Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit

Vierailija
18.06.2019 |

Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.

Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.

Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.

Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?

Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.

Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.

Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.

Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.

Sukujuhlat ❤

Kommentit (666)

Vierailija
81/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, avartakaa maailmaanne. Netti on pullollaan vegaanisia ohjeita. Ja niitä ruokia, jos vielä tekee gluteenittomina, voi tarjota melkein kaikille vieraille.

Itse olen ottanut vegaaniset ruoat osaksi omaa ruokavalioni vähitellen. En ole vielä täysin vegaani mutta esim maitotuotteet olen korvannut kaura- ja soijatuotteilla. Vehnäjauhon olen myös jättänyt pois.

Ei se ole vaikeaa.

Olet siis korvannut maidon lisäainelitkuilla. Tervettäkö??

Kauramaitoa tehdään vedestä, kaurahiutaleista ja suolasta, hirmuisen lisäaineellista... 

Vierailija
82/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cheat day tekisi hyvää, kroppanne varmasti jo huutavat ravinteidenpuutteesta.

Mitä ravinteita vegaani ei mielestäsi saa?

B-12 vit.

Se onkin ainoa, ja se saan kätevästi purkista ilman mitään isoa ongelmaa tai "cheat dayta".

Ihmisen fysiologia on kehittynyt ruoan ympärille, ei ravintoainepillereiden. Eikä ole sellaista pilleriä, jolla voi korvata tasapainoisen ruokavalion.

Yhden ravintoaineen nauttiminen pillerillä ei tarkoita että ruokavalio ei muuten ole tasapainoinen. Sinänsä suosittelisin etenkin hivenainelisiä myös sekasyöjille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, et sä siihen kuole, jos kerran syöt sitä kalaa tai makkaraa..

Etkä sä kuole, jos kerran viikossa sua naitais rankasti takapuoleen.

Näin. Tätä se kauramaidon litkiminen teettää. Hienoa.

Vierailija
84/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä oon ihmetelly että esim Välimeren maissa ei mistään rafloista saa gluteiinitonta, laktoositonta tai vegaaniruokaa. Samoin ruoka-aineallergioita ei oteta huomioon. Miten ne siellä pystyy syömään mitä vaan, mutta Suomessa on pirun vaikeaa?

Eikö ole jännä juttu ja ihan saman huomannut. Varmaan joku kansantauti joka koskee lähinnä suomalaisia.

Vierailija
85/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että vegaani ei halua syödä kuollutta eläintä. Mutta jos vaikka juhlissa tarjolla täytekakkua, johon käytetty kananmunia ja kermaa, niin en ihan ymmärrä, jos sellaista ei voi syödä. Ei se kana tai lehmä kuollut noiden tuotteiden takia. Kotioloissa tai ravintolassa voi sitten tehdä/tilata juuri sellaista kun haluaa. Kyllä kotijuhlien järjestäjälle vegaanisuus on hankalaa.

Entäs se vasikka, luuletko että ne kaikki kasvatetaan maidontuotantoon, myös sonnit? Ja se lehmä kuolee 3-5 vuotiaana, kun ei enää tuota tarpeeksi maitoa, vaikka lehmät voisivat elää pitkälti toistakymmentä vuotta.

Kannattaa tutustua myös munantuotantoon ja erityisesti kukonpoikien kohtaloon.

Nämä vegaanivihaa pursuavat ketjut ovat hyvä paikka levittää tietoa ja aina joku pysähtyy lukemaan asioista lisää ja muuttamaan valintojaan. Toivottavasti näitä siis saadaan paljon lisää.

Oikaistaanpa pari kohtaa tässä vegaanin vuodatuksessa.

On totta, että sonneja ei kasvateta maidontuotantoon. Ne kasvatetaan lihaksi. Noin 18-24kk iässä lähtevät teuraaksi. Lehmä ei kuole 3-5 vuotiaana. Tai voi se kuollakin, jos sille tulee joku ongelma. Ne laitetaan teuraaksi sitten kun niiden aika jostain syystä on. Se syy voi olla huono tuotos, tiinehtymättömyys, joku muu terveydellinen ongelma, paha luonne, tai ihan vaan se, että tarvitaan paikka jollekulle toiselle poikivalle (parsinavetassa erityisesti tämä, pihattoon mahtuu paremmin "ylimääräisiäkin"). Meillä tällä hetkellä nuorin lypsikki on parivuotias ensikko, vanhin 14 vuotias satatonnari (eli 100 000 litraa maitoa lypsänyt), loput 20 sijoittuu johonkin siihen välille.

Niin muuten. Kukkopoikien kohtalo ei välttämättä ole tipuina kaasutus. On monta sellaista kanalaa nykyään, jotka kasvattaa kukkopojat patakukoiksi.

Kuinka usein teidän lypsylehmät on tiineenä, että saatte maidontuotannon pysymään tarpeellisella tasolla? Ja mitä näille vasikoille tapahtuu?

Vierailija
86/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B-12 vit.

Se onkin ainoa, ja se saan kätevästi purkista ilman mitään isoa ongelmaa tai "cheat dayta".

Aivan, vegaanithan ruokkivat itseään pillereillä ja "tuotteilla" joita ei mitenkään voi ruuaksi mieltää.

No B-12 on suotavaa tosiaan pillerinä ottaa.

Jos ottaa pihvinä, niin imeytyy paremmin ja samalla tulee kaikki muutkin tarvittavat ravinteet.

Kerrotko vielä mitkä nämä "kaikki" muutkin tarvittavat ravinteet on? Niasiini, tiamiini, seleeni?

Eikös vegaanien pitäisi tietää? Ainakin kovasti kehuvat tietämyksellään.

Vierailija
87/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanialoitukset on aina provoja, calm down.

Vierailija
88/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä oon ihmetelly että esim Välimeren maissa ei mistään rafloista saa gluteiinitonta, laktoositonta tai vegaaniruokaa. Samoin ruoka-aineallergioita ei oteta huomioon. Miten ne siellä pystyy syömään mitä vaan, mutta Suomessa on pirun vaikeaa?

Eikö ole jännä juttu ja ihan saman huomannut. Varmaan joku kansantauti joka koskee lähinnä suomalaisia.

Niin, laktoosin sietokyky aikuisella ihmisellähän on mutaatio. Että sinänsä mahdollisuus syödä tavallisia maitotuotteita aikuisena on se "kansantauti".

Vierailija
89/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että vegaani ei halua syödä kuollutta eläintä. Mutta jos vaikka juhlissa tarjolla täytekakkua, johon käytetty kananmunia ja kermaa, niin en ihan ymmärrä, jos sellaista ei voi syödä. Ei se kana tai lehmä kuollut noiden tuotteiden takia. Kotioloissa tai ravintolassa voi sitten tehdä/tilata juuri sellaista kun haluaa. Kyllä kotijuhlien järjestäjälle vegaanisuus on hankalaa.

Entäs se vasikka, luuletko että ne kaikki kasvatetaan maidontuotantoon, myös sonnit? Ja se lehmä kuolee 3-5 vuotiaana, kun ei enää tuota tarpeeksi maitoa, vaikka lehmät voisivat elää pitkälti toistakymmentä vuotta.

Nämä vegaanivihaa pursuavat ketjut ovat hyvä paikka levittää tietoa ja aina joku pysähtyy lukemaan asioista lisää ja muuttamaan valintojaan. Toivottavasti näitä siis saadaan paljon lisää.

On totta, että sonneja ei kasvateta maidontuotantoon. Ne kasvatetaan lihaksi. Noin 18-24kk iässä lähtevät teuraaksi. Lehmä ei kuole 3-5 vuotiaana. Tai voi se kuollakin, jos sille tulee joku ongelma. Ne laitetaan teuraaksi sitten kun niiden aika jostain syystä on. Se syy voi olla huono tuotos, tiinehtymättömyys, joku muu terveydellinen ongelma, paha luonne, tai ihan vaan se, että tarvitaan paikka jollekulle toiselle poikivalle (parsinavetassa erityisesti tämä, pihattoon mahtuu paremmin "ylimääräisiäkin"). Meillä tällä hetkellä nuorin lypsikki on parivuotias ensikko, vanhin 14 vuotias satatonnari (eli 100 000 litraa maitoa lypsänyt), loput 20 sijoittuu johonkin siihen välille.

Niin muuten. Kukkopoikien kohtalo ei välttämättä ole tipuina kaasutus. On monta sellaista kanalaa nykyään, jotka kasvattaa kukkopojat patakukoiksi.

Faktojan löysäilijä ei jaksa koskaan kuunnella. Kun yliopistolla Saara kerto ja juutupessakin oli verta vuotava porsas. Omiin tarpeisiin tehtävät riistan metsästys, kalastus ja muutaman pihakanan omistaminenkin on tehotuotantoa ja murhaa 😂😂 ihanan lapsellisia.

Vierailija
90/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B-12 vit.

Aivan, vegaanithan ruokkivat itseään pillereillä ja "tuotteilla" joita ei mitenkään voi ruuaksi mieltää.

No B-12 on suotavaa tosiaan pillerinä ottaa.

Jos ottaa pihvinä, niin imeytyy paremmin ja samalla tulee kaikki muutkin tarvittavat ravinteet.

Kerrotko vielä mitkä nämä "kaikki" muutkin tarvittavat ravinteet on? Niasiini, tiamiini, seleeni?

Eikös vegaanien pitäisi tietää? Ainakin kovasti kehuvat tietämyksellään.

Esitin kysymyksen. Olen utelias kuulemaan, mitkä kaikki tarvittavat ravinteet pihvistä saa?

Vierailija
91/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkää ja antakaa toistenkin elää. Peace!

Vierailija
92/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti. Jos Suomeen tulisi nälänhätä, ja sitä kestäisi, niin meillä olisi hyvin vähän jos ollenkaan vegaaneja ja ruokarajoitteisia.  Allergisetkin vetäisivät mitä suuhunsa saisivat, samoin keliaakikot. 

Jos nälänhätä oikeasti tulisi, karu totuus olisi, että allergikot, keliaakikot ja muut ruokarajoitteiset kuolisivat ensimmäisinä pois, joko nälkään tai vääränlaiseen ruokaan. Eli kun elinolot ovat haastavammat, silloin heikoimmat yksilöt  kuolevat pois ja vain vahvimmat jäävät jatkamaan elämää.

Vierailija
93/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, avartakaa maailmaanne. Netti on pullollaan vegaanisia ohjeita. Ja niitä ruokia, jos vielä tekee gluteenittomina, voi tarjota melkein kaikille vieraille.

Itse olen ottanut vegaaniset ruoat osaksi omaa ruokavalioni vähitellen. En ole vielä täysin vegaani mutta esim maitotuotteet olen korvannut kaura- ja soijatuotteilla. Vehnäjauhon olen myös jättänyt pois.

Ei se ole vaikeaa.

Kauramaidon ainekset on enimmäkseen kaura, vesi ja suola. Mikä näistä on lisäainetta? Ja näin ohis, tiedätkö sä mitä kaikkia lisäaineita sun pihviin on pumpattu? Tai siihen tehotuotettuun maitoon?

Sulla jäänyt purkin kyljestä aineet lukematta.  Tai voit syömättä, voin syönti kun vaikuttaa näköön.

No voissahan ei ainakaan ole mitään lisäaineita tai muutakaan epäterveellistä. Sulla ei myöskään taida olla ihan selvittä mitä ne "lisä"aineet yleensä on. Etkä vastannut kysymyksiini :)

Eikä missään ole määrätty, että vegaaniruokavalion pitää olla tervettä.

Olet oikeassa, voissa ei ole lisäaineita eikä muutakaan epäterveellistä.

Vegaaniruoka ei todellakaan ole tervettä, siksi en ymmärräkään kuinka vegaanit kuitenkin kehuvat saavansa kaiken tarvitsemansa ravinnon vegaaniruuasta.

Vierailija
94/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitsä nyt kalaa syödä, niin ei olis liian vaikeaa.  Mä syön kasvispainotteisesti mutta en mä ala vaatimaan mitään erityistä itseäni varten juhlissa/kylässä. Syön sitä mitä voin. Kalan syöminen ei käsittääkseni ole epäeettistä ja itseasiassa ei enää kananmunatkaan, sillä eikös ne tehokanalat ole jo lakkautettukin.

Ei kannata tehdä elämästään liian vaikeaa. Kotona voi sit taas kuitenkin syödä mitä tahtoo.

No voi jessus. Ei ole tehokanaloita todellakaan lopetettu ja munat (paitsi luomut) on about epäeettisimpiä mahdollisia syötäviä.

Miten ihmeessä tämäkin ketju taas kääntyi niin, että vika on ap:ssä. Ei hän ole vaatinut mitään, vaan tarjoutunut tuomaan itse erikoisruokavalioonsa sopivaa syötävää!

Jos joku on niin hemmetin TYHMÄ ja avuton, ettei osaa googlettaa, mitä vegaaniruoka on ja millaisia reseptejä on olemassa, niin jo on!

Siinä tapauksessa voi ottaa kiitollisena vastaan vieraan tarjoumukset.

T. 52-vuotias sekasyöjä, joka ainakin vallan hyvin osaa tehdä vegaanistakin ruokaa.

Hyvää vegaanista ruokaa on sitä paitsi ihan älyttömän vaikeaa tehdä jos ei voi käyttää edes munia tai maitoa.  Tiedän koska olen kokeillut.

:'DD Anna mun nyt kaikki kestää. Se että SINÄ et osaa tehdä hyvää vegaanista ruokaa, ei tarkoita, etteikö sellaista voisi tehdä. :D Olen itsekin syönyt usein herkullista ja erittäin hyvin valmistettua ja maustettua vegaanista ruokaa, vaikken itse ole vegaani.

Vierailija
95/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että toi vegaanihomma on joku uskonto.

Vierailija
96/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vaikeaa.

Kauramaidon ainekset on enimmäkseen kaura, vesi ja suola. Mikä näistä on lisäainetta? Ja näin ohis, tiedätkö sä mitä kaikkia lisäaineita sun pihviin on pumpattu? Tai siihen tehotuotettuun maitoon?

Sulla jäänyt purkin kyljestä aineet lukematta.  Tai voit syömättä, voin syönti kun vaikuttaa näköön.

No voissahan ei ainakaan ole mitään lisäaineita tai muutakaan epäterveellistä. Sulla ei myöskään taida olla ihan selvittä mitä ne "lisä"aineet yleensä on. Etkä vastannut kysymyksiini :)

Eikä missään ole määrätty, että vegaaniruokavalion pitää olla tervettä.

Olet oikeassa, voissa ei ole lisäaineita eikä muutakaan epäterveellistä.

Vegaaniruoka ei todellakaan ole tervettä, siksi en ymmärräkään kuinka vegaanit kuitenkin kehuvat saavansa kaiken tarvitsemansa ravinnon vegaaniruuasta.

Eli kaikki voit on terveellisiä ja lisäaineettomia, samalla tavalla kuin kaikki kauramaidot on lisäaineellisia ja epäterveitä? Kauramaitoahan voi tehdä myös kotona.

Olisiko sulla tarjota tutkimuksia, joissa todetaan näin?

Vierailija
97/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein teidän lypsylehmät on tiineenä, että saatte maidontuotannon pysymään tarpeellisella tasolla? Ja mitä näille vasikoille tapahtuu?

Se riippuu ihan lehmästä. Kerran vuodessa jos tulis vasikka, olis ihanne tilanne. Ummessa oloa tulee pari kolme kuukautta joka lehmälle ennen uutta vasikkaa, onpa joskus lehmä ollut puolikin vuotta ummessa. Joillain lehmillä tärppää heti ekaan siemennykseen ja joillain menee sitten vähän useampi kierto.

Lehmävasikat kasvatetaan lypsylehmiksi, sonnivasikat kasvatetaan lihaksi. Meille tulee myös muidenkin tilojen sonnivasikoita, kun siis ollaan pääasiassa lihantuottajia ja vasta kakkosena on maidontuotanto.

Vierailija
98/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitsä nyt kalaa syödä, niin ei olis liian vaikeaa.  Mä syön kasvispainotteisesti mutta en mä ala vaatimaan mitään erityistä itseäni varten juhlissa/kylässä. Syön sitä mitä voin. Kalan syöminen ei käsittääkseni ole epäeettistä ja itseasiassa ei enää kananmunatkaan, sillä eikös ne tehokanalat ole jo lakkautettukin.

Ei kannata tehdä elämästään liian vaikeaa. Kotona voi sit taas kuitenkin syödä mitä tahtoo.

No voi jessus. Ei ole tehokanaloita todellakaan lopetettu ja munat (paitsi luomut) on about epäeettisimpiä mahdollisia syötäviä.

Miten ihmeessä tämäkin ketju taas kääntyi niin, että vika on ap:ssä. Ei hän ole vaatinut mitään, vaan tarjoutunut tuomaan itse erikoisruokavalioonsa sopivaa syötävää!

Jos joku on niin hemmetin TYHMÄ ja avuton, ettei osaa googlettaa, mitä vegaaniruoka on ja millaisia reseptejä on olemassa, niin jo on!

T. 52-vuotias sekasyöjä, joka ainakin vallan hyvin osaa tehdä vegaanistakin ruokaa.

Hyvää vegaanista ruokaa on sitä paitsi ihan älyttömän vaikeaa tehdä jos ei voi käyttää edes munia tai maitoa.  Tiedän koska olen kokeillut.

:'DD Anna mun nyt kaikki kestää. Se että SINÄ et osaa tehdä hyvää vegaanista ruokaa, ei tarkoita, etteikö sellaista voisi tehdä. :D Olen itsekin syönyt usein herkullista ja erittäin hyvin valmistettua ja maustettua vegaanista ruokaa, vaikken itse ole vegaani.

Ei tee tiukkaan myöntään, että olen umpisurkea kokki. Miten suolattomasta tofusta saa hyvää? Eli nyt ei saa käyttää suolaa.

Vierailija
99/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, mistä ne oli tehty? Vegaanit käyttävät teollisia korvikkeita ruuissaan.  Ei ne mitään ruokaa ole eikä niissä mitään ravintoa ole.

Vierailija
100/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on varmaan jo provo, tarkoitus mustamaalata vegaaneja.

Tämä aggressiivinen mesoaminen siitä, miten huonosti ravittuja vegaanit ovatkaan, on aivan turhanpäiväinen sivujuonne. Miksi kenenkään siitä tarvitsee kantaa huolta, vaikkapa uskoisikin vegaanin nälkiintyvän hivenaineiden puutteeseensa? Ja, olen itse vegaani ja tuttavapiirissäni on useita vegaanisesti syöviä, mutta harva heistä tekee numeroa elämäntavastaan tai tyrkyttää sitä toisille.

Aloittajan kuvaama tilanne on outo minulle. Vaikka olen vegaani ja kotioloissani vielä aika ehdoton myös syömieni elintarvikkeiden muun eettisyyden suhteen, en juhlille tai kutsuille mennessäni edes mainitse olevani vegaani. Syön siellä juhlissa mitä pystyn. Lähimmät tuttavani asiasta tietävät, ja pyrkivät yleensä toki ottamaan ruokavalioni huomioon, mutta en missään nimessä halua aiheuttaa asialla mitään huolta tai vaivaa kenellekään,  minkä olen kaikille sanonut. Ja tällaisia ovat myös minun lähipiirini vegaanit. Jos suuhun menee joskus juusto tai maito, niin ei hätää, kun ei tästä anafylaksiaa seuraa. 

Omissa juhlissani tarjotaan aina vegaanista ruokaa, ja hyvin se näkyy maistuneen. Reseptejä on kysytty, ja ehkä tämä oma esimerkki on paras tapa valistaa ihmisiä siitä, että myös ilman lihaa, kaloja ja maitotuotteita hyvien ja ravitsevien ruokien valmistaminen on mahdollista.

Ehdottomuus on sukua fasismille, natsismille ja fundamentalismille. En halua olla hörhö minnekään suuntaan, ja mieleni haluan pitää aina avoinna muuttuvalle maailmalle. 

Rauhallista Juhannusta kaikille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä