Kiusallinen asia: kesävieraan hienhaju - voiko asiasta mainita?
Eli meille on kesällä tulossa vieras useammaksi yöksi ja hän haisee yleensä todella voimakkaalle hielle. Epäilen, ettei käytä deodoranttia tai on ainakin vähentänyt kemikaalien käyttöä. Minä olen todella hajuherkkä ja varmaan vähän neuroottinenkin erilaisten hajujen suhteen.
Tarttuuko hienhaju helposti huonekaluihin ja vuodevaatteisiin? Voiko hänelle mainita asiasta, esimerkiksi pyytää peseytymään usein? Mitä tekisitte?
Ei ole provo.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Tuttua myös täällä... :(
Miehen veli haisee vaimonsa kanssa ihan kauheasti hielle. Ovat ylipainoisia, eivät käytä tuoksuja ja ilmeisesti pesevät vaatteensakin (silloin harvoin kun pesevät) tuoksuttomalla allergia-pesuaineella.Voit kuvitella miltä haisi olohuoneen kangassohva ja sen selkänojalla ollut alpakkashaali kun he olivat sohvalla muutaman tunnin istuneet. Vieläkin pystyn haistamaan heidän pinttyneen hajunsa vaikka vierailusta on jo monta vuotta, shaali vaihdettu ja sohvaa tuuletettu antaumuksella. Se ominaishaju ilmeisesti vaan imeytyi johonkin..,
Ei ihminen haise hielle, jos käyttää tuoksuttomia pesu-aineita ja dödöjä ja peseytyy. Hän ei haise tai tuoksu silloin millekään.
Terkuin Allergikko
Vierailija kirjoitti:
Miehen veli haisee vaimonsa kanssa ihan kauheasti hielle. Ovat ylipainoisia, eivät käytä tuoksuja ja ilmeisesti pesevät vaatteensakin (silloin harvoin kun pesevät) tuoksuttomalla allergia-pesuaineella.Voit kuvitella miltä haisi olohuoneen kangassohva ja sen selkänojalla ollut alpakkashaali kun he olivat sohvalla muutaman tunnin istuneet. Vieläkin pystyn haistamaan heidän pinttyneen hajunsa vaikka vierailusta on jo monta vuotta, shaali vaihdettu ja sohvaa tuuletettu antaumuksella. Se ominaishaju ilmeisesti vaan imeytyi johonkin..,
Ostakaa höyrypesuri, ei ole kovin kallis ja sillä lähtee ilman kemikaaleja kaikki liat ja pahat hajut.
Hotellit, ravintolat ym käyttävät näitä ammattikäytössä, joten ovat tehokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies pesee itsensä hyvin (olen nähnyt) mutta kesähelteillä riittää 30min lämmössä ja haisee jo ihan hirveälle. Talvella ei tule heti se hiki pintaan, mutta mies itsekin kärsii asiasta ja on koittanut kaikkensa ettei heti alkaisi haista hieltä.
Hyi. Miten sä voit olla sen kanssa?
Ihmisen ominaishajuhan on just niitä perusjuttuja, jonka on natsattava.
Yök mikä ketju. Meille ei tule enää koskaan vieraita.
Hienhaju normaalia, luonnollista eikä negatiivista.
Jos toisten hienhaju aiheuttaa oireita, niin se sairaus on sillä oireilijalla. Itselläni ei hajuherkkyyttä ole, joten en osaa neuvoa. Ääritilanteessa varmaan sitten välttäminen.
AP vaikutat toisaalta ihan symppikseltä, joten toivottavasti ongelma ratkeaa jotenkin.
Tekisi mieli perua koko juttu, vaikka tiedän olevani pikkumainen. Tämä on kuitenkin meidän koti enkä haluaisi ylimääräisiä hajuja tänne puhumattakaan ylimääräisestä työstä, joka tästä vieraasta mahdollisesti aiheutuu :(
Kiitos kaikista asiallisista viesteistä! Ap
Vierailija kirjoitti:
Hienhaju normaalia, luonnollista eikä negatiivista.
Jos toisten hienhaju aiheuttaa oireita, niin se sairaus on sillä oireilijalla. Itselläni ei hajuherkkyyttä ole, joten en osaa neuvoa. Ääritilanteessa varmaan sitten välttäminen.
AP vaikutat toisaalta ihan symppikseltä, joten toivottavasti ongelma ratkeaa jotenkin.
Kiitos! Tiedostan, että tämä on suureksi osaksi minun ongelmani, koska olen hajuyliherkkä. Muualla en välittäisi asiasta, mutta oma koti on aina oma koti. Ap
Jos on oikein ikävä hienhaju, niin voi kieliä terveysongelmista. Huono ruokavalio tuottaa myös ikävää käryä, sekä myös huono yleiskunto.
Esimerkiksi tupakointi, alkoholin kittaus, kova lihansyönti ja kahvin kittaus tuottaa kunnon käryä.
Asioin silloin tällöin liikkeessä, jonka omistaja haisee tosi pahalle. On kyllä siistin näköinen ja asiantuntija työssään, mutta se lemu. Joku sairaus pakko olla tai hajuaistissa vikaa.
Työkaverini haisee aivan järkyttävän pahalle!
Hien haju on järkyttävä.
Eikä riitä vain hiki, vaan myös päänahka.
On lopettanut shampoon käytön ja sen jälkeen pää haisee kuolemalle.
Vaatteet huuhtelee etiikalla :(
Vaatteet haisee sellaiselle jännän ”tunkkaiselle”.
En tiedä käyttääkö dödöä vai miksi niin voimakas hien haju!
Enkä kehtaa sanoa hänelle.
Ymmärrän niin AP sua!!
Vierailija kirjoitti:
Hien haju on järkyttävä.
Ymmärrän niin AP sua!!
Etiikalla.😂
Sanot kahdestaan. Ystävällisesti, asian todeten. Muu ei auta. Voi suuttua, mutta sittenpä ongelma on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Suojaa sohva jollain kankaalla jonka voi heittää pesuun vierailun jälkeen, tai hanki ihan varsinainen sohvanpäällinen niin sitä ei ehkä tarvitse selitellä.. Sohvatyynyt komeroon.
Kaksinkertaiset lakanat, niin ei tarvitse peittoja yms. alkaa pesemään. Jos ruokapöydän tuolit on pehmustetut niin niihinkin pestävät irtopehmusteet.
Voi olla että saunan joudut pesemään vierailun jälkeen jos saunotte. Ikävä kyllä, ainakin itse olin järkyttynyt niistä jäljistä mitä lauteisiin jäi eräästä vieraasta. Ainakin kunnon muovitetut laudeliinat pitää olla, kertakäyttöisinäkin niitä saa.
Voi jestas. Kuulostaa pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Hien haju on järkyttävä.
Ymmärrän niin AP sua!!
Meillä on työpaikalla kaveri, jonka jäljiltä portaikko haisee paskalle vielä pitkään sen jälkeen, kun hän on mennyt. Onneksi ei sentään työskentele samassa yksikössä, koska en voisi olla hänen lähellään.
Mä en ottaisi. Olen myös hajuherkkä ja voin taata, että sohvasi haisee taatusti hieltä.
Mulla kävi viime viikolla miesvieras kylässä ja sillä haisi jalat kauheelle jalkahielle. Yritin hengittää suun kautta, että psytyin sen 2 tuntia oleen juttelemassa sen kanssa siinä sohvalla. Mun matto haisee vieläkin jalkahieltä, vaikka olen sen imuroinut ja kuivapessyt siltä kohdalta. Yrjöttää vieläkin! Enkä pysty tapaan tuota miestä enää koskaan
Tuore hikihän ei (ainakaan yleensä) haise. Haju tulee siitä, kun ihmiset eivät pese vaatteitaan ja bakteerit alkavat muhia vanhassa hiessä. Varsinkaan miehet eivät kyllä yleensä voi pitää samaa paitaa kuin yhden tai maksimissaan kaksi päivää, muuten alkaa haista. Testosteronin vaikutusta varmaan.
Voisit saunottaa vierasta joka päivä ja sen lisäksi tarjoutua ystävällisesti pesemään hänen pyykkinsä. Tai sitten vain otat kyselemättä käytetyt paidat (jos ne ovat tuolin selkänojalla esillä tms.), peset ja viet viikattuina paikoilleen ikään kuin huonepalveluna... :D
Vierailija kirjoitti:
Saunotte usein :)
Jos välttelee kemikaaleja saattaa ilahtua esim. Lahjapaketista missä on luomupesutuotteita. Annat sen vieraalle kun saapuvat.Mulla on käytössä puhdas+ merkin mineraalikivi dödö, ja se oikeasti toimii kunhan puhtaalle iholle laittaa. Useampi tuttukin on hurahtanut kyseiseen tuotteeseen.
Tai ostat semmosen dödön ja kysyt et kelpaisko sille semmonen, kun satuit saamaan jostakin etkä itse käytä.
Asiaan juurikaan liittymättä, mutta olen kuullut sellaisista ihmisistä jotka eivät peseydy löylyssä hikoilun jälkeen. Siis löylystä suoraan kuivautumaan ja vaatteet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti että vain parfymoitu pesuaine puhdistaa?
Vierailija kirjoitti:
Hien haju on järkyttävä.
Ymmärrän niin AP sua!!
Minäkin symppaan Ap:ta ja komppaan tätä toista kommentoijaa.
Toisinaan tämä "luomuilu" on periaatteellisesti niin tärkeä asia henkilölle, että hän puhuukin asiasta mielellään. "Ihon terve ja luonnollinen pintakerros täytyy säilyttää, shampoon käytön lopettamisen jälkeen hiukset ovat paremmassa kunnossa kuin koskaan..." jne jne.
Ehkä tuollaisessa tilanteessa voisi jotenkin yrittää varovasti vastata, että joo mutta sun päänahka/kainalot/vaatteet kyllä haisee aika tavalla?
Pesuaineen ei ole tarkoitus peittää pahoja hajuja pesuaineen hajulla, vaan pestä eli puhdistaa. Tuoksuton pesuaine ei siis millään lailla pahenna kenenkään hajua. Pelkkä hiki on aina kuitenkin parempi kuin hiki+pesuaineen hajuste.