälkää ei ole ja laihdut. Silloin pitää aina välillä pakottaa itsensä syömään mutta toisaalta olo on niin hyvä, että se unohtuu tai paastoilu on niin helppoa, että se vie mennessään. Varsinkin kun vaakakin siitä ilmottelee mukavia lukemia lyhyessä ajassa.

Kaikessa on oikeasti riskinsä. Miksi hyökätä kimppuun vaikka oikeasti tässä nyt puhutaan ihan asioista, joista varmasti useampi kamppailee.

Ei näitä pitäisi peitellä sen vuoksi, että koko vhh porukka hyökkää kimppuun.

Olen itsekin osa sitä porukkaa ja mielummin haluan tukea kuin huutoa siitä, ettei asioita ole tehty oikein. Tiedetään!

Kuitenkin näissä tarvitsee neuvoja ja onpa ihanaa, että ihmisillä on samankaltaisia kokemuksia ja voi saada myötätuntoa sekä armoa itseään kohtaan molemminpuolin.

Ap

Vierailija
10/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täytyy tahallaan ymmärtää väärin?

Vhh ruokavaliossa on paljon hyviä puolia kyllä. Siitä tulee hyvä olo ja se vie nälän tunteen. Lisäksi sitä jopa haetaan, sehän se juttu on, että syödään oikeita rasvoja tarpeeksi ja lopulta, et voi syödä enää paljoa koska nälkää ei ole ja laihdut. Silloin pitää aina välillä pakottaa itsensä syömään mutta toisaalta olo on niin hyvä, että se unohtuu tai paastoilu on niin helppoa, että se vie mennessään. Varsinkin kun vaakakin siitä ilmottelee mukavia lukemia lyhyessä ajassa.

Kaikessa on oikeasti riskinsä. Miksi hyökätä kimppuun vaikka oikeasti tässä nyt puhutaan ihan asioista, joista varmasti useampi kamppailee.

Ei näitä pitäisi peitellä sen vuoksi, että koko vhh porukka hyökkää kimppuun.

Olen itsekin osa sitä porukkaa ja mielummin haluan tukea kuin huutoa siitä, ettei asioita ole tehty oikein. Tiedetään!

Kuitenkin näissä tarvitsee neuvoja ja onpa ihanaa, että ihmisillä on samankaltaisia kokemuksia ja voi saada myötätuntoa sekä armoa itseään kohtaan molemminpuolin.

Ap

Mikä ihme sulla on sitten se ongelma? Aloituksesta sai käsityksen, että ongelmat johtuvat juurikin vhh:sta.  Siksi vastasin niin kuin vastasin. Sori.

Vierailija
11/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin itse vähän samaa...Keto-dieetin piti kestää vain aikansa mutta nyt on hankalaa palata hiilareihin. Tuntuu että pullistun kuin pullataikina heti kun syön vähän hiilaria ja vatsa pömpöttää ja reistailee. Ahdistaa kun on niin paha olla. Mutta ei kai ketollakaan loputtomiin voi olla, vai voiko?

Vierailija
12/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh... Vhh-sääntö numero yksi: "Minä olen sinun ruokauskontosi, sinun laihdutuskeinosi. Sinulla ei saa olla muita laihdutusmetodeja" Elilä tuo pätkäpaasto on kyllä huono homma yhdistettynä karppaukseen, vhh ei toimi sen takia. Tee fiksut eväät mukaan ja ota pähkinöitä pahimpaan nälkään välipalaksi. Syötkö tarpeeksi? Tarpeeksi rasvaa? Mulla ei ainakaan ole mitään himoja vaikka olisin koko päivän syömättä. Noudatan vhh-dieettiä myös.

Vierailija
13/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin itse vähän samaa...Keto-dieetin piti kestää vain aikansa mutta nyt on hankalaa palata hiilareihin. Tuntuu että pullistun kuin pullataikina heti kun syön vähän hiilaria ja vatsa pömpöttää ja reistailee. Ahdistaa kun on niin paha olla. Mutta ei kai ketollakaan loputtomiin voi olla, vai voiko?

Ei voi. Aivot toimii pelkästään hiilareilla, ketoosi on ihmisruumiin äärimmäinen selviytymiskeino sellaisten tilanteiden varalle jolloin hiilareja ei yksinkertaisesti ole saatavilla tarpeeksi. Kroppasi pilkkoo siis vaikka sydämesi ruoaksi aivoille jos sikseen tulee. Koska aivot määrää mitä kroppa tekee... :)

Nämä ketoosit ja rasvanpoltot sun muut ovat muutenkin enempi vähempi uskomustiedettä. Kyllä se VHH toimii ihan yhtälailla ilman mitään ketoosiakin ja rasvaa palaa jos syöt vähemmän kuin kulutat. Kannattaa mennä sillä mikä toimii eikä missään nimessä stressata siitä että nyt joku nettijeesus jossain sanoo että et syö "oikein."

Vierailija
14/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Aivot toimii pelkästään hiilareilla, ketoosi on ihmisruumiin äärimmäinen selviytymiskeino sellaisten tilanteiden varalle jolloin hiilareja ei yksinkertaisesti ole saatavilla tarpeeksi. Kroppasi pilkkoo siis vaikka sydämesi ruoaksi aivoille jos sikseen tulee. Koska aivot määrää mitä kroppa tekee... :)

Nämä ketoosit ja rasvanpoltot sun muut ovat muutenkin enempi vähempi uskomustiedettä. Kyllä se VHH toimii ihan yhtälailla ilman mitään ketoosiakin ja rasvaa palaa jos syöt vähemmän kuin kulutat. Kannattaa mennä sillä mikä toimii eikä missään nimessä stressata siitä että nyt joku nettijeesus jossain sanoo että et syö "oikein."

No höpöhöpö nyt taas

Vierailija
15/16 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että nykyään todella yleistä sairaalloinen terveellisesti syöminen.

Vierailija
16/16 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up