Mitkä ostokset lisäävät elämänlaatuanne?
Olen hiljattain siirtynyt opinnoista työelämään. Olen kuitenkin huomannut, että vuosien aikana huippuunsa kehittyneesti piheydestä on vaikea päästä eroon, vaikka nyt olisi ylimääräistä rahaa käytettäväksi. Säästän asuntoa varten ja sijoitan, mutta haluaisin välillä myös ostaa jotain. Mutta en osaa perustella itselleni ostoksia tarpeeksi hyvin ja lopulta jätän hankinnat tekemättä, koska totean, etten tarvitse niitä välttämättä ja mieluummin säästän rahan johonkin oikeasti tärkeään.
Mitkä ostokset ovat sellaisia, jotka todella ovat lisänneet elämänlaatuanne ja ovat ehdottomasti rahan arvoisia, vaikka eivät ehkä olisikaan aivan välttämättömiä? Mietin ensisijaisesti fyysisiä ostoksia, mutta myös palveluita saa ehdottaa.
Kommentit (144)
Hyvät kengät, järjestelmäkamera, yksityishammaslääkäri (pelkään hammaslääkäreitä ja tuntuu turvalliselta, kun on sama mukava lääkäri vuodesta toiseen) ja kissalle vain parasta (ruoka, hiekka, eläinlääkäri)
Vierailija kirjoitti:
Rööki.
Kysyttiin elämänlaatua LISÄÄVIÄ ostoksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rööki.
Ostin juuri helvetillisen tuulettimen, jonka suuntaan ihan piakkoin harmaata hökkeliäsi kohti. Saat sinäkin vähän elämänlaatua täältä ketjupolttajan parvekkeelta.
-matkat
-hyvä pyykinpesukone
-shampanja
-laadukkaat kengät joka säähän omaan jalkaan sopivalla lestillä
-kuntokeskuksen jäsenyys (tietysti vain aktiivisesti hyödynnettynä)
-laadukas monivaihteinen polkupyörä arkeen
-suoratoistopalvelut eli netflix, hbo, viaplay, storytel, bookbeat...
-harrastukseen satsaaminen eli kunnon pelit ja vehkeet halvimpien mahdollisten sijaan
Joo, tiedän että tätä ei moni ymmärrä ja ymmärrän sen tottakai.
Mutta itse siis harrastelen kalliita laukkuja, pääasiassa Chanelin. Tiedän että ne ovat todella tarpeettomia ja jos rahatilanne vaatisi niin ne lähtisi heti ensimmäisenä myyntiin.
En ostele niitä heräteostoksina, vaan tarkkaan harkiten ja kerran parissa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse siis harrastelen kalliita laukkuja, pääasiassa Chanelin. Tiedän että ne ovat todella tarpeettomia ja jos rahatilanne vaatisi niin ne lähtisi heti ensimmäisenä myyntiin.
En ostele niitä heräteostoksina, vaan tarkkaan harkiten ja kerran parissa vuodessa.
Lisäävätkö ne elämänlaatuasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostele niitä heräteostoksina, vaan tarkkaan harkiten ja kerran parissa vuodessa.Lisäävätkö ne elämänlaatuasi?
Joo. Voisin toki käyttää vaikka kangaskassia kun jotain kassia on kuitenkin pakko käyttää. Mutta olen tehnyt tosi paljon töitä ja voin siten ostaa itselleni jotain todella kaunista ja iloita siitä joka kerran kun laukkua käytän. Joten kyllä, tämä juttu parantaa elämänlaatuani ja tekee minut iloiseksi.
Kalja ja tupakka. Steamin alennusmyynneistä videopelit.
Kortongit ja venäläinen laatumuija.
Sain jonkin kohtauksen viime syksynä, ja uusin koko garderoobin: vaatteet, kengät ja laukut. Sitä ennen kuljin miten kuten.
Hyvä ruoka.
Vuoden sisällä olen käynyt kahdesti alkossa: jouluksi ostin hehkuviiniä pullon, eilen ostin kaksi pulloa roseeviiniä jussiksi.
Ekaksi sanon, että koira. Ei mikään pakollinen, mutta tuonut paljon hyvää koko perheelle. Se saa perseen ylös penkistä joka ikinen päivä ja pakottaa ulos liikkumaan säällä kuin säällä. Ja kun itse olen hieman ujo, niin sosiaalisiin tilanteisiin joutuu koiran tiimoilta harva se päivä, kun joku haluaa silitellä sitä ja rupatella muutaman sanan. Koiran siivellä se on helppoa ja on löytynyt pari lenkkeilykaveriakin tällä tavoin, tuskin ilman koiraa olisin tutustunut uusiin ihmisiin yhtä helposti.
Toinen on harrastusvälineet, hyvät sellaiset. On se nyt vain paljon kivempi lähteä lenkille kunnon lenkkareissa kuin joissain vähän siihen suuntaan tennareissa. Sama esim Sup-lauta...ostettiin kokeiluun pari kesää sitten halppislauta ja tuntui, että eipä se oo mun laji. Pääsin kokeileen kuitenkin oikein kunnon lautaa kerran ja laji vei sittenkin heti mukanaan! Se on niin välineurheilua, paskalla laudalla ei tuu kuin paha mieli. Nyt on ihan himo päästä suppailemaan, kuntokin kasvaa ja rusketus syvenee. :) Lisäksi oon huomannut sen alentavan stressiä.
Muutenkin tekeminen kunnon välineillä on vain yksinkertaisesti mukavampaa. Oli se urheilua, ruuanlaittoa tai vaikka ompelua. Mikä itseä kiinnostaa. Tavallaan voi ajatella, että miksi sijoittaa vaikka 1000€ ompelukoneeseen kun tavis 99€ markettisingerilläkin voi ommella. No markettisingerilläkin pärjää, mutta ei se pakosta kovin nautittavaa ole jos sattuu tykkäämään vaikka vaatteiden ompelusta. Tää oli kans yksi oivallus, minkä tämmösenä ex-käsityön vihaajana tein lasten ollessa pieniä. Hyvään koneeseen satsaaminen toi tullessaan mulle ihan uuden taidon, mistä on ollut monesti hyötyä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rööki.
Ostin juuri helvetillisen tuulettimen, jonka suuntaan ihan piakkoin harmaata hökkeliäsi kohti. Saat sinäkin vähän elämänlaatua täältä ketjupolttajan parvekkeelta.
Juntti mikä juntti. Onneksi lähipiiriin ei kuulu tuollaista sakkia.
Matkat, hyvä kamera, laadukkaat akvarellivärit ja sopiva paperi, joogakurssit, kosmetologin palvelut.
Pääasiassa kaupassakäynnin yhteydessä olen usein tyytyväinen kauppakassini hinta-laatusuhteeseen. Pyrin metsästämään tarjouksia, mutta olen rauhoittunut niiden suhteen, koska muuten se veisi ihan liikaa aikaa ja näin tulee jopa kalliimmaksi, kuin järkevä ennakkoon tapahtuva ostoslistan kirjoittaminen.
Järkevät, perustellut erikoisuudet tuovat myös tyydytystä, mutta näitä on luonnollisesti harvemmin. Viimeksi keväällä päätin tuhlata itselleni uudet kesäkengät ja menin kenkäkauppaan. Ilokseni siellä olikin myynnistä poistuvia tuotteita, joten sainkin kahdet hyvät kengät itselleni yksien parien sijaan. Nyt, kun voin vuorotella kenkien kanssa ja toiset lepäävät päivän, ne kestävät huomattavasti kauemmin, kuin jos käyttäisin vain yksiä kenkiä koko kesän.
Silloin tällöin ulkona syöty oikein hyvä ravintola-ateria tuo myös mielihyvää, mutta vain harvakseltaan. Jos liian usein syö, niin siitä tulee itseisarvo.
Hyvä ja laadukas ruoka. Joskus ravintolassa syöminen.
Kodin viihtyisyyttä lisäävät esineet, ehkä vuodenajan mukaan vaihtuvat verhot tms., miellyttävät materiaalit.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Ekaksi sanon, että koira. Ei mikään pakollinen, mutta tuonut paljon hyvää koko perheelle. Se saa perseen ylös penkistä joka ikinen päivä ja pakottaa ulos liikkumaan säällä kuin säällä. Ja kun itse olen hieman ujo, niin sosiaalisiin tilanteisiin joutuu koiran tiimoilta harva se päivä, kun joku haluaa silitellä sitä ja rupatella muutaman sanan. Koiran siivellä se on helppoa ja on löytynyt pari lenkkeilykaveriakin tällä tavoin, tuskin ilman koiraa olisin tutustunut uusiin ihmisiin yhtä helposti.
Toinen on harrastusvälineet, hyvät sellaiset. On se nyt vain paljon kivempi lähteä lenkille kunnon lenkkareissa kuin joissain vähän siihen suuntaan tennareissa. Sama esim Sup-lauta...ostettiin kokeiluun pari kesää sitten halppislauta ja tuntui, että eipä se oo mun laji. Pääsin kokeileen kuitenkin oikein kunnon lautaa kerran ja laji vei sittenkin heti mukanaan! Se on niin välineurheilua, paskalla laudalla ei tuu kuin paha mieli. Nyt on ihan himo päästä suppailemaan, kuntokin kasvaa ja rusketus syvenee. :) Lisäksi oon huomannut sen alentavan stressiä.
Muutenkin tekeminen kunnon välineillä on vain yksinkertaisesti mukavampaa. Oli se urheilua, ruuanlaittoa tai vaikka ompelua. Mikä itseä kiinnostaa. Tavallaan voi ajatella, että miksi sijoittaa vaikka 1000€ ompelukoneeseen kun tavis 99€ markettisingerilläkin voi ommella. No markettisingerilläkin pärjää, mutta ei se pakosta kovin nautittavaa ole jos sattuu tykkäämään vaikka vaatteiden ompelusta. Tää oli kans yksi oivallus, minkä tämmösenä ex-käsityön vihaajana tein lasten ollessa pieniä. Hyvään koneeseen satsaaminen toi tullessaan mulle ihan uuden taidon, mistä on ollut monesti hyötyä :)
Itellä kävi sellanen tuuri että perin rakennusalan ammattilaisen työkalusatsit. Nyt ihan vit*n helposti mä kaiken valmiiksi saan.
Rööki.