Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit
Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.
Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.
Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.
Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?
Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.
Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.
Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.
Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.
Sukujuhlat ❤
Kommentit (666)
On maailma mennyt vaikeaksi. Ei kai tule maailmanloppu jos vegaani syö "normi" ruokaa kerran, jos ei muuta tarjolla. Tai jättää kokonaan syömöttä jos maailmanloppu tästä todella tulee.
Voin syödä lihojasi.
En kakkujasi tai mitään leipomuksiasi, koska maitoallergia ja muna-allergia.
Otan pöydästä sellaista, minkä näen vaarattomaksi, kuten selkeät salaattiainekset ja perunat.
Vierailija kirjoitti:
On maailma mennyt vaikeaksi. Ei kai tule maailmanloppu jos vegaani syö "normi" ruokaa kerran, jos ei muuta tarjolla. Tai jättää kokonaan syömöttä jos maailmanloppu tästä todella tulee.
Maailma ei myöskään lopu jos vegaani tuo omat ruokansa, kuten tässä tapauksessa oli ollut tarkoituksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lihattomalla ruokavaliolla, ollut jo vuosia. Kalaa, munaa ja maitotuotteita syön. Kotioloissa olen nykyään lähes vegaani, se on nykyään niin paljon helpompaa (varsinkin kun on tutustunut noihin uusiin tuotteisiin tässä vähän kerrallaan).
Mutta en ikinä koohota enkä vohkaa ruoastani. Jos on noutopöytä, otan sieltä mitä voin. En kuole lihaliemikuutiosta enkä luultavasti saa kohtausta, vaikka suuhun eksyisi joku lihanpalakin vahingossa - tosin jos semmoisen huomaan ruoassa, jota olen luullut lihattomaksi, jätän ne lihanpalat vaivihkaa syömättä.
Päivällisille, joissa on muutamalle hengelle valmistetut ruoat, olen tosin yleensä ilmoittanut etukäteen lihattomuuteni. Kerran on tullut vastaan isäntäpari, jotka käsittivät lihattomuudeksi kalaruoan jonka valmistukseen tarvittiin pekonia. Mutta hengissä selvisin siitä pekonistakin.
Jos oikein ehdoton on, eikä voi mitään syödä, on parempi varmaan syödä vain kotona. Erityiskohtelun vaatiminen itselle on huono tapa. Se, että erityisruokavalion syynä on esim. ilmastonmuutos tai eettinen näkökanta tuotantoeläimiin, ei tee huonosta käytöksestä yhtään sen parempaa. Jos et syö sitä mitä sinulle hyvää tarkoittava isäntäväki tarjoaa, ole syömättä, ja omat evääsi voit kanniskella mukanasi erikseen kyselemättä ja meteliä pitämättä.
Ei ap vaatinut mitään erikoiskohtelua tai pitänyt meteliä. Meteliä piti kutsujen idiootti emäntä, joka ei vaivaudu ottamaan selvää vegaaniruuasta, jota kumminkin ihan väen vängällä tuppautui tekemään.
Kannattaisikohan sinun opetella lukemaan kokonaan aloitukset ja myös ymmärtämään lukemasi ennen kuin kiirehdit vastaamaan aiheen vierestä?
Mikä vi*tu siinä on että vegeveeran pitää aina näpäytyllä ja teilata idiootiksi? Mikä siinä ruokavaliossa aiheuttaa tuon suunnattoman kiukku oodin, vähättelyn ja ylemmyydentunnon? Oikeesti, mikä?
Mitä ihmettä taas? En todellakaan ole vegaani, mutta alkaa todella ärsyttää tämä ”vegaanit on nirsoja ja tekevät kaikesta numeron” -jutun jauhaminen, kun pikkuhiljaa tuntuu pikemminkin olevan niin, että lihaa syövät pitävät enemmän meteliä siitä ruokavaliostaan kuin vegaanit.
Jos järjestää kotijuhlat mutta ei aio huomioida mitään ruokavaliotoiveita, niin sitten ilmoittaa sen vieraille ja he päättävät mitä tekevät.
Itse kuitenkin haluan ottaa kaikki vieraampi huomioon, varsinkin kun SE EI EDES OLE VAIKEAA.
Meillä oli viime viikonloppuna 20 henkilön juhlat, joissa minulla oli sekä vegaanisia että gluteenittomia vaihtoehtoja, jotka näyttivät maistuvan ihan kaikille :-)
Esim.
öljypohjainen perunasalaatti (vegaaninen ja gluteeniton)
Linssistä tehdystä pastasta tehty pastasalaatti (vegaaninen ja gluteeniton)
Grillistä lihaa, mutta myös vihanneksia ja sieniä
Jälkkäriksi kakun lisäksi hedelmäsalaattia sekä cashew-pohjaista ”juusto”kakkua (vegaaninen ja gluteeniton).
Kaikki meni, nam!
Ole menemättä tai syömättä, älä ole toisille ilon pilaaja turhalla pätemiselläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cheat day tekisi hyvää, kroppanne varmasti jo huutavat ravinteidenpuutteesta.
Mitä ravinteita vegaani ei mielestäsi saa?
B-12 vit.
Se onkin ainoa, ja se saan kätevästi purkista ilman mitään isoa ongelmaa tai "cheat dayta".
Ei todellakaan ole ainoa. Ja nekin, mitä on, on huonosti imeytyvässä muodossa. Monella vegaaniruoka vielä rikkoo suoliston, monet ruoka-aineet eivät imeydy lainkaan, vaan tulevat samanlaisina ulos, kun menivät suusta sisään.
Aloittaja olisi tehnyt fiksusti, kun olisi vain sanonut, että ei tarvitse tehdä mitään erityistä. Syönyt sitten pöydästä leipää ja salaatinlehtiä ja perunoita, ne nyt yleensä ovat vegaanisia. Autostaan sitten voi käydä vaivihkaa haukkaamassa sen seitanpötkönsä esimerkiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit kehuvat ravintotitämyksellään, mutta eivät näköjään ymmärrä, mitä puutteita on vegaanisessa ruuassa. Ihmiselle.
Tämä ap vasta erikoinen tapaus on, puolustelee itseään esittämällä toista henkilöä, ja yrittää muuttaa asiaa haukkumalla muita. Ja jos ap haluaa kutsua itseään 52-v sekasyöjäksi, niin olisi sekasyöjä, eikä nirsoilisi ja yrittäisi kerätä huomiota! Kelvoton yritys...
Vierailija kirjoitti:
Voisitte tekin sekasyöjät ihan hyvin juhlissa syödä vegaaniruokaa, eihän se niin iso asia ole?
Niinhän minä syönkin, ei mitään ongelmaa. Syön sitä mitä tarjotaan. Maistelen kohteliaisuudesta ruokiakin, joista tiedän jo etukäteen, etten pidä jostain ainesosasta. Milloin syömisestä tuli ihmisille näin vaikeaa? Allergiat toki erikseen.
Omien ruokien tuominen munkin mielestä epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B-12 vit.
Se onkin ainoa, ja se saan kätevästi purkista ilman mitään isoa ongelmaa tai "cheat dayta".
Ei todellakaan ole ainoa. Ja nekin, mitä on, on huonosti imeytyvässä muodossa. Monella vegaaniruoka vielä rikkoo suoliston, monet ruoka-aineet eivät imeydy lainkaan, vaan tulevat samanlaisina ulos, kun menivät suusta sisään.
Itse asiassa on. jotkin, kuten omega-3 ovat usein huonommin imeytyvässä muodossa, mutta kaikkea B-12-vitamiinia lukuunottamatta on mahdollista saada vegaaniruokavaliosta. Tästä on olemassa tutkimustietoa, suosittelen tutustumaan. Sairaudet esim. IBS saattavat vaikuttaa hyvinkin haitallisesti ravinteiden imeytymiseen, mutta suurimman osan ihmisistä on mahdollista löytää itselleen toimiva, tasapainoinen vegaaniruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että vegaani ei halua syödä kuollutta eläintä. Mutta jos vaikka juhlissa tarjolla täytekakkua, johon käytetty kananmunia ja kermaa, niin en ihan ymmärrä, jos sellaista ei voi syödä. Ei se kana tai lehmä kuollut noiden tuotteiden takia. Kotioloissa tai ravintolassa voi sitten tehdä/tilata juuri sellaista kun haluaa. Kyllä kotijuhlien järjestäjälle vegaanisuus on hankalaa.
Syy-seuraussuhteet on joillekin ihan mahdottomia.
Ehkä emäntä halusi vain päästä valittamaan, kuinka vaikeita ja ärsyttäviä vegaanit ovat.
Vierailija kirjoitti:
On se elämä vegaaneilla vaikeaa!
No sille emännällehän tuo tuntuu vaikeaa olevan - aloittajahan tarjoutui tekemään sinne ruuat.
Olen itse sekaani, mutta ei minulle ole mitään ongelmaa tehdä sukujuhliin ruokia eri ruokavaliota noudattaville. Vegaaniruuat ovat sitäpaitsi siinäkin mielessä hyviä, että samaa ruokaa voivat syödä myös maito- ja kananmuna-allergikot. Eikä niiden tekeminen edes ole oikeasti niin vaikeaa, kuin ihmiset valittavat. Kerran tein sukulaiselle kokonaan vegaaniset yo-juhlat. Herkut tekivät hyvin kauppansa, osa ei varmaan edes tajunnut syövänsä vegaanisia ruokia.
Ja tiedoksi sille, joka ihmetteli, miksei vegaani muka voi syödä kananmunia ja kermaa. No ihan sen vuoksi, että vegaani ei syö mitään eläinperäistä. Mikä SIINÄ nyt on niin vaikea ymmärtää?
jäätelöosastolla kuultua:
pikkupoika: äiti otetaanko tällanen tuutti tai tollanen puikko tai sellanen tai tai... ainakin 10 eri vaihtoehtoa, ihan tavallisia suosittuja jäätelöitä
äiti: eiku kato mitä kivoja vegaanijäätelöitä täältä löytyy...
minä: huoh...
Sitä aatetta pitää sitten syöttää sananmukaisesti jo alle kouluikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lihattomalla ruokavaliolla, ollut jo vuosia. Kalaa, munaa ja maitotuotteita syön. Kotioloissa olen nykyään lähes vegaani, se on nykyään niin paljon helpompaa (varsinkin kun on tutustunut noihin uusiin tuotteisiin tässä vähän kerrallaan).
Mutta en ikinä koohota enkä vohkaa ruoastani. Jos on noutopöytä, otan sieltä mitä voin. En kuole lihaliemikuutiosta enkä luultavasti saa kohtausta, vaikka suuhun eksyisi joku lihanpalakin vahingossa - tosin jos semmoisen huomaan ruoassa, jota olen luullut lihattomaksi, jätän ne lihanpalat vaivihkaa syömättä.
Päivällisille, joissa on muutamalle hengelle valmistetut ruoat, olen tosin yleensä ilmoittanut etukäteen lihattomuuteni. Kerran on tullut vastaan isäntäpari, jotka käsittivät lihattomuudeksi kalaruoan jonka valmistukseen tarvittiin pekonia. Mutta hengissä selvisin siitä pekonistakin.
Jos oikein ehdoton on, eikä voi mitään syödä, on parempi varmaan syödä vain kotona. Erityiskohtelun vaatiminen itselle on huono tapa. Se, että erityisruokavalion syynä on esim. ilmastonmuutos tai eettinen näkökanta tuotantoeläimiin, ei tee huonosta käytöksestä yhtään sen parempaa. Jos et syö sitä mitä sinulle hyvää tarkoittava isäntäväki tarjoaa, ole syömättä, ja omat evääsi voit kanniskella mukanasi erikseen kyselemättä ja meteliä pitämättä.
Ei ap vaatinut mitään erikoiskohtelua tai pitänyt meteliä. Meteliä piti kutsujen idiootti emäntä, joka ei vaivaudu ottamaan selvää vegaaniruuasta, jota kumminkin ihan väen vängällä tuppautui tekemään.
Kannattaisikohan sinun opetella lukemaan kokonaan aloitukset ja myös ymmärtämään lukemasi ennen kuin kiirehdit vastaamaan aiheen vierestä?
Mikä vi*tu siinä on että vegeveeran pitää aina näpäytyllä ja teilata idiootiksi? Mikä siinä ruokavaliossa aiheuttaa tuon suunnattoman kiukku oodin, vähättelyn ja ylemmyydentunnon? Oikeesti, mikä?
Olisiko vaikka se, että lukutaidottomat koittaa tulla uhittelemaan juuri sillä, mistä eivät tiedä mitään. Kyllähän tuo tuppaa pistämään kyseenalaistamaan lajimme kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit kehuvat ravintotitämyksellään, mutta eivät näköjään ymmärrä, mitä puutteita on vegaanisessa ruuassa. Ihmiselle.
Minua ihmetyttää enemmän se, että vegaanien ravinnonsaannin puutteita jaksetaan siunailla ja kauhistella, mutta ketään ei tunnu kiinnostavan se, miten yksipuolisesti monet sekaanit syövät eivätkä ota mitään lisäravinteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B-12 vit.
Aivan, vegaanithan ruokkivat itseään pillereillä ja "tuotteilla" joita ei mitenkään voi ruuaksi mieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mäkin epäilen ymmärrystä, jos ei osata lukea, tai ymmärretä lukemaansa. Ap nimenomaan olisi halunnut tuoda omat eväänsä, se ei mun mielestä ole metelin pitämistä.
Ja sinä sekasyöjänä vaikutat todella rauhalliselta ja ymmärtäväiseltä. Not.
-eri
Kova itku kuitenkin on, kun kaikki eivät ole ottaneet yksityiskohtaista selkoa hänen aatemaailmastaan.