Sukulaistyttö, jonka palkkasin kesäksi hoitamaan mun lapsia otti nyt sitten loparit
Eli palkkasin 15-v sukulaistytön vahtimaan minnn ja miehen työpäivän ajaksi meidän 7 ja 9 vuotiaita. Tyttö pari viikkoa teki tuota hommaa ja tyytyväiseltä vaikutti. Nyt sitten tänä aamuna lähetti tekstarin, että ei enää tule meille vahtimaan lapsia. Olin aivan että mitä p*rkelettä?! Mun ja miehen lomat alkavat kerrankin samaan aikaan, mutta vasta parin viikon kuluttua. Nyt sitten tämä likka tekee tällaisen tempun. Täytyy keksiä jostain joku muu lastenvahti, saapa nähdä onnistuuko. Eikö nuorisolla ole yhtään kiitollisuutta työpaikasta? Vai saako niitä muka niin helposti ja vielä 15-vuotiaana?
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah taisikin olla trolli. Ihan hyvin tehty, että surkea palkka paljastetaan vasta myöhemmin eikä aloituksessa. 3/5
Surkea palkka? Ihan yhteisymmärryksessä sovittu. Kotona lojumalla palkka on 0€. Lisäksi saa syödä vapaasti jääkaapista. Emme mekään mitään miljonäärejä ole.
Ap
”Kotona lojumalla” on vapaa nukkumaan myöhempäänkin kuin kuuteen, voi lähteä kavereiden kanssa rannalle, syödä vaikka litran jäätelöä päivässä (ilman, että lapset kinuavat itselleenkin/pitää syödä maltillisesti, koska hoitolapset saavat syödä vain yhden tuutin kerran viikossa), katsella Netflixiä koko päivän...
Sellaisesta vapaudesta en luopuisi 20 eurosta.
Ota joku työtön tilalle. Ne eivät saa pupukursseilla ollessaan kuin 9e/pv.
Minimipalkka Suomessa on 9h/h. Kouluttamattomalta tästä voi vähentää vähän. Mutta 2e/h on kyllä liian vähän...
Vierailija kirjoitti:
Siis 20€/päivä, tosi hyvä palkka, kun ajattelee lapsien ikiä, eivät ole mitään vaippataaperoita. Vähän pitää seuraa ja katsoo perään, ettei itseään satuta. Sinuna ap ottaisin se tytön kunnon puhutteluun ja mainitsisin, että millään tekstarilla ei lopeteta työsuhdetta.
Mene sinä aplle lapsenvahdiksi. Onko tämä ollut oikea työsuhde? Tuskin mitään sopimusta kirjoitettu vaan tyttö hyvää hyvyyttää suostui.
Minusta olisi reilua, jos se olisi esimerkiksi 60 e/ päivä, 3 päivänä viikossa. Ettekö löydä toista hoitajaa, niin he voisivat vuorotella?
On kyllä niin surkea palkka etten yhtään ihmettele, että lähti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?
Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.
Ap
Aika jännä tosiaan, että otti loparit... itse maksoin aikoinaan 10e/h.
Minä olin 15-vuotiaana kesätöissä lehdenjakajana ja puhelinmyyjänä, ja vaikka työt olikin pyllystä niin niistäkin sai edes sen 10e/h. Jos et halua maksaa enempää niin neuvottele tytön kanssa että hän tulee esim klo 10-13 joka päivä. Noin isot muksut kyllä pärjäävät sen muutaman tunnin loppuajan yksin ihan hyvin.
On muutamia vaihtoehtoja miksi otti loparit:
Pentunne on hirviöitä
Ette maksaneeta palkkaa tarpeeksi tai lainkaan
Teetitte muutkin kotityöt hänellä
Miehesi ahdisteli tyttöä
Tyttö on laiska
Onko tämä joku provo. Lapsityövoimaa?
Saiko mansikoita syödä niin paljon kuin jaksoi?
Vierailija kirjoitti:
Siis 20€/päivä, tosi hyvä palkka, kun ajattelee lapsien ikiä, eivät ole mitään vaippataaperoita. Vähän pitää seuraa ja katsoo perään, ettei itseään satuta. Sinuna ap ottaisin se tytön kunnon puhutteluun ja mainitsisin, että millään tekstarilla ei lopeteta työsuhdetta.
Ei ole hyvä palkka. 2,5€/h ei ole edes riittävä korvaus siitä, että pitää olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa, vaikka ei tarvitsisi edes tehdä mitään. On olemassa ihan oikeita aikuisten töitä, jotka isolta osin koostuvat perään katsomisesta ja tilanteen tarkkailusta (esim. vartijan työt tai erilaiset valvomot), ja joista maksetaan huomattavasti enemmän kuin tuo. Vastuuta on kuitenkin jonkin verran lasten perään katsomisessakin. Jos työntekijöistään haluaa pitää kiinni ja välttää pikalähdöt, niin asiallisen palkan maksaminen olisi ihan hyvä alku.
Hoitaisitko itse 2e tunti toisen muksuja? Melkeinpä luulen että et. Maksa reilu korvaus tehdystä työstä, vastuu on kuitenkin suuri vaikka lapset ei taaperoita olekaan!! Ei tyttö varmaan sovittaessa ymmärtänyt että kuinka paljon joutuu tekemään, silloin 20e pvä on voinut kuulosta hyvältä ja helpolta.
Vierailija kirjoitti:
Järjettömän surkea palkka. Suorastaan hyväksikäyttöä.
Ihan naurettavan pieni" palkka" . Meillä on myös sukulaistyttö vahtimassa yhtä kouluikäistä ja 3 vuotiasta, 6 h päivä ja saa 10 e tunti ja lisäksi teen/ varaan hälle joka päivälle oman kasvisruoan lämmitettäväksi lounaaksi.
Eli maksoit 2,5egee/tunti. Aivan liian vähän. Palvelualojen, johon tuo lapsenhoitokin taitaa kuulua, tyypillinen kesätyöpalkka on yli 7 egee/tunti.
Oot kyllä aika törkee riistäjä.
Huonosti maksoit.
Mutta eihän työsuhdettakaan kyllä noi lopeteta!
Vierailija kirjoitti:
Minimipalkka Suomessa on 9h/h. Kouluttamattomalta tästä voi vähentää vähän. Mutta 2e/h on kyllä liian vähän...
Ei Suomessa ole minimipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?
Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.
Ap
Aika jännä tosiaan, että otti loparit... itse maksoin aikoinaan 10e/h.
20€ / päivä.... orjapalkka. Ilmankos lähti. Ei se tarkoita sitä että voi orjana pitää jos sattuu olemaan sukulainen ja vielä nuori
Muuta työtunnit sopivammaksi samalla palkalla. Joku 8-12, lapset saavat aamupalan ja lounaan ja sen pari tuntia pärjäävät kyllä keskenään.