Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lupasin tuoda itsetekemiäni ruokia ja leipomuksia juhannuslukemista, emäntä nirsoilee?!?

Vierailija
19.06.2019 |

Olen erittäin hyvä kylmäkkö, eli tasan tiedän mitä teen.
Juhannusta viettämään tulee 6 aikuista joista 3 on isoruokaisia miehiä. Jaa mistäkö tiedän että juuri miehet on niin isoruokaisia? Koska yksi niistä on mieheni ja toinen sen veli. Ruokaa menee ja se onparasta mitä voi olla, kun pöydät on runsaat.
Sanoin tässä tällä viikolla, että mä voin tehdä pari ruokaisaa salaattia ja jotain pasteijoita ja leipoa jotain makeaa lisäksi, pikkuleipiä tai muffinsseja tms.
Ja emäntä alkaa pitkää naamaa näyttäen kysellä , että niin mitä sä meinasit? Ja mitä niissä sitten on? Ja millaisia keksejä sä meinasit? Ihan niinkuin en tietäisi ja osaisi ajatella, että mikä sopii mökille ja rentoon ulkona ruokailuun.
Ja huom: EN ole puuttumassa mihinkään pääruokiin, en ohjailemassa ruokalistaa, en säätämässä mitään!
Haluan vain että ruokaa on riittävästi ja mukanani tuon sellaisia ruokia, joita on helppo napostella ja tarjoilla välipalana tai pitää esillä koko ajan.
Luulis helpottavan emännän on elämää kun ruokalajeja on lisää ja nimenomaan sellaisia että ovat helppoja laittaa tarjolle.

Semmoinen mökkiloman viettäminen, jossa ei aamukahvin jälkeen tarjota mitään ennenkuin illalla on ruoka , ei ole kivaa. Pitää olla välipalaa, mielellään yöruoka myös ja ainakin riittävästi tarjottavaa.
Ei pitäis olla niin vaikeaa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kysyisin ihan sen takia ettei ruokiin tule liikaa toistoa. Esim. Kanasalaatti, kanavartaat, kanapiirakka...

Pääruoka on tiedossa, sovittu ja asia selvä.

Kuten sanottu niin tiedän kyllä, mitä teen.

No ehkä häntä ärsyttää tuo tyylisi. Hän on emäntä ja sinä ilmoitat tuovasi sitä ja tätä, kun sinä kyllä tiedät paremmin ja emäntä kuitenkaan ei ole varautunut, niin sinun kyllä täytyy KUN SINÄ TIEDÄT PAREMMIN.

Nyt tulkitset omiasi. En tietenkään sano hänelle niin. Kirjoitin oman ammattini tähän että lukijat ei alkaisi heti epäilemään etten osaa tai tiedä mistään mitään.

Mökillä on rajallisen kokoinen jääkaappi, tiedän sen. Mutta muutakin kylmäsäilytystilaa on. Ja meillä on oma jäähdyttävä kylmälaukku mukana, sinnekin mahtuu joku salaattikulho. Että se ei ole ongelma.

Pääruoka on yhdessä sovittu ja tiedossa kuka hoitaa mitäkin.

En vain pidä siitä, että pitkän viikonlopun aikana ruokailu on juuri ja vain se aamiainen, iltapäivällä kahvit ja jotain kaurakeksejä ja illalla grillataan.

Pitää olla tarjolla muutakin. Mieheni rakastaa ruokaa ja nauttii siitä, kun tarjoilla on monta lajia ja runsaasti. Samoin veljensä on samaa sorttia.

Minä en suinkaan esitä kenellekään, että tiedän eniten ha parhaiten! Haluan vain että kaikki on sujuvaa ja kivaa. Me ollaan siellä keskellä korpea päiviä, eikä sieltä voi lähteä Mäkkärillä välipalalle kun hiukoo. Siksi pitää varautua.

Emäntä vaan ei tätä tajua ja on aika askeettinen ja mielestäni flegmaattinen emäntä. Tekee vain sen milä on välttämätöntä. Minä tykkään runsaudesta.

Älä mene sinne.

Vierailija
22/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän sen on tietää mitä aiot viedä. Ihan jo että onko niissä kalaa, lihaa, maitotuotetta yms.

Jotta tietää mitä muuta varata.

Ja esim tuollaisten ruokasalaattien säilyttäminen mökillä voi olla haaste, koska kylmätilaa on rajallisesti.[/

Höpö höpö. Olen ollut siellä ennenkin. Viileää säilytystä tarvitsevat tavarat pannaan koriin joka lasketaan kaivoon. Ei veteen asti, vaan siihen viileään tilaan , suojaan kannen alle.

Hyvin säilyy.

15 asteessa ei säily mikään. Jos olisit kylmäkkö, sinulla olisi hygieniapassitiedot. Ja olet aika jyrä. Tuli mieleen keittäjä-Karoliina ja Rivo-Riitta (googlaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kysyisin ihan sen takia ettei ruokiin tule liikaa toistoa. Esim. Kanasalaatti, kanavartaat, kanapiirakka...

No ehkä häntä ärsyttää tuo tyylisi. Hän on emäntä ja sinä ilmoitat tuovasi sitä ja tätä, kun sinä kyllä tiedät paremmin ja emäntä kuitenkaan ei ole varautunut, niin sinun kyllä täytyy KUN SINÄ TIEDÄT PAREMMIN.

Nyt tulkitset omiasi. En tietenkään sano hänelle niin. Kirjoitin oman ammattini tähän että lukijat ei alkaisi heti epäilemään etten osaa tai tiedä mistään mitään.

Mökillä on rajallisen kokoinen jääkaappi, tiedän sen. Mutta muutakin kylmäsäilytystilaa on. Ja meillä on oma jäähdyttävä kylmälaukku mukana, sinnekin mahtuu joku salaattikulho. Että se ei ole ongelma.

En vain pidä siitä, että pitkän viikonlopun aikana ruokailu on juuri ja vain se aamiainen, iltapäivällä kahvit ja jotain kaurakeksejä ja illalla grillataan.

Pitää olla tarjolla muutakin. Mieheni rakastaa ruokaa ja nauttii siitä, kun tarjoilla on monta lajia ja runsaasti. Samoin veljensä on samaa sorttia.

Minä en suinkaan esitä kenellekään, että tiedän eniten ha parhaiten! Haluan vain että kaikki on sujuvaa ja kivaa. Me ollaan siellä keskellä korpea päiviä, eikä sieltä voi lähteä Mäkkärillä välipalalle kun hiukoo. Siksi pitää varautua.

Emäntä vaan ei tätä tajua ja on aika askeettinen ja mielestäni flegmaattinen emäntä. Tekee vain sen milä on välttämätöntä. Minä tykkään runsaudesta.

Noniin, siinähän se tuli taas: sinä tiedät paremmin ja emäntä ei kuitenkaan ole varautunut. Tuo tyylisi häntä ärsyttää ja astut hänen varpaille.

Vierailija
24/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sinä emännöi välillä? Saat junttimässyä tarjolle. Ai niin, mutta eihän sulla edes ole mökkiä.

Vierailija
25/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos asenne on tuo, en ihmettele emännän nihkeyttä.

Minä tapaan valita tarjoiluilleni teeman. Jos teen vaikkapa tapaksia tai japanilaista niin ei oikein ole sopivaa tuoda siihen sekaan kalakukkoa tms. Joskus on ollut myös erittäin ärsyttävää, kun olen kertonut vastaavani leivistä ja sitten vieraat ovat kuitenkin tuoneet kassillisen leipää.

Joka tapauksessa tietenkin emäntä kysyy, mitä meinaat tuoda, koska hän vastaa kuitenkin kokonaisuudesta.

Vierailija
26/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän sen on tietää mitä aiot viedä. Ihan jo että onko niissä kalaa, lihaa, maitotuotetta yms.

Jotta tietää mitä muuta varata.

Ja esim tuollaisten ruokasalaattien säilyttäminen mökillä voi olla haaste, koska kylmätilaa on rajallisesti.[/

Höpö höpö. Olen ollut siellä ennenkin. Viileää säilytystä tarvitsevat tavarat pannaan koriin joka lasketaan kaivoon. Ei veteen asti, vaan siihen viileään tilaan , suojaan kannen alle.

Hyvin säilyy.

Koriin? Ei kai sentään, siinähän on vaarana, että kaatuvat sinne veteen, kun joku nykäisee narusta. Yleensä ne pakataan kannelliseen sankoon.

Oletko putkiaivo insinööri? Sehän ihan riippuu kuule siitä, että miten ne narut siihen koriin on sidottu? Mietipä ite.

Vierailija
27/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap närkästyy kun joku ei luota hänen emännäntaitoihinsa.

Emäntä närkästyy kun ap ei luota hänen emännäntaitoihinsa.

Ap ei ymmärrä emäntää.

Minä en ymmärrä apta.... Kuinka sokea voi olla omalle toiminnalleen?

Vierailija
28/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat eivät voi varata ilmoittamalla rajallisia kylmäsäilytystiloja. Jotku salaattikupit on vihoviimeisiä säilyteltäviä. Olisit ollut hiljaa ja vienyt lämpimässä säilyvää lisätarjottavaa tuliaisena.

Kuulostat melko tuskalliselta vieraalta: "alan ammattilainen", jonka ruuat ovat todellisuudessa jääneet päätekijä ja hemapapastasalaattitasolle, joka raahaa mukanaan suursyömärin.

Vierailija
29/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mökkeilyt kaltaisesi emännän luona ja jättänyt syömättä ison osan tarjotusta ruuasta. Roskiinhan se on mennyt, kun ei ole kunnon kylmäsäilytystä, mutta minulle riittää kunnon aamupala, päiväkahvit ja illalla grilliruokaa, savukalaa tms. Kaikki lounaat, välipalakahvit kakkuineen, lohikeitto klo 16 jne. on minulle turhia.

Vierailija
30/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina valitetaan, kun ei tuoda nimenomaan ruokaa ja osallistuta ruokakustannuksiin ja tekemisen vaivaan. Ja nyt kun ap on tarjoutunut tuovansa nimenomaan ruokaa, valmiina, ei se olekaan hyvä.

Vierailija
31/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tapaan valita tarjoiluilleni teeman. Jos teen vaikkapa tapaksia tai japanilaista niin ei oikein ole sopivaa tuoda siihen sekaan kalakukkoa tms. Joskus on ollut myös erittäin ärsyttävää, kun olen kertonut vastaavani leivistä ja sitten vieraat ovat kuitenkin tuoneet kassillisen leipää.

Joka tapauksessa tietenkin emäntä kysyy, mitä meinaat tuoda, koska hän vastaa kuitenkin kokonaisuudesta.

Sama. Siskoni sitten tuo mitä lystää ja erokseen vielä tuhahtelee ”mitään teemoja tarvita”.

Ja pyöreä salaattikulho on hornamainen säilöttävä kesämökillä.

Vierailija
32/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä emännän varaamat tarjottavat vievät  kaikki kylmäsäilytystilat? Mikset voisi viedä vain sellaista, joka säilyy huoneenlämmössä?

Vierailija
33/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina valitetaan, kun ei tuoda nimenomaan ruokaa ja osallistuta ruokakustannuksiin ja tekemisen vaivaan. Ja nyt kun ap on tarjoutunut tuovansa nimenomaan ruokaa, valmiina, ei se olekaan hyvä.

Ja tämä kyseinen emäntä aina valittaa miten muut ei tuo ruokaa, vai..?

Vierailija
34/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Siskoni sitten tuo mitä lystää ja erokseen vielä tuhahtelee ”mitään teemoja tarvita”.

Ja pyöreä salaattikulho on hornamainen säilöttävä kesämökillä.

Ohis, mutta missä viestissä sanottiin että salaattikulhot joissa salaatit tuodaan, ovat pyöreitä?

Just wondering.

Vierailija
35/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden aloitusten on pakko olla provoja! Oikeasti ei kukaan uskaltaisi kirjoittaa Suomen suosituimmalle palstalle juttuja, joista henkilöllisyys helposti selviää.

Jos tämä kirjoitus olisi totta, niin hyvin todennäköisesti joku mukana oleva lukisi juhannusruokajuttuja ja tunnistaisi "kylmäkön".

Vierailija
36/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää kysyä, mitä tarvii tuoda!

Juotava on kallista, haluavat varmaan ennemmin sitä tuliaisiksi. Tai grillilihat.

Vierailija
37/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja sitten ap vetää herneet nenään kun emäntä kysyy mitä ap aikoo tuoda. En ihan ymmärrä tätäkään

Vierailija
38/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että viet ruokaa, ei ole kiva olla nälissään koko päivää vain illan grillailua odottaen.

Ymmärrän kyllä myös, että emäntä haluaa tietää etukäteen mitä olet tekemässä, ettei tule päällekkäisyyttä.

Pasteijat on hyvä idea, helppo säilyttää ja ovat energiapitoisia. Ehkä jotain itse tehtyä leipää lisäksi? Ja erilaisia hedelmiä?

Vierailija
39/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa monenlaisia ihmisiä. Sellaisia jotka syövät hyvin vähän ja sellaisia jotka tarvitsevat enemmän ruokaa. Esim kasvavat teinipojat syövät usein kuin hevoset ja monet vanhemmat rouvat vain pieniä annoksia.. Se on oikeasti ihan helvettiä olla nälässä kyläpaikassa. Mikäli oikeasti tietää että ruoka ei tule riittämään, niin ihan hyvin voi viedä sitä lisää vaikka kysymättä. Kyllä on tunnelma pilalla jos tarvii nälkäisenä kituuttaa..

Vierailija
40/50 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden aloitusten on pakko olla provoja! Oikeasti ei kukaan uskaltaisi kirjoittaa Suomen suosituimmalle palstalle juttuja, joista henkilöllisyys helposti selviää.

Jos tämä kirjoitus olisi totta, niin hyvin todennäköisesti joku mukana oleva lukisi juhannusruokajuttuja ja tunnistaisi "kylmäkön".

Ei kaikki häpeä tai piilottele av-mammuuttaan. Minä ainakin olen ylpeä av-mamma ja koko lähipiiri sen tietää. Ja kyllä se aika epätodennäköstä on että osuisi juuri noiden mökkivieraiden silmiin. Ap:n lisäksi 5aikuista joista oletan että mies ja miehen veli jo tietää ap:n harmistuksen eikä tarvitse täältä lukea. Jäljelle jää siis emäntä ja pari muuta joita pitäisi tämä aihe kiinnostaa niin paljon että avaisivat ketjun. Plus että ap vaikuttaa sen tyypin ihmiselta että emäntä varmasti kuulee asiasta viimeistään jussina parin lonkeron jälkeen. Ja seuraavana iltana palataan vielä asiaan. Kenties vielä ens jussinakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme