Mitkä ostokset lisäävät elämänlaatuanne?
Olen hiljattain siirtynyt opinnoista työelämään. Olen kuitenkin huomannut, että vuosien aikana huippuunsa kehittyneesti piheydestä on vaikea päästä eroon, vaikka nyt olisi ylimääräistä rahaa käytettäväksi. Säästän asuntoa varten ja sijoitan, mutta haluaisin välillä myös ostaa jotain. Mutta en osaa perustella itselleni ostoksia tarpeeksi hyvin ja lopulta jätän hankinnat tekemättä, koska totean, etten tarvitse niitä välttämättä ja mieluummin säästän rahan johonkin oikeasti tärkeään.
Mitkä ostokset ovat sellaisia, jotka todella ovat lisänneet elämänlaatuanne ja ovat ehdottomasti rahan arvoisia, vaikka eivät ehkä olisikaan aivan välttämättömiä? Mietin ensisijaisesti fyysisiä ostoksia, mutta myös palveluita saa ehdottaa.
Kommentit (144)
Laadukas sänky tyynyineen ja petivaatteineen. Kaikki lähtee hyvästä unesta. Lämmön mukaan mukautuvat on meillä olleet parhaat, mutta testailemaan vaan itselle sopivia. Niissä en pihistäisi.
Toinen missä en pihistäis olis hyvät siivousvälineet, jos itse aiot siivota etkä palkkaa toista. Siivoominen on ns. pakollinen paha, mielelläni haluan tehdä siitä mahdollisimman siedettävää ja sujuvaa.
Ruoka ja matkat.
Jos voin valita ostanko vasikkaa vai perusjauhelihaa valitsen vasikan. Kalasta pussilohi vai vastapyydetty (tää tosin on lähes mahdotonta) nieriä? Kahvista perusmokka vai tummapaahtoiset pavut jotka jauhan itse. Syöntikypsä avokado tarpeeseen vai alepussi joka tosin kypsyy kätevästi 1 per päivä. Tuoreet marjat aamiaispöytään, muutkin kuin ne itsepoimitut mustikat.
Aika pieniä juttuja nuo mun "luksukset". Matkat tietty erikseen mutta niissäkään en (juuri) koskaan valitse esim hotellia tähtien mukaan - vain Aasiassa on joskus kiva mennä luksushotelliin kun sen saa tavallisen hinnalla. Muuten matkoillakin ihan muut jutut merkitsee.
Merkkivaatteet, korut (on tarpeeksi), "the" auto, kallis läppäri, iphone, hajuvedet ei kiihota yhtään enkä halua tuhlata niihin rahaa! Viinakset ei. Hyvää viiniä kylläkin mutta siinä pitää tietää mistä hintaluokasta löytyy parhaat. Ne ei ole ne kalleimmat. Enemmän on luksusta kun haen sen viinin sieltä tilalta itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso äly-tv, pesutorni, tiskikone ja liesi.
Luulin, että nämä ovatihan perusjuttuja.
Miehes palkalla ehkä onkin.
??oletko katkera sinkku
Olen miehesi lompakko. Odottelen jo pulleita nakkisormiasi visiitille.
Kunnon sänky
Astianpesukone
Sauna
Pyykinpesukone ( kuivausrumpu, vaikka kuivaan aina ulkona, kun on mahdollista )
Jogurttikone
Leipäkone
Hyvä ja terveellinen ruokavalio
Näistä en luovu.
Mikro on myös kätevä, mutta kotona en käytä lainkaan , töissä päivittäin
No uusi tabletti, lomamatka naisen kanssa, yhteinen juustojen ja viinien maistelu, ikkunoiden pesu rennolla otteella, kesäfestarit yhdessä, bootzin vaatteet molemmille, lapsille legoland vierailu...onhan näitä. M44
Minun elämänlaatuani ovat kohentaneet
- oikeasti laadukkaat, tyyriit kengät. Jaksan kävellä vaikka koko päivän ja jalkapohjat pysyvät pehmeinä! Oman maun mukaan lenkkarit, tennarit tai korkkarit... Mutta laatukenkä on laatukenkä!
- tavanomainen mutta laadukas polkupyörä. Vanhalla oli tunnearvoa, mutta se ei olisi kelvannut kenellekään edes ilmaiseksi.
- uusi tyyny ja patja. Näitä tulee harvemmin mietittyä. Silti harkitsemisen arvoista.
Hyvä auto.
Hyvät kävelykengät
Kauniit vaatteet
Kuivausrumpu
Leveä sänky
Netflix
Kirjastokortti (tosin se on ilmainen)
Maalauskurssi
Hiusväri, kampaajalla käynti + meikit
Lelut lapselle
Kasvit ja kukkaset niin kotona kuin puutarhassa
Citymarketin täytetyt patongit 3,99 €
Minulle mielihyvää tuottaa se, että voin hemmotella kissojani ja panostaa niiden elämänlaatuun. Ostelen myös luonnonvaraisille linnuille talvisin ruokaa. Yritän jotenkin ilahduttaa ja auttaa kaikkia kohtaamiani eläimiä mahdollisuuksien mukaan. Perhe ja ystävät ovat myös ilahdutuslistalla. Minun on vaikea ottaa mitään vastaan mutta antaminen on vain niin hitsin hienoa!
Kunnon vibraattori, 100 euron taikasauva.
Maksullisen naisseuran hankkiminen. Siihen ei ole kovin usein varaa, mutta tuntuu kyllä luksukselta silloin kun siihen varaa.
Hedelmät. Ei kylläkään ole mitenkään ihmeellisen kalliita, kun ostaa kauden hedelmiä. Ja tarpeellisiakin ovat :D
Luin vain kaksi ekaa sivua joten pahoittelut jos on jo mainittu: oikein laadukas, paksu untuvatakki. Ai että
Tonnin tietokone ja siihen vuosien varrella vaihdetut muistikammat, kovalevy ja akku, yhteensä n. 1500 mennyt vempeleeseen ja edelleen pelittää kuin uusi. Ollut 7 vuotta päivittäisessä käytössä.
Uskottelen vakaasti itselleni, että kirjojen ja CD- levyjen osamien lisäisi elämänlaauani, mutta en ole aivan varma uskonko itsekään niiden omisamisen lisäävän elämänlaatuani. Tuskin ainakaan kaikki - Toisaalta en osaa kuvitella enää asuvani kodissa, jossa ei olisi lainkaan kirjoja. - Mutta missä menee kohuuden raja.
Nyt kun voin käyttää oman palkkani (netto n. 2000) lähes pelkästään omiin menoihin, niin olen ostanut mm. paljon tuoreita leikkokukkia ja tehnyt niistä kotiin ihania asetelmia. Tällaisiin ei koskaan aiemmin ole ollut varaa joten tuntuu todella ylelliseltä. Ylipäätään kotiin on ihanaa hankkia välillä uusia sisustustekstiileitä ym. pientä kuluvaa sisustustavaraa. Rakastan olla omassa kauniissa kodissa ja ihana katsella ympärilleen kun joka puolella on nättiä. Myös kirjoihin käytän aika paljon rahaa, samoin erilaisiin harrastusvälineisiin (luksuslangat, taidetarvikkeet) sekä laadukkaaseen ruokaan. Ostan esim. tuoreita marjoja ympäri vuoden sekä melko hintavia aineksia erilaisiin supersmootheihin.
Olen elänyt aineellisesti erittäin vaatimattoman lapsuuden ja nuoruuden ja nyt lähes nelikymppisenä osaan todella paljon arvostaa näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Luin vain kaksi ekaa sivua joten pahoittelut jos on jo mainittu: oikein laadukas, paksu untuvatakki. Ai että
Oiekasaan on aika hauskaa huomata, että on asioita, joista monet muukin pitävät. - Esimerkiski minusta on kiva huomaa, etä en ole ainoa joka pitää ja kokee nauinoa ja elämänlaatua parantavana hyvän ruuan. - Lisään ähän, etä vielä enemmän hyvä ruoka lisää elämänlaatuani, jos tai kun voin ja saan nauttia siitä hyvässä seurassa.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Pienillä summilla, joista tulee kiva olo ja hyvä mieli, sanoisin joku laadukas hajuvesi. Se kestääkin aika kauan. Ja jonkun harvinaisemman ulkolaisen esiintyjän konsertti. Antaa kyllä säväyksen livekonsertti ja pääsee ulos tuulettumaan.
Ulkolaisen? Eikö kotilaiset käy?
Kasvit sisälle ja terassille, saan niistä paljon iloa, ja ne rauhoittavat ahdistusta.
Nyt kun olen lukenut tähän asti keskustelua ja on aika kirjoittaa oma kommenttini, niin huomaan, että omaa elämänlaatuani saattaisi parantaa uusi tietokone, tai sen näppäimistö. - On raivostuttavaa huomata, että nåppäimistön siivoamisen jälkeen osaa kirjamista täytyy "lyödä" että näppäin toimii; niinpä osasta sanoja jää kirjamia pois, ellen vartavasten huomioi, että nyt minun täytyy taas huomata iskeä tuoa ja sitten taas pian tuota näppäintä... Muutoin kirjoitukseni vaikuttaa sille kuin kirjoittaisin pientä suuremmassa hiprakassa. Ikäänkuin tavanomaisisssa ja toistuvissa kirjoitusvirheissä olisi tarpeeksi. Elämänlaatuani saataisi parantaa kummasi hyvä oikoluku ohjelma tms...
Suklaa.
Kalliiseen ei ole varaa, vaikka käyn työssä.