Uusi talo ja vierailevat lapset ahdistaa
Olemme saaneet juuri muuttoa vaille valmiiksi uuden ihanan talomme. Meillä on paljon isoja lattiaan asti ulottuvia ikkunoita ja nyt jo kauhunsekaisin tuntein odotan sitä, kun muutto on tehty ja kaikki paikat puunattu, miten vierailevien sukulaisten ja ystävien lapset hyökkäävät tahmatassuillaan lääppimään varsinkin ikkunoita. Rakennusaikanahan tämä ei ole ollut ongelma, kun pölyä ja likaa on muutenkin kaikki paikat työmaalla täynnä, mutta muuton myötä tilanne muuttuu. Olen nähnyt, kun näistä tenavista muutama on esimerkiksi naarmuttanut auton kylkeä kivellä, mutta "ei saa komentaa tai syyllistää, ettei kellekään tule paha mieli". Minua ei häiritse kyläillessä, jos heidän kotonaan lapset lääppivät ikkunoita tai mellakoivat, mutta tarvitseeko minun sietää tätä omassa kodissani? Jos emme kutsu heitä kylään niin suuttuvat... Voimmeko pyytää kylään vain aikuisia vai lyönkö siivousvehkeet vanhempien kouraan ennen kuin lähtevät? Mikä neuvoksi? Kohtalotovereita? Tiedän tämän kuulostavan pikkumaiselta, mutta mielestäni jokainen saa olla omassa kodissaan niin kuin haluaa. Eikä meitä siis haittaa, vaikka lapsiperheet eivät meillä kyläilisikään, mutta miten tämän asian muotoilee vanhemmille ilman heitä suututtamatta? Muutamien ystävien lapset on kyllä tosi siistejä, mutta suurin osa menee tuohon tahmatassuosastoon.
Kommentit (51)
Minä ostin vaaleat yli neljäntonnin sohvat, kun lapsenlasetkin ovat isoja. No, elämä yllätti, nyt pojan perheessä on puolivuotias. Nyt hiukan jänskättää, miten mummin sohville käy.
Ihana on tämä meidän nuorimmainen, en saa kyllikseni hänen halaamisestaan ja suukottelustaan. Pitää kuitenkin alusta asti opettaa, että mummilassa syödään pöydän ääressä. 🥰
Exän tytär kävi taaperonsa kanssa. Vaihtoi vaipat mun ostamalla karvamatolla, antoi heitellä koristekiviä pitkin lattioita ja keittiössä 2v istua ite ja heitellä hilloa pitkin mattoja.
Onneks on jo entinen suhde. Ja kotiin hankin kaiken lähinnä minä. Exä ylläpiti entisessä liitossa hankittua omakotitaloa aikuiselle pojalleen. Ja hänen lastensa äiti oli ollut jo vuosia uusissa naimisissa. Silti piti varmistaa, että se isi hoitaa poikansa asumiset ym. Ja tää tekopyhä tytär huikkasi vielä ovelta lähtiessään, että eikö sulla käy aika pitkäksi kun meidän iskä käy töissä? En juuri sillä hetkellä ollut. Eipä ollut kukaan heistä vissiin veljeltään 25v kysynyt, joka vain oleili isin maksamassa ja ylläpitämässä talossa ilman töitä.
Ei mun kakara ikinä ikkunoita nuoleskellut tms. Komerossako ko.lapsia on pidetty ja villiintyvät kun päästetään ulos ?
Ei muuta kuin karjaiset niin, että kuuluu. Jos ei vaikutusta pyydä vanhempia poistamaan jälkikasvunsa ja heti.
Onko talo uusi vai jo kulahtanut ei ole merkitystä.
Minulla oli kymmenen vuotta sitten sama tilanne. Uusi ihana talo, emmekä kaivanneet sinne yhtäkään tahmatassua. Niinpä ilmoitimme, että ilman lapsia voi tulla kyläilemään. Alussa se herätti närkästystä, mutta myöhemmin siitä tuli ihan luonnollista. Kyllä jokainen saa itse päättää, ketä kutsuu kotiinsa.
Samaistun täysin aloittajaan vaikkei meillä uutta taloa olekaan. Omat lapseni olen kasvattanut kurissa ja nuhteessa ja koskaan eivät ole lähmineet tai lianneet paikkoja kylässä. Oksettavan itsekästä kun lapsien annetaan sikailla miten sattuu. Mutta onko se ihme kun aikuisissakin on paljon näitä jotka esim. pitävät jalkoja sohvapöydällä tai penkillä julkisissa tiloissa ja kulkuvälineissä, kun joka välissä pitää päästä lepuuttamaan jalkojaan, eikä tule edes mieleen ottaa huomioon seuraavaa, joka istuu siihen liatulle penkille.
Ymmärrän sua jonkin verran. Kun muutettiin uuteen asuntoon niin minusta oli kiva pitää se mahdollisimman siistinä pitkään ja ärsytti kun äiti toi kysymättä ison koiransa kylään (en muutenkaan tajua miksi ihmiset tuo koiransa joka paikkaan). Kun olimme itse asuneet jonkin aikaa niin lakkasin varjelemasta asuntoa.
Älä kutsu lapsiperheitä jos ahdistaa. Eiköhän tuon voi hoitaa jotenkin diskreetisti (aikuisten tuparit? Ei vaan sovi teille jos ovat tulossa lasten kanssa?). Pitemmän päälle kyllä suosittelisin rennompaa asennetta (tietenkään mitään täystuhoja en kutsuisi koskaan).
Sinä jolla on lapsia: etkö muka pahoittaisi mieltäsi, jos kylään kutsutaan vain sinut (+puoliso) mutta ei lapsiasi? Olettaen toki, että lapset ovat tämän aikaa hoidossa eikä heitteillä. Kertokaahan nyt mitkä sanat tuohon valitsee toista loukkaamatta?
Vierailija kirjoitti:
Sinä jolla on lapsia: etkö muka pahoittaisi mieltäsi, jos kylään kutsutaan vain sinut (+puoliso) mutta ei lapsiasi? Olettaen toki, että lapset ovat tämän aikaa hoidossa eikä heitteillä. Kertokaahan nyt mitkä sanat tuohon valitsee toista loukkaamatta?
Ei se varmaan ole mahdollista kuin kiertoteitse. Kutsu heidät iltabileisiin tai illanistujaisiin niin että on ihan selvää että "tapahtuma" on vain aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kymmenen vuotta sitten sama tilanne. Uusi ihana talo, emmekä kaivanneet sinne yhtäkään tahmatassua. Niinpä ilmoitimme, että ilman lapsia voi tulla kyläilemään. Alussa se herätti närkästystä, mutta myöhemmin siitä tuli ihan luonnollista. Kyllä jokainen saa itse päättää, ketä kutsuu kotiinsa.
Näiden tahmatassujen mammat alapeukuttaa 😄
Vierailija kirjoitti:
Siis minä estää sinua sanomasta, että ikkunaan ei saa koskea, jos joku tenava ikkunaa lähestyy?
Kuten ap jo sanoi: tulee paha mieli. Lähinnä lapsen vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
= meillä on uusi talo KADEHTIKAA
Ylisuurta velkaa, jonka jälkeen ei jää todennäköisesti jää mitään säästöön?
Ja tosiaan siitä tulevasta erosta?
Miksi olette ilkeitä? Me rakennettiin unelmien talo jo 40 vuotta sitten eikä erosta tai pakkomyynnistä ole ollut tietoakaan.
Nyt on juuri valmistunut unelmien kakkosasunto ja en anna siellä kenenkään sotkea paikkoja. Sanon suoraan, jos joku lääppii ikkunoita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
= meillä on uusi talo KADEHTIKAA
Ylisuurta velkaa, jonka jälkeen ei jää todennäköisesti jää mitään säästöön?
Ja tosiaan siitä tulevasta erosta?
Oletpa epämiellyttävä ihminen.
Nolo perimäsi näkyy ikävästi.
ohis
kyllä vanhempien kuuluisi kylässä valvoa ja kieltää lapsiaan tarvittaessa, vaikka kotonaan eläisivät kuin siat pellossa. usein olen joutunut vieraideni lapsia kieltämään ja ohjeistamaan vaikka mielestäni se olisi vanhempien tehtävä, vähän noloa on kun talon väki joutuu puuttumaan lasten tekemisiin eivätkä vanhemmat välitä tuon taivaallista kun kultamussukka rämpii kirjahyllyssä tai kahvipöydässä ja luuraa kaikki komerot ja laatikot. luulevat kai , että kyläpaikka on joku puuhamaa ja talon emäntä lastenkaitsija.
Kyläilläänkö vielä nykyään? Olen luullut että se on jo menneen talven lumia. Onneksi ei ole tuollaista ongelmaa. Nykyään on näitä hop loppeja niin vieköön kersansa sinne riehumaan tai kauppakeskuksiin. Älkää ottako kotiinne ja sopikaa treffit kauppakeskuksiin jos nokatusten on pakko nähdä.
En tajua, eikö ihmiset ole oikeasti tällaisiin törmännyt? Meillä on sekä duunareita että korkeakoulutettuja ystäviä ja kavereita ja kyllä sieltä löytyy kaikista koulutustasoista näitä melkoisen vapaata kasvatusta harrastavia. Parhaita: suklaakakun syömisen jälkeen lapset kulkivat taputellen käsillä seiniä, mä sitten pesin kyläilyn jälkeen kaikki meidän vaaleat seinät, onneksi oli maalatrut, tapetin olisi joutunut uusimaan. Ei mulle tullu mieleenkään että vanhemmat ei vahdi et pienet pesevät kädet ja kun huomasin, oli jo myöhäistä. Toisen kerran äiti nosti meillä lapselle potan pois vessasta, parektille, kun lapsi on koton atottunut että potta on olohuoneessa. Ja yksi antoi lapsensa olla meillä kokonaan alasti, koska lapsi on tottunut kotona ilmakylpyihin, ja ei ollut vauva vaan joku 4 vuotias..
Voi arvata, että joitakin ihmisiä ei hirveämmin ole kylään kutsuttu, mä en vaan kestä tuollaista. Itsellä monta lasta ja vadin sekä kotona että kylässä peruskäytöstapoja ja siisteyttä ja vahdin myös pienten kohdalla vierestä että pesevät kädet ym.
Ap, mä en vaan kutsusi ihmsiä kylään, jos tietäisin että lapset tihulaisia. Ja jos "pakko" kutsua, ohjaat ovelta käsipesulle, vahdot et pesevät kädet ja sanot ian suoraan et teillä uudet pinnat ja siksi kaikki pesevät tullessa kädet. Ja tarjoiluina et tarjoa mitään rasvaista tai suklaista. Noilla pahimmat saa vältettyä.
Omassa kodissaan ei tarvitse sietää yhtään mitään mistä ei pidä. Eikä tarvitse pelätä suututtamasta ketään. Jos tiedät että jonkun perheen lapset ovat tottelemattomia täystuhoja ja vanhemmat eivät välitä, niin voit ihan suoraan sanoa että et halua heitä kylään, ja syyn saavat selville kun katsovat omaa kotiaan ja lastensa käytöstä. Omasta kodistasi et halua samanlaista paskaläävää.
Ikkunoita minä murehtisin kaikista vähiten. Sormenjäljet ikkunasta on helppo puhdistaa ruuttaamalla suihkepullosta pesuainetta ja pyyhkimällä kuivalla mikrokuituliinalla.
Mutta kaikki muu onkin sitten syynä siihen, että minun luokseni ei enää ikinä tule lapsia vierailulle. Ei ainakaan alle kouluikäisiä, eikä minkään ikäisiä, jos eivät osaa käyttäytyä.
Se sotku on ihan uskomaton. Tavaraa naarmuuntuu, hajoaa jne, ja lasten vanhemmat eivät mitään kiellä tai vahinkoja korjaa.
Sohvaan pissataan, pyyhitään perunamuusia, kaadetaan maitoa tai mehua, jne. Samat toki voi tehdä matollekin.
Viherkasvit saavat kyytiä, kaikki tavarat tongitaan kaapeista ja lipaston laatikoista ulos.
Kauniit peltipurkit joita minulla on, ihan tavaroiden säilytyskäytössä, naarmuuntuvat, vääntyvät jne jos en koko ajan vahdi. Eikä noita enää edes saa kaupasta uusia tilalle, ovat sen verran vanhoja.
Lapsilla ei ole lupaa koskea mihinkään, mutta silti lääppivät kaikkea. Kun heitä kieltää, niin vänkäävät vastaan "Mä vaan katon!!" Ja eivät ymmärrä sitä, että jos sanoo mä vaan katon, niin SILLOIN EI KOSKETA MIHINKÄÄN!! Jos koskee johonkin, niin se ei ole "vain katsomista".
Ruokapöytää ja tuoleja ja seiniä naarmutetaan. Ja autoa, jos sekunniksikaan selkäsi käännät.
Jos lasten vanhemmat korvaisivat mukisematta lastensa tekemät tuhot, niin eihän se sitten haittaisi. Mutta kun nimenomaan lasten vanhemmat eivät korvaa mitään. Eivät käytä mattoja pesulassa, maksa tekstiilipesurin vuokraa, maksa mukisematta sitä hintaa joka lastensa rikkomista tavaroista maksan kun ostan uudet tilalle esim. nettikirppikseltä. Jotain tavaroita saa sentään vielä kaupasta, mutta turha kuvitella että kukaan äippyli tai isuli maksaisi mitään. "Tavarahan se vain on ja sitä saa kaupasta uutta." Saako? Jos saa, niin miksi et ole jo käynyt ostamassa uusia tilalle?
Minun luokseni eivät ole lapset enää tervetulleita. Eivätkä kaikki aikuisetkaan, jos eivät osaa olla siististi.
No ei tuollaisia ihmisiä käytännössä edes ole. Pelkkää ap:n mielikuvitusta.
Ja jo on muutenkin ongelmat, hohhoijaa. Jos vaikka sanoisi, ettei ikkunaan saa koskea?