Miksi jotkut eivät katso silmiin?
Siis onko tämä joku suomalaisten juttu että silmiin katsominen on kauhean ahdistavaa ja jopa uhka? En siis tarkoita että kokoajan tapittaa silmiin, vaan että kaksi sekuntiakin on se ehdoton raja. Itse saatan vilkaista toista silmiin, mutta jotkut taas eivät ikinä katso, eivät vilkaisekaan. Antaa aika epävarman ja epäilyttävän kuvan toisesta.
Itselläni menee paremmin viesti perille kun toinen ei katso seiniä pitkin puhuessaan.
Kommentit (74)
Todellisuus on niiin itsestäään selväää ja ennustettavisssa niin nopeasti. Muutamasssa sekunissa jo tuntee ihmisen.
"Itselläni menee paremmin viesti perille kun toinen ei katso seiniä pitkin puhuessaan."
Yleensä viesti menee paremmin perille jos ei katso silmiin, ihan tutkitustikin sivulle katsominen auttaa keskittymään asiaan paremmin.
Mä ainakin olen ujo. Tosin koska katson melko vähän silmiin myös läheisiäni, suurempi syy lienee heikentynyt kuuloni, heikkeni jo alle kouluiässä. Vaikka kuulokoje on niin olen oppinut hakemaan kuulemalleni tukea katsomalla suun liikkeitä, jotenkin auttaa vakken varsinaisesti osaa kunnolla huulilta lukea. Tukee silti vähän.
Joskus ihan itseä häiritsee jos on joku oikein matalaääninen tai muuten vaan epäselvemmin puhuva ja yhtäkkiä huomaan keskustellessa suorastaan tuijottaneeni toisen suun liikkeitä. Sitten alan väkisin katsomaan välillä silmiin ettei ihan outona pitäisi...
Sosiaalinen ongelma, itse en pysty katsoa silmiin kuin kaikkein läheisimpiä ihmisiä.
Mulla ei ole vaikeutta sinänsä katsoa silmiin, mutta jos katson pitkään miestä silmiin niin tulee aggressiivinen olo. Jos taas katson naista liian pitkään silmiin tulee eroottinen ja kiihottunut olo.
Eläin maailmassahan silmiin katsominen uroksilla on aggression merkki ja apinat naaraat kun haluavat uroksen astuvan heitä niin he tuijottavat urosta silmiin.
Mun on vaikea katsoa silmiin ja kuunnella samaan aikaan, en tiedä mistä johtuu. Olen yrittänyt kun tiedän kohteliaaksi tavaksi, mutta ei vaan toimi. Toki otan jonkun verran katsekontaktia, mutta jos kunnolla keskustellaan, niin sitten pitää keskittyä itse asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olen ujo. Tosin koska katson melko vähän silmiin myös läheisiäni, suurempi syy lienee heikentynyt kuuloni, heikkeni jo alle kouluiässä. Vaikka kuulokoje on niin olen oppinut hakemaan kuulemalleni tukea katsomalla suun liikkeitä, jotenkin auttaa vakken varsinaisesti osaa kunnolla huulilta lukea. Tukee silti vähän.
Joskus ihan itseä häiritsee jos on joku oikein matalaääninen tai muuten vaan epäselvemmin puhuva ja yhtäkkiä huomaan keskustellessa suorastaan tuijottaneeni toisen suun liikkeitä. Sitten alan väkisin katsomaan välillä silmiin ettei ihan outona pitäisi...
Mulla on tuo sama että tuijotan suuhun. Tulee eroottinen olo.
Yksi vanha ukko paheksui erästä naista "kun sehän katsoo ihmisiä silmiin". Herrajuamla sehän on normaali juttu. On ongelmia joskin päihitettäviä sellaisia ellei voi katsoa toista silmiin. Tämä suomalainen on hellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vanha ukko paheksui erästä naista "kun sehän katsoo ihmisiä silmiin". Herrajuamla sehän on normaali juttu. On ongelmia joskin päihitettäviä sellaisia ellei voi katsoa toista silmiin. Tämä suomalainen on hellyttävä.
Japanissa on töykeää katsoa silmiin.
Yritän katsoa mutta minulla on karsastusta toisessa silmässä ja katse ei kohdennu joten katson sinnepäin kun toista silmää vetää vähän kieroon.
Lisäksi olen ujo ja pidättyväinen enkä tykkää tuijottaa ihmisiä. Tietysti pyrin kohteliaisuussyistä katsomaan edes hetken kohti silmiä mutta mielummin olisin katsomatta.
Yleensä tykkään katsoa ihmisiä silmiin. En tuijottamalla vaan ihan normaalisti. Tosin silloin jos puhun, en yleensä katso kuin muutaman vilkaisun verran, jolloin aiheessa pysyminen on helpompaa. Ihastuneena on myös vaikeaa katsoa kohdetta silmiin, en tiedä miksi.
En osaa päättää, kumpaan silmään katsoisin, joten en katso kumpaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on töykeää katsoa silmiin.
Tottakai kulttuuri pitää katsoa missä elää, arabithan pitävät silmiin katsojaa kutsujaksi suoraan.
Mua ihmetyttää minkälainen ilme naamalla jotkut kehtaa möllöttää suoraan vastaantulijoita.
Jotkut ihmiset ovat niin epämiellyttävän näköisiä, ettei niitä voi katsoa.
Pitkä katse nyt on vaan epäkohteliasta! Mutta selitä se dynaamisille esiintyjätyypeille, joilla ei ole mitään hajua siitä, että ihmiset ovat usein aika ujoja.
En katso. Silmiin katsominen on mielestäni outoa.