Kiusallinen asia: kesävieraan hienhaju - voiko asiasta mainita?
Eli meille on kesällä tulossa vieras useammaksi yöksi ja hän haisee yleensä todella voimakkaalle hielle. Epäilen, ettei käytä deodoranttia tai on ainakin vähentänyt kemikaalien käyttöä. Minä olen todella hajuherkkä ja varmaan vähän neuroottinenkin erilaisten hajujen suhteen.
Tarttuuko hienhaju helposti huonekaluihin ja vuodevaatteisiin? Voiko hänelle mainita asiasta, esimerkiksi pyytää peseytymään usein? Mitä tekisitte?
Ei ole provo.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini haisee aivan järkyttävän pahalle!
Hien haju on järkyttävä.
Eikä riitä vain hiki, vaan myös päänahka.
On lopettanut shampoon käytön ja sen jälkeen pää haisee kuolemalle.
Vaatteet huuhtelee etiikalla :(
Vaatteet haisee sellaiselle jännän ”tunkkaiselle”.
En tiedä käyttääkö dödöä vai miksi niin voimakas hien haju!
Enkä kehtaa sanoa hänelle.
Ymmärrän niin AP sua!!Minäkin symppaan Ap:ta ja komppaan tätä toista kommentoijaa.
Toisinaan tämä "luomuilu" on periaatteellisesti niin tärkeä asia henkilölle, että hän puhuukin asiasta mielellään. "Ihon terve ja luonnollinen pintakerros täytyy säilyttää, shampoon käytön lopettamisen jälkeen hiukset ovat paremmassa kunnossa kuin koskaan..." jne jne.
Ehkä tuollaisessa tilanteessa voisi jotenkin yrittää varovasti vastata, että joo mutta sun päänahka/kainalot/vaatteet kyllä haisee aika tavalla?
Siis nää kaikenlaisen kunnollisen puhdistautumisen ”kemikaalittomuuden” nimissä lopettaneet on kyllä hirveitä! Komppi täältäkin. Ystäväni on hurahtanut tähän. Vuosien mittaan koko asuntonsa on alkanut haista, kun MITÄÄN kohtaa sieltä ei pestä muulla kuin etikalla ja paskaisella kestorätillä, vaatteet, lakanat ja pyyhkeet haisevat, kestovaippojakaan ei pestä kunnollisilla pesuaineilla, ja sitten vielä se kainalon ja pesemättömän päänahan haisu. 😬 Itsekin olen vähentänyt tököttien käyttöä, kotiin valitsen mahdollisimman pitkälle ekologisia ja tuoksuttomia puhdistus- ja pesuaineita, mutta vain sellaisia jotka oikeasti pesevät. En osta ekoainetta, jos sillä ei tee mitään.
En ole keksinyt mitään tapaa huomauttaa liasta ja hajusta loukkaamatta, koska ihmisenä ja ystävänä hän on minulle tärkeämpi kuin hajuhaitta. Joskus totean, kun hän kehuskelee miten samppoota ”ei tarvita”, kuinka oma päänahkani ainakin tarvitsee säännöllisen puhdistamisen tai se tukkeutuu, samoin kainaloiden hikirauhaset. Ja tämä on siis totta. Päänahkaan kertyy töhnää ellei sitä pese samppoolla ja kainaloiden hikirauhaset tulehtuvat herkästi, jos ei pese ja käytä dödöä. Ei näillä hänen toimintaansa ole ollut vaikutusta. Kai se on sitten jokaisen oma asia, haiseeko vai ei.
Sorry hieman ot.
Mä myönnän olevani herkkä muiden ihmisten hajuille, ja olen myös joutunut miettimään toimintaani erään mieheni ystävän vierailujen vuoksi. Tämä ystävä ei haise hieltä, mutta haiseekin runsaasti käyttämältään Axe-suihkeelta. Vierailun jälkeen hajua on ollut mm. sohvatyynyissä, vilteissä, sohvassa, vieraspatjassa... Kerran hän oli suihkuttanut herättyään Axea olohuoneessa, jolloin mattokin haisi siltä ja jouduin pesuhommiin! Käyttää näköjään Axea siis sellaisena vartalospraynä, ei niinkään kainalodeodoranttina...
Nykyään kerään vierailuja ennen sohvatyynyt pois ja peitän sohvan käsinojat helposti pestävillä, hiukan huonommilla vilteillä. Tälle vieraalle on oma vierastyyny ja peitto, joita säilytän pussissa yläkaapissa erikseen. Axen lemuisessa sängyssä en voisi esim. kummilapsia nukuttaa heudän vieraillessaan, joten pakko olla tuolle yhdelle haisulille erikseen omat petitarvikkeet,kun pelkkä lakanoiden vaihto ei riitä.
Tosi ikävä tilanne. Ei tuollaisesta voi kyllä huomauttaa kuin todella hyvälle ystävälle ja sittenkin varovasti.
Voi olla että ihminen itsekin tietää hikensä haisevan ja kärsii.
Ideoita;
-Vie koko sakki uimaan monta kertaa päivässä
-Maksa lapsille että "vahingossa" sotkevat vieraan jollain tahmasotkulla, sitten pahoitellen ohjaat vieraan suihkuun, lainaat puhtaat vaatteet ja peset vieraan vaatteet vähintään 60 asteessa kunnon pesuaineella (vaatteet ei puhdistu kunnolla alhaisissa pesulämpötiloissa ja huonoille ekopesuaineilla). Loraus etikkaa viimeiseen huuhteluun vähentää tunkkaista hajua.(etikan haju haihtuu mutta sitä ennen etikkahappo on neutraloinut orgaanisia, haisevia yhdisteitä.)
- Älä tarjoa lihaa - punainen liha pahentaa hienhajua.
- ruokana vihreät kasvikset/lehtivihannekset vähentävät hienhajua
- liian vähäinen kuidun saanti voi saada hien haisemaan. Täysjyväleipää ja kunnon aamupuuro leseillä vieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon palasaippua vie hajun paremmin kun suihkugeelit. En oo mikään haisuli mutta esim kortisoni kuurin aikaan hiki haiskahtaa, palasaippua ja dödö auttaa
Suihkugeeli tuntuu ettei vie hajua 😐
Olen huomannut saman. Palasaippualla peseytyy paremmin likaiset kädet, dödöjäämät kainaloista. likaiset jalat kun kesällä ilman kenkiä, vedenkestävän aurinkorasvan ja öljyn jäämät.
Muakin vähän jännittää, että ollaan lähdössä juhannusfestareille porukalla ja samaan huoneeseen tulee kaveri, joka valitettavan usein kirjaimellisesti haisee. Se hien määrä on käsittämätön muutenkin.
Ei tosta voi mennä sanomaan, ainut vaihtoehto on vaan olla menemättä tai kutsumatta.
Ei saakeli, kaveri juuri tuossa kertoi shampoottomasta kokeilustaan minulle kahden kesken, ja totesi että se sai päänahan kamalaan kuntoon ja haisemaan.
Tämän ketjun luettuani pohdin, yrittikö vihjata että minulla on haiseva päänahka?
Shampoota käytän ja pesen tukan noin joka toinen päivä, mutta myös liikun paljon...
Vierailija kirjoitti:
Ei saakeli, kaveri juuri tuossa kertoi shampoottomasta kokeilustaan minulle kahden kesken, ja totesi että se sai päänahan kamalaan kuntoon ja haisemaan.
Tämän ketjun luettuani pohdin, yrittikö vihjata että minulla on haiseva päänahka?
Shampoota käytän ja pesen tukan noin joka toinen päivä, mutta myös liikun paljon...
Ei kai sentään. 😅 En minä ainakaan kaverilleni oma-aloitteisesti ole tukkeutuvasta päänahastani vihjaillen kertonut, vaan silloin kun hän on erikseen maininnut, että samppoota ei tarvita mihinkään. Kyllä uskon, että sinun päänahkasi on ihan ok, ei se mene haisevaksi kuin oikeasti pitkäaikaisella pesemättömyydellä. Voit kokeilla hieromalla sormenpäitäsi päänahkaan ja haistamalla niitä. Jos tulee voimakas talimainen haju, voi olla syytä pesaista. Itsekin liikun ja hikoilen päivittäin, mutta en pese kuin joka toinen päivä, sen sijaan jos useamman päivän pesemättä jostain syystä niin tali alkaa löyhkätä.
Kunnon palasaippua vie hajun paremmin kun suihkugeelit. En oo mikään haisuli mutta esim kortisoni kuurin aikaan hiki haiskahtaa, palasaippua ja dödö auttaa
Suihkugeeli tuntuu ettei vie hajua 😐