Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vietetään sukujuhannusta, minkä ikäiset lapset aikuisten pöytään?

Vierailija
18.06.2019 |

Olemme viettämässä sukujuhannusta (meidän perhe, minun vanhempani, minun neljän sisarukseni perheet, viiden serkun perheet ja minun äitini veli puolisoineen (näiden serkkujen vanhemmat siis))
Lapsia on yhteensä 23, ikähaarukka 3-17. Ollaan aina pidetty erikseen aikuisten ja lasten pöytä, mutta viime juhannuksen nurinan ja kiusallisten tilanteiden jälkeen olen alkanut miettimään, pitäisikö lasten pöytään olla joku yläikäraja. Minun mielestäni paras ratkaisu olisi että kaikki alaikäiset pysyvät lasten pöydässä, sillä sipuli. Jos kuitenkin päästää esim. peruskoulunsa jo päättäneet tai jopa yläkoululaiset aikuisten pöytään, alkaa sitä juuri seuraavaksi tulevaa harmittamaan. En jaksaisi enää yhtään kiukuttelua, meidän juhannus on ihana perhejuhla, mutta jostain syystä alaikäiset eivät tunnu ymmärtävän, että lapset tekevät juhlissa eri juttuja kuin aikuiset. Ensin syödään, lapset ruokailevat eri pöydässä kuin aikuiset. Sitten mennään ulos sytyttämään kokko ja nauttimaan illasta. Yhdeksältä menevät lapset mökkiin nukkumaan, ja aikuiset viettävät aikuisten juhannusta. Kun kaikki lapset ovat ns. samanarvoisia, ei epäreiluja tilanteita synny. Pitääkö ruokailusta tehdä niin hirveän hankalaa?
Mitä mieltä olette?

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa aivan omalta tädiltäni. Tykkäsin teininä leikkiä hänen taaperonsa kanssa juhlissa, kunnes siitä tulikin minulle velvollisuus. Yhtäkkiä huomasin joutuvani koululomien ajaksi tädin luo lapsenvahdiksi ja yleiseksi kotiorjaksi - ilman mitään korvausta tietysti. Jossain vaiheessa en enää suostunut tähän ja sain vuosikausia marttyyripuheluita, kuinka nyt serkkuni ei kohta enää edes muista minua. Nyt olen itse kolmikymppinen ja minulla on taapero, eikä tulisi mieleenkään antaa häntä sukulaistyttöjen vastuulle, ilmaiseksi varsinkaan.

Vierailija
102/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen, että teinit eivät ole mitään lastenvahteja. Kaikki serkukset ovat yhtä isoa lapsiporukkaa, jossa isommat katsoo pienempiä. Jos jätätte esim. kolme sisarusta kotiin vaikka kauppareissun ajaksi, ajatteletteko, että isoin kärsii pienempien läsnäolosta, ja että hänelle täytyy maksaa siitä että on pienempien kanssa, koska eihän hän voinut vaikuttaa sisarusten syntymiseen. Tässähän teinit saavat koko illan puuhata muuta, ja vain vähän tarvitsee olla vastuussa. Osaavathan jo vaikka 12-vuotiaat katsoa etteivät 4-vuotiaat tipu laiturilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa aivan omalta tädiltäni. Tykkäsin teininä leikkiä hänen taaperonsa kanssa juhlissa, kunnes siitä tulikin minulle velvollisuus. Yhtäkkiä huomasin joutuvani koululomien ajaksi tädin luo lapsenvahdiksi ja yleiseksi kotiorjaksi - ilman mitään korvausta tietysti. Jossain vaiheessa en enää suostunut tähän ja sain vuosikausia marttyyripuheluita, kuinka nyt serkkuni ei kohta enää edes muista minua. Nyt olen itse kolmikymppinen ja minulla on taapero, eikä tulisi mieleenkään antaa häntä sukulaistyttöjen vastuulle, ilmaiseksi varsinkaan.

Öhöm kyse on yhdestä päivästä vuodessa.

Vierailija
104/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat huolehtivat lapsistaan. Käsittääkseni se on vähän niinku vanhempien homma!!! En kyllä ymmärrä tuota lasten pöytä systeemiäkään.

Surullista jos sinun lapsesi ovat noin vanhempiinsa ripustautuneita

Vanhempien hoitovastuusta oli kysymys.

Vierailija
105/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta pöytään mahtuu ja kuinka monta lapsia on? Varmaan tuolle porukalle tarvitaan enemmän kuin 2 pöytää. Hyvä on mennä ikäjärjestyksessä, mutta jakaa silti porukat niin, että kaikki viihtyvät. Jos vaikka isojen lasten pöydässä on 6 tuolia, mutta teinejä on 7, voi ottaa pöydän päähän vielä yhden tuolin.

Muistakaa silti hoitaa pienet lapset! Erillinen aikuisten pöytä ei oikeuta siihen, että aikuiset juhlivat ja lapset jätetään heitteille.

Vierailija
106/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen, että teinit eivät ole mitään lastenvahteja. Kaikki serkukset ovat yhtä isoa lapsiporukkaa, jossa isommat katsoo pienempiä. Jos jätätte esim. kolme sisarusta kotiin vaikka kauppareissun ajaksi, ajatteletteko, että isoin kärsii pienempien läsnäolosta, ja että hänelle täytyy maksaa siitä että on pienempien kanssa, koska eihän hän voinut vaikuttaa sisarusten syntymiseen. Tässähän teinit saavat koko illan puuhata muuta, ja vain vähän tarvitsee olla vastuussa. Osaavathan jo vaikka 12-vuotiaat katsoa etteivät 4-vuotiaat tipu laiturilta.

Alun perin piti valvoa ruokailu ja nukuttaa, nyt ilmeisesti odotetaankin myös rantavahtina toimimista. Perhevertaus ontuu, koska eihän kotonakaan teinejä pistetä omaan pöytään pienempien sisarusten kanssa erilleen vanhemmusta eikä näitä myöskään laiteta nukutushommiin, jos vanhemmat ovat kotona. Satunnaiset sisarusten vahtimiset vanhempien ollessa töissä tai kauppareissulla ovat eri asia kuin toimia serkkujen ilmaisena lastenhoitajana omalla lomallaan niin, että lasten vanhemmat ovat paikalla.

Vierailija
107/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala mikä painajaisjuhannus etenkin teineille, pakko olla trolli. :D Teinit lapsenpiioiksi ilmaiseksi että aikuiset saavat ryypätä rauhassa. Ja yhdeksältä pois silmistä. Toivottavasti teinit ymmärtävät jättäytyä pois noista kusetuskinkereistä.

Vierailija
108/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytetään pitkiä pöytiä

Vierailija
109/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjumala mikä painajaisjuhannus etenkin teineille, pakko olla trolli. :D Teinit lapsenpiioiksi ilmaiseksi että aikuiset saavat ryypätä rauhassa. Ja yhdeksältä pois silmistä. Toivottavasti teinit ymmärtävät jättäytyä pois noista kusetuskinkereistä.

Nauroin kusetuskinkereille xdd

Vierailija
110/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju voittaa viihdyttävyydessään lähestulkoon muutaman vuoden takaisen "Juhannusheila"-ketjun. Tosi hauskasti lähtenyt kehittymään. Hyvä, ap!

Vierailija
111/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 15-vuotiaana jo festareilla juhannuksena. Nyt olen 35v. Että ei se ennenkään ole mikään itsestäänselvyys ole ollit että teinit vahtii nuorempia serkuksia, kun aikuiset haluavat juhlia jussia. Luulen, että ap:lla on jäänyt jotain traumoja teiniaikojen lastenhoitonakeista ja nyt haluaa ”kostaa” omat traumansa uusille teineille.

Vierailija
112/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Lue tarkemmin.

Ensin teinit vahtii pienten syömistä ties miten kauan ja sit kohta he saakin mennä nukuttamaan pieniä ja puuhailla sisällä hiljaa ja samalla vahtia lapsia!!

Vierailija
113/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ne teinit tahtookin lähteä illalla kylille tai jopa jättävät koko sukujuhannuksen väliin!

Ensi vuonna voi olla lapsenpiioista pulaa kun täysi-ikäiset teinit jää pois.

Vierailija
114/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kaksi vuotta sitten, kun nyt vanhimmat olivat 15-vuotiaita, mitään ongelmaa ei ollut. Teinien on ymmärrettävä, että koska he ovat alaikäisiä, he eivät voi osallistua aikuisten juhlintaan. Koska he ovat kuitenkin jo suhteellisen isoja, he huolehtivat pienemmistään. Kun itse olin samanikäinen, minusta oli luontevaa huolehtia pienistä, se oli oikein kunniatehtävä. Oli ihanaa kun pienemmät luottivat minuun, ja koko serkkuporukka puuhaili yhdessä, ja aina katsottiin, ettei kukaan jää jalkoihin tai yksin.

Nämä teinit ovat kyllä minusta itsekkäitä. Yhtä päivää ei voi joustaa. Koko muu lapsijoukko on yhdessä, paitsi nämä viisi murjottavat keskenään jossain. Ei heillä ole koko vastuuta, he vain toimivat isoimpina. Jokaikinen katsoo pienempien perään. Jos pompitaan trampoliinissa, osaa yhdeksänvuotias katsoa että viisivuotias pomppii turvallisesti. Tältä viisikolta ei odoteta jatkuvaa vahtimista, ainoastaan että tulisivat avuksi laittamaan pienemmät nukkumaan ja katsoisivat syödessä. Koko ajan vähän katsoisi sivusilmällä, mitä pienemmät puuhaavat. Ennen olivat ehdottomasti mukana tässä. Serkukset ovat yksi iso kaveriporukka, mutta nyt nämä viisi ovat alkaneet kiukutella.

Me aikuiset katsomme koko ajan lapsiamme, ja muistutamme tarvittaessa nätisti käyttäytymisestä. Kun lapsia laitetaan nukkumaan, tarjoamme apuamme. Ennen teinit hoitivat tämän hymy huulillaan, ja jopa hätistelivät meitä aikuisia pois jaloista. ”Kyllä me serkut porukkana pärjätään”

Aion pitää huolen, että omasta 13-vuotiaastani ei tule samanlainen

Vierailija
115/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kaksi vuotta sitten, kun nyt vanhimmat olivat 15-vuotiaita, mitään ongelmaa ei ollut. Teinien on ymmärrettävä, että koska he ovat alaikäisiä, he eivät voi osallistua aikuisten juhlintaan. Koska he ovat kuitenkin jo suhteellisen isoja, he huolehtivat pienemmistään. Kun itse olin samanikäinen, minusta oli luontevaa huolehtia pienistä, se oli oikein kunniatehtävä. Oli ihanaa kun pienemmät luottivat minuun, ja koko serkkuporukka puuhaili yhdessä, ja aina katsottiin, ettei kukaan jää jalkoihin tai yksin.

Nämä teinit ovat kyllä minusta itsekkäitä. Yhtä päivää ei voi joustaa. Koko muu lapsijoukko on yhdessä, paitsi nämä viisi murjottavat keskenään jossain. Ei heillä ole koko vastuuta, he vain toimivat isoimpina. Jokaikinen katsoo pienempien perään. Jos pompitaan trampoliinissa, osaa yhdeksänvuotias katsoa että viisivuotias pomppii turvallisesti. Tältä viisikolta ei odoteta jatkuvaa vahtimista, ainoastaan että tulisivat avuksi laittamaan pienemmät nukkumaan ja katsoisivat syödessä. Koko ajan vähän katsoisi sivusilmällä, mitä pienemmät puuhaavat. Ennen olivat ehdottomasti mukana tässä. Serkukset ovat yksi iso kaveriporukka, mutta nyt nämä viisi ovat alkaneet kiukutella.

Me aikuiset katsomme koko ajan lapsiamme, ja muistutamme tarvittaessa nätisti käyttäytymisestä. Kun lapsia laitetaan nukkumaan, tarjoamme apuamme. Ennen teinit hoitivat tämän hymy huulillaan, ja jopa hätistelivät meitä aikuisia pois jaloista. ”Kyllä me serkut porukkana pärjätään”

Kaikki teinit eivät ole samanlaisia, sun täytyy nyt vain hyväksyä se. Kaikki eivät todellakaan halua viettää aikaansa vahtien pikkuserkuksia vaan haluaisivat viettää juhannuksen omien kavereiden kanssa. Tai vaihtoehtoisesti jutella small talkia aikuisten kanssa.

Vierailija
116/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teinejä voi joskus pyytää lapsenvahdiksi. Kerran vuodessa on varsin kohtuullista. Mutta juhannuksena, silloin juhlitaan teiniporukalla!

Vierailija
117/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua :D nyt ollaan jo lastensuojeluosastolla, jos 4v on laiturilla ilman jatkuvaa aikuisen valvontaa. Onneksi tämä on provo.

Ja jos jätän mun pienemmät esikoisen valvontaan kun käyn kaupassa, niin varmistan, että se sopii hänelle ja käyn läpi, että hän tosiaan on vastuussa sen ajan. En maksa hänelle enkä ajattele että hän kärsii siitä mutta en myöskään ajattele että se olisi hänelle normaalia vapaa-aikaa. Ja jos hän ei halua vahtia niin otan pienemmät mukaan tai menen myöhemmin.

Ja jos hän olisi vastuussa nukuttamisesta ja nukkuvien pikkusisarusten valvomisesta niin kyllä, maksaisin hänelle.

Vierailija
118/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jankutusta! Nämä teinit nyt eivät syystä tai toisesta halua toimia lastenvahteina, ja siihen heillä on oikeus. Tämä voi sinusta olla itsekästä, mutta vanhempana sinun on vain hyväksyttävä asia. Aika moni nykynuori ei edes halua ollenkaan omia lapsia, sinä ilmeisesti halusit, ja siksi sinusta oli mukava leikittää sisaruksia ja serkkuja nuorempana.

On myös muistettava, että varsinkin tyttöihin kohdistui aiemmin valtavia paineita tulevan äitiyden suhteen, etkä voi tietää, ketkä teinitytöistä oikeasti nauttivat lasten seurasta ja ketkä vain teeskentelivät silloinkaan, kun itse olit nuori. Olen itse lähes 40-vuotias nainen ja myönnän teeskenneelleni nuorempana lapsirakasta, vaikka olen aina oikeasti suhtautunut lapsiin välinpitämättömästi. Teini-iässä halusin tehdä vaikutuksen poikaystävän vanhempiin leikittämällä tämän pikkusisaruksia ja sukujuhlissa hoidin kilttinä tyttönä lapsenpiikanakkini, ettei minulle olisi suututtu, vaikka oikeasti kaikki vaipanvaihto-, nenänniisto- ja syöttämishommat ällöttivät, enkä tykännyt yhtään kuunnella lasten höpötystä.

Vierailija
119/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nyt ne vanhimmat teinit eivät enää tykkää pienten nukuttamisesta eivätkä pidä sitä kunniatehtävänä, joten sun täytyy itse huolehtia lapsistasi. On myöskin ihan luontevaa että serkkujen dynamiikka muuttuu kun kasvavat. Sinun mielestäsi he ovat edelleen ihana kiinteä porukka, mutta sinun luulosi (tai toiveesi) eivät välttämättä vastaa todellisuutta. Etkä sä voi sille mitään.

Vierailija
120/240 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin skippais tommosen juhannuksen, jos sukuun kuuluisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi